hoe richt ik de caravan het beste in, tips graag. (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Amanda
, Datum:
21.02.2005 16:50
Simone bedankt voor je uitvoerige omschrijving, je kampeert vast al heel lang met de caravan. Ik zou zo'n lijst(je) kunnen maken hoe ik mijn vouwwagen, die we 15 jaar hebben gehad, inpakte.
Nu moet ik alles weer een nieuw plaatsje geven.
Die antislipmatjes komen toch wel vaak aan de orde. Ik denk dat ik die ook maar aanschaf.
Ik had gedacht om mijn plastic servies in zo'n plastic mandje (Blokker) in een van de bovenkastjes te zetten (komt je niets tegemoet bij het opentrekken) en heb je onderweg toch alles bij de hand.
Hebben jullie kratten in de banken staan, want anders rolt toch alles doorelkaar.
Er zijn vast mensen die het nog weer anders doen, ik houd me voor jullie tips aanbevolen.
Geplaatst door: anita 
, Datum:
21.02.2005 16:57
Wij hebben destijds het caravan handboek vd ANWB gekocht € 15,95 en zijn dar veel wijzer van geworden
Caravan Handboek
Product-informatie
Caravaneigenaren en aspirant-kopers vinden nu een antwoord op hun vragen in het KCK Caravan Handboek. Dit complete basisboek voor aanschaf, onderhoud en gebruik van de caravan is uitgevoerd in full colour.
Nederland is hét caravanland van Europa. We bezitten samen ongeveer 500.000 caravans en daar komen jaarlijks ruim 20.000 nieuwe bij. De aanschaf van een toercaravan vergt een flinke investering en Nederlanders zijn dan ook zuinig op hun vakantiehuis op wielen.
Caravaneigenaren en aspirant-kopers krijgen nu antwoord op vragen over de trekauto. Het Caravan Handboek kwam tot stand in samenwerking met de Kampeer en Caravan Kampioen en is geschreven door KCK caravandeskundige Aad van de Poel. Tal van situaties worden verduidelijkt aan de hand van kleurenfoto's.
Geplaatst door: sidoontje 
, Datum:
21.02.2005 17:14
Ja Anita daar kunnen we vast ook veel uithalen maar juist via dit formum is het zo leuk ideeen op te pikken vandaar we gewoon doorgaan, Amanda dat van die blokkermandjes voor je servies vind ik een hele toffe, goed tips krijgen we heel fijn bedankt hoor maar ga vooral door!
, Datum:
21.02.2005 17:16
Amanda ik wil je wat vragen over je caravan via je email adres maar dat klopt niet kan je mij even mailen dan reply ik je, thanks
Geplaatst door: Simone 
, Datum:
21.02.2005 17:20
Wij hebben inderdaad een vouwkratje in de bank staan waar dan wat klein spul instaat zoals overgebleven waspoeder etc.Wat ook handig is een fles water voor onderweg. Wij maken altijd een kop verse kofiie . Wel de gaskraan niet vergeten dicht te draaien als de koffie klaar is.In een klein pastic kratje of doosje heb ik medicijnen en daar in nog een kleiner doosje met naaigarnituur , elastieken en wat knopen.Plakband dubbelzijdig kleefmand, een tubetje lijm. Dat staai onder het bed tussen de draden van de droogmolen.
Geplaatst door: monique
, Datum:
21.02.2005 17:29
ik denk dat ik ook zon blokkermandje koop ,maar dan voor het 'zoete'broodbeleg , dan is de tafel zo gedekt s'morgens.
Geplaatst door: HennY 
, Datum:
21.02.2005 17:29
Beste Sidoontje,
Wij kamperen al 30 jaar en hangen de hangkleren gewoon in de kast en het zwatre spul zoveel mogenlijk onderin.
Het beste is alles wat je erin doet ff wegen dan weet je precies hoeveel je erin gestopt hebt.
