hoe richt ik de caravan het beste in, tips graag. (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Rivi
, Datum:
25.02.2005 13:37
Sidoontje,
Sind 1978 doen wij het op de volgende manier en dat bevalt nog steeds erg goed !
Maak van de hangkast een legkast,tenzij je bloeses en jurken meeneemt die niet kreukvrij zijn. In jullie caravan zit die kast vast en zeker tegenover de keuken,heb je al een mooi evenwicht. Wij "hadden" in die legkast altijd één vak per persoon, doe kleine dingen, ondergoed, sokken in een plastic mandje.
Onder het onderste vak, dat meestal opklapbaar is, kun je wat boodschappen en de jeu-de-boule-ballen kwijt (grapje) !
Zet in de bovenkastjes ook plastic mandjes om alles op z'n plaats te houden.
Doe de stoelen en tafel in de kofferbak, zo heb je onderweg die spullen bij de hand om te picknicken.
Waar je de tent en -stokken in de caravan neerlegt is afhankelijk, van waar de keuken is t.o.v. de wielen.
Probeer in ieder geval zo in te richten, dat je bij een overnachtingsstop niet eerst hoeft "op te ruimen".
Succes en veel plezier met jullie caravan.
Geplaatst door: Esther 
, Datum:
25.02.2005 13:45
Karin, de stoelen kun je op het bed onder het dekbed leggen of je zet ze vast met een spanbandje aan weerszijde van de tafelpoot. Zo los gemaakt en ook weer vast.De leveler ligt bij ons op de vloer bij de ingang
Geplaatst door: sidoontje 
, Datum:
25.02.2005 15:35
Bedankt weer voor de goeie tips, ik vraag me alleen af wat is toch een leveller?
Geplaatst door: ® Carla
, Datum:
25.02.2005 16:02
Hallo Sidoontje
Met een caravanleveler zet je je caravan waterpas. Zet NOOIT je caravan waterpas met de uitdraaisteunen, dan gaat nl. je hele caravanopbouw kromtrekken!!!
Geplaatst door: sidoontje 
, Datum:
25.02.2005 16:05
Carla, dit is nieuw wat jij me vertelt wil je hier nog meer over vertellen want ik dacht gewoon de poten uit te draaien? Wat is het een los ding of zo?
Geplaatst door: ® carla
, Datum:
25.02.2005 16:12
Hallo Sidoontje,
Je hebt verschillende soorten levelers. De meest simpele zijn de houten plankjes die je meeneemt van thuis. Dan heb je in de caravanzaken de zogenaamde gele bananen en tegenwoordig heb je ook de duurdere luxe versies, die eventueel een de caravan bevestigd kunnen worden.
Hiermee krik je de caravan op rond het wiel. Deze dingen kunnen heel zwaar en groot zijn. Inmiddels zijn er ook kleinere versies op de markt. Kijk anders eens rustig rond in een caravanzaak en laat je informeren.
Waterpas zetten doe je in de lengte met het neuswiel. Over de breedte is de meest simpele manier de houten plankjes. Neem je de bananen, dan moet je ervoor zorgen dat je nadat je de caravan er met de auto opgetrokken hebt het wiel eerst vastzet, dan de caravan op de handrem en dan pas afkoppelen. (De bananen lopen nl. scheef omhoog. Dus als je dan het wiel niet blokkeert en je koppelt je caravan van de auto, vliegt de caravan weer van de banaan af:-)
Geplaatst door: Jan
, Datum:
25.02.2005 21:36
Erg handig is als je vervolgens je spullen inlaat op een brief schrijft waar je ze stopt. Zo krijg je een lijst wat waar ligt en dit kan heel wat zoekwerk onderweg of terplaatse voorkomen.
Ook opletten voor overgewicht want hier zondigen toch wel velen tegen. Het belangrijkste is de veiligheid maar ook de boetes schijnen niet mals te zijn. Ik heb al eens horen vertellen dat je terplaatse moet uitladen tot je aan je max. toegelaten gewicht zit, alvorens te mogen verderrijden.
Alvast veel succes.
Geplaatst door: henk 
, Datum:
25.02.2005 22:31
Wij zetten de caravan waterpas : eerst in de lengterichting met het neuswiel, en daarna altijd voor kleien verschillen mag je wel gebruik maken vd uitdraaisteunen, als het verschil niet te veel is. Wij hebben nog nooit een leveler ( gele wig ) hoeven te gebruiken.
Volgens caravanhandboek
Waterpas stellen
Wat bij de meeste caravans nooit mag: de caravan waterpas zetten met behulp van de uitdraaisteunen.
Er is maar één goede manier om de caravan in dwarsrichting waterpas te zetten en dat is door het laagst gelegen wiel op gelijke hoogte te brengen met het andere wiel. Een waterpas is hierbij onontbeerlijk. Staat de caravan, evenwijdig met de as gezien, waterpas, dan kan hij vervolgens eenvoudig, door middel van het neuswiel, in lengterichting gezien waterpas worden gezet.
Als laatste worden de uitdraaisteunen tot de grond uitgedraaid. Het grootste gewicht van de caravan blijft op de as rusten, de steunen doen waarvoor ze gemaakt zijn, ze ondersteunen. Op drassige ondergrond kan het beste een plankje onder de steunen worden geplaatst. Neem deze mee van huis en berg ze op in de disselbak.
Er is een aantal mogelijkheden om het laagste wiel omhoog te krijgen:
het wiel opkrikken met een 'leveller';
het wiel achteruit rijdend op de 'banaan' of wig duwen;
de as opkrikken en vervolgens stenen of planken onder het wiel leggen tot de juiste hoogte is bereikt;
een gat graven voor het hoger gelegen wiel, zodat de beide wielen op die manier op gelijke hoogte komen.
