Deze topic gaat niet over kamperen in Frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: bonasera
, Datum:
25.08.2006 04:34
wie wit er wa da e schumspo is ??,en e briekke ? ,en e basje ?
en e basing ? ,en e telloore ,en e schutteldook ?..
Geplaatst door: ® Maddy 
, Datum:
25.08.2006 07:39
Nou dan zal ik er ook nog maar wat dialect sudoku tegenaan knallen:
- Kel?
- Derke?
- Inkpuuske?
- Griesel?
- Schottelslet?
- Stekbearen?
Geplaatst door: wilma 
, Datum:
25.08.2006 13:12
Wat bij mij is blijven hangen na een vakantie in twente: Eem wagn....
Komende uit de stad van de opgerolde mouwen was dat "eem wenn"
Geplaatst door: Rob Rensenbrink
, Datum:
25.08.2006 14:56
@Bonasera Even teruglezend: volgens mij heb je een spraakgebrek? Of stottert je toetsenbord? :-))))
Geplaatst door: ® Annechie 
, Datum:
25.08.2006 15:30
Nou Wilma, die mouw'n kö'j noe aans gerust noar beneed'n doon heur, zok mooi weer is't neet.. ;-)) ..
Hè'j 't wal een betje noar 't zinne had hier in't Tukkelaand?
, Datum:
25.08.2006 18:10
wie wit er wa da e schumspo is ??,en e briekke ? ,en e basje ?
en e basing ? ,en e telloore ,en e schutteldook ?..
In volgorde ,platte grote lepel met gaatjes in,baksteen,zeil over aanhangwagen,teil,een bord;een vaatdoek.
Aan rob r...ahahahahahahahahh
, Datum:
25.08.2006 18:48
De stem van Marlon Brando (RIP) wordt NIET gebruikt in de film. Hij heeft nog wel wat ingesproken vlak voor zijn dood, maar toen was zijn stem al in zo'n slechte staat dat ze het materiaal niet gaan gebruiken. In de plaats komt er nu een imitator ofzo, die zijn stem gaat bestuderen.
Maar voor mij hadden ze gewoon dialogen uit de film mogen knippen, en rechtstreeks in de game mogen gebruiken.
"Bonasera, bonasera... what did I ever do to you to make you threat me so disrespectfully"
"Whaddyagonna do? Nice college boy, huh? Didn't wanna get mixed up in the family business, huh? And now you wanna gun down a police captain, for what, cause he slapped you in the face a little bit? Huh? Whaddya think this is, the army, where you shoot 'em a mile away?"
"Mi scusato, ma Io sono stanco, sono imbigliato, and I want everyone here to know there's gonna be no trouble from me. Cicci -- a port'!"
Heerlijk, toch?
, Datum:
25.08.2006 18:52
As the film opens, it is the last Saturday in August, 1945 - the Japanese have just surrendered. In the opening scene of the film, the camera (very slowly) pulls back from the face of a man who is in Corleone's dark home office, where the Don regally and ruthlessly holds court. He carries on with the crime family business during his daughter's wedding reception, that is being held in the bright, sunshiny outdoor veranda of his Long Island compound. According to Corleone's Irish-German overseer and surrogate son Tom Hagen (Robert Duvall): "It's part of the wedding. No Sicilian can refuse any request on his daughter's wedding day." It is the custom of the father of the bride to grant favors and promises to all petitioners and supplicants who pay homage.
