Poes mee op vakantie. (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Gerrit 
, Datum:
21.02.2008 17:40
Wij zijn het zat om steeds oppas voor onze poes te moeten regelen tijdens de zomervakantie. Heeft iemand ervaring met het meenemen van een poes naar Zuid-Frankrijk? Kan hij bijvoorbeeld na een paar dagen loslopen en is een kattebak verplicht? Mag een poes los in de auto vervoerd worden?
Alleen serieuze reacties s.v.p.
Geplaatst door: Rika de la Haye 
, Datum:
21.02.2008 17:45
Er komen regelmatig mensen met één of zelfs 2 katten op onze camping. Het hangt van poes af of ze los kan na enkele dagen. Iemand met 2 katten liet ze los, maar dan aan een lijn, zodat ze dachten dat ze niet vrij waren.
Een kattebak is wel zo makkelijk natuurlijk, lijkt me dat je die in elk geval meeneemt.
Succes, ook voor poes.
Geplaatst door: Martien 
, Datum:
21.02.2008 17:54
Ik heb ook wel eens 2 poezen meegenomen, en vond het toch een hele onderneming. Had gelukkig wel airco in de auto en de poezen zaten ieder in een - grote - kattenbox. We hebben geslapen in ik geloof een Campanile, zodat de poezen 's nachts lekker vrij konden lopen (beweging, plassen, poepen) maar het is al met al een lange reis en op de eindbestemming loop je voortdurend op te letten (we huurden een huisje, en ik wilde ze binnen houden).
Tegenwoordig hebben we "professionele" kattenopvang, een dame die bij de KvK is ingeschreven. Ze komt 's ochtends en 's avonds langs, blijft hier een kwartiertje zitten, en dit is voor iedereen een prima oplossing. Ik betaal dan € 12,= per dag, maar heb dat er voor over. Het voelt ook beter dan vragen aan de buurvrouw.
Tegenwoordig vind je in wel meer plaatsen mensen die op deze wijze aan huis komen om voor de kat te zorgen (vaak hangt er bijvoorbeeld een kaartje bij de dierenarts). Wellicht vind je via internet (hondenoppas/kattenoppas) ook iets dergelijks bij jullie in de buurt, mocht je toch af willen zien van de poes meenemen.
Succes!
Geplaatst door: Andrea
, Datum:
21.02.2008 17:59
komen gelijk zoveel vragen bij mij op,hoe zit het met inenten,moet een kat in Frankrijk ook gechipt zijn.
Ook ik heb wel eens mensen met een kat gezien op een camping,maar deze zat wel vast.Zij hadden inderdaad een kattenbak bij zich.Los laten lopen zou ik eng vinden,denk aan (vaak) loslopende honden,die het misschien wel leuk vinden de kat op te jagen,rond rijdende auto's.
Nu ik het zo lees laten wij zeker onze kat thuis,ook al omdat ze al kotst als we naar de dierenarts rijden,laat staan zo'n afstand.
Misschin het beste van tevoren eerst aan dierenarts vragen,qua enten,chippen,(hart)wormkuur.
Geplaatst door: diane
, Datum:
21.02.2008 18:45
En wat is het voordeel voor de poes? Ik heb geen poes maar hou wel van dieren en kijk altijd goed naar het welzijn van zo.n beestje. Vindt hij het leuk zo'n lange auto reis met wellicht een file? Is het in Zuid frankrijk niet te warm voor hem. Thuis misschien ook wel maar daar kent hij de koele plekjes, terwijl hij op de camping misschien wel vast moet zitten.De vreemde omgeving, is dat goed voor een poes, die toch, heb ik me laten vertellen erg hangt aan zijn vertrouwde omgeving.En dan de vele kinderen die hem willen aaien.Nou ik weet het niet . Misschien is poes net zo lief thuis waar hij door iemand verzorgt wordt. Wij hebben een hond die wij om verschillende redenen niet mee nemen. En ja, ik moet ook altijd opvang voor hem regelen, maar dat doe ik graag en met liefde .
Geplaatst door: Lot 
, Datum:
21.02.2008 19:45
Volgens mij heb je gelijk hoor Diane. Een poes is het liefst op zijn eigen stekkie zolang op tijd zijn natje en droogje worden klaargezet. Gerrit, ik zou hier nog eens goed over nadenken.
Zoals gezegd heb je er op je vakantieplek ook veel omkijken naar, ook weer omdat ze daar helemaal vreemd zijn. Misschien kost dat nog meer geregel en gedoe dan het regelen van een oppas?
Geplaatst door: ® karla 
, Datum:
21.02.2008 20:28
Wij hebben jaren geleden een poes los in de auto gehad. De poes raakte in paniek en begon door de auto te razen. Er moest worden gestopt omdat verder rijden niet meer mogelijk was. Bij de eerste de beste parkeerplaatst ging de autodeur open en de poes vloog in paniek de bosjes in. Heel lang gewacht en toen zonder poes verder gereden, heel jammer en veel verdriet.
