Deze topic gaat niet over kamperen in Frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Jan 
, Datum:
23.03.2006 14:08
Talen: 't blijft een leuk onderwerp.
Een paar maanden geleden las ik een citaat in de Libelle van Bas van der Vlies (een van onze mannenbroeders). Hij zei daarin dat "God" en "Allah" ABSOLUUT niet hetzelfde was.
Och gut dacht ik: hoe zouden de Arabische chistenen hun god noemen?
En niet te vergeten de oerconservatieve katholieken van Malta.
Taalkundig gezien zijn God, Gott, Dieu,etc etc totaal verschillende personen.
Ik snap ook wel dat hij iets anders bedoelde maar vanuit een taalkundige invalshoek krijgt het iets grappigs. Voor mij althans.
, Datum:
23.03.2006 14:32
@Berny
Topic 11009. Misschien nog een reactie waard?
Geplaatst door: ® berny 
, Datum:
23.03.2006 14:36
Tja, die meneer van der Vlies...je kan moeilijk anders verwachten; een slager zal ook niet zeggen dat het vlees dat hijzelf verkoopt helemaal niet verschilt van wat zijn concurrent verkoopt - zo gaat het ook met meneer v.d.Vlies en zijn god die hij niet hetzelfde vindt als die, onder welke naam ook, van een van de vele andere geloven...Hier heb ik dermate uitgesproken ideeen over dat ik ze maar niet ventileer op deze meestal vredige site, dat leidt geheid tot gedoe op polderniveau. Het enige woord dat in een heleboel talen min of meer hetzelfde is, is mama/mamma en papa/pappa - en dat die woorden in diverse talen zo op elkaar lijken, komt omdat een baby die de spraakorganen nog n niet controleert, al bijna direct de aa kan produceren; als je daaraan voorafgaand de mond opent, heb je de m er al bioj en is het 1e woordje mama al geboren; en papa heet papa omdat derze figuur net iets later 'in b eeld komt' voor de baby, en hij dus de iets moeilijke lipspanning aan de m toevoegt, en hij/zij een plofklank produceert waarmee het woord papa geboren is. Heel eerlijk en logisch dus: wie het eerst komt (moeder) het eerst maalt (ze wordt het eerst benoemd, en wel met de het makkelijkst te produceren klank.
grootmoeder in 't kroatisch is ook zoiets: baka; en ga zo maar door. Die babies weten wel niet wat ze doen, maar ze doen wel heel logische dingen met die taal!
, Datum:
23.03.2006 14:46
Ja Jan, dat Kroatie...driekwart blijft dan hangen in Istrie, type Plava Laguna; begrijpelijk en prima. Maar met die nieuwe snelweg via Graz-Maribor-Zagreb-Split zit je zo in Dalmatie, en dan heb je wel even andere mogelijkheden...
Wij gaan net als vorig jaar eerst naar een bepaalde camping aan zee, onder Split; heerlijk kiezelstrand, goed voor de voetspieren - ik begrijp niet wat men aan een zandstrand vindt; je krijgt dat zzand niet goed weg - en die prijzen: gewoon zo'n 16 euro per dag voor 2 pers. met tent, auto; de eekhoorn hoefden we daar niet te betalen nadat ik het formaat genoemd had...breek me de bek niet open, zalig daar.
, Datum:
23.03.2006 14:50
Berny, kom je nog in Dubrovnik? Die stad lijkt me wel iets.
Klein probleempje, hoe krijg ik mijn lief die kant op? Ik ben een francofiel maar zij is -fieler, -fielst.
, Datum:
23.03.2006 15:02
Mooie, heel mooie stad zelfs; erg druk. Je zou ook in b.v. Trsteno, met een rustige camping kunnen gaan zitten (10 km ten n.w. ervan) met een mooi arboretum, en de dikste boom van europa als bezienswaardigheid vlak voor die camping; busdienst elk half uur naar en van D'nik.Sat Trsteno is wel iets voor jou, lijkt me; moois villa van Bosnische vorsten, nu restaurant enz. enz. je piept het wel op allemaal... en je zit daar niet in die drukte. Ook leuk: Cavtat, ten zuiden van D'nik, ook camping daar (ken in niet); romantisch dorp; daar is elke vrouw gevoelig voor denk ik (ik ook trouwens), erg romantisch daar; palmen enz. enz. Wij zaten in huurappartement op eiland Sipan; ik ken daar adressen; zalig rustig; zwemmen, bootdienst naar en van Dubrovnik voor een paar centen; geen camping daar.
