Deze topic gaat niet over kamperen in Frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: tineke
, Datum:
26.08.2006 18:49
Ik heb Johan erop gewezen, hij snapt ook niet hoe dat kan, maar vindt het niet zo belangrijk....
Geplaatst door: ® Jan 
, Datum:
26.08.2006 20:44
Hallo Loes, heb al wat rondgesnuffeld op de bolledomus-site. De foto's moet je wel gedoseerd tot je nemen want het zijn er wel erg veel. In de komende dagen zal ik wel aan de tekst beginnen.
De Franse kanalen vind ik trouwens bijzonder aardig zoals ze door het landschap slingeren. Probeer bij elke vakantie een stukje langs zo'n kanaal te lopen. En dan maar hopen dat er net een boot bij een sluis aankomt.Kan ik uren naar kijken.
Ik ben persoonlijk helemaal verslingerd aan beschrijvingen van de pelgimstocht naar Santiago de Compostela. Heb er intussen al tientallen gelezen.
Geschreven door vrome katholieken, vrijzinnige katholieken, protestanten, agnosten en atheïsten. Hun beweegredenen om die tocht te ondernemen zijn heel erg uiteenlopend.
Er zit wel een patroon in al die verhalen: ze beginnen meestal in de maand april ergo regen, regen en regen.
In die periode denken veel mensen aan opgeven. Zal ook wel gebeuren maar die verhalen lees je nooit. Ze twijfelen overal aan maar vooral over de zin van de onderneming.
Maar dan komen ze in Spanje en lopen b.v. in de zinderende hitte van de mesa. Alle verhalen gaan dan op elkaar lijken.
In Frankrijk ontmoeten ze bijna geen medelotgenoten maar in Spanje zien ze elke dag bijna de zelfde gezichten. Er ontstaan vriendschapen maar ook vetes.
De aankomst in Santiago is altijd iets emotioneels. Óók voor de meest vestokte atheïst. Hij/zij is niet gelovig geworden maar hij/zij heeft het gevoel iets irrationeels of misschien wel religieus meegemaakt te hebben. Een verklaring daarvoor hebben ze hier niet voor.
Geplaatst door: Loes
, Datum:
26.08.2006 21:02
Helemaal mee eens Jan, wat die kanalen betreft. Mijn favoriet is het Canal du Midi, vooral de sept ecluses, een feest om naar te kijken!
Dat gevoel dat de pelgrims aan het einde van hun tocht in Santiago overvalt, is volgens mij net zo iets als de emotie die je beleeft wanneer je na een inspannende en uitputtende tocht de hoogste top van een berg hebt bereikt en als het ware een overwinning op jezelf hebt geleverd. Is me lang geleden ook eens overkomen en ik raak nog geëmotioneerd als ik er aan denk. Dat zal wel opgaan voor iedereen die een buitengewone prestatie levert.
, Datum:
26.08.2006 21:58
Ik begrijp wat je bedoelt, Loes.
Heb ik ook wel eens. Ik ben gek op het ronddolen over de Causses vooral als het waait. Wij gaan meestal in mei/juni op vakantie dus alles is dan nog groen.
Na een stuk lopen sta ik dan stil en kijk om me heen. Een grote groene golvende onafzienbare vlakte. Door de wind zie je die vlakte bewegen: gras en bloemen dansen zogezegd in de wind.
Jeetje, ik (de grootste chagrijnige rationalist van de wereld) word nog poëtisch op m'n ouwe dag.
Ik word ook altijd stil als ik een oeroud Romaans kerkje binnenstap. Probeer dan te voelen wat daar honderden jaren geleden gebeurd is. Een soort trance wordt het dan.
En nee, ik ben absoluut niet religieus. Het tegendeel.
Geplaatst door: conleo 
, Datum:
26.08.2006 22:08
, Datum:
27.08.2006 00:19
Ja Jan, en vooral de Causse Méjean, waar nog een kudde wilde paardjes rondloopt en gieren in de lucht cirkelen. Ken je de Col de Perjuret op weg naar l'Hom, met tegen de helling zo'n rotsachtig dalletje dat in juni bezaaid is met bloemen en bloeiende heesters! Uren kun je er zitten luisteren naar de wind en vogels.
En zo'n kerkje staat langs N 202 bij Vergons, vlakbij het lac de Castillon. Heel basic, geen versieringen, alleen in het landschap met een klein kerkhofje ernaast. Hoeveel mensen zouden er al niet langs zijn gereden zonder het ook maar te hebben opgemerkt?
, Datum:
27.08.2006 01:07
Verdraaid, Loes, we hebben 't over de zelfde causse.
Die paardjes waar jij 't over hebt heb ik gezien iets ten westen van Figeac. Jaaaaaaaren geleden!
Heb even opgezocht waar dat colletje ligt want 't zei me niets.
