Geplaatst door: Marijke
Datum: 11.10.2006 18:18
Ik zou al die fanatieke anti rokers wel eens willen horen als er werkelijk in nederland niet meer gerookt zou worden! Hebben zij enig idee hoeveel belasting er op de (o.a.) sigaretten zit, nou voor ons allemaal zou dat een forse belasting verhoging betekenen. Dus laat ieder lekker genieten van zijn sigaretje als hij/zij dat wilt, dat scheelt mij heel veel extra belasting. Dus aan de rokers: paf er rustig op los en de autrijders blijf lekker krossen en dan niet te vergeten de drank, mensen neem nog een paar borrels!!!!
Groet van een niet roker.
Geplaatst door: frank
Datum: 11.10.2006 19:03
ze zijn heel leuk bonasera.
Als ervaringsdeskundige, na 28 jaar zwaar roken, 4 jaar geleden gestopt omdat ik het helemaal zat was. Precies op tijd bleek later, wat een armoedig gedoe die rokende werknemers die buiten bij de voordeur mogen gaan staan roken in weer en wind.
En nee ik ben geen fanatieke anti-roker geworden. Mijn vrouw paft nog steeds het hele huis, de auto en de caravan vol. Ze doet maar. Het interesseert me ook hoegenaamd niets wie, waar, wat en wanneer mensen roken. (Behalve op de slaapkamer en dat deed ik zelf ook nooit) Zijn inderdaad vaak de gezellige mensen die rokers dus misschien dat ik het daarom wel prima vind, hoor ik tenminste bij de gezelligerds.
Daarnaast heb ik me al die jaren dat ik rookte nogal gestoord aan het fanatisme van de niet-rokers en heb me altijd voorgenomen niet mee te doen aan die anti-rokers mafia wanneer ik zou stoppen. Er was ooit eens iets van "samen komen we er wel uit", niet dus.
Waarmee ik niet wil zeggen dat mensen geen goed punt hebben als ze wijzen op de problemen die het veroorzaakt voor mensen met longaandoeningen.
Geplaatst door: ® berny
Datum: 11.10.2006 20:05
Nu heb ik zelf dus ook een tijd gerookt (geen sigaretten, maar pijp en sigaar) maar ik ben best benieuwd of men vindt of je in een eetzaal waar ook anderen op enkele meters van je af zitten te eten kan gaan zitten roken. Daar heb ik nog niet veel meningen over gehoord.
Totnutoe dacht ik dus dat dat eigenlijk niet kon, omdat het uitblazen van rook moeilijk te combineren is met het genieten (ook door andere gasten) van geuren en smaken van de gerechten. (Zoals gezegd, vind ik een café dus nog iets anders).
Voordat het hele leger van verslaafden over me heenvalt: dit is dus een open vraag - ik ben nieuwsgierig naar hoe men hier over denkt.
Geplaatst door: Hetty
Datum: 11.10.2006 20:29
Berny zoals ik al eerder had aangegeven op dit bericht , ben ik ook blij dat er in restaurants niet meer gerookt mag worden. Zit je net lekker culinair, of minder culinair , te genieten , zit je in de rook van anderen te eten. Heb het idee dat het toch afdoet aan de smaak van het eten. Rook dringt overal doorheen. Heb zelf ook ,zo'n 25 jaar geleden alweer, 1 pakje per dag gerookt en door zwangerschap ben ik er mee gestopt. Nu kan ik helaaml niet meer tegen de rook, heb een paar jaar geleden in het ziekenhuis gelegen met een zware inf. aan mijn longen en sindsdien wordt ik heel kortademig als er gerookt wordt . Bij mij thuis mag dus niet gerookt worden. Gaan we naar een feestje od. waar veel gerookt wordt , kan ik na een uurtje weer naar huis. Kleren uitdoen in de waskeuken , meteen de wasmachine in en onder de douche.Dus voor mij is het het dubbel zo prettig als er ergens niet gerookt mag worden en zeker in een restaurant. Smakelijk eten voortaan .
