Deze topic gaat niet over kamperen in Frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Jan 
, Datum:
07.03.2006 00:13
Door al dat gepraat over dialecten werd ik razend nieuwsgierig naar wat er zou staan op t internet over de Brabantse dialecten.
Mijn vrouw zegt altijd dat Brabanders een vreemd gevoel voor humor hebben: ze liggen in 'n deuk als 't maar over poep en pies gaat.
Nou, ze heb gelijk!!!! Afschuwelijk wat 'n ongein staat er op 't internet.Werkelijk te flauw voor woorden.
Geplaatst door: berny 
, Datum:
07.03.2006 00:46
je woord is mijn vriendje
niet altijd dichtbij
je zin is zijn jasje
dat hangt nu bij mij
Geplaatst door: ® Annechie 
, Datum:
07.03.2006 07:21
Goeiemorgen beste leu!
Noe he'k toch gisteroavond een oavond van 't dialect ehad! Reuze, wat hebt wie genötn.. En woar ik altied een reuze eigenwies mense bin, geef ik toch eerlijk toe dat sommige dinge aanders, better könt, simpeler! Kommende tied za'k det toch maar ns hier en doar probeern, wat natuurlijk neet wil zegg'n da'k de oorn noe kats noar n'aandern loate hang... ;-))
Veur de leefhebbers, kiekt hier 's.. en loopt dan an de linkerkante de index eens noa..
http://www.twentwel.nl/jospoor.htm
, Datum:
07.03.2006 10:00
As de vrouwe giet fluiten en 'n haan giet kreain,
dan mu-j ze bietieds 'n nekken umdreain
Wordt in het oosten van Nederland echt zo over vrouwen gedacht??
Geplaatst door: Rivi 
, Datum:
07.03.2006 12:40
Ie sprekt van 'n vaderlàànd, maar een moedertààl,
umdat de và's toch niks te zeng hebt !!
Of: bid ie veur 't ett'n ?? - Nee, mien vrouwe kan goed kokkn !
, Datum:
07.03.2006 22:32
Berny,
gefeliciteerd met Amsterdam!!!
Geplaatst door: lili@n
, Datum:
08.03.2006 00:24
Goeienaovund leu, hier he'k nog speciaal wat veur de leefhebbers:
http://www.twenteroute.nl/
Kiek doar meer eens op d'r steet nen boel leuks op.Hei d'r dan nog gin genog van dan kui'j hier ok nog kiek'n:http://www.twente.nl/index.html hef helemaol niks met Frankriek te maak'n.:-)
Gezegden: De Twentenaar heet nuchter te zijn.Zijn humor is dat in het elk geval.Die humor is vaak vervat in één of twee zinnetjes. Beroemd zijn in dit geval de "Twentse sprökke".Soms humoristisch, maar ook wel wijsgierig,kunnen ze eeuwen oud zijn. Ze zijn van generatie op generatie doorverteld.
Dit zijn er een paar:
"Onze jonge zol trouwt hemmen"zee de vaer,
"mer hee is ter nich an too kömmen en now is 't meu'jte nich".
"'k har d'r leever één an de bats had" zee de boer,
dow har zien vrouw wier ne jonge dochter krègen.
"Zorg eerst vuur ne kouw
en nemt dan ne vrouw"
"I'j könt better nen zak vleu oet mekaa hoolen", zee de vaer,
"as twee dee vri'jen wilt".
Mie duch so kan 't wa weer effkes.
Hei aans nog wat te nöll'n of te moster'n, loat 't hier weet'n :-)
Geplaatst door: bonasera
, Datum:
08.03.2006 14:59
, Datum:
08.03.2006 15:14
Lieve help, Bonasera, 't West-Vlaams is nog moeilijker te ontcijferen dan 't Twents. Door de vertalingen die erbij staan is het af en toe mogelijk om de woorden/uitdrukkingen te doorgronden
Wat is typisch West-Vlaams aan het volgende woord:
Ersatz: vervangmiddel van mindere kwaliteit
, Datum:
08.03.2006 15:17
Duitse koffie ahahahhahahahha
Geplaatst door: Nope 
, Datum:
08.03.2006 15:23
, Datum:
08.03.2006 15:43
Hallo Bonasera, jouw naam werd ijdel gebruikt door ene Uylenspiegel op een andere topic.
Geplaatst door: ® Annechie 
, Datum:
08.03.2006 15:46
Phoe poe.....
Ik heb is efkes ekekk'n op die site van Bona! Nou, dat is noe dus iets woar ik gin soep van kanne kokk'n...
