Geplaatst door: Cor
Datum:
03.09.2005 02:39
Zonder dat ik de christelijke mensen tegen het hoofd wil stoten of zo heb ik een vraagje over de RCN campings. Wij zijn in Nederland is naar een RCN camping geweest en toen vond ik dat er veel aandacht voor voor christelijk samenzijn in de vorm van diensten en dat werd verder in verschillende zaken uitgedragen. Zo kon een ieder een pastooraal gesprekje krijgen met de campingeigenaar enzo. Is dat in Frankrijk ook zo? Zijn de RCN campings in Frankrijk op christelijke grondslag of is dat alleen in Nederland zo?
Geplaatst door: Ellen
Datum:
03.09.2005 06:59
Zal per park verschillen blijkbaar.Wij waren herft 2004 op kamperland,echt niks van meegekregen-ook niks over gelezen.
Geplaatst door: ivonne
Datum:
03.09.2005 09:25
Hoi,
Wij vinden Christelijke campings wel fijn, hebben daarom de folder wel eens aangevraagd. Maar omdat we perse niet reserveren kunnen we niet zo snel op deze campings terecht.
Ik weet uit de folder dat alle campings een Christelijke achtergrond hebben, hoe het in de praktijk uitgevoerd wordt kan denk ik verschillen. Wil je me trouwens de naam geven van die camping waar je geweest bent? misschien leuk voor een weekend voor ons.
Er zijn ook in het buitenland , Evangelische campings, van andere organisaties, daar zul je je waarschijnlijk nog minder in vinden.
Geplaatst door: Wil B.
Datum:
03.09.2005 10:58
Recreatie Centra Nederland (RCN) komt voort uit Kerk en Wereld en beheerde inderdaad campings waar het geloof, hoewel het niet centraal stond, toch wel een rol speelde. Na de recente uitbreidingen (vooral in Frankrijk) heb ik het idee, dat de christelijke grondslag grotendeels verdwenen is. Dit kan uiteraard, al naar gelang het verleden van de camping, per camping verschillen.
Groeten, Wil B.
Geplaatst door: Dick
Datum:
03.09.2005 11:35
Wij verblijven graag op RCN campings. geen buitenland ervaring. het is de rustige en gemoedelijke sfeer die de hele camping uitstraalt. De christelijke facetten zoals, een zondagse kerkdienst, slaan we over.
Geplaatst door: Marc
Datum:
03.09.2005 12:38
Op moulin de la pique(RCN)wordt in het hoogseizoen op zondag een dienst gehouden. Verder gebruikt RCN een deel van de binnengekomen gelden om mensen die hiervoor zelf de mogelijkheden niet hebben op vakantie te laten gaan. Voor de rest is de camping zo christelijk als de mensen die er staan.
Geplaatst door: Erik
Datum:
03.09.2005 20:21
Was niet echt op de hoogte van deze "praktijken", maar nu ik dit weer, zet ik geen voet meer op deze christelijke enclaves. Wat heeft vakantie met geloof te maken? NIETS
Geplaatst door: Erik
Datum:
03.09.2005 20:22
excuses: weer = weet
Geplaatst door: ® Erna
Datum:
03.09.2005 20:40
Jammer Erik dat je zo negatief reageert. Laat ieder gewoon zelf kiezen, als jij het niet op prijs stelt, dan niet. Je leest ook van anderen dat ze de sfeer op die campings fijn vinden, en dat wat ze niet aanstaat gewoon overslaan. Zo kan het dus ook! Hoewel ik zelf wel christelijk ben heb ik nooit op zulke campings gestaan, en dat hoeft voor mij ook niet. En wat vakantie met geloof temaken heeft? Alles denk ik, als gelovige doe je dat ook in de vakantie. Dacht je dat ik dan even zei: nu even 3 weekjes niet! Lijkt me niet, dat is een deel van je leven. Maar ieder vult dat op zijn eigen manier in. Laten we dat aub zo houden, dan kan iedereen kiezen wat ie wil!
Groetjes Erna
Geplaatst door: peter
Datum:
03.09.2005 21:06
Laat iedereen in zijn eigen waarde. Je gelooft of je gelooft niet. Ik bedoel dan in de bijbel of ander geloofsboek. Gelovigen moeten niet afgeven en zich kwetsend opstellen op anders gezinten (o.a. niet gelovingen) En niet gelovigen en moeten niet afgeven op gelovigen en ook niet kwetsend uitlaten. Als iedereen hetzelfde was dan reden we allemaal in een roze auto, hadden een vouwwagen en gingen allemaal op vakantie in eigen land naar het zelfde plaatsje. Mening geven o.k. maar let op je bewoording en zinsopbouw. Het gaat om over en weer respect voor elkanders levenswijzen zonder daar openbaar negatief commentaar op te geven. Door dit soort zaken ontstaan er ellende. En een mens eigen reactie is het overtreffen van de ander. Hoe was het ook alweer? Iets met wereld verbeteren en bij je zelf beginnen............