Volgend jaar misschien??
, Datum:
27.08.2006 01:17
, Datum:
27.08.2006 11:45
Ja Jan, dat is het! Ik moet altijd even binnenkijken als ik langs een kerk kom, soms tot wanhoop van mijn medereiziger(s). Of ik roep inneens hard STOP zodat mijn man zich de p... schrikt, wanneer ik denk dat ik interessants zie langs de weg. Ik loop ook altijd langs de bermen om bloemen en insecten te fotograferen, terwijl mijn man geduldig met de auto achter mij aan sukkelt. Dat wordt tegenwoordig wat minder omdat in niet meer zo goed uit de voeten kan, maar ik heb heel wat kilometerjes langs bermen gestruind. De meesten scheuren er langs maar er zijn vaak de mooiste dingen te vinden.
, Datum:
27.08.2006 12:17
Op die site staan nog veel meer prachtige foto's!
http://photos.mangeant.com/
Klik op Vallée de Haut Var et du Haut Verdon en vervolgens op Col de la Cayolle.
Is zo maar een voorbeeld.
, Datum:
27.08.2006 12:45
Mooie site Jan, een feest der herkenning, echts voor een regenachtige dag als vandaag!
Geplaatst door: javi
, Datum:
27.08.2006 14:48
Hallo Jan,Dit deed me weer terug denken aan eén van mijn fietstochten.Net gearriveerd op de camping in Barcelonette vond ik in de kantine/receptie een trainings rondje van de plaatselijke fietsclub.Start in Barcelonette dan Col de la Crayolle dan Col de Chemp? en dan de Col de Allos.Toen ik weer op de camping terug kwam kreeg ik een broodje met manderijn normaal zou ik dit niet eten maar deze smaakte zeeeeer goed.Heb wel genoten van de schitterende natuur.Vooral op de flanken van de Allos heb je een schitterend uitzicht.
Javi
Geplaatst door: javi
, Datum:
27.08.2006 14:48
Hallo Jan,Dit deed me weer terug denken aan eén van mijn fietstochten.Net gearriveerd op de camping in Barcelonette vond ik in de kantine/receptie een trainings rondje van de plaatselijke fietsclub.Start in Barcelonette dan Col de la Crayolle dan Col de Chemp? en dan de Col de Allos.Toen ik weer op de camping terug kwam kreeg ik een broodje met manderijn normaal zou ik dit niet eten maar deze smaakte zeeeeer goed.Heb wel genoten van de schitterende natuur.Vooral op de flanken van de Allos heb je een schitterend uitzicht.
Javi
, Datum:
27.08.2006 15:01
Javi, Jan hangt vast voor de TV naar het fietsen in Spanje te kijken!
Geplaatst door: lili@n
, Datum:
27.08.2006 15:22
Jan bedankt voor de site! Ik heb hem meteen bij mijn favorieten gezet, heerlijk genieten van die prachtige foto's en dan vooral nu met dat weer.Tsjonge Loes, jij hebt dezelfde smaak als ik, ik wil onderweg ook overal kijken en mij interesseren de bermen met bloemen ook altijd.Dan nog niet te praten over sommige uitzichten, daar ga ik dan het liefst bij zitten om er ten volle van te genieten.
Dan bijv. die stroompjes van water over die stenen die schots en scheef liggen en dan die bomen en struiken die daar zo half overheen hangen.Schitterend.
, Datum:
27.08.2006 15:35
@Lili@an
Dan bijv. die stroompjes van water over die stenen die schots en scheef liggen en dan die bomen en struiken die daar zo half overheen hangen.Schitterend-
Hoeveel foto's ik daarvan ook al niet heb! En van de weerspieglingen in het water, of het zonlicht dat erop sparkelt - eindeloos genieten!
Geplaatst door: lili@n
, Datum:
27.08.2006 15:54
Vreemd hè Loes dat die weerspiegelingen in het water eindeloos mooier zijn dan die hier op het trottoir momenteel.:-)En weet je wat dan het mooiste is, met de voeten in dat stroompje.Ik heb er ook een paar prachtige foto's van.Mijn man moet zonodig weer de draak met één foto steken, waarop ik van de ene steen op de andere probeer te stappen en ik daar nu niet bepaald erg florissant opsta.Zijn commentaar:"Pure waaghalzerij" :-)
, Datum:
27.08.2006 15:59
Pure waaghalzerij?? Als hij dat nou zou zeggen wanneer je ging bungyjumpen!
Geplaatst door: Dik Trom 
, Datum:
27.08.2006 17:30
Die eer van de 100000 trek ik naar me toe
Geplaatst door: bonasera
, Datum:
27.08.2006 18:08
Ik heb een oproep gedaan op het spanje forum !!!!! amai.
Respons 0,00000 .Indien hier iemand mij kan helpen -you are welcome).