Geplaatst door: Astrid
Datum: 27.07.2003 11:27
Waarom overdag rijden?
Ik ben geen ambtenaar en heb (helaas) niet veel vrije dagen, mijn kinderen zijn leerplichtig en ik ben aangewezen op het hoogseizoen. Waarom moet ik 4 dagen in de auto zitten en continue in de file staan? Dat doe ik voor mijn werk ook al. Als je pech hebt hebt regent het overdag en dan is het niet echt leuk om te stoppen. Nee wij rijden lekker 's nachts. Gaat al jaren perfect zo.
Geplaatst door: Egbert
Datum: 27.07.2003 11:40
Over rijden overdag of s'nachts zijn verschillende meningen en theorieën. Ik denk dat iedereen moet doen wat bij hem of haar past. s'Nachts is het inderdaad rustiger op de weg en schiet je sneller op. Feit is ook echter (bewezen door onderzoek) dat het menselijk lichaam hier niet op ingesteld is en (bijna)iedereen krijgt s'nachts met een inzinking te maken. Bij de één ook weer heftiger dan bij de ander. Blijft wel dat dit een gevaarlijke periode is, omdat ongemerkt je concentratie verslapt. Mensen die hierdoor een ongeluk hebben gehad verklaren dan ook vaak dat ze het niet in de gaten hadden, het gebeurt sluipend. s'Nachts rijden is prima, maar neem een paar uurtjes, soms maar één, rust. Geef even toe aan de slaapbehoefte van het lichaam en je bent ook de dag erop volgend fitter.
Geplaatst door: karin
Datum: 27.07.2003 20:29
Voor ons is het ideaal om s'nachts te rijden. Je rijdt veel relaxter, want het is lekker rustig op de weg en je kunt overal vlot doorrijden.Geen urenlang stilstaan in de brandende zon in de file waar je ook doodmoe van wordt en de kinderen vervelend van worden,wat ook ongelukken in de hand werkt.Wij stoppen wel regelmatig onderweg en het is belangrijk dat je voor de tijd goed uitgerust bent, maar ja dat moet je ook zijn als je overdag rijd. Verder is het denk een persoonlijk iets. Je moet het zo doen waar je jezelf het fijnst bij voelt. Dan rijd je volgens mij het meest ontspannen. Groetjes en een prettige vakantie.
Geplaatst door: Joop van Hoof
Datum: 27.07.2003 21:03
UIT JE HOOFD LATEN!
Of tot 2.uur in de nacht rijden? of vanaf 4.00 aanrijden.
Als beroepschauffeur ben ik echt wel wat gewent, maar je krijgt onheroepelijk een dut rond 3 tot 4 uur. Het is donker, stil, iedereen slaapt, radio staat zacht, allemaal feiten waar je je eigen druk over moet maken omdat je hier in de fout gaat! zelf heb ik het twee keer meegemaakt, overings met geluk goed afgelopen.
Denk aan je gezin en zorg dus dat je tenminste tussen 2.00 en 5.00 slaapt.Dan is het ook weer licht buiten en kun je je weer volledig concentreren. Doe er iets mee! Groeten Joop.
Geplaatst door: Marjanne
Datum: 01.08.2003 01:16
goh wat was het druk aan het begin van de zomervak. vrijdag 4 juli, in midden Nederland, veel files. Na jaren om ca. 3 uur te zijn gaan rijden, kinderen vinden het niet echt spannend meer, 15 en 14 jr. vertrokken we om 6.15 uur op zaterdag 5 juli. het zal wel erg druk worden? en de eerste keer met de caravan in ht buitenland op stap.
Nu het leek 14 juli of 15 aug.wel. (Nat. feestdagen in Frankrijk, altijd erg rustig rijden, weinig vrachtverkeer)Wij waren een van de weinige nederlanders opweg naar het Zuiden om 17. 30 uur stapten wij blij en niet vermoeid bij vrienden in Lyon uit. Maar wij hebben ook climatcontrol in de auto.
