Deze topic gaat niet over kamperen in Frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Ineke
, Datum:
23.08.2006 22:49
Alvast bedankt voor het meezoeken Lilian. Ik heb ook al op allerlei steekwoorden (ook Calvé) gezocht, maar nog steeds niet gevonden.
Ik meen me ook vaag te herinneren dat het op het eind enigszins uit de hand liep en dat het toen verwijderd is. Anders hadden we het toch allang weer teruggevonden.
Vorig jaar was er ook zo'n topic van ene, ik dacht, Roderick van Ballegooyen. Was eerst leuk maar werd toen minder en is ook weg.
PS Het is dat ik niet zo goed ben in Twents schrijven, maar als niet geboren, maar wel getogen Tukker kan ik jullie bijdragen uitstekend volgen. Fijn doorgaan daarmee.
Geplaatst door: lili@n
, Datum:
23.08.2006 22:57
Ineke ik denk inderdaad dat de topic verwijderd is, was natuurlijk te veel "geneuzel".Misschien herinnert degene die het toen geschreven heeft het zich nog?
En bedankt dat je de stukjes in het twents leuk vindt.De laatste tijd is er niet veel meer van gekomen om iets in 't dialect te schrijven.
Ik doe er ook langer over hoor om het te tikken, is niet makkelijk en bovendien zal ik best veel fouten maken.
Geplaatst door: tineke
, Datum:
23.08.2006 23:08
Het pindakaas-topic is verwijderd, omdat het weer eens helemaal uit de hand liep....
, Datum:
23.08.2006 23:12
Nou, als ik het zo lees en zie hoe het in het twents gespeld is ziet het er prima uit. En wat is echt twents: elke stad en elk dorp heeft toch ook weer zijn eigen uitspraak en het klinkt ook verschillend.
Kijk maaar naar de serie op TVOost van Jonge Leu en Oale Grond: dat was volgens mij oost-twents. Dat was soms toch nog moeilijk te verstaan. Mooie twentse uitdrukking vind ik trouwens "He hef 't goodwies kwiet"
, Datum:
23.08.2006 23:13
Er blijken 69 pagina's te zijn die min of meer over muggen gaan, ik heb jouw verhaal er helaas niet bij kunnen vinden.
, Datum:
23.08.2006 23:14
Bedankt Tineke, hoeven we daar niet meer wakker van te liggen.
Geplaatst door: ® Annechie 
, Datum:
23.08.2006 23:15
Wee'j wat vo'n veurdeel of wie hebt Lilian? Wie hebt gin rood beukske, gin greun beukske en gin wit beukske...!!! A's wie't verkeerd doot bint d'r maar weinig die't in de gaat'n hebt.. ;-))
, Datum:
23.08.2006 23:17
, Datum:
23.08.2006 23:17
Maar er is vast wel een twents beukske...
Geplaatst door: JudithD 
, Datum:
23.08.2006 23:26
Dat is der ok wa, allenig vieleu proat doar nich oawer ;-)
, Datum:
23.08.2006 23:29
Das nou jammer, de 100000 keer bekeken verschijnt niet op het scherm, aantal gaat weer terug naar 99000 etc.
Geplaatst door: gerrit 
, Datum:
23.08.2006 23:32
Hallo Opa Bona ook van mij gefeliciteerd met je kleindochter.
Annechie en Lilian ik kan mie nog iets herinnern van din eerste topic. Moar noadat disse topic kwam isse volgens mie vot haalt deur Johan.
Dit komt dus uut 'n sallands boekie.
Geplaatst door: frank
, Datum:
23.08.2006 23:38
@Zo Jan,
Dat is allemaal best heftig zoals jij je VUT-avontuur verteld. Blij dat je er inmiddels mee uit de voeten kan.
Gek is dat eigenlijk, tot mijn veertigste kon ik me helemaal niets bij de VUT voorstellen, lekker werken tot je pensioen dacht ik altijd. Daarna begon ik me heel langzaam af te vragen of ik dat eigenlijk wel vol ging houden en ging men over van VUT op vroegpensioen regelingen. Toch maar eens de moeite genomen om me daar in te verdiepen en leek me best aardig. Na je 61e kon je min of meer kiezen of je wel of niet door wilde werken. Leek me wel wat en heb er zelfs wat aanvullend voor gespaard en je hield de vrijheid om bijvoorbeeld in overleg met de werkgever door te gaan tot je 63e.
Weer een paar jaar later begint de politiek opeens over werken tot je 70e! En jawel alle regelingen weer afgeschaft, waar dat aanvullend gespaarde geld naar toe gaat is me op dit moment overigens nog steeds niet duidelijk. kan me overigens in die periode niet voorstellen dat ik inderdaad tot mijn 70e wil werken.
