Is klagen in dit geval redelijk of niet? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: marieke
, Datum:
29.12.2005 17:45
In Frankrijk heb je vele muziekfestivals 's zomers, Allerhande muziek kun je hier en daar bewonderen, meestal een weekend lang. Nu kennen wij een stadje waar ze eenmaal per jaar een door ons (en vele anderen) geliefde muziek festival houden. Dit is al jarenlang een traditie, uit heel de wereld komen liefhebbers en muziekanten naar dit oude stadje. De hotels zitten vol, en ook de camping zit vol. Op de camping zitten ook muziekenten (fam. van ons en vrienden oa.) En regelmatig kan het gebeuren dat men de instrumenten pakt en wat gaat zitten jammen. Dit gebeurd altijd op een normale tijd 's middags en hooguit rond 7 uur nog een uurtje. Veel mensen komen geinteresseerd luisteren naar deze muziek, het is voor velen de eerste keer dat ze ermee in aanraking komen. Velen gaan dus 's avonds ook naar de muziek in het stadje (betaald/gratis) Nou in ieder geval mensen vinden het over het algemeen erg leuk en gezellig. Tot afgelopen jaar iemand had geklaagd bij de beheerder om 4 uur 'smiddags. De beheerder kwam naar de muziekanten toe en zei dat het afgelopen moest zijn met het spelen. Wie er had geklaagd wilde hij niet zeggen. We hadden wel een vermoeden wie het was. Wij hadden het zeer op prijs gesteld als de klager eerst naar ons toegekomen was. Nou ben ik benieuwd naar jullie reactie's. Vind je dat klagen in dit geval geheel terecht is? Wij vonden het nogal ver gaan omdat het A om een weekend per jaar gaat, B het de camping veel geld en bekendheid opleverd, C in heel het stadje overal posters hangen en muziek gemaakt wordt. D deze mensen de enige waren die klaagden in jaaaaaaren en E het binnen de normale uren viel.
Geplaatst door: ® Jan
, Datum:
29.12.2005 17:51
Hallo Marieke, je zit me alleen maar lekker te maken met je verhaal! Welk stadje?????Welke camping????Wanneer???? Te gek voor woorden trouwens die klacht.....
Geplaatst door: ria
, Datum:
29.12.2005 18:47
Jan, dit gaat natuurlijk over Avignon. Wereldberoemd muziekfestival inderdaad.
Geplaatst door: ® hanneke
, Datum:
29.12.2005 19:02
nee hoor Marieke, ik vind dat het niet terecht is dat er geklaagd wordt. Zo kun je ook op 14 juli verwachten dat het op een camping anders is dan andere dagen. Het was beter geweest dat de campingeigenaar dit aan de klager had uitgelegd. P.S. Ik had heel graag nasst jullie gestaan!
Geplaatst door: Arie
, Datum:
29.12.2005 19:16
Ik denk dat de camping er goed aan doet om duidelijk aan te geven (website, folders, reserveringsbrieven, etc) dat er tijdens de dagen van het muziekfestival de regels met betrekking tot muziek en zang op de camping wat ruimer geïnterpreteerd zullen worden. Dan weet iedereen waar die aan toe is. Op die manier kan voorkomen worden dat mensen die van hun rust willen genieten met muziek geconfronteerd worden waar ze niet op zaten te wachten. Door vervolgens de campingbeheerder op de regels te wijzen en er op te staan dat deze regels worden nageleefd ontstaat eigenlijk deze vervelende situatie.
Geplaatst door: Karin
, Datum:
29.12.2005 19:49
Marieke, ik vind het moeilijk te beoordelen: we weten niet hoe luid de muziek is, met hoeveel mensen, hoe moet ik me dit voorstellen? Wat voor jou gezellig is, kan voor een ander heel storend zijn. Je verhaal klinkt heel gezellig hoor daar niet van. Maar ik hoor graag altijd beide kanten van een verhaal.
