Deze topic gaat niet over kamperen in Frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: lili@n
, Datum:
22.03.2006 23:56
Ik denk dat je te lang op de entertoets drukt en dan verschijnt er twee keer iets in beeld, maar alle begin is moeilijk :-)
Namens de "forumpolitie" allen een fijne nachtrust gewenst!!
Geplaatst door: ® berny 
, Datum:
23.03.2006 00:00
hahahahaha lilian, als jij forumpolitie was, kwam ik naar een bekeuring hengelen!!! truste!
Geplaatst door: ® Jan 
, Datum:
23.03.2006 00:45
Lili@n,
welke Franse collegasites heb je?
, Datum:
23.03.2006 01:26
Hallo Berny,
je moet beslist eens kijken op topic 9323. Keesjuh weet je wel.
Geplaatst door: bonasera
, Datum:
23.03.2006 06:26
(_x_)
\_/
/_\
Wc perikelen .
Geplaatst door: lili@n
, Datum:
23.03.2006 09:36
Bona leuk bedacht. Jan die sites ken je wel.Ik wil ze hier liever niet noemen vind ik niet zo leuk voor Johan.
, Datum:
23.03.2006 09:42
mohhgge! Dag Lilian, dag Jan. Berny groewt 's morgens de dingen (vrij naar Paul van Ostayen); even een slok koffie van het lam=lammetjeskoffie=koffie met alleen melk nemen, dan ben ik beter bij de les. even los van dat topic dat Jan noemt, hoe moet je trouwens naar een bepaald nummer van een topic? waar tik je dat in enzo? Ik moet nl. nog digitaal inburgeren...
, Datum:
23.03.2006 09:44
En goedemohhgge Bonasera niet te vergeten natuurlijk, die hier regelmatig voor de hoogstnoodzakelijke kwinkslagen zorgt!!!
Geplaatst door: esvi
, Datum:
23.03.2006 10:08
Oh Berny, je bent een man naar mijn hart. Je haalt marc aan! "Dag ventje met de fiets op de vaas met de bloem, ploem ploem". Het is dat ik gelukkig getrouwd ben .....
Lili@n, ben je al van de schrik bekomen? Wat een ongein hè!
Geplaatst door: tineke
, Datum:
23.03.2006 10:11
Berny, om een topicnummer op te zoeken, klik je re.boven bij het forum op "Klik hier om te zoeken in dit forum" en daar typ je dan het topicnummer in.
, Datum:
23.03.2006 10:17
Dat topicje-zoeken daar ben ik intussen uitgekomen. Jan, dat topicje laat goed zien waarom een tomaat niet met een spruitje kan praten, m.a.w. hoe moeilijk de communicatie kan zijn tussen al die van elkaar verschillende vertegenwoordigers van de onze diersoort. Als we kuddedieren zijn, wat je weleens hoort, dan kunnen we nog wat van de olifanten en de pinguins leren. (;-/)
, Datum:
23.03.2006 11:05
, Datum:
23.03.2006 11:44
Bedankt, Jan, die had ik nog niet - leuke, praktische site inderdaad. Overigens zijn we in dat land een keer of 6, 7 geweest, vooral i.v.m. de oorlog in Kroatie, waar we in principe heengaan (naast Frankrijk, want dat kunnen we niet missen, die kick van de Fransen in dat afwisselende land.) Dat mediterrane hè... in combinatie met de Zuidslaven, met meer temperament (Zuid=Jugo, denk aan de wind met die naam, maar dat wist je al). En Tsjechen zijn net zo aardig, maar ze lijken iets meer op onszelf, beetje slordig en'makkelijk', de mannen nog met dat 'matje' van Haagse Harry...maar de meest luizig uitziende types blijken bijna altijd heel aardig te zijn! En maar paddestoelen zoeken in het bos, die ze op roosters voor hun tent te drogen leggen, voor de inmaak (o.a. cantharellen, die wij vroeger ook zochten, en vonden, op de Veluwe, maar die we nu niet meer hebben..).
Wat ik leuk vind aan Tsjechen, is ook dat ze nog in staat zijn 'met bijna niks' toch tevreden en vrolijk te zijn.