Ook niet teveel zware spullen in je auto leggen daarvan gaat hij teveel doorzakken en dat is niet goed voor de wegliging, tenslotte de kogeldruk ff meten en zorg dat hij niet zwaarder is dan is toegestaan op de auto .
veel sukses groetjes HennY
Geplaatst door: ® Jeroen 
, Datum:
21.02.2005 19:00
Sidoontje, zorg nou dat je de caravan niet te zwaar maakt met allerlei kratjes, mandjes etc. Ik heb eventueel wel een videoband voor je die precies laat zien hoe en wat je moet laden. Als je via E-mail even laat weten waar je woont stuur ik hem op. En ik heb het nog niet gelezen maar als je een watertank/jerrycan in de caravan heb, vul hem dan niet helemaal vol, 5 a 6 liter is genoeg. Anni heeft het over het feit dat de stabiliteit beïnvloedt word door hangkleding. Pure onzin, tenzij je vanaf zo'n 50 a 60 kg hangwerk heb, maar dan nog, het hangt in een kast en kan niet zoveel slingeren.
Aldoende leert men, zeggen ze.
Geplaatst door: christina 
, Datum:
21.02.2005 19:52
Hoi Amanda,
die eieren zou ik niet zo in t rekje zetten, als je pech hebt (zoals mijn schoonzusje) verandert de binnenkant van je koelkast in een rampgebied.
In de kartonnen eierdoos kan wel, zet hem alleen wel goed klem, net als de rest.
Groetjes,
Christina
Geplaatst door: Ton
, Datum:
22.02.2005 10:46
Amanda,
ga eerst eens een weekendje proefcamperen voor je aan het echte werk begint. Je zoekt gewoon een leuke camping bij je in de buurt. Erg leerzaam en leuk bovendien.
Veel plezier
Ton
Geplaatst door: marjon 
, Datum:
22.02.2005 10:48
Ik weet niet of het bij alle caravans zo is maar bij onze caravan zit onderin de hangkast een plank die je omhoog kan doen. Zo kun je bij het gedeelte waar de zekeringen zich bevinden. Maar er is ook nog best veel bergruimte, net boven het wiel, dus ik leg daar al mijn boeken, jeu de boulesspel enz. Wel oppassen dat je niets tegen het zekeringenkastje legt.
, Datum:
22.02.2005 15:16
bedankt tot nu toe voor alle handige tips, en hoe zit het met de disselbak wat kan daar allemaal in behalve de gasfles en reservewiel.
Geplaatst door: Lars 
, Datum:
22.02.2005 16:03
Niet te veel. Anders krijg je teveel gewicht op de kogel. Wij hebben daar een emmer met wat poetsspul, een bezem, en eventueel de laarzen of wandelschoenen.
Geplaatst door: Rob
, Datum:
22.02.2005 16:55
Wij hebben al jaren een caravan en ik snap eigenlijk niet waarom zware spullen in de auto zouden moeten. Zolang je het max. gewicht van de caravan niet overschrijdt, is er niets aan de hand. Bij ons liggen altijd alle spullen in de caravan, alles in de bankkasten, bovenkasten, onder het bed en in de hangkast. Nooit losse spullen op bed of bank. Zelfs in de toiletruimte blijven de flesjes en potjes gewoon op hun plaats.
Kleding gaat thuis vanuit de kast direct de hangkast in. In de bovenkastjes ligt alleen licht spul.
Het serviesgoed staat ook altijd in de bovenkastjes. Is er nog nooit uitgekomen. Naast de koelkast hebben wij nog een schuifkast, deze is gevuld met voorraad en flesen e.d.
De luifel en stokken liggen onder de rondzit, vanaf de buitenkant bereikbaar door een serviceluik. Onder het bed liggen de wat grotere spullen, zoals tentjes, luchtbed en slaapzakken, grondzeil, kabelhaspel, stoelen e.d. ok bereikbaar via een serviceluik. naast de habgkast hebben we nog een legkast en hierin hebben schoenen en boeken een plaatsje.