Geplaatst door: Hans
Datum: 17.08.2003 23:40
Wij rijden al jaren 's nachts, dwz vanaf een uur of 2. Door mijn onregelmatige werk ben ik gewend om op onregelmatige tijden te slapen en wakker te zijn dat maakt het wel iets makkelijker. 's Avonds om 20 uur naar bed tot 1 uur, koffie zetten, de vouwwagen aankoppelen, de kinderen in de auto en de laatste spullen en weg. Het is dan lekker rustig op de weg en zeker met een aanhanger kun je goed doorrijden, zonder steeds te hoeven afremmen voor een vrachtwagen of een andere auto met aanhanger/caravan. Problemen hebben we, gelukkig, nooit gehad. Als we stoppen dan doen we dat bij goed verlichte benzinepompen en bij veel andere mensen, dus niet afgelegen gaan staan en zeker niet in het donker.
Op een of andere manier is de sfeer onder vakantiegangers ook veel relaxter 's nachts. Overdag is iedereen op de overvolle parkeerplaatsen erg op zichzelf, maar als je 's nachts rijdt schept dat toch een soort en met van band. Wij denken er niet eens meer over na wanneer we gaan rijden, dat we rond een uur of 2 gaan staat bij voorbaat al vast. Nog even dit. Wij rijden altijd in 2 keer en dus zijn we rond 12 uur op onze tussen bestemming en hebben de rest van de dag lekker de tijd om bij te komen en leuke dingen te gaan doen, dus niks geen gestress als je rond de avond ergens aankomt. Eerst de boel slaapklaar maken en dan nog eens eten. Nee hoor, lekker alles op ons gemak.'s Avond om een uur of elf naar bed en dan de laatste paar uurtjes naar de camping. Helaas zijn we net terug, maar ik zou zo morgen weer gaan. Iedereen die nog moet, heel veel vakantie plezier gewenst!
Geplaatst door: Hans
Datum: 18.08.2003 11:00
Ikzelf rijdt altijd 's nachts naar Frankrijk.
Overdag de boel inpakken, lekker eten,'s avonds slapen en om middernacht weg. dan ben ik voor de ochtendspits parijs voorbij, en kom rond 14:00 op mijn bestemming aan. lekker relaxed de vouwwagen opzetten, de meegenomen maaltijd op de scottelbraai oppiepen en relaxen maar.
Ik heb er geen probleem mee.
De terugreis in iets anders: Dan rijden we overdag, omdat zodat we bij aankomst thuis alleen de kussens uit de auto vissen en kunnen pitten.
Vindt mijn vrouw prettiger dan 's nachts rijden MAAR IK VINDT HET EEN RAMP!!! Vorig jaar 3,5 uur om Parijs te 'ronden' dit jaar kostte het 4 uur!!!
Ikzelf rijdt het liefst 's nachts, maar wel met de aantekening dat ik eerst een paar uurtjes moet hebben geslapen.
Geplaatst door: Cindy
Datum: 18.08.2003 13:14
Nooit meer ! Als kind jarenlang met mijn ouders 's nachts gereden en dan, zo achterin, valt dat inderdaad wel mee. Nu we zelf 2 kleuters hebben hebben we het ook al enkele malen geprobeerd en telkens hadden we bij aankomst spijt. Dag één gaat steevast verloren aan slapen en een slecht humeur. Terwijl onze kleuters in topconditie verkeren ! Die willen spelen en op verkenning gaan natuurlijk. De laatste keer had ik de hele dag lopen inpakken, om 10 u zouden we vertrekken, maar op dat uur was ik hoognodig toe aan rust, ook al had ik mij vanaf een uur of 8 op de bank gelegd ( weer die kleutertjes!) Toch vertrokken en om één uur vielen onze ogen bijna dicht, we zijn op een parking enkele uren gaan rusten dan maar. Maar het resultaat was toch dat we als twee wrakken op de camping aankwamen.
