Deze topic gaat niet over kamperen in Frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Jan 
, Datum:
08.09.2006 00:01
Da's een mooi lijstje met allerlei jammiejammie-dingen :-)
Als trouwe Frankrijkganger kende ik er uiteraard al veel van.
Echter, echter, één woord viel me op!
travers de porc mager ribstuk (met ribben)
Vorig jaar waren we met vrienden in Collioure. Slenteren, winkeltjes kijken, terrasje pikken....Je kent dat wel.
Ging 't ineens regenen...! Wij duiken een restaurantje in. Krijgen de menukaart voor de neus.
Hmmm, travers de porc?! Wat zou dat zijn?? Effe vragen??
Neuh, gewoon proberen!! Tenminste; vrouwlief en één van onze vrienden.
Wel, volgens mij waren het speklappen. Wat zeg ik?? Ik weet voor 100% zeker dat 't speklappen waren. Ik weet dat zeker omdat je zoiets niet verwacht in Zuid-Fankrijk.
't Zag eruit als speklappen en het smaakte naar speklappen.
Waren ze lekker? Men vond van wel. 't Zal wel....;-)
, Datum:
08.09.2006 00:12
Vanmiddag liepen we te wandelen door de stad en kwamen voorbij een wasserij.
Daar werd van alles gedaan: wassen, drogen, strijken....
Maar ook mangelen.....??!!
Jeetje, dacht ik wat is dat in vredesnaam?
Ik kende het woord wel maar wat 't exact was? Geen idee!
Van Dale on line....
man·gel (de ~ (m.), ~s)
apparaat met cilinders waartussen stoffen droog- en gladgeperst worden
Ooooh??!!
Geplaatst door: marrie 
, Datum:
08.09.2006 00:23
@Jan: da's de letterlijke betekenis, maar ook personen kunnen flink door de mangel gehaald
worden, zoals je hier op het forum wel eens
kunt lezen! ;-)
Geplaatst door: berny
, Datum:
08.09.2006 00:28
Wij maken in Frankrijk de was al voor driekwart droog met een oude mangel, die zich nog in het huis bevond toen we daar zo'n 27 jaar terug introkken. Ik mag aan de zwengel draaien, want dat gaat tamelijk zwaar - je kunt hem natuurlijk ook op een lichtere stand zetten, maar dan haalt hij er minder vocht uit. Droogt evengoed als een centrifuge met hoog toerental, maar wel wat sneller.
, Datum:
08.09.2006 00:28
Geeft niet, marrie, overkomt mij ook wel eens......
Maar dan heb ik zelf om gevraagd. Als je bij bepaalde onderwerpen wat averechts reageert dan heb je de poppen aan het dansen.
Doe het dikwijls expres. Er zit een klein treiteraartje in mij verborgen.
Geplaatst door: marrie 
, Datum:
08.09.2006 00:34
@:berny: het heet ook niet voor niets een MANgel,
jullie zijn tenslotte het sterke geslacht!;-)
Geplaatst door: lili@n
, Datum:
08.09.2006 00:49
Berny, je bent terug! Heel goed! We hebben je bijdragen gemist!
En met WE bedoel ik heel wat mensen die hier wel lezen maar eigenlijk nooit zelf iets schrijven, maar dat wel via via laten weten. :-)
Ik las gisteren iets in een krantje en dat had ik hier willen plaatsen
dat ging over een soort alarm dat ze nu hebben uitgevonden dat ook op gassen reageert.Tevens registreerde het meteen als er een gaslek was en nog een ding meer.Het was heel interessant en dacht meteen aan Alca die vorig jaar zo'n traumatische ervaring heeft opgelopen tijdens
een overnachting op een camping. Hoe zou het toch met haar zijn?
Ook niets meer van haar vernomen. Jammer.Zeker teveel negatieve reacties gehad op haar verhaal van destijds.
, Datum:
08.09.2006 00:59
Ik dacht eerst dat een mangel een soort wringer was. Ook al zo'n verouderd woord: wringer!!
