hoe richt ik de caravan het beste in, tips graag. (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: sidoontje 
, Datum:
20.02.2005 18:07
wij hebben net een caravan aangeschaft een kleintje 3 persoons zonder toiletruimte maar wel met een kledingkast, nu vraag ik me af hoe kan ik dit het beste inrichten ik weet dat de zware spullen in de kast boven de wielen moet komen, maar is het bijvoorbeeld handig om de kleding op hangers te hangen of moeten er plankjes worden gemonteerd, ik heb hem in mijn gedachten al keren ingericht maar bijvoorbeeld wat kan ik in het midden zetten, stapelstoelen gaan schuiven dus dat is niet handig lijkt me? Heeft iemand briljante tips voor een beginnende caravanner?
Geplaatst door: daniel 
, Datum:
20.02.2005 18:46
een basis regel het grootst gewicht op de as en zo laag mogelijk
wij gebruiken houten plooistoelen kunnen onder de bedden opgestapeld worden
wij nemen ook een elektrische ijkast mee deze staat op het niveau van de achteras vastgemaakt met een spanriem ( deze week in LIDL 1.99€ belgie )
een elektrische ijkast 50 cm breed is een must als je naar het zuiden trekt
alles wat zwaar is gaat in de koffer van de auto
we laden dan de karavan met een kogelgewicht van 60 kg
ophangen van kledij is een niet stabiel gewicht op grotere hoogte zal de stabiliteit van de karavan niet verbeteren
Geplaatst door: kouwtje 
, Datum:
20.02.2005 18:58
Er is zoveel waar je op kan en moet letten. Eigenlijk teveel om op te noemen. Maar kijk eens op www.caravanhandboek.nl
Daar zal je een heleboel antwoorden kunnen vinden.
Veel succes en plezier als beginnende caravanner.
Geplaatst door: Anja 
, Datum:
20.02.2005 22:54
Sidoontje, ook wij hebben net een caravan aangeschaft.
Dus ben ik eigenlijk ook wel benieuwd. Ik dacht ook de kleding op hangers mee te nemen. De dealer vertelde ons het e.e.a: de zware dingen zoals voortent/stokken kunnen ook achter in de auto ivm het gewicht. De klapstoelen op het bed leggen evt onder de slaapzakken/dekbed, of vastmaken met spanbanden.Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes Anja
Geplaatst door: Uylenspiegel
, Datum:
20.02.2005 23:31
Het is heel moeilijk iemand raad te geven hoe hij de caravan moet laden, veel hangt af van de inrichting ervan. Waar staat het bed, waar staat het keukenblok, waar de hangkast…
Waarom tent en tentstokken in de wagen leggen? Ik zie er alvast het nut niet van in. Als je alleen maar meeneemt wat je nodig hebt zal de caravan nooit worden overladen.
Wij leggen de tentstokken onder het bed vooraan, op het bed de lichtgewichtstoelen en een of twee reistassen. Achteraan in de opbergbakken liggen de tent en het grondzeil samen met nog wat ander klein materieel. Ook het plooitafeltje stel ik achteraan tussen zetels en het toilet. In het midden ligt er helemaal niks. Als je onderweg stopt moet je de hele troep beginnen verplaatsen. In de hangkast hangt helemaal niks (tenzij je natuurlijk op je bestemming naar een galabal moet en avondkledij meeneemt, haha). Ik heb wel plankjes voor de kast, maar die komen er maar in als we ter plaatse arriveren. De kleren zitten dus in de reistassen die verdeeld worden tussen de autokoffer en de ruimte die achteraan nog over is in de caravan.
, Datum:
21.02.2005 08:58
Bedankt, het leek mij zo handig de kleding alvast in de kast te hangen, dacht ik neem van die hangers voor 4 broeken en handy...dit raden jullie dus af?
Geplaatst door: monique
, Datum:
21.02.2005 10:25
waarom zou je geen kleding kunnen ophangen met reizen? wij doen dat ook altijd , jassen e.d bloesjes en jurkjes van mijn dochter , denk er alleen wel aan dat het niet net op het hangertje past want dan ligt het na de reis op de grond, grote hangers dus!
Geplaatst door: ® Jeroen 
, Datum:
21.02.2005 10:31
Wij hebben alweer een poosje een caravan. De indeling ging in het begin heel anders dan nu. Kleding wat moet hangen, hangen wij dus gewoon in de kast. Ik weet niet hoe groot jullie auto is, maar wij leggen de stokken en de voortent achter in de auto. Je moet alleen oppassen dat de auto door het gewicht niet helemaal op z'n kont hangt, want je krijgt het gewicht van de dissel er ook nog bij. Over het algemeen hebben wij de zwaarste dingen in de auto. Persoonlijk vindt ik de combinatie ook wat stabieler rijden en bij een tussenstop blijft de loopruimte in de caravan vrij.