Van de laatste methode zal de campingbeheerder niet zo gecharmeerd zijn.
Werkwijze voor banaan en wig
Leg banaan of wig achter het wiel en duw de caravan er achteruit rijdend op. Als de juiste positie bereikt is, trek dan de handrem van de caravan stevig aan en ontkoppel. De banaan moet net als de wig achter het wiel, omdat de handrem de eerste halve meter achteruitrijdend vaak niet goed werkt, maar vooruit wel.
, Datum:
26.02.2005 08:49
Halllo Henk,
U zegt het zelf al. In het caravanhandboek staat: Nooit decaravan waterpas zetten met behulp van de uitdraaisteunen. Dus ook niet voor kleine verschillen
U trekt geheid je chassis krom, waardoor op een gegeven moment alles gaat scheuren, loszitten en er water binnen kan lopen.
Mijn caravandealer heeft ons daar zelfs nog expliciet op gewezen, ik neem aan dat hij weet waar hij over praat en diegenen die het handboek voor de caravan hebben geschreven ook. Het is een kleine moeite de caravan waterpas te krijgen door hem even op een plankje te rijden.
Geplaatst door: Anja 
, Datum:
26.02.2005 11:35
Dit wist ik ook niet. Wij hebben ook sinds kort een caravan. Zo zie je maar weer, weer wat geleerd hier.
Als ik het caravanhandboek lees, lijkt me een leveler makkelijker als een banaan. Is dat ook zo??
Moet je dat ook doen op een overnachtingscamping, of mag je dan wel voor 1 of 2 nachtjes de poten uitdraaien?
Groetjes Anja
Geplaatst door: ® Jeroen 
, Datum:
26.02.2005 12:30
Ik vind het wel weer een probleem dat zo'n leveller weer enkele kilo's weegt. Je kan de caravan ook horizontaal zetten met een schaarkrik onder de as. Zo'n krik heb je toch meestal mee ivm een lekke band. Opkrikken blokje hout/plankje onder het wiel en klaar.
, Datum:
26.02.2005 13:11
Hoi Anja,
U moet altijd de poten uitdraaien, u mag er alleen de caravan niet mee waterpas zetten.
Niet de poten uitdraaien zorgt ervoor dat wanneer u de caravan afkoppelt de caravan achterover kiept als u naar binnen stapt...dat overkwam mijn buurman, op dat zelfde moment keek ik net naar buiten. Vond het zielig voor hem, maar moest er toch eigenlijk wel vreselijk om lachen:-)
Geplaatst door: Anja 
, Datum:
26.02.2005 17:20
Hoi Carla, ik stelde m'n vraag eigenlijk verkeerd.
Ik bedoelde mag je voor 1 of 2 nachten je caravan waterpas zetten door alleen de poten uit te draaien.
, Datum:
27.02.2005 08:47
Hallo Anja,
Zoals het caravanhandboek al zegt: Nooit de caravan waterpas stellen met de poten. Dus ook niet voor 1 of 2 nachten. Maar het is echt niet zo moeilijk om de caravan op een plankje te rijden hoor.
En als u het niet erg vindt kunt u voor die paar nachten de caravan ook niet waterpas zetten, doe ik ook niet bij 1 overnachting. Alleen als ik langer sta, dan loopt het afvoerwater tenminste goed weg en slaap ik lekkerder:-)
Dus nogmaals, zet alstublieft nooit uw caravan waterpas met de poten. Het is het behoud van uw caravan. U moet er toch niet aan denken dat u een tweedehands caravan koopt en de vorige eigenaar heeft dit wel altijd gedaan. Dan zit u mooi met de gevolgen.
Geplaatst door: angela
, Datum:
09.03.2005 10:39
Dit jaar gaan we voor het eerst met de caravan.
We zijn van plan onze koelkast ook onderweg te gebruiken, dus onder het rijden is die aangesloten.
Wat ik mij nu afvraag: werkt de vriezer dan wel optimaal.
Dat ik straks niet op de camping aankom en de diepvriesprodukten zijn (half) gesmolten.
Geplaatst door: rita 
, Datum:
09.03.2005 22:21
Hoi Sidoontje,De meeste tips over beladen staan al vermeld.Maar ik wil even terug komen op de vuilwater emmer.Misschien al vermeld en heb ik er overheen gelezen.Koop een vuilwater tank (op sommige campings zelfs verplicht) zo'n zwarte/tank lijkt op een grote jerrykan op wielen.
Geplaatst door: anira 
, Datum:
09.03.2005 22:28
Wij hebben er een emmer onder staat, en die wordt geregeld geleegd.
Het is wel schoon, want het is water uit de kraan, of afgietwater van het eten.
Geplaatst door: LoneRanger
, Datum:
09.03.2005 22:32
Angela, als je koelkast op 12V zet tijdens het rijden koelt/vriest het niet optimaal, na een reis van 12 uur in de hete zon zal geen enkel garnaal fris ruiken, korte ritten kan wel.
Geplaatst door: Angela 
, Datum:
10.03.2005 15:29
LoneRanger, bedankt voor je reactie.
Wie van de lezers van deze topic nemen ook diepvriesproducten mee van thuis naar Frankrijk? En wat zijn jullie ervaringen/tips m.n. over de diepvriesvak?
Geplaatst door: peter 
, Datum:
10.03.2005 15:48
ik, diepvriesproducten mee op vakantie??!!!!!!! NOOIT of van mijn leven.....
waarom diepvries meenemen als je daar vers kan kopen????waarom sowieso voeding meenemen (maar deze discussie is al 1000x gevoerd)