Geplaatst door: Bar
, Datum:
21.02.2008 20:40
Wij brengen onze twee poezen al jaren naar het zelfde pension. Voor 13 euro per dag worden ze daar samen prima verzorgd. Kunnen zowel binnen als buiten verblijven en hebben het daar ook goed naar hun zin. Ik denk dat we hen (en onszelf) geen plezier zouden doen door ze mee te nemen.
Geplaatst door: K@rin
, Datum:
21.02.2008 20:44
Wij nemen ze ook niet mee. Thuis zorgen de buren voor ze. Het lijkt me dat ze in die hitte niet echt gelukkig zijn. En hoe ga je dat doen met uitstapjes? Moet ze dan steeds alleen achterblijven op de camping (binnen of buiten).
Ik zou de kat sowieso niet los in de auto vervoeren. Stel je voor dat ze op de bestuurder springt of bij zijn voeten, je moet er niet aan denken.
Het lijkt mij dat je vakantie er wel sterk door bepaald wordt.
Geplaatst door: frank
, Datum:
21.02.2008 22:42
Gerit een welgemeend advies, ga eerst eens een uurtje rondrijden met het beestje en kijk hoe dat gaat.
Om exact dezelfde reden hebben wij er ooit twee meegenomen naar een huisje in Noord Nederland. Als ik er aan terugdenk word ik wederom niet goed, laat staan dat ik ooit nog een kat mee naar Frankrijk neem.
Best gezellig hoor twee van die mooie kattemandjes op de achterbank. Los hebben we maar helemaal niet gedaan want met name het mannelijke individu was nogal een sloper. We zijn de stad nog niet uit of de een begint, volgens mij in pure paniek, zijn behoefte te doen. Maar weer terug en de bak verschoond. Vervolgens bleef deze de daarop volgende twee uur niet mauwen maar bleren.
De ander was juist doordstil, wat mijn vrouw wat zorgen begon te baren, dus onderweg maar eens gestopt en gekeken of alles wel goed ging, niet dus, hijgen, tong uit de mond allemaal stress. Toch maar doorgereden ondanks dat we niet helemaal lekker meer zaten en ging gelukkig wel weer goed toen de beestjes op de plaats van bestemming uit hun mandjes mochten.
Was daar allemaal heel gezellig, ze wilden nauwelijks naar buiten dus dat ging allemaal heel vlotjes en ontspannen.
De terugweg zag ik al tegenop en terecht. Weer meteen behoefte doen, gillen en nu begon nummer twee mee te brullen. Dat had ik echt geen uren naar zuid-Frankrijk vol gehouden.
Geplaatst door: Marjolijn
, Datum:
22.02.2008 08:42
Wij hebben heel lang geleden ook een keer een kat meegenomen naar Italie, in de auto ging het wel, hij weigerde wel te eten onderweg, dronk gelukkig wel en eenmaal op de plek van bestemming was het heel erg warm, vond hij ook al niet zo leuk, en op een gegeven moment dachten wij dat hij wel los kon, dus niet: kat weg, nooit meer gezien, katten gaan toch vaak op zoek naar hun eigen huis, beest is waarschijnlijk verdwaald of overreden of zo, voor ons wat dat dus echt letterlijk een kater, we hebben het ook nooit meer gedaan.
Geplaatst door: Martien 
, Datum:
22.02.2008 09:28
Kijk ook even op deze pagina http://www.kattenoppas.goedbegin.nl/
Niet alle links doen het nog, maar een aantal wel en er zitten leuke adresjes tussen. Misschien vind je zo een goede kattenoppas!
Geplaatst door: ® digi-oma 
, Datum:
22.02.2008 11:18
Hallo Gerrit, ook ik denk dat het niet verstandig is om poeslief mee te nemen. Zoals al gezegd is de kat over het algemeen zeer gehecht aan zijn/haar leefomgeving, dat in tegenstelling tot honden die juist baasgericht zijn. Dit najaar waren we in de Auvergne en we hebben daar een week gezorgd voor een poes die van niemand was, maar die elke ochtend onder de luifel op een stoel lag te wachten. Het diertje kwam gewoon bij ons op schoot liggen, liep de caravan in en was heel aanhankelijk. We waren de enige gasten en volgens de beheerder was het dier waarschijnlijk ontsnapt uit een caravan en zwervende. We hebben nog overwogen om hem/haar mee naar huis te nemen, maar i.v.m. allergie toch maar niet gedaan. Als jullie poes in paniek zou raken overkomt haar hetzelfde.
Is er niet een buurmeisje(ouder dan pakweg 12 jaar) dat een zakcentje wil bijverdienen in de vakantie door 2 x daags even te poes te verzorgen of kunnen jullie niet met iemand in de buurt afspreken dat jullie om beurten elkaars kat verzorgen tijdens vakanties?
Geplaatst door: ® petra m 
, Datum:
22.02.2008 13:30
Volgens mij mag je een poes niet los in de auto. Wij hebben ook 2 katten en daar hebben we een pension voor de vakantie geregeld, 8 euro per dag,per kat.