Maar mangels worden nog steeds gemaakt en verkocht. 't Is een soort strijkmachine.......
http://www.sannydezoete.nl/mangel.htm
Geplaatst door: lili@n
, Datum:
08.09.2006 00:59
, Datum:
08.09.2006 01:01
....enne uiteraard welkom thuis op de basis, Berny!!
, Datum:
08.09.2006 01:04
Dat had je nou niet moeten doen, Lili@n!!
Er zijn een paar streken in Frankrijk waar ik verliefd op ben en daar is de Causses er een van. Je bezorgt me behoorlijk wat heimwee.
, Datum:
08.09.2006 01:08
Op één van de foto's bij "fleurs et végétaux" zie je een fotootje van een bloem gespijkerd/geplakt op een deur.
Ik vraag me al jaren af hoe die plant heet...!
Een soort distel??
Geplaatst door: ® berny 
, Datum:
08.09.2006 01:29
Tja, ik noem dat met de hand te bedienen droogapparaat met twee rubberen cilinders en zwengel eerlijk gezegd meestal een wringer, eigenlijk hetzelfde als een mangel, lijkt me. Het zou kunnen zijn dat ze een mechanische wringer, zoals in wasserijen, 'mangel' noemen...nou ja, laat maar.
Geplaatst door: ® Annechie 
, Datum:
08.09.2006 08:15
Berny... welkom terug! Altijd fijn om weer een 'bekende' terug te zien...
Die wringer kan ik nog een verhaaltje over vertellen... We stonden jaaaaaaaaaaren geleden op een seizoeplaats op een camping in Nederland. Toen mijn buurman mij zag klooien met een bak vol kinderwasgoed zei hij heel behulpzaam: Meid, doe het toch even bij ons door de wringer.. ik zal wel draaien! Zo geschiedde, hij draaide fors, dat mag gezegd worden.. ook toen die kleine kleutersokjes aan de beurt waren... en mijn vingertop met het sokje tussen de wringer verdween!!! Sinds die tijd weet ik wat het betekent als iemand 'door de wringer gehaald wordt'... ;-))
Geplaatst door: Loes
, Datum:
08.09.2006 11:02
Voor Jan:
MB06026 - Carlina acaulis (Stengelloze Zilverdistel)
Een aarddistel van kalkgraslanden in de bergen van zuidelijk Midden-Europa (de Alpen) en de Balkan. Niet in NL. De naam Driedistel wordt vaak gebruikt, maar is onterecht, omdat dit de naam is van de inheemse C. vulgaris (die wel een stengel heeft en vaak 3 bloemhoofdjes
Even googelen en je vindt er veel gegevens over.
De bloem sluit zich bij vochtig weer en wordt daarom als een soort barometer gebruikt.
, Datum:
08.09.2006 14:00
Dank je, Loes.
Ik ben zo'n afschuwelijke leek qua planten dat zelfs het googelen naar informatie voor mij een ramp is. Ik kom altijd op de vekeerde sites uit.
'n Paar jaar geleden liep ik mijn dochter door zo'n ouderwetse berm. Overal wilde planten en bloemen.
Ze wist van elke plant en bloem de naam en toenaam. Het enige wat ik deed was met een wazige blik luisteren en proberen één of twee namen te onthouden. En dat lukte: ik heb een stel namen onthouden maar je moet die namen wel koppelen aan een plant. En daar begint voor mij het probleem. 't Blijft gewoon niet hangen!!!
Nou ja, ik heb gelukkig een bijna fotgrafisch geheugen voor routes, landschappen, dorpen.....
, Datum:
08.09.2006 15:27
Krek, Jan, je kunt niet alles hebben.
Als je toch graag de namen wilt weten zou je de bloemetjes kunnen drogen en thuis opzoeken. Doe ik ook wel als ik er ter plekke niet uit kom.
Geplaatst door: ® Annechie 
, Datum:
08.09.2006 16:37
Ie kunt de bleumkes ok gewoon buut'n zett'n natuurlijk..!?
, Datum:
08.09.2006 16:42
Annechie reken maar dat dat ook gebeurt!
, Datum:
08.09.2006 21:39