Vanaf toen rijden we in twee dagen. we vertrekken vroeg in de ochtend, rijden tot ee uur of twee en gaan dan in een jeugdherberg overnachten, de kinderen kunnen nog een hele namiddag spelen en zelf doen we nog een terrasje, smorgens stevig ontbijt en weer op weg ! Veel beter en je voelt de afstand niet ! Je kunt natuurlijk wel stellen dat je uitgerust aan zo'n lange tocht moet beginnen maar doe dat maar eens als je een heel gezin met tent naar het zuiden wil krijgen. 'snachts rijden was voor ons de hel, het nadeel van de vakantie, en het is het echt niet waard !
Geplaatst door: ® Monique
Datum: 18.08.2003 17:15
Naar onze vakantiebestemming rijden wij overdag. We overnachten op een camping met zwemgelegenheid (als het mooi weer is tenminste) en rijden de 2e dag uitgerust weer verder en komen uitgerust aan.
Op de terugweg gaan we 's ochtends weg en rijden de afstand in 1 keer. Dat is voor ons zo'n 1200km.
We rijden om de beurt 2 uurtjes, stoppen tussen de middag lang op een leuk plekje van de snelweg af, gaan picknicken en voetballen.
Om de 2uur maken we een kortere stop.
Rond 6 uur eten we op ons gemak iets (dat wordt dan meestal een McQuick, vinden de kinderen fantastisch) rijden tot 9uur, dan maken de kinderen zich op voor hun slapen. Willen hun pyjama's aan, slaapzak over zich heen en voorlezen hoort er ook bij.
Zonder files komen we dan rond 1 uur 's nachts aan.
Leggen de slapende kinderen in bed, drinken een borreltje en gaan zelf ook slapen.
Volgende dag kunnen we weer helemaal uitgerust de auto uitladen en opruimen.
Geplaatst door: brit
Datum: 18.08.2003 19:05
dit jaar voor de eerste keer op vakantie naar frankrijk geweest en ook s,nachts gereden. Op de heenweg hadden we er al spijt van want we waren inderdaad kapot toen we aankwamen om 14.oo uur bloedheet en geen airco in de auto natuurlijk. Terug noodgedwongen weer s'nacht s gereden deze keer onderweg 4 uurtjes geslapen want die vermoeidheid komt geheid toen ging het veel beter om 12.00 uur weer thuis en s'middags lekker een dutje gedaan daarna weer zo fris als een hoentje. Een voordeel van s'nachts rijden heerlijk rustig op de weg en tenminste niet zo warm
Geplaatst door: petra
Datum: 25.08.2003 23:32
ons werd ook aangeraden om s'nachts te rijden i.v.m. de kleine van 1 jaar nou we hebben die raad opgevolgd maar tegen 6 uur kwam de man met de hamer dit is iets wat niemand je vertelt dus we dachten even te stoppen en een dutje te doen niet dus kind klaar wakker op de terugweg om 2.00 gestopt en geslapen tot 8.30 en weer fris achter het stuur DIT WAS EENS MAAR NOOIT MEER, S'NACHTS RIJDEN IS NIKS VOOR ONS
Geplaatst door: ® Ron
Datum: 27.02.2004 09:59
Als ik al die berichten van mensen lees over slapende kinderen achterin in pyama, in een slaapzak denk ik niet dat de meeste van deze kinderen in de gordel zitten. Waarom mensen hun gezin zoveel risico laten lopen weet ik niet want kinderen zonder gordel vliegen gewoon te pletter bij een ongeval.