En wat schetst mijn verbazing de afgelopen paar weken? De politiek draait alles weer terug naar 65. Je zou haast denken in verband met de aanstaande verkiezingen, maar nee dat ontkennen de heren uiteraard.
Om eerlijk te zijn Jan, ik "zie" bijna Abraham en voel er op dit moment niets voor om nog tot mijn 65e te moeten werken, alleen ben ik heel erg bang dat ik dit niet zelf meer voor het zeggen heb zoals jij je VUT kennelijk ook niet zelf voor het zeggen had.
Best wel gek hoe snel regelingen wijzigen en hoe de een er wel en de ander er geen gebruik van wil maken. Uiteraard maak je het nooit iedereen naar de zin maar de keuzemogelijkheid lijkt nu helemaal te verdwijnen en dat vind ik wel zuur als ik zie hoeveel jaar ik al werk. Overigens in de regel absoluut met plezier maar wel met een grote intensiteit die wel zijn tol eist.
In ieder geval ben ik blij dat je een hoop van je vrije tijd op dit forum zit want ik heb al aardig wat van je opgestoken en veel leuke info gezien.
Geplaatst door: bonasera
, Datum:
24.08.2006 10:00
Het leven kent veel ups en downs
Soms geluk en soms verdriet
Al begrijpen we dat dan niet
Zelfs achter gesloten gordijnen
Kan plots de zon weer schijnen
Hopelijk kan je alles beter aan
Met een tekst of gedicht vandaar
Dat ik je trakteer op deze dag
Met een vriendelijk woord,
.... en een blije lach !!!!!
18-01-2006, 00:00 geschreven door shelly ..
Dank aan iedereen !!!!!
groetjes
, Datum:
24.08.2006 11:30
Eind goed, al goed Bona????
, Datum:
24.08.2006 11:59
Ja ja een stralend zonnetje...alles prima !!!
Was ook bezig met dat ruslandverhaal hier...
groetjes..
, Datum:
24.08.2006 18:02
, Datum:
24.08.2006 22:55
Twents voor op reis
Voor iedereen die op vakantie gaat in Twente volgen hieronder een paar veel voorkomende uitdrukkingen en vragen in het Twents, waarmee u zich enigszins verstaanbaar kunt maken. :-)(met een dikke knipoog natuurlijk)
Algemeen
Ja = Joa
Nee = Joa, joa
Misschien = Och joa
Nee, ik peins er niet over = Ik zal 't nog wa's bekiek'n
Begroetingen
Goedemorgen = Moj'n
Goedemiddag = Moj'n
Goedeavond = Moj'n
Weltrusten = Tot mor'n
Tot ziens = Tjow
Houd het een beetje rustig = Loat oe nich ankokk'n
Hoe gaat het met u? = Hoe hej't d'r met
Dank u, uitstekend = Och, geet wa
Aangenaam kennis met u te maken = Woar bin ie d'r een van?
Mijn naam is Janssen = Ik bin van Janss'n Hennik
In hotel, cafe en restaurant
Wij willen graag een 2-persoonskamer = Ik wol hier geern sloap'n en de vrouw ok
Kunt u onze bagage naar boven brengen? = Kun ie oons den pröttel efkes achter de deur smiet'n?
Nee dank u, een kamer met bad is niet nodig = Zoaterdag bi'w weer in 't hoes
Klachten en vragen
De centrale verwarming is defect = Na warm hej't hier nich
Het is hier bloedheet = Ie heb't hier good dooi
Het toilet doet het niet, het is waarschijnlijk bevroren = 'k Weet nich o'j 't weet, moar 't vrös oe op 'n emm
Waar kan ik de stofzuiger vinden? = Woar he'j hier de huulbessem?
Kunt u voor een lunchpakket zorgen? = Ku'j mie wat stoet in toet'n doon?
Mag ik even telefoneren? = Ik wol wa geern de kuierdroad gebruuk'n
Heeft u misschien nog een lepeltje? = Heb ie nog een reuriezer?
Bron: Twentsch Genootschap
, Datum:
24.08.2006 23:43
Hihihi...
Dank'ns weerd Lilian, ik heb d'r nog wal ene den wal 'n klein cursusje Tukkers kan gebruuk'n! 'K zal 't um rap duurgeem..
, Datum:
25.08.2006 04:27
Heb net mijn bakkie koffie uitgeschonken met een half suikertje ,en met een -roerijzer-aan het schudden om die suiker opgelost te krijgen !!!!!kostelijk ahahahahahahahahhah.