Geplaatst door: lili@n
Datum: 11.10.2006 21:23
Geplaatst door: frank
Datum: 11.10.2006 21:33
@Lili@n,
Ik ken 10 mensen die dit geprobeerd hebben. 1 heeft het volgehouden en rookt nog steeds niet. Mijn vrouw heeft het ook geprobeerd, kwam naar buiten, melde dat ze zin in een sigaret had en vroeg zich af of dat wel de bedoeling kon zijn. 2 dagen later was ze alweer gezwicht.
Geplaatst door: cindy
Datum: 11.10.2006 21:58
Niets zo ergerlijk als rokers naast je in het restaurant, de stank die hun sigaretten verspreidt zit meteen in je neus en in je keel, je smaak is om zeep... Je moet een stevige egoïst zijn om dit te doen, wekt bij mij evenveel ergernis op als iemand die zijn badlaken op een ligstoel bij het zwembad deponeert. Je gaat toch ook geen scheten zitten laten in een restaurant?
Als men bij ons thuis vraagt om een asbak kunnen ze die niet krijgen want die hebben we bewust niet. Vroeger wel eens een avond rokers over de vloer gehad en 2 dagen later stonk het nog als ik 's ochtends beneden kwam. Ook nog zoiets afschuwelijks vind ik babytjes die naar de sigarettenrook van hun ouders ruiken: onbegrijpelijk!
Geplaatst door: Karin
Datum: 11.10.2006 22:27
Ik denk dat de rokers het niet kunnen uitstaan van de ex-rokers omdat ze jaloers zijn dat het de ex-rokers wel gelukt is om te stoppen en de rokers niet.
Het is smerig en ongezond. Het stinkt vreselijk! Je kleding, je haar enz.
En dan al die rookpauzes van collega's die zo nodig elk uur moeten roken, belachelijk, doe dat maar in je eigen tijd!
Geplaatst door: frans
Datum: 11.10.2006 22:39
Ik vind het gewoon lekker om na het eten een sigaretje te roken (buiten).
Geplaatst door: ® Jan
Datum: 11.10.2006 23:13
Tja, de horeca.......
Er zijn al veel landen waar het verboden is om te roken in een café of restaurant.
Wat een bemoeizucht van de overheid.
Stel ik begin een kroeg samen met mijn vrouw dan is het voor mij te gek voor woorden dat een overheid beslist of er wel of niet gerookt mag worden.
Kan of mag ik niet zelf beslissen of in mijn kroeg gerookt mag worden? Nee, in verschillende landen mag ik dat niet beslissen.
Het kan zo eenvoudig: een bordje op de deur met de mededeling of er wel of niet gerookt mag worden. Staat er dat er gerookt mag worden dan lopen de de niet-rokers mijn deur voorbij. Pas de problème......
Maar nee, het is in veel landen VERBODEN dat rokers onder elkaar zonder last voor anderen te verooraken onder het "genot" van een peuk een pintje of borreltje drinken.
Wat een bedilzucht..........!!!!
Bij ons in Rotterdam bestaat een zaak (Urban Espresso Bar) waar dus binnen niet gerookt mag worden. Prima!! Rokers zitten buiten (bij goed weer) met een asbak van de zaak. Ik maar daar geen probleem van.
Geplaatst door: gerrit
Datum: 11.10.2006 23:42
Wie niet buiten roken kan, moet maar buiten roken.
Geplaatst door: berny
Datum: 12.10.2006 00:11
Jan, interessant allemaal, maar nu weet ik nog steeds niet wat je vindt van het uitblazen van rook in een eetzaal, met andere eters om je heen - zie mijn vraag van vanavond hierover.
Daar ben ik dus benieuwd naar, wat men daarvan vindt: roken terwijl je - maar vooral ook anderen - zitten te eten in een restaurant. (Een café vind ik dus nog wat anders.)
