Deze topic gaat niet over kamperen in Frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Jan 
, Datum:
27.03.2006 02:39
Mijn meissie (nu mijn vrouw) had 't altijd over de "artistiekelingen" en "vetkuiven". Zij had echt een hekel aan jongens met een vetkuif! Hun brommers waren objectief gezien veel mooier/sneller/beter maar dat kon je natuurlijk nooit toegeven. Een vetkuif reed op een Kreidler dus de brommer deugde niet. Simpel toch.
Wij hadden op Rotterdam-Zuid een jeugdsoos (De Stoof) die we echt hebben moeten verdedigen tegen een inval van vetkuiven. Was ik al lang vergeten maar alles komt weer boven.
, Datum:
27.03.2006 02:46
NB NB
Ik heb dat sonnetje geplaatst van Driek van Wissen. Onze nieuwe dichter des vaderlands. Ik hoop dat hij ook nog andere dingen kan want dit kwam echt over als een een Sinterklaasrijmpje.
Geplaatst door: vetkuif
, Datum:
27.03.2006 02:55
Leuk weer eens wat van je te horen,Jan.Wat waren jullie angstig toen we langs kwamen. Is al een poos geleden, maar zie julie angstige gezichten nog voor me. P.s toch was die tijd een stuk minder agressief als tegenwoordig.
Geplaatst door: ® Annechie 
, Datum:
27.03.2006 07:24
Prachtig, die herinnering'n uut de oale deuze!
Ik had 'n Zundapp, maar dan 'n damesmodel, die dinge waar'n toen pas uut en mien breur -den nogal verstaand had van dat spul- had al rap ezééne dat d'r met dat dink nogal te rommel'n völ...
Woar ze mien in 't begin uutlachen da'k met zo'n 'damesbrommertje' ankwamme wörd'n ze al rap stille toen ik ze in de gauwigheid ollemoal de rugge leute zeen...
Wat 'n genot die enigszins beteuterde, verbaasde gezicht'n..
Geplaatst door: lili@n
, Datum:
27.03.2006 23:26
Ku'j toch zeen wat dee oale brommers allemoal teweeg brengt.Ten eerste Berny
was jij dus destijds zo'n soort tussenpersoon die niet bij de ene en ook niet bij de andere "partij" hoorde. Nou ik ook niet.Wilde altijd graag ook een Mobylette, ik vond ze het einde, maar mijn vader vond dat niks, had teveel ongelukken gezien (en die ook moeten opruimen).Ik moest maar wachten totdat ik zo oud was dat ik op rijles. Zo zat ik dus al op mijn 17en half achter het stuur, om er maar geen gras over te laten groeien.....
Als je een vriendje had die een Tomos of Puch had dan hoorde je er helemaal bij.Dus deed je erg je best bij één van hen in de gunst te komen.
Dat van die Kreidlers en Zündapps was even iets eerder in de tijd en inderdaad hoorden daar de vetkuiven bij en de puntschoenen. Jan, dat van die oldtimertocht naar Santiago de C.is inderdaad een voorstel van mijn ega.
Hij had volgens mij toen hij in die bewuste leeftijd zat helemaal geen brommer, dus dit is een inhaalslag.
Kreidlers,Zúndapps,de Solexen, Sparta's, Honda's enz. alles is hier al voorbij gekomen in alle soorten en maten.
Regelmatig organiseert hij in de zomer een avondtoertocht.
Een keer per jaar is er in Staphorst ook een oltimertocht en daar komen van heinde en ver mensen op af om in de prachtige omgeving aldaar rond te toeren.
Daar zie je het neusje van de zalm, prachtige antieke exemplaren zie je daar rijden.
Veel Staphorsters staan dan langs de kant van de weg en zwaaien naar de voorbij rijdende "coureurs".
Je krijgt dan: Smile and wave boys, just smile and wave.
, Datum:
27.03.2006 23:58
Je zal 't niet geloven, Lili@an. Zit ik braaf naar de foto's van het oldtimerfeestje 2003 te kijken hoor ik een misprijzende stem achter me.
"Zit je nou naar die nozembrommers te kijken?"
't Is toch niet te geloven? Na veertig jaar die brommers op die manier omschrijven. Moet wel diep zitten. En dan verwijt ze mij dat IK niet volwassen word.
Maaruh... d'r zitten schitterende oudjes tussen. Ik heb geprobeerd de merken te ontcijferen maar volgens mij miste ik één merk waar ik helemaal verliefd op was. Was Italiaans met als ik het goed heb een dubbele naam. Misschien weet je man wat ik bedoel.
Ik word waarschijnlijk vannacht wel wakker met het merk in het hoofd.
Geplaatst door: Javi 
, Datum:
28.03.2006 00:00
Lilian,
Iedere zondagmorgen in de zomer bij de Leemcule in Hattum komen de oldtimer liefhebbers bij elkaar.
Dat is echt smullen geblazen.
