Geplaatst door: gddeen
Datum: 13.04.2004 08:51
Jammer dat sommige mensen niet de moeite nemen om goed te lezen. Hoezo jakkeren? Wel eens geprobeerd met een caravan achter je auto? Als je goed gelezen had had je ook gezien dat wij juist voor de nacht kiezen vanwege het meer ontspannen rijden. Zolang je goed uitgerust aan je reis begint, voldoende rustmomenten inlast en evengoed zorgt voor een goede nachtrust is deze manier van rijden veel veiliger. En datcommentaar over kinderen die gebroken uit een auto stappen. Weer niet goed gelezen. In ons geval gaat het om jonge kinderen die nog in een autostoel vervoerd dienen te worden. En zoals ik al schreef gaat die 's nachts in de ligstand. Iedere kinderarts zal beamen dat dit voor een jong skelet beter is dan twee dagen zitten in een auto.
Overrigens ben ik het wel met een ding eens. Namelijk dat niet iedereen rustig rijdt 's nachts. En dat ook niet iedereen kiest voor voldoende rustmomenten. Maar dat heeft niets te maken met het tijdstip waarop je rijdt. Die idioten rijden ook veel overdag. Tussen twee files door de verloren tijd in willen halen. Stoppen niet nodig vinden want al het eten en drinken wordt vanaf de achterbank uit de koelbox geserveerd. Het beste advies blijft dan ook nog altijd ongeacht het tijdstip rustig rijden, voldoende pauzes inlassen en goed uitgerust aan je vakantie beginnen. Iedereen alvast een fijne vakantie.
Geplaatst door: Kracht G
Datum: 13.04.2004 09:21
Beste Gddeen,
helemaal gelijk. Die RELAX is een azijnzeikerd 1e klas. s'nachts rijden gaat prima, als je maar weet wat je doet. Goed uitgerust weggaan, niet jakkeren etc.
Kracht G
Geplaatst door: ® Erna
Datum: 13.04.2004 10:02
Helemaal eens met gddeen. Waarom denkt iedereen nou dat mensen die 's nachts rijden jakkeren en haast hebben. Ook wij rijden (met 2 kleine kinderen die lekker in hun autostoeltje slapen) bij voorkeur 's nachts. We hebben het allebei weleens gedaan, maar vinden het 's nachts toch veel ontspannender rijden. En ook in het hoogseizoen is het 's nachts toch een stuk rustiger. Wij gaan meestal om een uur of 20.00 weg. Het gebeurt inderdaad wel dat we onderweg moe worden. Maar geen nood, hoeveel van die grote parkeerplaatsen bij een tankstation heb je onderweg wel niet? Even de pootjes uitdraaien en we slapen een paar uurtjes. Met name mijn man is dan zo vertrokken, en na een paar uurtjes kan hij er weer helemaal tegen. Dan ontbijten we en gaan rustig weer verder. Vervolgens stoppen we ongeveer iedere 2 uur voor een uitgebreide pauze waarbij de kinderen even lekker kunnen spelen of rennen. Even na de middag zoeken we dan een camping, en evt. gaan we de volgende dag weer rustig verder. Niets haast. Ook bij mij begint de vakantie zodra we weg gaan, en dat we 's nachts rijden heeft daar juist mee te maken. Heerlijk rustig als ze slapen in plaats van twee ruziënde kinderen in een warme auto overdag. Laat iedereen alstublieft zelf kiezen wat hij of zij het prettigst vindt!!
Geplaatst door: Jeroen
Datum: 13.04.2004 11:22
Ik ben het helemaal met jullie eens hoor, nachtrijders! Maar als iemand overdag wil rijden moet hij of zij dat doen. Ik heb in het verleden overdag gereden (2 dagen). Maar dat is mij persoonlijk slechter bevallen dan s'nachts rijden. Ik heb 2 jonge kinderen in het stoeltje en s'nachts slapen ze lekker door. Maar 2 jengelende kinderen achterin in de file in de hitte in de drukte,in het hoogzeisoen, overdag, nou, wat kom je dan onstpannen aan zeg! Eerste uren gaat het nog wel met een spelletje/speeltje, maar zoals je weet gaat het gauw vervelen en dan begint het...... Bekend?
Jakkeren met een caravan achter je kont? Levensgevaarlijk! En voldoende rust geeft een ontspannen rijgedrag.
Maar wel toegeven aan vermoeidheid, dus rusten!
En ik ben zolangzamerhand uitgekeken op Bussum.
Dus beste forumbezoekers, s'nachts rijden met kleine kinderen achterin vindt ik een stuk ontspannender.
Ieder z'n keus.
Geplaatst door: nancy
Datum: 18.04.2004 15:54
Wij gaan ook dit jaar weer naar frankrijk en ja ook wij rijden s´nachts, maar ik lees niks over hoe ouders hun (wat grotere) kinderen, veilig achterin laten slapen, (ook onze kinderen 7 en 10 jaar) zitten NATUURLIJK in de gordels, maar als ze eenmaal echt slapen, gaan ze toch automatisch liggen, en dan zit die gordel niet echt goed, wie heeft wat tips hierover voor mij. Ik wens alvast alle vakantie gangers een veilige reis en allemaal gezond weer thuis. Vriendelijke groeten, nancy.