Geplaatst door: connie
Datum: 12.10.2006 00:18
Zo is het Gerrit,dus ga ik ook naar buiten om mijn sigaretje te roken.Maar wij eten meestal in routiers en daar staan de asbakken gewoon op tafel.En toch eten zij en wij lekker en doet niets af van ons genieten van het lekkere eten.Ik denk dat wij het gewent zijn en onze smaak en reuk te scheiden.Ik geniet van beide.
gr.connie.
Datum: 12.10.2006 01:15
Hallo Berny
Oh, ja, restaurants. Was ik even vergeten.......;-)
We eten in Frankrijk aardig wat buiten de deur. Dit jaar twee restaurants getroffen waar niet gerookt mocht worden in de eetzaal. Eentje had voor de rookverslaafden een aparte ruimte gecreëerd waat tussen de gangen driftig gepafd kon worden. En verdomd als het niet waar is er stonden ook weer niet-rokers tussen! Bij 't andere restaurant stond in de achtertuin een soort pergola met staande asbakken. Leuke service vind ik.
Vorig jaar één niet-rookrestaurant getroffen zonder "voorzieningen". Geen probleem dan rook ik een uurtje niet. Kan altijd nog naar buiten lopen als de "nood" te hoog is. Ging in dit geval niet van harte door de regen.
Een paar jaar geleden waren we in een pannekoekenhuis in Waalwijk. Er waren gescheiden ruimtes voor rokers en niet-rokers. Het gekke was dat de ruimte voor de rokers voller was dan die andere ruimte terwijl de niet-rokers toch veruit in de meerderheid zijn.
In april hadden we een familiereünie in Duitsland. 's Avonds uiteraard naar een restaurant. De verhouding tussen rokers en niet-rokers is fifty-fifty. Afspraak gemaakt om tijdens het eten niet te roken maar tussen de gangen door zouden de rokers zich terugtrekken aan de bar. 't Wordt eentonig maar op een gegeven moment stond bijna iedereen aan de bar te kletsen. Waarom??? Voor de gezelligheid???
We hadden twee huisjes gehuurd: één voor de rokers en één voor de niet-rokers. Werkte prima want we hebben rokende en niet-rokende echtparen! Dus de echtparen hoefden niet gescheiden te worden.
En waar zat iedereen 's nachts om een uur: je mag drie keer raden.
Onze beste vriend (ex-roker) heeft 't nog dikwijls over wat hij het prettigste vond aan het uit eten gaan: na de maaltijd een espresso, een grote bel Cognac en een Gauloise. De koffie en drank zijn nog altijd van de partij maar helaas de Franse stinkstokken mogen niet meer meedoen. Nu, na ongeveer 5 jaar mist hij dat nog steeds.
Ik draai al een hele tijd om de hete brij heen omdat ik (als roker) geen antwoord heb op je vraag. Ik heb geen flauw idee wat niet-rokers ervaren als in hun omgeving gerookt wordt. 't Schijnt te stinken. Waarschijnlijk wel voor niet-rokers maar ik ervaar dat anders. Als ik een Gauloise ruik (of rook) dan weet ik dat ik Frankrijk ben. Wordt in Frankrijk steeds minder omdat de jeugd overgestapt is op die flauwe Amerikaanse rotzooi :-)
Geplaatst door: ® berny
Datum: 12.10.2006 02:33
Zal ik je wat verklappen, Jan? Als volstrekt onredelijk wezen houd ik er de vreemde opvatting op na, dat ik als niet-roker het roken door anderen in SOMMIGE, simpele restaurants prima vind - b.v. routiers, met die ruwe-bolster-blanke-pit-sfeer, de gezonde lucht van vers zweet van hardwerkende mensen om je heen - vrachtrijders, zakenmensen en niet te vergeten van de schat die me mijn voer komt brengen, gottogot, wat leggen die een afstanden af...
In ANDERE restaurants vind ik dat roken moeilijk liggen, je ziet het voor je: zo'n typisch Frans eetzaaltje in nep-Louis-zoveel-stijl met keurig gedekte tafeltjes...