Geplaatst door: sam 
, Datum:
22.02.2008 22:09
Sinds 6 jaar gaan onze poezen elke zomer mee naar ons vakantiehuis in de Dordogne. Eerste jaar op parkeerplek in paniek uit tuigje ontsnapt, maar gelukkig te pakken gekregen, ook midden in Parijs deurtje opengemaakt en naar voren gekomen. 1x kalmeringspilletje gegeven,vreselijk, nooit meer gedaan, nu 1 in kleinste bench met frettenkattenbakje en 1 in kattenmand met bakje met kattenbakspul. Ze miauwen ongeveer 100 kilometer (cd dan aan) en verder leggen ze zich er bij neer. Aanvankelijk paar dagen aan de lijn, nu volgende ochtend los. Ze reageren op bel en komen dan terug om te eten, slapen s nachts binnen. Ze zijn in hun element. Katten moeten gechipt, ingeent zijn tegen rabies en elk jaar gezondheidsverklaring en een dierenpaspoort. Sommige gebieden nog extra maatregelen nodig.Dierenarts weet dat. N.B. veel Fransen nemen hun katten mee naar de camping. 1x grote verwarring omdat een Franse kat en onze kat zo sterk op elkaar leken, dat ik de verkeerde kat onder een huisje vandaan viste! Die mensen verhuisden tussentijds op de camping en de kat vond feilloos de weg!
Franse dierenartsen zijn fantastisch en goedkoper dan in Nederland is mijn ervaring!
Geplaatst door: marrie 
, Datum:
23.02.2008 01:15
--o> .... --o> .... --o>
____--o>_____--o>__________
II II
II II
Als de KAT van huis is, dansen de MUIZEN op tafel!!!
Geplaatst door: Els 
, Datum:
23.02.2008 10:03
Wij hebben zelf een kat, die erg aan ons gehecht is. Van de zomer was het de eerste keer dat wij op vakantie gingen sinds we hem hebben. Een buurvrouw gaf hem te eten en regelde deur open en deur dicht. Hij is een dag wat van slag geweest en daarna kwam hij haar steeds halen voor eten.Toen we thuis kwamen was meneer zo blij en bang dat we weer gingen.De auto stond open voor de deur om uitgepakt te worden. Hij ging op het dak liggen, dicht tegen de achterklep aan. En toen mijn man de auto op de parkeerplaats terugzette bleef hij daar zitten. Pas toen mijn man naar binnen ging, liep hij achter hem aan.
Op de camping in Frankrijk zagen we toen we een wandeling aan het maken waren verschillende aanplakbiljetten van ex-camping gasten die hun kat in de buurt zijn kwijt geraakt. Daar wil ik liever niet aan denken!
Je haalt een kat uit zijn eigen gedoetje. Je doet hem absoluut geen plezier met een vakantie in Frankrijk.
Geplaatst door: Bart de Koning 
, Datum:
14.04.2008 14:42
Samen met een vriendin nemen we regelmatig een oude poes mee op vakantie. Maar dan niet verder dan naar de Ardennen of naar de Waddeneilanden (maximaal een uur of vijf rijden).
Deze kat installeert zich altijd na vijf minuten in het huisje. Ze vindt alles best. Ook gaat ze naar buiten en als het goed is komt ze ook nog terug. Een keer zat ze bij de buren op de drempel. Maar na een dagje wist ze precies waar ze moest zijn.
Al met al hangt het erg van de kat af. De ene kan het prima aan, en de andere vindt het helemaal niks. Net als bij mensen waarschijnlijk.
Geplaatst door: monique
, Datum:
14.04.2008 15:29
wij namen ook altijd onze kat mee op vakantie , huurden een huisje in nederland en lieten de kat de 1e 24 uur binnen daarna mocht ie ook naar buiten dat ging altijd goed.
het vervelendste vond ie de autorit, konstant mauwen .
Ik zou hem niet los meenemen hoor als je stopt onderweg is ie zo foetsie.
als je naar frankrijk gaat zou ik wel een kattebak meenemen en of je de kat op een camping mag loslaten lopen weet ik niet.
kat moet denk ik wel een dierenpaspoort hebben met vaccinaties en gezondheidsverklaring, vraag even aan je dierenarts.
Geplaatst door: Karin 
, Datum:
14.04.2008 19:33
HOi Gerrit,
Ik vind het wat hoor een kat mee op vakantie, die van mij die mauwt de hele reis door dus ik moet er niet aan denken dat ik naar Frankrijk moet rijden.
Misschien vind je dit iets!
Wij zoeken in onze buurt en jongen of meisje op die nog te jong is om te werken en toch graag een centje wil verdienen, 14/15 jaar bv. voor 10,- euro per week geeft hij of zij onze kat eten en een dikke knuffel, ze mogen bij ons in huis zitten en dan kan de kat heerlijk even naar buiten,laatste iemand gehad die vond het heerlijk om even te lezen en zat op zijn gemak bij ons, en de kat kon zijn gang gaan.
Hij blij en wij blij.
Groetjes Karin