Seated in front of the Don's desk is an undertaker named Amerigo Bonasera (Salvatore Corsitto), speaking in a heavy accent [Vito Corleone's wife is god-mother to Bonasera's daughter]. Bonasera desperately pleads for a favor - proper vengeful "justice" (rather than American justice) for the threatened near-rape and brutal beating suffered by his daughter (whom he raised "in the American fashion") by her non-Italian boyfriend and his friend. The two brutes had received a court date and only a suspended sentence:
I believe in America. America has made my fortune. And I raised my daughter in the American fashion. I gave her freedom, but - I taught her never to dishonor her family. She found a boyfriend, not an Italian...Two months ago, he took her for a drive, with another boyfriend. They made her drink whiskey. And then they tried to take advantage of her. She resisted. She kept her honor. So they beat her like an animal...She was the light of my life - my beautiful girl. Now she will never be beautiful again...I-I went to the police like a good American. These two boys were brought to trial. The judge sentenced them to three years in prison - suspended sentence. Suspended sentence! They went free that very day! I stood in the courtroom like a fool. And those two bastards, they smiled at me. Then I said to my wife, 'for justice, we must go to Don Corleone.'
Geplaatst door: ® Annechie 
, Datum:
25.08.2006 19:39
Bona..
Bie ons heet dat :
- n'n schoemspaan
- n'n bakkei'jn
- 'n slat
- 'n teil
- n'n teelder
- n'n wasseldook
Toch klinken sommige van jouw benamingen me niet helemaal vreemd in de oren, mijn grootouders gebruikten soms soortgelijke namen in hun dialect van jaaaaaaren terug. Het kwam echter hier uit de streek, maar zelfs het dialect verandert/verstrijkt met de jaren........
Geplaatst door: gerrit 
, Datum:
26.08.2006 00:15
Wat zegt ze bie jullie dan teeg'n 'n lanteerpoal?
Geplaatst door: ® Jan 
, Datum:
26.08.2006 01:44
, Datum:
26.08.2006 02:07
Nog 450 tot de honderdduizend!!
Mijn hoofd is nu helemaal leeg (alcoholdampen??); ik weet niks interessants te verzinnen. Morgen beter.
Geplaatst door: lili@n
, Datum:
26.08.2006 03:39
Kan niet slapen...........
Twentismen
Typisch Twentse 'uitdrukkingen' die afwijken van de Nederlandse zegswijzen.
Je moet aanmaken. = Je moet opschieten.
Kom er achterheen kijken. = Kom eens op bezoek.
Jantje zit er niet bij. = Jantje zit er niet aan.
Doe hem een boek geef. = Geef hem dat boek eens.
Ik ging er op aan. = Ik ging er op af.
Hij deed het extra. = Hij deed het expres.
Laat mij maar geworden. = Laat mij maar begaan.
Ik ben gegroeid. = Ik ben aangekomen.
Een nieuw kleed halen. = Een jurk kopen.
Ik heb de band lek. = Mijn band is lek.
Ik ga heen. = Ik ga weg.
Ben je dan in huis. = Ben je dan thuis.
Kort bij de Plechelmus. = dichtbij.
Mag het raam los? = Mag het raam open?
Ik ben zo lui. = Ik ben moe/slaperig.
Dat is mijnt. = Dat is van mij.
Dat mag ik niet. = Dat lust ik niet.
Ik ben goed te pas. = Ik voel me goed.
We hebben verspeeld. = We hebben verloren.
Ik kan niet wachten. = Ik heb geen tijd.
Het boek wat je leest. = Het boek dat je leest.
Waar kom jij weg? = Waar heb je gezeten/ Waar ben jij geboren?
Ik heb geen wind in de band. = Ik heb geen lucht in mijn band.
De wasmachine kun je niet zonder. = Je kunt niet buiten de wasmachine.
, Datum:
26.08.2006 05:35
Mop van de dag
Je drinkt teveel koffie als...
Je omhoogt schijt.
Je een proces-verbaal voor snelheid krijgt, zelfs als je parkeert.
Je hardloopt in je slaap.
Je antwoordt voordat er iemand op de deur klopt.
Je koffiebonen in je mond vermaalt.
Je met je ogen open slaapt.
Je video`s moet bekijken in fast-forward.
De enige keer dat je stilstaat tijdens een aardbeving is.
Je een foto van jezelf kunt maken van 10 meter afstand zonder de timer te gebruiken.
Je de koffiepot schoonlikt.
Je de werknemer van de maand bent bij het koffiehuis en je daar niet eens werkt.
