Geplaatst door: ® Piet
Datum: 04.03.2004 10:05
Nou, voor ons niet hoor. Althans niet de hele nacht.De caravan is al de dag voor vertrek tussen de middag op orde en ingepakt, zodat we niet alles gestresst de avond voor vertrek moeten doen. Mijn vrouw heeft trouwens op de computer een handige lijst gemaakt met daarop voor iedereen de spullen die we nodig hebben en loopt dan alles met lijst in de hand na en verzamelt zo alle spullen in no-time. We hebben dan nog lekker een rustige avond en gaan dan ook vroeg slapen. Om half vijf gaat de wekker en we zitten dan om vijf uur in de auto. We rijden door tot Luxemburg meestal, voor ons een uurtje of drie en gaan daar lekker op ons gemakje in de caravan of als het weer het toelaat aan een picknicktafel onderweg ontbijten. De broodjes enz. zijn al de avond van te voren klaargemaakt en de koffie hebben we om half vijf ook al vers gezet.
Dan rijden we meestal tot het middaguur om weer eens op ons gemak te eten en een lekker bakje verse koffie te drinken. Vervolgens stoppen we nog één of twee keer. Het ligt eraan waar we moeten zijn, maar vaak zoeken we om vijf uur een camping even buiten de snelweg. Daar maken we op ons gemak een warme maaltijd of gaan op de camping of in het plaatsje in de buurt lekker uit eten.
Niks zo fijn, als een lekkere warme douche en een goed nachtrust, voor we de volgende ochtend om een uur of 8 weer onze reis vervolgen. Meestal hoeven we dan nog maar een uurtje of vier, vijf te rijden en zijn we bijtjds op plaats van bestemming. We hebben het ooit gedaan s'nachts, maar op deze manier vinden we reizen toch wel wat fijner. Ik moet er wel bij zeggen, dat we als het enigszins kan de drukste vakantieweken vermijden. Ook vertrekken we liever op een zondag of doordeweekse dag. Helaas zijn we nog gebonden aan schoolvakanties, maar zodra we daar geen verplichtingen aan zouden hebben dan wisten we het wel!
Geplaatst door: Gerrit
Datum: 04.03.2004 13:26
Dit forum gaat over Frankrijk !!! Als ik jullie reisuren optel kom je volgens mij uit in Zuid-Spanje.
Datum: 04.03.2004 14:56
Nou Gerrit, We rijden lekker op ons gemak..gangetje van 100 kilometer per uur. We hebben tenslotte een flinke caravan erachter hangen. Soms redden we het in 1 dag tot plaats van bestemming, soms niet. Het voornaamste is dat je jezelf nergens op vast pint. We reserveren nooit, dus daar hoeven we al geen rekening mee te houden. Maar een goede rustpauze tussendoor is wel zo belangrijk. We hoeven niet allemaal als jakkeraars over de weg te scheuren. En denk niet dit klinkt als een onervaren rijder, want ik leg elk jaar minimaal 50.000 km af.
Maar dit gaat tenslotte over vakantie en de vraag of s'nachts rijden veilig is voor jezelf en je medereizigers. Mijn antwoord heb ik toegelicht hierboven..Lekker op je gemak is veel veiliger en ook nog gezonder voor je hart.
Geplaatst door: boebie
Datum: 04.03.2004 19:49
dit mogen mensen(ook chaufeurs zijn mensen )die dit als beroep doen (beroeps chauffeurs)
rijtijd. per dag 9 uur
2x per week 10 uur
per twee weken max 90 uur
pauze,s 45 minuten na 4,5 uur rijden
of in 5uur en 15 minuten min.3 periodes van 15 minuten
ik kan de rest er ook wel bijzetten
maar wateen chauffeur wettelijk mag en moet , denkt een iedere vakantie ganger die het niet dagelijks doet ook te kunnen , neem niet te veel hooi op je vork ,en doe voorzichtig met je waardevolste bezit .JE GEZIN .
prettige en veillige vakantie.
en als je nooit s,nachts rijd doe het ook met vakantie niet
Geplaatst door: Niet stoer
Datum: 04.03.2004 20:55
Ja,ja, julie rijden allemaal perfekt s'nachts,tuurlijk nederlanders he,doen alles beter,stoer volkje!! Het zicht s'nachts is vele malen korter dan overdag.Dan praten we nog maar niet over de situatie als het regent. Wel eens uren zitten turen in een franse hoosbui s'nachts?? Bovendien jullie die allemaal perfekt rijden, hun rust nemen na 2 uur jakkeren, happie eten allemaal goed,maar vroeg of laat kom je er een tegen die dat niet doet en je kans om zo iemand te ontwijken in het donker is echt een stuk kleiner dan overdag. Bovendien waar komen al die meningen toch vandaan dat het s'nachts een stuk rustiger is, zeker voorseizoen. In het hoogseizoen is het s'nachts behoorlijk druk op bv de route du soleil. Keep on dreaming. Oh nee, dat doen jullie natuurlijk niet, want dan rij je.