Javi
Geplaatst door: ® berny 
, Datum:
28.03.2006 00:05
Wat rustgevend, Lili@n, om te horen dat er meer mensen -zoals je man dus - zijn met een hang naar Oude Dingen als brommers. Het moet een amusant en ontroerend gezicht zijn, al die oude exemplaren op een rij langs te zien komen; en de heel verschillende geluiden die ze veroorzaakten te kunnen horen, om twee uitersten te noemen: de Solex: brrrrrrrrrr, een echte 'zachte pruttel' dus; die snelle Kreidler florett met hoog gierende boventoon toon met een pchchchchch grondtoon.
Mijn vader was fietsfanaat van het type 'jonkheer de Bosch van Drakenstein' en als zodanig in het bezit van enkele Gazelles en een Hercules, destijds een bekend merk.
Ook heeft hij, op latere leeftijd, een brommer gehad die er heel vaak mee uitscheed, van een merk dat voormalige vetkuiven in een zenuwkramp van het lachen zal brengen: een Berini, bijnaam: 'eitje'; met zo'n pookje tussen de benen, als ik me goed herinner...
Zelf kick op auto's van het merk Tatra; als je die modellen ziet...daar zit nog iets dreigends in, de Tatraplan met rugvin, en een naoorlogs model, met lampen... ik moet nu even ophouden, 't wordt me wat teveel nu...
Geplaatst door: Javi 
, Datum:
28.03.2006 00:09
, Datum:
28.03.2006 00:11
Hallo Javi,
ik zat te kijken naar die site toen 't merk in mijn hoofd schoot: Garelli!!! Was dus toch geen dubbele naam.
Geplaatst door: ® gj 
, Datum:
28.03.2006 00:29
Nou jan, nix mis met een mobylette. Met een garlotti kelkcarburateur van (meen) 18 mm deed dat ding dik 80 kms, en dat was ruim voldoende om snel van/naar het internationale coordinatie centrum van oranje vrijstaat te gaan. Toegegeven, dan trilden de vullingen uit je bek en stond het frame na een maand haaks, maar geen kuif die op zn buikschuiver deze kabouter bijhield ;-).
Geplaatst door: lili@n
, Datum:
28.03.2006 00:35
Ha, ha GJ, leuk dat jij hier ook nog even voorbij"schuift" of juist niet, vloog dus.Had dat graag willen zien :-)
Geplaatst door: javi 
, Datum:
28.03.2006 00:36
gj,
was het geen Delorto van 18 mm ?
Javi
, Datum:
28.03.2006 00:37
Moromorini-site gezien - indrukwekkende modellen inderdaad. die apparaten leken een beetje op boos kijkende insecten, met van die 'alerte' koppies, attaquerende wezens waren het. Bij ons in de stad waren bepaalde soorten brommers voor sommigen een middel om iets aan je ego te doen. Met die vrede-op-aarde-verkondigende, zeg maar: knap lullige solexen, berini's en mobylettes koos je dus voor een andere benadering van de jou omringende mensheid en de rol die je jezelf daarin wilde toebedelen.
Geplaatst door: grapje 
, Datum:
28.03.2006 00:42
dicabaraturovandimotoroiskapoteennumoetiklopeendaarhebikgeenkl.tezinan.
grapje
Geplaatst door: ® gj 
, Datum:
28.03.2006 00:46
hoi lil, t is geen toeval dat ik in die tijd ook vegetarier ben geworden ;-OOO . de zoete smaak van vliegen en andere insecten gaat je snel tegenstaan. ik zie dat nog steeds als een van de verworvenheden uit het helmloze tijdperk. maar voor nu de hoogste tijd voor bed. doe jij het licht uit?
ajuu!
, Datum:
28.03.2006 16:03
Topic 11994... Heb ik het nu echt goed begrepen dat ons aller Bonasera met het idee loopt om ons te verlaten?
Bona... je kunt het niet menen!
Dan wordt het hier langzamerhand een kleurloze, saaie en keurig nette boel, zonder kraak of smaak..! Wat moeten we nu als al onze 'smaakmakers 'de benen nemen'... Bona, je doet het niet hoor!
, Datum:
28.03.2006 16:34
(*)-#####%%%%%&&&&&%%%%%&&&&&%%%%%#####-(*)
Van deze door zelfgemaakte erekrans voor onze onmisbare bonasera kunnen de beide uiteinden d.m.v. de beide (overigens nogal tere) sluitingen met elkaar verbonden worden; de code van deze sluitinkjes is hem, als uitvinder ervan, bekend. (zie hiervoor evt. de desbetreffende andere topic).
, Datum:
28.03.2006 17:40
Berny... Mag 't ok met 'n höökske en 'n eugje... of met 'n dröödje woa'j n'n knup in legt? Die drukkertjes van oe vin'ik zokke vrömde dinge... ;-))
Geplaatst door: berny
, Datum:
28.03.2006 18:18
Ja, Annechie, maar dan had bona er op die door mij toevallig die ene keer bezochte komkommertopic maar niet mee aan komen zetten (:-)) hij vroeg er dus eigenlijk zelf om! En ik heb echt m'n best gedaan om m'n woorden zo te kiezen dat ik er niemand mee zou kwetsen... Maar uit zijn originele vondsten en kwinkslagen blijkt eens temeer de creatieve en speels geest van deze voetzoeker, die hier als side-kick onmisbaar snoei- en opbouwwerk verricht (;-+).