Geplaatst door: ® Jacqueline
Datum: 27.02.2004 10:15
Wij rijden ook altijd 's nachts. Het is dan inderdaad een stuk rustiger. Wij vertrekken altijd om een uur of twaalf 's nachts. Mijn man gaat om een uur of 8 's avonds naar bed en heeft zo een aantal uurtjes slaap achter de rug (hij is een makkelijke slaper, dat scheelt!). Ik rommel wat in huis en de kinderen van 10 en 12 blijven wakker en kijken een dvd'tje. Dan maken we palief wakker, hij neemt een douche en rijden maar. De kinderen en ik slapen een paar uurtjes en hij rijdt. Het gaat altijd prima zo. Wanneer hij moe wordt, ben ik weer uitgerust en rijd ik een paar uurtjes. Nooit problemen met drukte en files. Wij gaan ook nooit op een dag rijden waarop iedereen vertrekt trouwens. Zaterdag of zondagnacht rijden we heen en op een donderdag (dan wel overdag) weer terug. Hebben we mooi nog een paar daagjes in huis om op te ruimen en te acclimatiseren.
Geplaatst door: ® Jacqueline
Datum: 27.02.2004 10:20
Om nog even terug te komen op de vorige opmerking van het slapen achterin en gordels dragen.
Onze kinderen (en ikzelf trouwens ook) slapen prima met onze gordels om! En de slaapzak gaat daar gewoon overheen.
Geplaatst door: margreet
Datum: 27.02.2004 22:51
Wij vertrekken vaak de laatste schooldag om 3 uur.Tussen de middag warm eten boel opruimen en dan als de kinderen uit school komen instappen en wegwezen.
We rijden dan tot een uur of 9, zoeken een camping gaan daar dan uiteraard slapen en s'ochtends bij tijds weer weg. Voordeel is een goede nachtrust en je hebt een redelijke voorsprong op de Nederlanders die s'ochtends vertrokken zijn en in vergelijk met de nachtrijders ben je beter uitgerust. Nadeel is het kost je een extra overnachting
Geplaatst door: Tooske
Datum: 02.03.2004 23:17
Wij kamperen nu 3 jaar en wij hebben ook 1x 's nachts gereden (met 2 kids). Het plan was om rond 20.00 uur te vertrekken, maar dat werd 22.00 uur. Het was inderdaad rustig op de weg en de kinderen sliepen heerlijk. Tot de vermoeidheid bij ons ook toesloeg rond een uur of 4... Een aanrijding met de vangrail kon mijn man nog net voorkomen en we besloten wat te stoppen om wat te slapen. Op een drukke parkeerplaats konden we de slaap niet vatten en op een rustige parkeerplaats voelde ik me totaal niet veilig. Enfin een uur later: kinderen wakker en papa kon nog niet slapen... Daarna hebben we noodgedwongen (vanwege zware regen tijdens het inpakken) een terugreis ook 's nachts gedaan. Dit maal met in ons achterhoofd "als we moe worden, pakken we gewoon een hotelletje..." Ook dit verliep niet zoals we dachten. Alle hotels vol en in Belgie geen hotel te vinden. Uiteindelijk kwamen we om 4 uur 's nachts in Breda aan, waar we voor zo'n € 120,00 hebben geslapen tot 9.00 uur. Wij hebben onze conclusie getrokken: 's nachts rijden doen we echt niet meer!
Ook al ben je zelf fit 's nachts, er rijden meer mensen op de weg (al zijn het er weinig), die wel overvallen worden door vermoeidheid en niet meer zo allert zijn en een ander daardoor in gevaar kunnen brengen!
Wij vertrekken nu rond 5.00 uur 's morgens. Zijn we rond 11.00 uur bij Parijs en dan valt het (tot nu toe) allemaal best wel mee met de drukte.
Dit jaar gaan we zo'n 1150 km rijden en hebben we een heel leuk Bed & Breakfast geboekt met een zwembad erbij. Wij vinden dat we zo'n luxe start van de vakantie wel verdiend hebben na een jaar van drukte en hard werken!
Geplaatst door: marcel
Datum: 03.03.2004 20:03
Eenvoudige tip: Niet doen, het is vakantie! Doe er gewoon wat langer over. Ik heb ooit 1 keer in de nacht gereist. Was een gevaar op de wrg, kwam uitgeput aan en had drie dagen nodig om op normaal nivo te komen. Ik bedank ervoor.