Je ogen open blijven tijdens het niezen.
Je op andermans nagels bijt.
De zuster een wetenschappelijke rekenmachine nodig heeft om je pols op te nemen.
Je handen zo trillen dat mensen ze gebruiken om hun cocktails te mixen.
Je zestig woorden per minuut kunt typen met je voeten.
Je het oortje hebt versleten van je favoriete mok.
Je alleen naar vergaderingen gaat voor de gratis koffie.
Je vergeet de papiertjes van snoep af te halen voordat je het opeet.
Emiel Ratelband vindt dat je kalm aan moet doen.
Je een miniatuur stad hebt gebouwd van plastic koffielepeltjes.
Mensen duizelig worden als ze naar je kijken.
Mensen hun batterijen kunnen testen in je oren.
Je gecremeerd wilt worden, zodat je de rest van de eeuwigheid in een koffiekan kunt doorbrengen.
Je terug wilt komen als koffiekopje in je volgende leven.
Je verjaardag een nationale vakantiedag dag in Brazilië is.
Je alleen gaat slapen, zodat je wakker kunt worden en koffie kunt ruiken.
Je je katten melk en suiker noemt.
Je dronken wordt zodat je weer op kunt knappen.
Je perfect Arabisch spreekt zonder 1 les.
Je een plaatje van je koffiemok op je koffiemok hebt.
Je niet meer wacht tot het water kookt.
Je niet kwaad wordt, maar kookt.
Je twee favoriete dingen in het leven koffie voor en koffie na zijn.
Je je tweede kopje niet meer kunt herinneren.
Je je hond helpt zijn staart te achtervolgen.
Je EHBO trommel een infuus met koffie bevat.
, Datum:
26.08.2006 05:54
Een blondje belt haar vriend, met de mededeling dat ze een probleem heeft. Wat is er aan de hand?" vraagt hij."Nou, ik heb een legpuzzel gekocht, maar ik vind hem zo moeilijk. De stukjes passen totaal niet en ik kan de randen ook al niet vinden."Wat moet de puzzel voorstellen?" vraagt de vriend."Een grote rode haan," antwoordt ze. Hij besluit even langs te gaan. Bij aankomst neemt ze hem mee naar de keuken, waar de stukjes op de tafel liggen uitgespreid. Hij kijkt er even naar en zegt dan met een diepe zucht: "Nou, stop die cornflakes maar weer in de doos, dan praten we er niet meer over."
Een blondje besluit een aquarium te kopen. Daarenboven wil ze zoutwater-vissen. Ze besluit naar zee te rijden ten einde aan zout water te geraken. Op de pier van Oostende gekomen ontmoet ze een visser. Ze spreekt hem aan en vraagt om zout water. Da's hier geen probleem ! zegt hij. Wat kost een emmer vraagt ze. Vijf euro antwoordt hij. Bon, doe me maar een emmer. De man schept een emmer zeewater en ze betaalt hem vijf euro. Thuis gekomen kiepert ze deze in het aquarium. Ze stelt vast dat ze heelwat tekort komt en dat ze nog enkele malen heen en weer zal moeten rijden. Terug te Oostende zit daar nog steeds datzelfde vissertje. Ze spreekt hem terug aan. Maar ondertussen was het laag tij geworden... Amaai, zegt ze, g'hebt goed verkocht vandaag !