, Datum:
23.03.2006 12:15
Wat mij intrigeert in de Slavische landen zijn de mini-bevolkingsgroepen die zich daar handhaven. Jij noemde b.v. de Ruthenen.
In Kroatië hen je de Istrioten:
Western coast of Istrian Peninsula, now only in the towns of Rovinj (Rovigno) and Vodnjan (Dignano).
Reported to be an archaic Romance language, often confused with Istro-Rumanian. Perhaps closer to Friulian or Dalmatian than to Istro-Rumanian.
Op de websites van die twee gemeenten word je ook tweetalig begroet.
, Datum:
23.03.2006 12:26
In Jelsa, eiland Hvar, ontmoetten we Zwitsers, die Retroromaans spraken - naast dialectisch duits natuurlijk; ook heel interessant: een 'taal op dood spoor', net als Baskisch, Albanees etc. En als je wat gaat spitten in de oorsprong van de Albanezen/Albaniers/Illyriers/Liburniers kom je ook op interessante aspecten van zwerversculturen en stammen, die veel verklaart van de voor de homo Atlanticus minder invoelbare reflexen van deze volkeren.
OOk boeiend: de figuur Edith Durham; ik heb haar boeken, deels gekopieerd; haar bekendste werk: High Albania - in het kort: (eind 19e, eerste helft 20 eeuw) vrouw uit zgn. betere kringen heeft etnologische impulsen en vertrekt naar Albanie, komt in de ban van dit volk, schrijft erover - ook over de Serven trouwens - en wordt o.m. tot tot 'queen of Albania'.
, Datum:
23.03.2006 13:04
Als kind stond ik altijd stomverbaasd in de Bosatlas te kijken naar de naam KRK.
KRK KRK KRK KRK KRK
, Datum:
23.03.2006 13:26
Ja, maa toen wisten we niet dat de R als een klinker wordt beschouwd - er wordt dus een (korte) u voor de R gesproken.
prst = vinger; prsut (accent op de r dus ook hier) = gerookte dalmatische ham, de lekkernij daar. Ik heb een paar jaar kroatisch geleerd, en ook tsjechisch - maar kroatisch vind ik makkelijker - minder diakritische tekens en beter in het gehoor liggend, klankrijker. De tsjechen hebben b.v. de rz, die klinkt als de Vlaamse r, maar dan met 'mouillering'. Als je naar het porachtige Nederlands van de Belgen luistert, -b.v. gesproken door Sabine Hagendoren van het weer, dan hoor je die z/s achter elke r op het eind van een woord. Je ziet die tongpunt actief bezig a.h.w., anders dan het plat-haags, waarbij de tong als een bewegingloze karbonade achterin de mond blijft hangen.
, Datum:
23.03.2006 13:37
In het oude Zuid-Slavië werd het servo-kroatisch gesproken. Mag ik daar uit concluderen dat het Servisch en Kroatisch dialecten van elkaar zijn?
Ik heb het niet over de verschillende schrijfwijzes: latijn en cyrillisch.
, Datum:
23.03.2006 13:44
Er bestaan betrekkelijk kleine verschillen tussen deze talen - en of je die al dan dialectisch noemt is een arbitraire kwestie; 't is gewoon 1 taal eigenlijk. MAAR: door de politieke onmtwikkelingen hebben ze die kleine verschillen expres zwaar aangezet en vergroot, om zo het nationaal bewustzijn, de trots over al het eigene - en meer van dat moois - tot uitdrukking te brengen. Hetzelfde zie je gebeuren tussen het Tjechisch en het Slowaaks, die overigens veel meer van elkaar verschillen dan het Kroatisch en het Servisch, daar zit bijna geen verschil tussen. (Het Sloweens is natuurlijk wel een andere taal! - met zware duitstalige invloed (Schule-sola met mouilleringsteken op de s - skola in kroatisch).
, Datum:
23.03.2006 13:45
Dus Tsjechisch en Slowaaks zijn duidelijk wel verschillende talen, voor alle duidelijkheid,