Ik snap wel dat niet iedere caravan even groot is en dat ook de gezinssamenstelling meespeelt bij de hoeveelheid bagage die mee moet. Maar om je auto zo zwaar te beladen zodat die door de veren zakt, rijdt ook niet prettig tenzij je een niveauregeling hebt.
Geplaatst door: Frans.M 
, Datum:
22.02.2005 17:54
Beste Sidoontje.
In de disselbak bij ons staan er 2 emmers de gasfles ,watertank met 6 liter water het reservewiel, diverse verlengsnoeren, elastieken van de voortent en luifel, voorraad gemie voor de wc, antenne voor de radio.
PS doe gewoon de koelkast aan je zal zien wat een comfort dat geeft en zet hem op 3 of 4 en tijden de reis alles heerlijk koel.
Dat geeft een extra tintje aan je vakantie reis gevoel.
Gr. Frans
Geplaatst door: Karin 
, Datum:
22.02.2005 19:02
Wij doen nooit zoveel zware spullen achter in de auto. Ook de kogeldruk komt achter op de auto en als je de achterkant vd auto dan nog volstopt met zware spullen, hangt de auto achterover en de caravan voorover. Dit komt de stabiliteit niet ten goede.
Ik doe altijd de kleding thuis al in de bovenkastjes. Kleding valt niet onder zware spullen. Als je 5 kg p.p. meehebt, is het heel veel.
Zoals Rob zei, blijf onder het laadgewicht dan hoef je je geen zorgen te maken.
De zware spullen (voortent/stokken enz) die leg je sowieso onderin, in de buurt vd as.
Geplaatst door: Rob
, Datum:
22.02.2005 19:05
Beste Frans,
Je tip om de koelkast op stand 3 of 4 te zetten, berust op een misverstand. Als de koelkast op de 12V voeding staat, is er nl.geen regelmogelijkheid, de koelkast koelt continu even hard. Je kunt pas de stand veranderen als je 220 V voeding hebt of als de koelkast op gas werkt.
Als je eenmaal op de camping staat en de koelkast op 220V werkt, is een vaak voorkomend misverstand om de koelkast op 7 te zetten als het erg warm is. Stand 7 betekent dat je koelkast heel erg hard moet werken om een lage temperatuur te bereiken en veel warmte produceert. Omdat de buitenlucht ook al erg warm is, raakt de koelkast zijn warmte niet meer kwijt en koelt dus minder. Verstandiger is het om dan de koelkast op een lage stand te zetten ( bijv. 2). Hij kan dan nog zijn warmte kwijt en koelt dus. Nog beter werkt de koelkast als je een koelkastventilator hebt. Deze blaast de warme lucht achter de koelkast weg, zodat de koelkast zijn warmte goed kwijt kan en dus goed blijft koelen.
Geplaatst door: ® carla
, Datum:
25.02.2005 10:47
Ik heb echt een ontzettend hekel aan het drinken uit plastic glazen en mokken. Wij nemen dus altijd glazen en koffiemokken mee.
Omdat je natuurlijk het gevaar loopt dat alles tegen elkaar een botst tijdens het rijden ben ik op zoek gegaan in de caravanhandel naar een oplossing.
Nou die hebben ze hoor:
Er bestaat een klem die je in de kastjes monteerd om de borden vast te zetten en ook een kunststof houder voor borden, met tussen ieder bord een rubberen scheidingsgedeelte.
Daarnaast zijn er kunststof mokkenhouders, kunnen er 2 per mokkenhouder in. Eronder zitten rubberen dopjes zodat ze niet gaan schuiven en onderling kun je ze ook weer aan elkaar vast zetten.
Idem dito bestaat er ook voor glazen.
