Geplaatst door: Karin
Datum: 12.10.2006 18:27
Sandra: helemaal met je eens!
Mariët, waarom ben je zielig als je tegen roken bent?
Omdat een exroker ooit ook de fout heeft gemaakt om te roken? Mag hij het daarom nu niet vies vinden? Beetje kortzichtig he. Ik krijg last van mijn ogen en luchtwegen als ik in de rook zit. Dat probeer ik dus zoveel mogelijk te vermijden. Heerlijk dat het bijna nergens meer mag;-)
Er wordt steeds meer bekend over de nadelen van roken, ik rook al 20 jaar niet meer, mag ik daarom nu niet bedanken voor de stank van een ander? En in een restaurant roken terwijl anderen zitten te eten: dat vind ik heel smerig.
Geplaatst door: Res
Datum: 12.10.2006 18:47
Ook ik ben een zware roker geweest. Ook ik wilde niet zo'n anti-roker-zeur worden toen ik gestopt was.
Maar ik vind rook nu zo smerig, vooral als visite geweest was en je er 2 dagen later nog last van had. Ik realiseerde me pas na het stoppen, hoe erg ik anderen altijd met mijn rookstank heb gehinderd.
En ook in mijn huis mag er niet meer gerookt worden.
Ik heb een hekel gekregen om ergens op visite gaan waar gerookt wordt. Blijf dan nooit lang, heb geen zin om uren in de rooklucht te blijven, ook al is het nog zo gezellig.
Bij sommigen (restaurants ook) wordt er dan in de bijkeuken/gang gepaft. Trek je later je jas aan, kan die gelijk naar de stomerij.
Geplaatst door: martin
Datum: 12.10.2006 19:32
ik wil niet zo zeer op dit onderwerp reageren maar meer op de vreselijk irritante aanwezigheid op dit forum van BONASERA,er komt werkelijk niks zinnigs bij hem uit zijn mond,heel zielig.
Ga werken of zoek een partner want je hebt denk ik veel te veel tijd.
Geplaatst door: sandra
Datum: 12.10.2006 19:40
Res dat kon ook mijn verhaal zijn...Ik vond die ex rokers altijd van de aanstellers, totdat ik zelf stopte.
Er mag nog wel gerookt worden in ons huis, maar ik vind het wel erg stinken hoor!
Ben ook zo'n "ansteller"geworden vrees ik...
Geplaatst door: Hans
Datum: 12.10.2006 21:02
Ik heb hetzelfde Res, ik ben 5 jaar geleden gestopt. Dat was een hele goede dag. M'n conditie is 100 % verbeterd, geen gehoest meer, geldbesparing en het huis ruikt lekker. Er geldt geen absoluut verbod om in ons huis te roken, maar wij verzoeken vriendelijk aan familie en kennissen dit niet te doen omdat de stank 2 dagen blijft hangen. Iedereen houdt zich hier netjes aan. Heerlijk die frisse lucht. En inderdaad pas nadat je gestopt bent realiseer je hoe smerig het eigenlijk is en hoe je andermans lucht hebt vervuild.
Dus roken afschaffen in restaurants en cafe's? Ze hebben a la minute mijn stem. Heerlijk om niet met vies ruikend haar en kleding thuis te hoeven komen na een gezellige avond. En een algemeen verbod zal een aantal mensen over de streep trekken om nu tot maar 's te stoppen.
Geplaatst door: ® Jan
Datum: 12.10.2006 21:34
Krom redeneren, Sandra? Ik redeneer helemaal niet maar stel feiten vast.
Nog één keer: tijdens onze familiereünie hadden we afgesproken dat er NIET gerookt zou worden tijdens het eten.
Tussen de gangen door konden/mochten de rokers zich even terugtrekken aan de bar als ze wilden.
En wat gebeurt er: tussen het hoofdgerecht en het dessert staat zo ongeveer de hele club aan de bar!!
Ik zeg dus NIET dat het gezelliger is tussen rokers. Ik stel alleen vast dat ook de niet-rokers aan de bar gingen hangen.
Ik vroeg me af waarom???? Gezelligheid????
Ik weet het niet maar ze gingen WEL vrijwillig in de rook staan.
We hadden natuurlijk ook andersom kunnen afspreken: rokers aan de tafel blijven zitten en de niet-rokers naar de bar. Doen we de volgende keer ;-)
Geplaatst door: Res
Datum: 12.10.2006 21:41
Het anti-rook beleid is bij ons min of meer door de rokers zelf ingevoerd.
Toen de kinderen geboren werden, wilden we niet dat er gerookt werd bij de baby's. De asbakken waren daarom opgeruimd.
Daarna kwam er een periode dat heel soms nog wel eens een asbak stond.
Maar men vroeg daar steeds minder om, misschien roken er minder personen in onze kring.
Helaas is toch één van onze kinderen gaan roken. Die doet dat altijd buiten, jongeren vinden dat heel gewoon. Heeft ook nooit gevraagd "mag ik in huis roken"
De laatste vijf jaren vraagt niemand om een asbak, men gaat aut. naar buiten of rookt helemaal niet. Eigenlijk is er geen absoluut verbod, maar de vraag nis er niet meer.
Geplaatst door: Hoezo?
Datum: 12.10.2006 22:40
@Geplaatst door: martin, Datum: 12-10-2006 19:32
(ik wil niet zo zeer op dit onderwerp reageren maar meer op de vreselijk irritante aanwezigheid op dit forum van BONASERA,er komt werkelijk niks zinnigs bij hem uit zijn mond,heel zielig.