Geplaatst door: -
Datum: 04.03.2004 22:15
Zeg niet stoer het lijk wel of je ervaring heb met wat je typt.
Ik ga met je verhaal mee uit ervaring dat indien het in de nacht behoorlijk regend dat het zicht behoorlijk beperkt is en dat er idioten zijn die behoorlijk door blijven scheuren, maar kwam ze later nog wel eens tegen maar ze lagen dan op hun zijkant of geparkeerd in de vangreel.
De grote ellende daar van is natuurlijk dat je onbedoeld betrokken kan raken bij zo 'n ongeval met alle gevolgen van dien.
Maar goed die situaties gebeuren ook in Nederland.
Het belangrijkste is dat je met een vakantie gevoel op reis moet gaan en dat je je aan de spelregels moet houden.
Ik wens een ieder voor nu of voor straks een fijne vakantie en een behouden vaart
Geplaatst door: Niet stoer
Datum: 04.03.2004 23:25
Nee, puntje,komma, ik zuig dit allemaal uit m'n duim nou goed!!
Geplaatst door: Verstand
Datum: 04.03.2004 23:47
Cindy, meid ik hou van je, helemaal bij het rechte
eind jouw verhaal. Wij doen het precies zo als jij en het bevalt prrrrrimaaaa. Kusjes Cindy, fijne vakantie.
Geplaatst door: cappie
Datum: 05.03.2004 09:46
Julie zullen me misschien allemaal gek verklaren maar als wij op vakantie gaan heb ik altijd "captagon" bij me. Dit is een peppilletje welke mijn huisarts me heeft voorgeschreven. Zowel de apotheker als mijn huisarts vinden het 100 procent verantwoord, want je zit met je kostbaarste bezit in de wagen : je kinderen. Dikwijls gebeurt het dat ik dit niet neem. Maar we hebben eens autopech gehad, waardoor onze reistijd met 8 uur werd verlengd en toen heb ik na de middag 1 pilletje genomen en de komende 4 uur was ik "klaarwakker en superalert", tegen die tijd had mijn man geslapen en kon hij achter het stuur.
En zeg nu eerlijk, 1 pilletje per jaar zal zeker mijn gezondheid niet schaden, doe dit al jaren zo en ben zeker niet verslaafd met dit ene pilletje per jaar.
Geplaatst door: ® margot
Datum: 05.03.2004 10:00
Regend(t), vangreel(rail), misschien de vakantietijd besteden aan wat bijles nederlands.
Datum: 05.03.2004 10:19
O, jee MARGOT. Dit is geen forum of dictee der Nederlandse taal hoor. Wat maakt het nu uit of iemand een spelfout maakt. Stoor je er niet aan. Zolang dit maar allemaal verstandige chauffeurs zijn en fatsoenlijke mede- kampeerders dan is er toch niks aan de hand????? Laten we het er maar op houden dat de reacties recht uit het hart komen en niet om iemand af te zeiken.
Geplaatst door: ® margot
Datum: 05.03.2004 10:30
Sorry,
Heb me vergist, omdat er weer geen naam bij stond, dacht ik dat het om een ander persoon ging, bij deze mijn verontschuldigingen, raak soms wat kribbig door die ene persoon, wil helemaal niemand afzeiken.
Geplaatst door: Rob
Datum: 05.03.2004 18:23
Wat reageren de meeste mensen toch aangebrand, zeker hard aan vakantie toe? Mijn mening is dat 's nachts rijden net zo veilig is als overdag, mits je goed uitgerust en uitgeslapen aan de rit begint. Als je onverhoopt toch door slaap wordt overmand, caravan aan de kant en een slaapje houden en dan de volgende ochtend weer verder.
Geplaatst door: Els
Datum: 05.03.2004 18:58
Wij zijn een keer sávonds om 21.oo vertrokken maar dat doen we nooit meer. Nu vertrekken we zo ong. om 3.oo in de nacht. Mijn man slaapt eerst s'middags zijn middagdutje en gaat tegen 21.00 weer naar bed. Zo gauw hij ergens ligt slaapt hij. Omdat de caravan beladen op de oprit staat slaapt hij niet zo vast en tegen 2.oo worden we dan meestal wakker. Douchen, aankleden, koffie met ontbijt, laatste spulletjes in de auto en daar gaan we. Als we al eens moe worden is dat zo tegen de morgen om een uur of 7.00.Gaan dan op een grote parkeerplaats, pootjes uit, even een dutje van een half uur , koffie( vers gezet) een broodje en we kunnen er weer tegen aan. We houden om de 2 uur pauze en om 16.00 zoeken we een overnachtingscamp. Rijden zo'n 7 a 800 km de eerste dag. Wij vinden het prettiger om s'nachts te rijden en nog nooit geen grote ongelukken gezien ( afkloppen)
Geplaatst door: C.Oma
Datum: 06.03.2004 20:00
Rij altijd s'nachts, kom echt wel aan m'n nachtrust, want ik val altijd in slaap achter het stuur en daarna
word ik ook nooit meer wakker.
