Deze topic gaat niet over kamperen in Frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Jan 
, Datum:
05.07.2006 00:26
Hallo Rivi,
weer twee nieuwe woorden geleerd: pröttel en gloepens.
Gloepens!!!! Dat woord móét in het A.B.N. komen!!
Ik blijf me verbazen over de woordenschat van het Twentse (??) dialect.
En je "ààndre helfte"?? Is-tie al terug of ligt-ie te ronken op een camping in Zuid-Limburg.
En dames (en heren), hoe bevalt 't huishoudelijk werk met deze warmte? Ik kan niet zeggen dat ik veel uitvoer.
Zoals m'n schoonmoeder zaliger altijd zei: de reuzel loopt uit m'n reet.
Geplaatst door: ® Annechie 
, Datum:
05.07.2006 08:17
Jan... de 21e verdieping! Doar loop ie neet zo efkes met oen kratje bier noar boav'n.. En al helemoal neet met dit weer. Ik wil neet ondankbaar liek'n heur, ik bin merakels gek op 'n betje zunne, maar ik heb noe 't zweet al dwars veur de plette stoan en 't is nog maar net acht uur...
Rivi, 't zit'm bie mie neet in de eerdappels heur, die loat ik mooi in't huus. A's ik smokkele dan is't met mien kratje met lèèsvoer, den pot ik altied gauw zelf in'n auto.... dan weet ik alenig wat'te weegt...
Nee Lilian, mijn dochter mag dit joar(töt heur grote spiet..) neet metdoon, ze is 'uutgelot', ja 'n mèènse kan neet all's hè'm hè! Wie kunt d'r dus rustig um votgoan...
Geplaatst door: bonasera
, Datum:
05.07.2006 09:50
, Datum:
05.07.2006 10:55
Hij doet 't, bonasera!!
Veur de plette? Wa's dat nou weer, Annechie?
, Datum:
05.07.2006 11:04
Dat is de plaat, die ik af en toe voor mijn hoofd heb Jan.. :-))
De 'plette'is gewoon het voorhoofd, ik geef toe het klinkt niet bepaalt charmant maar goed...
Geplaatst door: bonasera
, Datum:
05.07.2006 11:20
Int west vloms -et dien e domme plette-(heeft die een rare kop)
, Datum:
05.07.2006 12:03
Hoe een Belg en een Tukker het met elkaar eens kunnen zijn...
Geplaatst door: ® visje
, Datum:
05.07.2006 16:50
Huishoudelijk werk Jan?? Ik leef zo'n beetje buiten dus er wordt niks vies hier binnen :-)
De was doe ik donderdag en vrijdag vlak voor we weg gaan. Caravan inpakken begin ik nu ook niet aan met dit weer. Hoop dat het morgen ietsje koeler is pff, lekker dit weer op vakantie maar als je moet werken is het niks. En 's avonds zit het zo heerlijk buiten met een glaasje rosé zodat je er 's morgens weer niet uit kunt komen. Ik denk dat er meer mensen zijn die daar last van hebben deze dagen!!
Gr. Brenda
Geplaatst door: Javi 
, Datum:
05.07.2006 20:21
Hallo,
Twee (3 en 4 juli)schitterende wielerdagen meegemaakt in de Tour de France.
Samen met mijn zoon zijn we eerst naar Esh sur Alzette geweest en hebben daar op de laatste col van de 4e catogorie gestaan.We konden met de auto gewoon naar boven rijden en parkeren in de berm.Na de passage van de renners zijn we weer vertrokken naar Limburg. We hebben de laatste 30 km van het parcours gereden en zijn toen gaan staan op de "Cote de Trintelen'4e categorie.We hebben de auto in een weiland geparkeerd van waaruit we een schitterend uitzicht hadden.Mijn zoon heeft buiten geslapen en ik zelf in de auto,die een vlakke laadvloer heeft en waar je dus goed in kunt slapen.Ook hier hebben we weer genoten van het spektakel.Waarom hier naar toe,en niet voor de TV? De sfeer,de geur van,het ratelen(suisen)van de ketting,het totale wielergebeuren dat is het.
groeten
Javi
, Datum:
05.07.2006 20:26
En Rivi is weer lekker uitgerust...
Geplaatst door: javi 
, Datum:
05.07.2006 20:37
Annechie,Dag ie dat? Wat denk ie van den pruttel die ik weer terug brenge?