Dat ma'j wel eerst een paar keer hardop lèèz'n in de hoppe da'j de klemtoon goed te pakk'n kriegt en dan maar 'ns heurn oj dr iets bekends in vind! Intuss'n muj ok nog oppass'n dat de huusgenoot'n oe neet heurt martel'n, aans lacht ze zich 't apenzoer...
, Datum:
08.03.2006 16:10
Bedankt Jan .ken e ki geleezn e ken ermee mot lache.hahaahahahahhah
, Datum:
08.03.2006 23:02
Hallo Bona, leuke site, vooral van dat vrouwmens: Gesoere, nou je zult er maar zo één zijn, hahaha
Enne dit vind ik ook wel een mooie:een Kieszak, en als ze het nu in het vervolg over een paar steekbeestjes hebben hier op het forum zeggen we gewoon zijn er ook Meezjes? En als we onderweg in Frankrijk zijn gaan we Naftindoewun
lijkt me ook wel wat om dat woord te gebruiken.
En hier op de site zijn heel wat Pallullewuppres.Volgens mij zijn er hier wel wat Pekkers aanwezig, maar die noem ik natuurlijk niet bij naam :-)
Als je geen Frutniers wil ontmoeten, moet je niet in augustus op vakantie gaan.
De vrouw van ene "uiltje" is misschien wel een Slwoore, daar moet je echt medelijden mee hebben :-)
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Bedankt Bona, vind het leuk om ook eens jullie taal te bekijken.
, Datum:
08.03.2006 23:34
Nou, nou, Lili@an, zo ken ik je niet.
Je hebt 't over ene "uiltje" wiens vrouw 'n "slwoore" zou zijn. Volgens mij heb je het over ene Uylenspiegel. Zijn vrouw zou dus om het in het Nederlands te zeggen een "ziele(n)poot" zijn. Misschien is dat wel zo maar om dat uit jouw mond te horen (figuurlijk dan) is heel opmerkelijk.
Ik heb jou nog nooit kunnen betrappen op iets negatiefs.
Af en toe kan ik behoorlijk sneren of ironisch/sarcastisch iets poneren maar daar heb ik bij jou nog nooit iets gemerkt.
Ik vind het jammer dat iemand die zo'n enorme kennis heeft van de Franse (en Belgische cultuur) zo krampachtig reageert op andermans meningen. Iedereen kan 'n foutje maken als hij/zij iets op dit forum schrijft maar hij slaagt erin om die persoon helemaal af te branden.
Waarom moet Jean-Marie op zijn falie krijgen omdat hij Gent een "stadje" noemt. Schei toch uit!
, Datum:
08.03.2006 23:42
Sorry, ik heb me even laten gaan :-) Ben ook maar een mens, Ik had net het hele stuk gelezen waar jij op doelt en dacht:Je zult toch met zo iemand getrouwd zijn.Ik was dus even hardop aan het denken. Sorry had niet mogen gebeuren.Ik wil niemand in een kwaad daglicht stellen. Genoemd persoon heeft altijd veel positieve reacties gegeven op het forum.
, Datum:
09.03.2006 00:11
Weet je wat het probleem met Uylenspiegel? Als je inhoudelijk reageert op zijn mening/stelling krijg je een antwoord dat nergens op slaat.
Hij ontwijkt consequent alle rechtstreekse vragen. Behalve toen ik hem vroeg wat Jean-Marie had misdaan. Zijn antwoord was compleet overtrokken maar goed 't was een antwoord.
Maar ik zou hem toch niet willen missen op 't forum al is het alleen maar omdat hij zo veel zinnige dingen te vertellen heeft over Frankrijk.
Als ik hem persoonlijk zou kennen zouden we waarschijnlijk kunnen bomen over Frankrijk, Belgié en zijn "fiere" stad Gent.
, Datum:
09.03.2006 21:56
Woar zit toch iedereene? Heb al lang nich meer wat hört van de oalde garde.
Komt jullie hier nog wa veurbie, joa veurbie wa, meer wat schriev'n ?
Of ligt jullie in de lapp'nmaand? Sol Gerrit a weer bôw'n Jan wèn? He'k hier ok a 'n zetje nich zeen.Ai'jt mie vroagt is iedereene knap drok met aandere dinge.Altied better dan achter de geraniums te zitt'n natuurluk.Nie'js he'k verder ok nich.En dee gedichtjes begint oeleu ok vast wa te verveel'n.
Goa'k meer eens weer vedan, kiek'n noar die mooie sites dee Jan hier onlangs ergens op 't forum hef plaatst.
, Datum:
09.03.2006 22:01
@Lili@n
Wat staat hier in vredesnaam?
Sol Gerrit a weer bôw'n Jan wèn?
Ik zie twee namen maar de rest ontgaat me volkomen.