Geplaatst door: WAARSCHUWING
Datum: 03.03.2004 20:10
Dirk je hebt gelijk. S'Nachts rijden:
L E V E N S G E V A A R L I J K !!!!!!!! Heb s'nachts de vreselijkste ongelukken gezien in Frankrijk,
D O E H E T N I E T !!!!! Het is niet stoer, s'nachts is het m.n. in het hoogseizoen bloedjedruk, met de nadruk op bloedje. Bovendien wil je bioritme steeds winnen,want een "normaal" mens ligt s'nachts te knorren en zo hoort het ook.
Geplaatst door: ® José
Datum: 03.03.2004 22:33
's nachts is het levensgevaarlijk??????Hoe zit dat dan met al die mensen die 's nachts werken?Dan zijn de ziekenhuizen 's nachts dus ook niet echt veilig te noemen.
Wij reizen altijd 's nachts en niet omdat we stoer willen zijn of omdat we over de snelweg willen jakkeren,maar omdat dat veel relaxter is.
Ook wel eens overdag gereden;de vreselijkste ongelukken gezien !!En toen we aankwamen op de camping waren we óók doodmoe!
Huilende ,ruziënde ,verveelde kinderen op de achterbank werkt ook niet echt rustgevend op de ouders en een geïrriteerde bestuurder is geen allerte bestuurder.
Probeer elkaar om de 2 á 3 uur af te lossen en probeer (als je niet rijdt uiteraard) te slapen! Dat gaat inderdaad prima met gordels om.
Drink redbull,eet dextro energy en je komt toch nog redelijk fit aan.
Meestal mag je toch je plaats nog niet op,dus heb je alle tijd om rustig bij te komen.Zorg dus dat je zwemkleding voor het grijpen hebt liggen.
Prettige vakantie!!
Geplaatst door: ME
Datum: 04.03.2004 08:26
Ik rijd altijd 's nachts.
Ligt een beetje aan het feit dat wij onze verstandelijk gehandicapte zoon een beperkt aantal dagen in een logeerhuis 'kwijt' kunnen, en onze vakantie dus ook heel beperkt is.
's Ochtends de boel laden, 's middags nog effe in de tuin zitten, vroeg eten en dan een tukkie. We gaan dan rond middernacht rijden. Gewoon bij Hazeldonk volgooien, doorrijden tot de tank 1/4 vol zit en dan weer bijtanken bij een grote pomp. Als je bij Hazeldonk volgooit, is het al weer licht als je weer moet tanken.
En gewoon over parijs. Wel van te voren even een route van internet geplukt via mappy.com, want daaar staan ook een afbeelding van de borden bij.
Ook dan is Parijs 's nachts prima te doen.
Ik vindt dwars door Lille op die manier ook wel te doen.
Heet gewoon : reis voorbereiding.
Nooit een man met een hamer of zoiets tegengekomen: regelmatig stoppen en onderweg goed eten en snoepen (ook wat hartig)
Komen rond de middag aan, zetten de vouwwagen op, verkennen de camping, en gaan wat eten. Nog een wijntje voor de gezelligheid en ik leef als God in Frankrijk. No worries..
We komen altijd op een zondag overdag terug, maar heb nog niet een keer meegemaakt zonder file's door ongelukken.
Afgelopen jaar 4,5 uur nodig gehad om Parijs voorbij te komen wegen allerhande ongevallen. Drie jaar geleden 5 uur ring Brussel door ongevallen.
Dat heb ik 's nacht nog niet meegemaakt.
Wel eens een vrachtwagen die in de vangrail geparkeerd stond en zijn lading over de linkerbaan 'gelost' had, maar dat kostte nog geen twee minuten om voorbij te komen.
Voor mij is 's nachts rijden een relaxte manier om de vakantie te beginnen, maar gelukkig denken anderen daar anders over: blijft het 's nachts tenminste lekker rustig....