Ga werken of zoek een partner want je hebt denk ik veel te veel tijd.)
Zeker een naamsverwarring want wat is er nu zo onzinnig en irritant aan deze posting? laat enkel dit bericht zien aangaande veranderde wetgeving in de toekomst op het roken in Frankrijk. Een verwittigd man(of vrouw)...
Wist hier ook niets vanaf, en liever geen boete, kan dan mijn euro's aan iets nuttigers besteden!
Geplaatst door: >0<
Datum: 13.10.2006 08:56
Op het moment dat roken in een restaurant echt verboden is, ben ik de laatste keer uit eten geweest !
Het lekkerste van de maaltijd ?????
Het sigaretje met een kopje koffie/likeurtje na het diner !
Ik ben er van overtuigd dat als het roken in alle restaurants verboden is, er veel restaurants definitief
hun deuren kunnen sluiten !
Ik erger me harder aan van die opgetutte dames, die zich omhuld hebben in wolken parfum - da's nogal lekker !
Geplaatst door: cindy
Datum: 13.10.2006 11:19
In jouw geval zou ik ook niet meer gaan, >0<, als dat het lekkerste van 'de hele maaltijd' is dan is het volgens mij een triestig restaurant waar jij naartoe gaat. als="" dat="" het="" lekkerste="" van="" 'de="" hele="" maaltijd'="" is="" dan="" is="" het="" volgens="" mij="" een="" triestig="" restaurant="" waar="" jij="" naartoe="">, als dat het lekkerste van 'de hele maaltijd' is dan is het volgens mij een triestig restaurant waar jij naartoe gaat.>
Geplaatst door: Karin
Datum: 13.10.2006 13:17
1-0 voor Cindy.
Geplaatst door: ® Jan
Datum: 13.10.2006 13:33
Waar >0< op="" doelt="" is="" het="" zogenaamde="">
Het nagenieten na een eenvoudige doch voedzame maaltijd om met Olivier B. Bommel te spreken.
De een doet het met een potje thee.
De ander doet 't met een kop koffie.
Nog een ander doet 't met een kopje koffie met likeurtje/cognac.
Weer een ander doet 't met koffie, likeurtje/cognac en een sigaretje of sigaartje.
Deze handelingen zij al zo oud als de weg naar Kralingen.
Vroeger in de herensociëteiten zaten bedaagde oudere heren uit te buiken met een sigaar en een portje na een copieuze maaltijd. Ik denk dat Hans Wiegel daar over mee kan praten.
Geplaatst door: Cees
Datum: 13.10.2006 13:49
Jan maak je niet zo druk. Zelf heb ik 20 jaar gerookt (tot 2 pakjes per dag). Sinds een jaar of 7 clean. Heerlijk, kan niet anders zeggen. Ik vind het prima als jij bij mij komt na tafelen. Ik vind de eerste sigaret/sigaar nog steeds lekker ruiken. Maar daarna moet het over zijn. Zodra de rookwolken de overhand gaan nemen ervaar ik het echt als overlast. Overigens zie ik een rookverbod in de horeca niet zitten maar gedoceerd roken toestaan zou ik een voorstander van zijn. Dan blijft voor iedereen een beetje gezellig. Ik weet uit eigen ervaring dat niets erger is dan een tafelgenoot met hevige ontwenningsverschijnselen.
Geplaatst door: karin
Datum: 13.10.2006 14:07
Cees hoe wil je gedoseerd roken invoeren, na elke gang de peuken tellen;-)?
Datum: 13.10.2006 14:22
Dat heet rekening met elkaar houden. Dus bijvoorbeeld afspreken dat er pas na het eten wordt gerookt. Of gewoon vragen of iemand er op een bepaald moment last van heeft (en dan niet geïrriteerd worden als dat zo is). Ik merk nu wel dat tussen de gangen door de een na de ander wordt opgestoken. Overigens goed gezien gedoseerd is met een s.
Geplaatst door: ® berny
Datum: 13.10.2006 14:45
Maar afspreken dat er 'na het eten wordt gerookt'...na wiens eten? Het gaat hier toch vooral ook om de andere restaurantbezoekers. En als men aan éen tafel klaar is met eten om het rookfestijn te laten beginnen is men natuurlijk niet precies op hetzelfde moment 'klaar met eten' aan het naburige tafeltje. Dat wordt niks, denk ik - en niet iedere rookverslaafde zal zijn irritatie kunnen bedwingen als hij op zijn vraag of hij mag roken nul op het rekest krijgt. Dan moet die vraag ook nog eens in verstaanbaar frans gesteld worden...ik zie dat niet zitten, dat 'er samen wel uit komen' - dat was destijds ook de kreet van de sigarettenfabrikanten.
Datum: 13.10.2006 15:46
Oké dan maar "gezellig" uit eten met een tafelgenoot met stress. Dat zal lekker landg na tafelen worden. Dat wordt denk ik eerder binnen het uur uit en thuis!
Geplaatst door: ® berny
Datum: 13.10.2006 17:00
Maar het gaat dus niet alleen om je EIGEN tafelgenoten, maar vooral om de ANDERE bezoekers aan het volgende tafeltje...
Geplaatst door: bonasera
Datum: 13.10.2006 17:25
Geplaatst door: ® lind@
Datum: 13.10.2006 19:06
beter nieuws kun je je niet wensen en dat op vrijdag de 13e...
Grt Linda