Een blondje en een advocaat zitten in het vliegtuig. Het blondje is moe en wil wat slapen, maar de advocaat stelt haar voor een spelletje te spelen. Het blondje weigert en draait zich om om wat te slapen, maar de advocaat geeft niet op. " Luister" zegt hij : Je mag de ander een vraag stellen. Wie het antwoord niet weet, moet de ander 5 euro geven."Opnieuw weigert het blondje en legt zich wat makkelijker om wat te slapen. De advocaat probeert opnieuw:"We spelen het als volgt: als jij het antwoord niet weet, geef je mij 5 euro, als ik het antwoord niet weet, krijg jij 500 euro". "Ok? dan" zegt het blondje en ze speelt mee. De advocaat begint met een vraag: "hoeveel bedraagt de afstand tussen de maan en de aarde?" Het blondje neemt spontaan haar portemonnee en geeft 5 euro aan de advocaat. Die glundert en zegt : "Nu is het uw beurt om mij iets te vragen. "Het blondje denkt even na en vraagt dan: "Wat gaat met drie poten de berg op en komt er met vier poten weer vanaf?" De advocaat denkt heel diep na, hij weet het niet. Hij neemt zijn laptop en begint in een encyclopedie te neuzen, maar vindt het niet. Het blondje is intussen in slaap gevallen. Hij logt via zijn gsm in op het internet en zoekt een hele poos op het net, maar vruchteloos. Ten langenlaatste maakt hij het blondje wakker, neemt hij zijn portemonnee en geeft het blondje 500 euro. Het blondje stopt het geld weg en draait zich weer om om verder te slapen, dan vraagt de advocaat:" Wat was het antwoord op de vraag? "Het blondje neemt zwijgend haar portemonnee en geeft de advocaat 5 euro.
Het heeft gesneeuwd. Een jongen wil een blonde sneeuwvrouw maken. Als hij denkt klaar te zijn, roept hij zijn vader. Vader bekijkt de sneeuwvrouw, en zegt: niet goed jongen, ga maar naar binnen, ik zal het doen. De jongen gaat naar binnen, terwijl zijn vader werkt. 3 Uur later is vader nog bezig. De jongen gaat kijken. "Terug binnen, niet af", hijgt vader. 2 Uur later komt vader doodmoe binnen, en helemaal nat. De jongen gaat kijken. "Pa!" roept de jongen, "Waarom duurde het zolang?" "Kijk eens naar het hoofd" "Ik zie niets", zegt de jongen. Vader antwoordt:"Ik moet het hoofd nog uithollen."
Waarom heeft onze lieve Heer blondines geschapen?
Omdat een hond geen bier uit de koelkast kan halen, openen en naar je toe brengen!
Waarom heeft onze lieve Heer brunettes geschapen?
Het lukte de blondines ook niet!!
Drie blondjes solliciteerden voor de laatste beschikbare plaats bij de FEDERALE POLITIE De inspecteur die de selectieprocedure leidde keek naar de drie blondjes
voor hem en vroeg: "Zo, jullie willen allemaal politie-detective worden De blondjes knikten alle drie heftig. "Goed" zei de agent. Hij stond op, haalde een klasseur uit de kast en nam er een dossier uit. Terug gezeten opende hij deze, nam er een foto uit en zei: "Om detective te kunnen worden, moet je kunnen DETECTEREN. Je moet in staat zijn om in een oogopslag kleine maar belangrijke details te zien zoals littekens, vlekken, haarkleur enz."
Hij stak plots de foto vlak voor het gezicht van de eerste blondine en trok ze terug weg na twee seconden.
"Nu" zei hij, "heb jij iets bijzonders opgemerkt aan deze man?" Het blondje zei direct, "Ja natuurlijk. Hij heeft maar één oog!" De agent schudde zijn hoofd en zei, "Natuurlijk heeft hij maar één oog op deze foto! Het is een profielfoto, een zijaanzicht! Jij bent gebuisd!" Het blondje liet haar hoofd tussen de schouders zakken en schuifelde naar buiten.
De agent draaide zich naar het twee blondje, hield opnieuw de foto twee seconden voor haar gezicht , trok ze weg en vroeg: "En jij? Heb jij iets bijzonders aan deze man gezien?"
"Jazeker, hij heeft maar één oor!!!!!!!!" De man sloeg met zijn hand tegen zijn hoofd en riep, "Heb je dan niet gehoord wat ik tegen die andere dame zei? Dit is een PROFIEL = van die man's gezicht. Natuurlijk kan je maar één oor zien! Jij bent ook gebuisd, verdwijn maar!"