Geplaatst door: Karin
Datum: 12.10.2006 13:02
Het blijkt dat rokers dènken dat ze geen overlast geven en rekening houden met anderen. Maar het is altijd vies.
Je laat toch ook geen scheet in gezelschap? Zo kun je vergelijken hoe vies roken is als je zelf niet rookt.
Als je tegen een roker zegt dat hij mag roken (heb ik een keer thuis meegemaakt) wel had ik gevraagd om het binnen te perken te houden, nou niet dus, de ene volle asbak na de andere. Dat gebeurt dus in ons huis niet meer. Je zit zelf nog een week in de stank.
Dat was een goede les.
En mensen die in een auto roken (vind ik te goor voor woorden) maar soms zelfs met kinderen achterin. Dat vind ik nogal aso.
Datum: 12.10.2006 13:22
Stinken is zéér betrekkelijk.
Mijn dochter ging letterlijk over haar nek toen we in de Dordogne eens een eendenfokkerij bezochten. Stank was inderdaad nauwelijks te harden.
Een vriendin van ons is 5 of 6 jaar geleden gestopt me roken. Ze heeft inderdaad problemen als in haar nabijheid gerookt wordt. Niet omdat 't stinkt maar.....omdat ze nog steeds in de verleiding komt om een peuk op te steken. Ze vindt het namelijk nog steeds lekker ruiken. We gaan gewoon op het balkon van haar flat staan. Is absoluut geen straf vanwege het prachtige uitzicht over de Nieuwe Maas.
Je vindt het toch wel goed als ik in mijn eigen auto rook? En nee, ik rook nooit in de buurt van mijn kleindochters.
Geplaatst door: mariët
Datum: 12.10.2006 13:42
Ik ben ook een ex-roker (2 pakjes per dag) en wat mij betreft mag iedereen bij mij thuis roken. Komt dus ook regelmatig voor.Even de ramen en deuren tegen elkaar open en weg is de stank. Het scheelt dat wij geen gordijnen, stoffen bankstel of vloerbedekking hebben waar de stank in kan gaan zitten. Ik heb mezelf bezworen toen ik stopte dat ik nooit zo'n zielig-fanatieke ex-roker zou worden en tot nog toe is dat gelukt.
Roken in de horeca: café prima, routier-achtig prima (ik kan het niet zo mooi omschrijven als Berny maar ik vind dat hij gelijk heeft), het 'betere' restaurant: gescheiden ruimtes?
Wat ik persoonlijk wel vieselijk vind is iemand die voor me fietst met een sigaret/shaggie aan, dan krijg ik de walm echt vol in m'n gezicht net na het ontbijt en dat hoeft voor mij dan niet zo.
Als zwaar-verslaafde vrouwelijke (ex)roker heb ik me overigens ook altijd verbaasd over al die vrouwen die op straat, op de fiets of achter het stuur roken: dat heb ik nóóit gedaan, vind het werkelijk geen gezicht!
Geplaatst door: maxi
Datum: 12.10.2006 16:35
Bij ons in huis mag iedereen roken.
Je mag alleen niet uitademen..............
Geplaatst door: sandra
Datum: 12.10.2006 17:10
Jan , wat kan jij lekker krom redeneren; omdat er niet rokers bij roker gaan zitten in een ruimte wil dat zeggen dat het daar gezelliger is? Dus dat een roker gezelliger is? Volgens mij komt het hierdoor; de roker kan gewoonweg niet zonder, dus blijft hij hoe dan ook in z'n rookhok zitten al heeft hij nog zoveel niet-rokende vrienden. De niet-roker kan het wel opbrengen om een tijdje in de rook te zitten om toch contact met anderen (rokers) te hebben. Nogmaals, ik ben blij dat er steeds strengere regels komen tegen het roken. Naast een roker in een restaurant zitten is vreselijk smerig.