Om te voorkomen dat de boel in de kasten gaat schuiven plaats ik overal van die goedkope simpele mandjes. Hiermee voorkom je ook dat je je rot loopt te zoeken naar alles, want je kunt op die manier simpel soortgelijke dingen bij elkaar doen.
Voor de schoenen heb ik een schoenenzak gekocht bij de Ikea en die in de hangkast gehangen. De kleding die gehangen moet worden (rokken, jurken, jassen, evt. een overhemd voor als je op sjiek moet:-) hang ik gewoon op, de rest vouw ik op. Bij de Ikea verkopen ze ook een bredere schoenenzak die bij mij in de hangkast dienst doet als legruimte voor kleding, maar dat kan er nog wel eens uitvallen tijdens het rijden. Onze tafel, stoelen en skottelbraai vervoer ik in de auto. Dat zijn de echt zware dingen.
De koelkast vul ik gewoon evenals het vrieskastje, zo heb je mooi al wat eten voor onderweg. Voor de eieren kun je beter een kunststof gesloten eierdoosje kopen (bij de caravanspeciaalzaak). Die is nl. afsluitbaar, dus mocht er 1 kapot gaan dan heb je niet je hele koelkast er onder zitten. Olijfolie om te bakken e.d vervoer ik in afsluitbare plastic flessen, minder gewicht enzo. Ik weeg echt alles voordat het de caravan in gaat. Dit noteer ik ook op een lijst.
tip: Ga nadat je de caravan hebt ingepakt naar een weegbrug, dat kost bijna niets en je weet dan zeker of je wel of niet overbeladen bent. De boetes zijn nl. niet mis en ze controleren hier heel streng op, vooral in België.
Geplaatst door: Katie
, Datum:
25.02.2005 11:47
Wij hebben onlangs een caravan aangeschaft, omdat je alles direct op z'n plaats hebt liggen en overal (onderweg of bij aankomst) alles direct kunt vinden en alles een vaste plaats heeft. Met de tent, en later de vouwwagen moet je na aankomst de boel nog helemaal inrichten.. Ik was blij, daar nu eindelijk van verlost te zijn.
Maar ik zie nu wel haken en ogen, want lang niet alles kan dus van te voren op z'n plaats gelegd worden, lees ik nu. Ik denk dus aan de bovenkastjes, zware dingen moeten in de auto, enz. enz. Moet ik toch nog de boel inrichten.
En wat denk je van onderweg, eerst de auto helemaal uitpakken eer je bij de stoelen kunt.
En waar leggen jullie de leveller?
Geplaatst door: anita 
, Datum:
25.02.2005 12:42
Katie, wij hebben gekampeerd met een vouwwagen, en een caravan inpakken is veel handiger. Ik begon ook misschien wel een week van te voren, elke dag wat, lekker relaxt. De meeste dingen liggen wel op een vaste plek.
De stoelen en tafel liggen bij ons op het vast bed, die kunnen we gewoon pakken voor onderweg. Zet een koffie, door water te koken en dan opschenken.
Of soep. heerlijk makkelijk zo.
Wat ik ook handig vind, wij hebben in de voortent een kastje http://www.crespo.nl/crespo/ kasten 240 dan zonder spatscherm. Daar boven op staat mijn koffiezetapparaat, koffiebus, filterzakjes,bus met kleine jampakjes, een klein lampje.
In het kastje staan op de ene plank, borden, kopjes, plastic bekers, wijnglazen, bierglazen, schaaltjes en op die andere plank staat een plastic besteklade met bestek erin. Zo hoef ik niet constant de caravan in om wat te pkken. Tusen het kastje en tafelblad is nog ruimte en daar ligt o.a mijn snijplank.
Ook hebben wij om dezelfde reden in de voortent een campingkoelkast staan en de caravan koelkast wordt ook gebruikt als voorraadkoelkast.
We hebben ook een luik onder het bed aan de voortentzijde, daarin staan mijn boodschappen op voorraad.