Geplaatst door: Jeroen
Datum: 01.04.2004 17:03
Vorig jaar voor het eerst s'nachts gereden, hoofdzakelijk om de kids en de drukte bij Parijs. Wel enigzins gewend omdat ik door mijn werk s'nachts moet rijden en een beroep heb waar je scherp en allert moet blijven. Maar er zijn er weinig die geen last krijgen van slaap omstreeks 4 a 5 uur . Ik rij met een caravan en zoals Dirk al zei, dat je verantwoordelijk bent voor jou gezin en rekening moet houden met andere weggebruikers. Dus krijg je slaap, ga dan een uurtje pitten!!! Ik heb het geluk dat mijn vrouw s'nachts in de auto slaapt en wanneer ik moe wordt zij het stuur overneemt. Maar nogmaals, ik vond het ideaal om s'nachts te rijden en dat is voor iedereen persoonlijk. Trouwens "red bull " helpt heeeeeeeel goed! Kan je nagaan wat een troep er in zit.!
Geplaatst door: jeanne
Datum: 01.04.2004 17:14
vorig jaar zijn we "noodgedwongen" door de hitte (geen airco) vanuit zuidfrankrijk, niet 's ochtends vroeg, maar om een uur of 20.00 's avonds vertrokken. Tot na 0.00 uur bleef het boven de 30 gr.Het was zeer druk op de weg. Wij vonden het heel vermoeiend, je reed een zwart gat in, zag alleen autolichten en -ter afleiding- niets van de omgeving. En ja hoor, om een uur of 3/4 sloeg de slaap toe. Red bull werkte inderdaad bij mijn man heel goed, bij mij niet! Dus regelmatig moeten stoppen en een dutje doen. Ik vind het eigenlijk niet verantwoord om zo te reizen en we zullen het dus voorlopig niet meer doen.
Geplaatst door: Dineke
Datum: 01.04.2004 23:48
Wij doen het altijd heel rustig aan,we gaan wel de eerste dag s morgensvroeg( 7.00 uur) weg(uit Noord Nederland) en pikken vroeg in de middag(tegen 16.00 uur) een camping in Noord Frankrijk,de volgende dag gaan we afwisselend snelwegen en N wegen rustig aan tot halverwege Frankrijk en de laatste (3e) dag op naar de camping van bestemming.Dit is de leukste manier van kamperen,je maakt de leukste en bijzondere campings onderweg mee en natuurlijk ook de bezienswaardigheden.Zelfs als de eindbestemming halverwege Frankrijk is houden we de 3 reisdagen aan.
Je ziet veel meer en je komt uitgerust aan op de plek van bestemming.
Geplaatst door: gddeen
Datum: 02.04.2004 11:08
Wij rijden altijd een stuk van de nacht. Heerlijk, zeker als je twee peuters achterin hebt. En inderdaad, gewoon in de gordels, stoeltjes in de ligstand en slapen maar. De dag van tevoren alles startklaar. De een slaapt uit op de dag van vertrek en de ander gaat 's middags nog even in bed. Rond half vier vertrekken (noord-nederland) eten en tanken bij hazeldonk en vervolgens weer door. Iedere twee uur stoppen we voor wat frisse lucht en koffie of soep. Voor parijs een lange stop van een half uur, even wat eten en drinken en vervolgens parijs door tussen een en twee. Lekker rustig en goed te doen. We rijden door tot vier uur, zoeken een grote caravanplaats op met eetgelegenheid en tankstation (zijn er voldoende langs de snelwegen), slapen een paar uur, nemen een lekkere douche, ontbijten en rijden het laatste stuk naar toulouse. Met kleine kinderen de beste manier. Wel eens twee dagen van file naar file gereden met twee peuters. Geloof me, je bent een dag langer onderweg en het is ook niet goed voor je humeur. En een geirriteerde bestuurder is vragen om ongelukken. Mischien wordt het anders als de kinderen groter zijn maar voorlopig is dit voor ons de beste manier. (En voor de zeikers die liever zien dat je met jonge kinderen niet zover weg gaat ze willen toch twee keer per jaar hun opa en oma zien.) Op de grote tereinen is het prima overnachten langs de peage.
Geplaatst door: R.E. Lax
Datum: 12.04.2004 22:21
Beste gddeen,
Als jij zo doorgaat zien die koters hun opa en oma straks helemaal niet meer.Kindjes horen s'nachts lekker in hun eigen bedje te liggen! Wees nou eerlijk man, het is toch allemaal jakker de jakker dat Frankrijk en voor veel mensen toch geen ontspanning. Als ik die afgetrokken koppen zie op die rustplaatsen denk ik van was toch lekker thuis gebleven. En die koters maar zitten shaken achterin, misselijk, darmen, spieren,botten, alles krijgt op z'n donder.Want we moeten thuis wel weer kunnen zeggen dat we heeeeeelemaaal naar Frankrijk zijn geweest dit jaar. Ga toch lekker naar de Franse Kamp in Bussum klinkt toch ook lekker Frans, vinden die kleintjes net zo leuk.Maar vlgns mij wil jij toch niet luisteren, met je romantische bakkie soep of kopje koffie!!