Geplaatst door: Annette
Datum:
04.09.2005 16:43
Wij hebben in nederland 3 jaar op een rcn gestaan maar dit noem ik geen christelijke enclave want hier komen allerlei mensen en je merkt op deze campings niets van hun achtergrond want alles gaat gewoon door op zondag,animatie ,alles is open .Er zijn inderdaad kerkdienst maar daar merk je verder niets van als je er niet heen gaat.50 jaar geleden zijn deze campings op gezet door de hervormde kerk en konden mensen met een uitkering hier ook op vakantie .Ze denken nog altijd aan mensen die het minder hebben .Dat is het enige.
Geplaatst door: minima
Datum:
05.09.2005 07:28
Dat is overigens aan hun prijzen niet te merken!
Geplaatst door: Merel
Datum:
06.09.2005 19:46
Volgens mij had de RCN inderdaad het principe dat iedereen, ook mensen met een smalle beurs op vakantie zou moeten kunnen gaan. Maar...dat betalen ze natuurlijk niet zelf, dat kunnen ze alleen maar doen omdat anderen heel erg veel kampgeld betalen. Dat is het solidariteitsprincipe. Het wordt natuurlijk niet echt inzichtelijk gemaakt wie, wat en hoeveel mensen er geholpen worden die het niet kunnen betalen. Niet iedereen met een smalle beurs is zo moedig om nog eens een keer zijn of haar hand te kunnen ophouden en dankbaar te zijn, ook al komt de zegen dit keer van boven.
Geplaatst door: ® Carla
Datum:
06.09.2005 19:59
Quote: "Geplaatst door: Marc, Datum: 3-9-2005 12:38
Op moulin de la pique(RCN)wordt in het hoogseizoen op zondag een dienst gehouden. Verder gebruikt RCN een deel van de binnengekomen gelden om mensen die hiervoor zelf de mogelijkheden niet hebben op vakantie te laten gaan. Voor de rest is de camping zo christelijk als de mensen die er staan." Einde quote
RCN rekent zulke exhorbitant hoge prijzen, dat heeft niets meer met een christelijke grondslag te maken en al helemaal niets meer met het uitgangspunt waar ze ooit mee begonnen, nl. om ook de minder bedeelden een vakantie te gunnen. Nou daarvoor moet je dus niet meer op een RCN-camping zijn.
Op RCN Domaine la Noguiere wordt iedere zondagochtend een kerkdienst met kindernevendienst gehouden, daar houdt het voor de rest van mogelijke christelijk activiteiten mee op.
Geplaatst door: Marc
Datum:
07.09.2005 18:30
Ik ben niet kerkelijk of wat dan ook, maar vind het wel netjes om in dit geval volledig te zijn.
gehaald van de site RCN.nl:
RCN is in 1952 ontstaan uit een initiatief van het instituut Kerk en Wereld van de Nederlandse Hervormde Kerk. De destijds opgerichte stichting kreeg al vrij snel een interkerkelijke basis. Het recreatiebedrijf bleef groeien en werd gaandeweg steeds professioneler. In de jaren 70 werd de Stichting Interkerkelijk Oriëntatiecentrum de enige aandeelhouder en is dat nog steeds met trots. Onze achtergrond is o.a. zichtbaar in het feit dat er, op zondagmorgen in (een gedeelte van) het seizoen, oecumenische recreatievieringen gehouden worden op al onze centra.
Uit onze doelstellingen vloeit voort dat we rekening houden met mensen die het minder makkelijk hebben. Daarom hebben we een fonds in het leven geroepen waardoor ook minder draagkrachtigen vakantie kunnen vieren op onze centra. Daarnaast hebben wij een speciale band met de Stichting Gaandeweg die zich inzet voor gezinnen met een kind dat aan kanker lijdt.
Geplaatst door: Anita
Datum:
07.09.2005 21:59
O jee, nou ik ga maar niet dan.
Geplaatst door: dick
Datum:
07.09.2005 22:17
RCN is voor grote gezinnen helemaal niet duur. Wij zijn met 4 kids, 6p dus, en door z'n vaste tarieven voor ons voordelig. Maar voor 2 a 3 personen niet denk ik.
Geplaatst door: Bep
Datum:
07.09.2005 22:21
Daar zit'm de kneep
Geplaatst door: Marjanne
Datum:
07.09.2005 23:50
Nou, niet alleen voor grote gezinnen voordelig hoor. Wij gaan wel eens een weekendje naar de RCN in Appelscha en daar betaal je in het hoogseizoen voor maximaal 6 personen nog geen € 30,00 per nacht. Dat is voor 4 personen ook niet veel. In Frankrijk betalen we voor 4 personen € 52,00 per nacht.
Geplaatst door: ® Annechie
Datum:
08.09.2005 07:07
Wij gelukkig niet....