, Datum:
23.03.2006 15:15
Ja, inderdaad, een "tamelijk" grote boom.
Blijft een afwijking van me: ik zie een naam en hoepla naar google.
Het net is voor mij een electronische encyclopedie.
Knap hoor van mezelf: tijdens het intenetten heb ik de badkaner, toilet en woonkamer onder handen genomen.
Nu effe boodschappen doen voor de warme prak.
Geplaatst door: ® visje
, Datum:
23.03.2006 21:59
Jan, en dan zeggen ze nog dat mannen geen twee dingen tegelijk kunnen doen! Gaat voor jou niet op zo te lezen! Ga zo door.
Gr. Brenda
, Datum:
23.03.2006 23:17
Alleen praten en breien lukt me niet goed samen ;-)
Geplaatst door: lili@n
, Datum:
24.03.2006 00:03
Je leert hier zo nog wat over de diverse talen en culturen, machtig interessant,mis alleen de plaatjes nog, maar die zoek ik wel op.Mijn zoon is vorig jaar naar Kroatie geweest en heeft prachtige foto's gemaakt.Ik denk dat ik het daar ook wel mooi zou vinden.Welterusten allemaal.
Esvi dat van de "forumpolitie" hou ik er in.
, Datum:
24.03.2006 00:39
hier agen tberny 3e klas afd forem poli tie melt zig by chevfvin lilian hooftvan dienst vor insrtukties v oornagtdiensd -forem allus(9fallus)is mogelek alle (sx)les (scr )s is oveerallin elle hoekj kangevaar schuile n op ht foremje weet noitwar t vandan komt met aldie niuuwe normmen en waardden allemal elende twort er nit betr op i * is lilian alnarbet???dan ga kmar vormezel f alvast t nagtraport vor t hooftvandiennst make n (de0 was getekkent bernyagnt inoplijding
, Datum:
24.03.2006 00:50
Berny, wat ga je raar praten!! Je brengt 't zo beeldend/plastisch dat ik die rare diender voor me zie.
, Datum:
24.03.2006 01:01
Na drie vergeefse pogingen het woord koe foutloos te spellen heeft deze hulpagent-in-opleiding de hoop op een carriere in het gewone burgerleven blijkbaar opgegeven; sindsdien is de ongelukkige volkomen geflipt, vooral op zijn totnutoe sterke punt, een correcte verslaglegging in foutloos Nederlands. Desondanks is hij bij vlagen nog nuttig voor de forumdienst, mits hij goed aangestuurd is uiteraard; ontbreekt enige vorm van aansturing, dan komt er helemaal niets meer uit.
, Datum:
24.03.2006 01:15
Ik was nieuwsgierig naar de verschillen tussen zuidslavische talen dus ben gaan googlen.
Sloveens
Vsakdo je upravicen do uzivanja
Servisch
Svakom pripadaju sva prava
Kroatisch
Svakome su dostupria sva prva
Beginwoorden van de verklaring van de rechten van de mens.
, Datum:
24.03.2006 01:22
Ze zoeken bewust andere formuleringen, de Kroatische en de Servische regering, om zich zoveel mogelijk van elkaar tye onderscheiden; zou je precies dezelfde woorden gebruiken, dan is dat in beide talen goed verstaanbaar.
, Datum:
24.03.2006 01:29
Tsjechisch
Kazdy má vsechna práva
Slowaaks
Kazdy má vsetky práva
Zit niet verschil tussen.
, Datum:
24.03.2006 01:30
Geplaatst door: lili@n
, Datum:
25.03.2006 01:05
Dienstchef forumpolitie meldt zich af.Forum opnieuw nageplozen.Agent 3 kan taak nu overnemen.
Berny ie hebt d'r wa wat moois van e maakt met den kearl den zo zien diensrapport schrif.Mut nog 'n betje bieleer'n en dan kan 't misschien nog wat wöd'n. :-)
Hei d'r a oawer noadach of ieleu nog naor 't kampeerweekend goat?
, Datum:
25.03.2006 01:19
Zou wel willen maar kan niet: zitten in Frankrijk (snik)
Geplaatst door: tineke
, Datum:
25.03.2006 12:31
Hihi, Lili@n, je doet je werk naar behoren! Misschien word je binnenkort gepromoveerd... Ga zo door! De baas is zeer tevreden over je.