Na een paar jaar ervaring weet je zo langzamerhand wel hoe je het gewicht verdeeld. Buiten dat de zwaarste spullen laag boven de as van de caravan moet komen moet je wel opletten dat links en rechts ook een beetje evenredig qua gewicht/lading is.
Veel succes en prettige vakantie!
Geplaatst door: anni 
, Datum:
21.02.2005 10:40
het is vrij logisch om niets op de hangen. Dit is niet goed voor de stabieliteit van de caravan. en is dus veiliger
Geplaatst door: Diana
, Datum:
21.02.2005 10:43
Hoi,
Wij gaan al jaren met de caravan en ik hang/leg al alles op zijn plaats, wij hebben een zakluifel dus ook die hanft al op zijn plek.
in het kastje met wat etenswaren vul ik de plaats op met theedoeken en ook in het kastje van de toiletruimte doe ik dit.
2 stoelen liggen achter op de ingeklapte tafel en 2 stoelen liggen voor op het bed daar liggen ook de slaapzakken en kussens.
In het gangpad ligt niets want onderweg moet ik ook nog in de koelkast kunnen.
In de auto staat een elctr.koelbox want die is ingestoken in de 12volt stekker.
Als wij op de camping aankomen is het dus pootjes uitdraaien, zakluifel opzetten en in nog geen 15 min. KLAAR.
Geplaatst door: ® Helene 
, Datum:
21.02.2005 11:29
Niet direct een inrichtings tip maar misschien wel handig;
Zet voordat je gaat rijden achter het kastdeurtje van het serviesgoed een kartonnen plaat. Dit voorkomt bij opening van de kast dat de borden en bekers je tegemoet komen.
Nog een tip;
Zet onder de caravan onder de afvoerslang van de spoelbak een emmer waar je op de bodem een aantal gaten maakt. de drap blijft in de emmer liggen terwijl het water in de bodem zakt. Aan het einde van de vakantie kun je de vieze emmer zo in de container deponeren.
Helene
Geplaatst door: Ineke
, Datum:
21.02.2005 13:20
Helene, deze laatste tip lijkt me toch niet zo milieuvriendelijk en vies voor mensen die na jou op de plek komen te staan. Op jouw afvalwater, getver.
Lichte kledingstukken hang ik altijd (al 25 jaar) gewoon op hangertjes in de kast. Het overige zoveel mogelijk verdelen en zware stukken laag leggen.
Neem geen volle jerrycan mee, maar alleen wat water voor onderweg.
Zware dingen gaan achter in de auto.
Geplaatst door: karin
, Datum:
21.02.2005 13:28
wat een vies mens die helene! je zal daar maar lekker je tentje op zetten ,of je kind kruipt daar later rond bahhhhhhhhh!
Geplaatst door: Hetty 
, Datum:
21.02.2005 13:28
Het is handig om in de kastjes antislibmatjes te leggen ( te koop bij blokker op rolletje ), op maat knippen en je spullen erop. De kopjes staan nog recht als je op de plaats van bestemming aankomt.
Geplaatst door: ® Helene 
, Datum:
21.02.2005 13:59
Vies mens, dacht het niet! Ik weet niet wat in jullie voorstellingsvermogen allemaal door de afvoer van het spoelbakje (van keuken) gaat. Bij ons in iedergeval niet veel. De vaat wordt er niet gedaan er worden geen groenten of aardappels in afgegoten. Kortom het is water met hoogstens wat broodkruim of gemorste koffie. En zoals ik al zei, het water zakt in de grond en al het andere wordt in de emmer opgevangen. Ik verontreinig niets en laat ook geen rotzooi achter. Het enige wat je ziet is dat er na 3 weken groen gras om de emmer heen groeit.
, Datum:
21.02.2005 14:49
Bedankt weer voor de tips. Helene jouw tip vind ik erg handig alleen zou ik het zelf op een ander manier doen met een stuk filterpapier bovenin dan want ik vind het ook niet fijn als ik op een plek sta waar koffie/thee afgietwater etc. is ingesijpeld volgens mij trekt dit toch wel vliegen en insecten aan. Ik lees dus dat er mensen zijn die wel kleding hangen, dus dat kan wel, ik wil van die hangers k open waar meerder broeken op kunnen lijkt me erg handig. Ook die van een stuk karton voor de kastjes vind ik geweldig.
Geplaatst door: Silvia
, Datum:
21.02.2005 15:41
Wij heben in de hangkast boordjes gemaakt.
En daar ligt de kleding gewoon op tijdens het rijden.
Afvalwater wordt in een emmer opgevangen, en dagelijks geleegd daar waar dat hoort!