Geplaatst door: Eveline
, Datum:
29.12.2005 20:00
Wat ik niet snap is dat de campingbeheerder zo reageert. Je zou mogen verwachten dat dat festival hem veel omzet oplevert en hij dan dus niet te moeilijk zou gaan doen. Maar hij geeft direct de klager gelijk en laat de gezelligheid stoppen. Kan wat mij betreft twee dingen betekenen: of hij is bang voor de klager (heeft die misschien met reglementen gezwaaid en met officiele klachten gedreigd??) of hij is het eigenlijk wel eens met de klager en vindt het om de een of andere reden niet zo'n onverdeeld succes, al die muziek overdag op de camping (verstoort de orde en de rust? houdt baby's wakker? levert meer rotzooi op? houdt niet van die muziek?). Misschien zou je los van dit verhaal van die klager het eens aan de campingbeheerder kunnen vragen wat hij nou van dat festival en alles eromheen vindt.
, Datum:
29.12.2005 20:04
Nee, nee, Ria. Volgens mij kan 't nooit Avignon zijn. Marieke heeft 't over een stadje en een camping. Avignon is een behoorlijk grote stad met volgens deze site 4 campings. Ik zou het festival van Avignon eerder een theater- dan een muziekfestival willen noemen. Kan 't mis hebben, uiteraard. Ik denk eerder aan Bretagne met een volksmuziekfestival. Marieke, waar blijf je nou....?
, Datum:
29.12.2005 20:33
Nee, het is zeker geen Avignon, het gaat hier om Sallieu in Bourgondië. Trouwens door heel Frankrijk heen worden allerhande festivals georganiseerd tot okt. aan toe. Wij gaan er dus naar toe voor de Cajun muziek. Soms buiten onze normale vakantie om. Vorrig jaar is er een andere camping in de buurt gesloten, en ik denk dat dit de reden is dat de camping beheerder ineens wat anders reageerd. Dit jaar was de camping helemaal nokkie vol, andere jaren net niet helemaal. Nu niet allemaal massaal naar die camping gaan anders is het helemaal niet meer te doen:) Ik heb er wel begrip voor dat iemand zegt niets voor die soort muziek te voelen, maar da's wat anders.
Geplaatst door: Regina
, Datum:
29.12.2005 20:36
We hebben jaren geleden op een municipalletje gestaan, midden in een middeleeuws stadje. Dat stadje bestond 800 jaar en voor die gelegenheid waren er overal speakertjes opgehangen, dus ook op de camping. De hele dag klonk er musette! Er zijn toen een aantal mensen ( Nederlanders) gaan klagen bij de beheerder, en later zelfs vertrokken omdat ze "gek" werden van de muziek! Maar ja, stonden deze mensen in hun recht? Tenslotte zorgde de camping voor geluidoverlast!
, Datum:
29.12.2005 21:01
Zydeco en cajun!? Lijkt me harstikke leuk. Als je niet tegen het geluid kunt van een "fiddle" zal 't gauw behoorlijk irritant zijn. Denk ik zo. Geldt niet voor mij, hoor. Sta je hier soms ergens tussen:http://www.desfaisdodo.nl/verslagsaulieu2003.html
, Datum:
29.12.2005 21:03
Musette op een Franse camping? 't Zou verboden moeten worden| Weet je wat vervelend is? Ongewenste muziek in supermarkten en winkelcentra.
, Datum:
29.12.2005 21:14
Ha jan jij begrijpt het dus. Op de site die je aangaf staan dus allemaal bekenden van mij. Maar nogmaals, meestal staan de liefhebbers bij elkaar, net ver genoeg om geen overlast te veroorzaken. En ze spelen zeker niet hele dagen. Leuker zijn de reactie's van mensen die de muziek voor het eerst horen en ter plekke besluiten om nog wat langer te blijven tot na het weekend.