Schaapachtig vertrok ook het tweede blondje.
De agent draaide zich naar het derde en laatste blondje en mompelde : "Dit is waarschijnlijk tijdverlies, maar alla...." Hij hield ook bij haar de foto enkele seconden voor haar gezicht, trok ze weg en zei: "OK, viel jou iets bijzonders op aan deze man?"
Het blondje antwoordde : "Het viel mij direct op dat deze man contactlenzen draagt."
De agent fronste de wenkbrauwen, keek nog eens naar de foto en begon toen tussen de documenten van het dossier te zoeken. Hij keek naar het blondje met een stomverbaasde uitdrukking op zijn gezicht en zei: "Je hebt het absoluut juist! Zijn daderprofiel zegt inderdaad dat hij contactlenzen draagt! Hoe kon jij dat in godsnaam zien op deze foto?"
Het blondje zuchtte, rolde met haar ogen om zoveel onbegrip en zei: "Pfoeh! Met maar één oog en één oor kan hij zeker geen bril dragen!!"
Een man was zijn gazon aan het maaien toen hij zijn aantrekkelijke blonde buurvrouw buiten zag komen en in snel tempo naar haar brievenbus liep. Ze opende de bus, sloeg ze weer dicht en stormde terug naar binnen. Even later kwam ze terug buiten, ging weer naar de brievenbus, opende ze en sloeg ze brutaal dicht. Duidelijk boos liep ze terug naar binnen... Toen de man zich klaarmaakte om de kantjes te maaien kwam het blondje voor de derde keer buiten, liep weer naar haar bus, opende ze en sloeg ze nog harder dicht dan ervoor. "Is er iets mis?" vroeg de man verbaasd. "Zeer zeker is er iets mis. Mijn stomme computer blijft maar melden: ER IS POST VOOR U!!!"
, Datum:
26.08.2006 05:59
Geplaatst door: Ineke
, Datum:
26.08.2006 11:18
Jan: de 100.000 zijn we al gepasseerd op 23/08 op 23.29 uur. Zie mijn posting. De telling begon helaas weer op 99.001.
Afwachten of het deze keer ook zo is.
, Datum:
26.08.2006 12:11
Is dat echt gebeurd, Ineke. Kan het me bijna niet voorstellen dat ik dat gemist heb. Maar het zij zo.......
http://www.skepsis.nl/morosofie.html
Dit boek heb ik net gehaald bij onze bieb. Gaat over "geniale" mensen die "geniale" ideeën hebben.
Zoals het idee dat Atlantis in Frankrijk gelegen zou hebben. Zo'n boek wordt voorzichtig opgebouwd. In het begin denk je: ja, daar zit wel wat in. Maar het eindigt dan (voor mij) in een vrolijkmakende, complete waanzin. Andere mensen blijven vinden dat 't er wel wat inzit maar ik ben een skeptikus "pur sang" zodat zo'n boek voor mij alleen maar kolderiek overkomt.
Maar ik lees ze graag......als ontspanning.
Een hoop mensen neemt ook de Da Vinci Code serieus. 't Is enigszins gebaseerd op apocriefe evangeliën dus.....
Kan ik me absoluut niet voorstellen. Als idee misschien wel ingenieus maar om het serieus te nemen? Nou, nee........
Geplaatst door: Loes
, Datum:
26.08.2006 12:30
Goeie tip Jan, lijkt me geweldig om te lezen. Het is een beetje duur om zelf aan te schaffen maar ik zal ook eens een duik in de bieb nemen.
Ik heb nog een leuke website gevonden. Als God werkelijk in Frankrijk woont, dan stel ik me er zoiets bij voor!
http://www.bolledomus.com/index.htm
Geplaatst door: Ineke
, Datum:
26.08.2006 14:56
Ja Jan, echt waar. Ik heb er speciaal op gelet, maar wel typisch dat er verder niemand op gereageerd heeft.
Wellicht kan Johan opheldering geven.