Groeten,
Javi
Geplaatst door: Rivi 
, Datum:
05.07.2006 20:50
Jan, geweldig al die dialecten, hè ?
'k Weet eigenlijk niet zo goed waar dat van mij onder valt.
Geboren en getogen in het Sallandse, op de grens van Twente, en verder "ontwikkeld" in het Zwolse. Kortom, het is een mengelmoes van in ieder geval het Overijsselse. Geloof me, we zijn er trots op daar te mogen wonen en dat taaltje te kunnen spreken.
Voor jou nog even deze:
Stekt oons nie de gek an, want dan wörre wie zo gloepens lillyk, dàw oe mà zo veur de plette könt stootn !
, Datum:
05.07.2006 21:01
Was uutgerust dus.... ;-))
Geplaatst door: lili@n
, Datum:
05.07.2006 23:22
Javi wat bin ie toch nun bofkonte,dat lik mie toch ok zo mooi dat nog
'n moal met te maak'n.Ik kan 't mie helemaol veurstell'n zo a'j 't verteld.
Het is dat 't hier nog gin vakaansie is, meer aans.......
Ik heb toch merakels de vinger tussen de vaatwasserdeur kreeg'n, oei, oei, en ik deu 'm nog a hard dichte..........gloeiende, gloeiende.
Het is noe heerluk boet'n, ik ken 't Brenda.'s morgens denk ie, is 't alweer zo laat, ik mut d'r oet, meer dan o,o,........
Een hele fijne vakantie gewenst en doot hènig an en kiekt good oet met mekare.
, Datum:
05.07.2006 23:40
Gelezen op een andere site:
"Gloepens is overiessels voor godsammeknikkebollen"
Rivi, wil je a.u.b. die zin voor me vertalen? Iemand anders uit 't tukkerland mag 't natuurlijk ook.
Wel, wel, Lili@n, jij kan ook tekeer gaan!! Had ik niet van je verwacht ;-)
Maar 't zij je vergeven hoor! De laatste vakantie stootte ik m'n tenen aan een haring. Ik zal maar niet herhalen wat er uit m'n mond kwam. Maar er zat in ieder geval geen woord Frans bij.
, Datum:
05.07.2006 23:52
Jan,
Stekt oons nie de gek an, want dan wörre wie zo gloepens "lillyk" (dit had nog platter "hellig" moeten zijn), dàw oe mà zo veur de plette könt stootn !
Neem ons niet in de maling, want dan worden we zo kwaad, dat we je maar maar zo voor het hoofd kunnen slaan !
Excusez moi, maar als ik het zo vertaal moet het idd voor een "outsider" moeilijk zijn.
, Datum:
05.07.2006 23:59
Rivi, 't probleem zat bij mij bij 't woord "lillyk".
Lelijk?? Wat heeft dat te maken met iemand voor z'n kop rammen? Ik snapte er niets van.
Maar, maar, wat is dan lelijk in Twents/Sallands?
Geplaatst door: gerrit 
, Datum:
06.07.2006 00:02
Zo te lezen gaan een paar van onze vaste gasten hier op deze topic dit weekend met de caravan er op uit. Heel veel plezier en veel mooi weer. ALs jullie terug zijn zijn wij weg. Het giet oe goed oftewel goodgoan!!
Geplaatst door: lili@n
, Datum:
06.07.2006 00:02
Mooi hè Rivi, dat wie oons in 2 taal'n könt oetdrukk'n!
Wie zeit hier "veur de plette sloan"
En 'hellig' ja dat is ok 'n heel mooi woord.
En ken je dit woord ook:"Token wek goat d'r heel wat leu met/op vakaansie".
Joa Jan ik kan ok heel slim (en slim betekent hier iets anders dan in het nederlands)tekeer goan, meer hoal mie netjes :-)
, Datum:
06.07.2006 00:18
Jan, "lelijk" is in ons taaltje gewoon "lillyk", maar wordt ook wel gebruikt voor "kwaad" !
Lili@n, dat woord "token" herken ik wel, maar gebruik het niet.
Ik vin't merakels um 't ok van ààndren te lèèsn. Mar um te schrievn muj wè mear noadèènk, dat hölt oons scharp !
Ie könt better geliek hebbn as geliek krieng (radio oost) !