Geplaatst door: anita 
, Datum:
21.02.2005 15:45
Bij ons hangt de kleding ook in de hangkast. maar zorg er wel voor dat de hangertjes niet kunnen schuiven, ik stop er wel eens handdoeken of balaken tussen.Wij hebben ook nog een behoorlijke ruimte onder de hankast daar zetten we ook zware dingen neer.
Alle zware spullen wel op de grond boven de as. Wij hebben een vast bed en daarop liggen de lichtgewicht stoelen en tafel.
Wij hebben de eerste keer veel dingen gewogen en dan moet je gewoon logich nadenken.
Kijk ook maar eens op http://www.caravanhandboek.nl/lijst/wweegtw.htm
Zware dingen zoals stokken, voortent kunnen in de auto.
Want als je dingen in het nidden zet kan je bv moeilijk bij de koelkast , kastjes onderweg. Wel kan je er een krat neer zetten op zo'n antislipmatje.
Geplaatst door: Amanda
, Datum:
21.02.2005 16:13
Ook wij hebben dit jaar voor het eerst een caravan en zit te dubben hoe alles in te pakken. Ben dan ook heel blij met de vraag van Sidoontje.
Onder het 2 pers. bed hebben we uiteraard veel ruimte, maar die ruimte krijg je toch niet helemaal opgevuld, en gaat de lading dan niet schuiven? Hoe doen jullie dat?
En de kastjes bovenin pakken jullie die ook allemaal in?
En wat leggen jullie bijvoorbeeld in de ruimte van de banken?
En de koelkast: zelfde verhaal, je moet toch alles klem zetten, anders wordt het toch een zooitje? Kun je bijv. eieren in de koelkast vervoeren?
Ik heb nog veel meer vragen, maar laat het hier maar eerst bij.....
Hopelijk krijg ik heel veel tips.
Geplaatst door: Simone 
, Datum:
21.02.2005 16:35
In een bank hebben we de luifel met de stokken en onze leesboeken liggen. Verder ligt daar nog de parasol in en event. een paar wandelschoenen. In de andere bank onze fritespan, rechaud en chacallon voorfondue een doosje met de resten van levensmiddelen van thuis, wij nemen bijna niets mee want alles is te koop in Frankrijk,daar ligt ook het mandje met klammers, de kaarsen met houdertjes en fakkels en de grote badlakens. Bovenin de kasjes heb ik niet zo heel veel.Een lege koekdoos die we in Frankrijk vullen en zo nog wat plastic opbergdozen, In de andere kast een mandhje met poetsdoekjes, touw en wat klein spul zoals speelkaarten etc.In een ander kastje, mijn man en ik hebben ieder een bovenkastje, 2 plastic mandjes een voor de sokken en de ander voor ondergoed. Boven het bed heb ik een reservelaken liggen en overtrek. In de ander staat een scrabbelspel. Een kastje is leeg. Wij hebben een hoekkastje en daar hebben we de handdoeken in liggen. Plastic servies staat op antislibmatjes bovenin net als de glazen die we in een doosje waarin wijnglazen hebben gezeten staan. Die doosjes zijn handig hebben vakjes. Onderin staat de afwasbak met afwasmiddel en ook weer op antislibmatjes de ketelen en een pan gestapeld.Hier staat ook de waterkoker.e kast en de tshirts liggen opgevouwen op de planken. Spijkerbroeken , fleecetruien en regenjas hebben we ook nog in een klapbank want dat is toch wat zwaarder spul.De koelkast hebben we gevuld en ook de eieren gaan mee maar dan wel gekookt om te picknicken onderweg. Verse eieren zijn overal te koop.Ik zorg wel inderdaad dat alles een beetje klem staat.Onder ons bed ligt een eenpersoonsdekbed, de droogmolen en een povouwkrat met een keukenrol en wc papier wat nog over is van de vorige keer. Het kastje in de toiletruimte is gewoon goed opgevuld zodat niets kan schuiven. Voor de overnachtingscamp. hebben we de toiletspullen apart en een toilettas en die staat gewoon op de grond, kan niet schuiven hebben daar een matje. In de klepkast voor in de caravan staan 2 gasflessen, een paar wandelschoenen, een bezem, emmer en veger en blik. In het bagagluik een emmer met reserveonderdelen, touw en weet ik wat al niet meer, de electr. schroevedraaien en een gereedschapskoffer en de steunen.Als we op weg gaan zetten we de koelbox op de grond op de as en de leveler ligt op de grond bij de ingang.De kunststof tafel loigt op het bed onder het dekbed. 2 Stoelen staan met spanbandjes geklemd langs de tafelpoot. De 2 andere stoelen gaan in de auto mee.Alles heeft zo zijn vaste plaats