Geplaatst door: ® visje
, Datum:
29.12.2005 23:28
Goh Marieke, klagen om 4 uur in de middag? Ik snap het ook niet. Het lijkt me erg gezellig. We zijn eens in Zweden op een camping terechtgekomen waar ook een muziekfestival was. Dat was tot diep in de nacht zingende zagen en accordeons met erg dronken Zweden op het laatst. Maar het was toch gezellig! Het is al haast 25 jaar geleden, maar ik ervaar het als één van de gezelligste vakanties. Zolang het om 9 uur 's avonds stil is en het maar 1 weekend is, zie ik geen reden tot klagen. Als we in de buurt zijn deze zomer komen we graag eens kijken. Groetjes Brenda
Geplaatst door: Anita
, Datum:
30.12.2005 22:58
Zoals jij het schetst zou het vreemd zijn om te klagen. Maar vorig jaar waren tegelijk met iemand op de camping, die elke dag van zijn aanwezigheid zat te jammen, nou.......ik heb niet geklaagd dat niet. Maar dat ik dat nou leuk vind, ook niet. Ik was echt blij dat die gasten na een paar dagen weer vertrokken waren. Waarom? Nou één of twee keer is leuk, maar daarna niet meer hoor als het niet echt je smaak is. En het zo'n geluid wat overal door heen dringt, in alle hoeken en gaten van de camping dat gejam, zelfs nog op de rivier te horen. Het is zo'n dreun die je zelfs uit de concentratie haalt als je Harry Potter leest, dat je elke zin een paar keer moet lezen omdat de jammer dan zijn ritme weer veranderd. Kijk wat voor een grote groep mensen leuk en gezellig kan zijn kan voor een ander storend zijn. Ik zie mezelf ook nog niet in mijn eentje naar die muzikanten toelopen om te vragen wanneer dat gedoe nou eindelijk eens een keer ophoudt. Mijn angst is dan dat het misschien nog wel een beetje meer wordt. Normale uren of niet. Hetzelfde heb ik ook wel met muziek wat gewoon uit de radio komt hoor, dat stoort me op dezelfde manier.
, Datum:
30.12.2005 23:46
Hi Anita, je gebruikte 't woord radio en dat deed me meteen denken aan iets waaraan me jaren geleden verschrikkelijk ergerde. Wie kent nog die weerman met dat noordelijke accent. Ik kan maar niet op zijn naam komen. Doet er ook niet toe. Iedere dag in de vroege avond hoorden wij toen het weerbericht over de camping schallen. Een paar landgenoten die dachten dat de hele camping dat op prijs stelde. Heeft iemand wel eens in de buurt van een caravan gestaan waar gezellig naar de TV wordt gekeken. 't Is warm dus de deur staat open. Om stapelgek van te worden. Nederlandse zeepseries zijn verschrikkelijk maar de Franse savonseries zijn een haartje erger. 't Geluid gaat door merg en been. Er wordt wat afgeschreeuwd in zo'n serie!
Geplaatst door: ® thea
, Datum:
31.12.2005 12:15
Hoi Marieke, In dit geval had ik zeker niet geklaagd (gezien de aard van de muziek en het tijdstip). En inderdaad, klager had eerst naar jullie kunnen gaan om te overleggen etc. Wij klagen eigenlijk nooit; wanneer het ons niet bevalt (na een tijdje; niet na een dag) pakken we de boel op en zoeken een andere camping. Anderzijds... ooit stonden we op een een kleine camping in Baskenland. Echt helemaal alleen. Zalig dus; heerlijk warm weer en toch de nodige schaduw. Totdat we van een toertje terugkwamen. Supergrote motorhome vlak bij ons (NL - jawel). Terwijl wij in de schemering buiten stilletjes zaten te genieten gingen daar alle ramen wijd open en werd de video gestart. Oorlogsfilm op volle geluidssterkte!!! We hadden de neiging elke keer te bukken omdat de kogels over ons heen leken te suizen. Onze beide honden helemaal van slag.Wij zijn maar naar binnen gegaan. Hoe idioot ben je om TV en video mee te slepen en dan met hoogzomer binnen te gaan zitten kijken. Is dat wat ze kamperen noemen? Zelden heb ik mijn landgenoten zo gehaat. We zijn de volgende dag vertrokken; met zulke mensen is discussie voor mij bij voorbaat uitgesloten.
Geplaatst door: Abe
, Datum:
31.12.2005 13:52
@Jan: Ik denk dat het Jan de Jong uit Gorredijk was.
Geplaatst door: Jan Pelleboer
, Datum:
31.12.2005 14:05
Je stelt wel lastige vragen Jan.Ik zou ook niet weten wie je bedoel. Is het wel iemand uit het Noorden. Zou mij toch benieuwen wie dat was!!!
, Datum:
31.12.2005 14:25
Dag Mijnheer Pelleboer, ik wist niet dat ze in de hemel internet hadden.