Datum: 19.04.2004 08:41
Hoi Nancy,
Sommigen leggen hun kinderen overdwars en vullen de voetenruimte achter op. Heel gevaarlijk, want ze zitten niet meer in de gordels. Vrienden van ons hebben kinderen van de zelfde leeftijd als die van jou. Hun creeren van kussens en het dekbed/slaapzak een soort grote kinderstoel. Ze vullen de ruimte naast de kinderen op zodat, wanneer ze in slaap vallen niet omkukkelen(sorry, omvallen) Het blijkt goed te werken. Dus misschien een tip voor je.
Geplaatst door: nancy
Datum: 19.04.2004 12:16
dank je wel Jeroen, als er nog meer mensen tips hebben, graag.
Geplaatst door: Monique
Datum: 19.04.2004 12:25
Elk jaar dient zich bij ons ook de vraag aan: zullen we eens 's nachts rijden? Zelf hebben we geen problemen met overdag rijden, maar voor ons 4 jarig zoontje lijkt het ons wel heerlijk om ongemerkt(want slapend) al het overgrote deel van de reis af te hebben gelegd. Elk jaar zien we er toch maar weer vanaf, omdat we bang zijn dat we op enig moment 's nachts de man met de hamer tegenkomen. En wij beschikken niet over een caravan, dus toch maar even een paar uurtjes onze ogen dichtdoen is er niet bij. Daarnaast zijn we bang dat (als we wel gewoon de hele nacht kans zien te blijven rijden) WIJ gesloopt zijn bij aankomst op de camping en ons zoontje lekker fit en dus actief is en vanalles wil gaan doen! (en dan heb ik het maar niet over het feit dat we nog een behoorlijke tent op moeten zetten). Hoe doen andere tent-kampeerders dit allemaal??
Geplaatst door: kees
Datum: 19.04.2004 12:31
Beste Monique,
Vroeger wel tent opgezet, nu niet meer. Na een nacht doorrijden is het inderdaad geen pretje om nog effe je tent op te zetten met een kleintje in de buurt.
Als je aankomt na een nacht "doorhalen" kun je het beste rustig blijven doen wat je normaal ook zou doen. De volgende avond vroeg gaan slapen en een lange nachtrust maken. De volgende dag ben je weer als vanouds.
Datum: 19.04.2004 17:47
Hoi Monique,
Ik snap je tentprobleem. Wij draaien bij wijze van spreken de pootjes uit en gaan even liggen. Omdat ik de meeste kilometers afleg als bestuurder, gaat mijn vrouw tijdens de rit een paar uurtjes slapen. Onze zoon van 4 jaar en mijn dochter van 1 1/2 slapen de gehele nacht door en dat is ideaal. Maar ivm het opzetten van de tent: Als we s'ochtends aankomen op de camping zetten wij altijd de voortent nog op alhoewel dat eigenlijk niet hoeft.
Als je beiden een rijbewijs hebt zou ik zeggen, wissel elkaar af. Dan ben je in de ochtend ook niet zo moe en kan je makkelijker de kinderen opvangen.
Voordat wij wegrijden zorgen we dat we goed uitgerust zijn en alles al ingepakt is. Dus ook op die dag bv geen alcohol drinken en eigenlijk klaar zijn met alles wat je wilde doen. Wij vertrekken s'avonds een uur of acht en als die man met de hamer langs komt stop ik en ga een uurtje rusten op een parkeerplaats.Dat scheelt heel veel!!!Maar tot nu toe ben ik nog niet echt vermoeid geweest.
Maar houdt er rekening mee, het is vakantie en dus ontspanning. Als het echt niet lukt om s'nachts te rijden doe het dan gewoon overdag. Je moet er tegen kunnen. Ik heb het al een keer aangehaald maar bij mij helpt een Red Bull echt, wanneer ik denk slaap te krijgen.
S'nachts rijden heeft dus zijn voor en nadelen.
Maar tot nu toe vind ik de nadelen niet opwegen tegen de voordelen.
De slaap die je krijgt is meestal tussen drie en vijf uur s'nachts dus als je in de ochtend je tent op wil zetten ben je over de vermoeidheid heen.
Maar heb je wel eens 5 uur (hadden wij een keer bij Parijs) in de file gestaan? Met een huilend kind op de achterbank? in de hitte? Ik wel! Ik was in ieder geval kapot!
Dus hebben wij later voor s'nachts rijden gekozen en is ons tot nu toe goed bevallen.
Het is een kwestie van proberen, bevalt het niet, dan ga je op de terugweg overdag.
succes
Geplaatst door: patrick
Datum: 21.04.2004 20:40
Beste mensen, als je niet gewend bent om 's nachts te rijden of te werken en je hebt weinig kans op een goede rust vooraleer je vertrekt; doe je het beter niet. Wij hebben 3 kinderen en vertrekken elk jaar rond 11 uur in de voormiddag en zijn alle files voor je uit. Op die 12 jaren Frankrijk practisch nooit in een file gestaan. Wij rijden overdag en stoppen heel vaak. Mijn vrouw bereidt de reis ook heel goed voor. Voor elk kind maakt ze een boekje met tekeningen om te kleuren, of kleine opdrachtjes. Voor elk kind op leeftijdsniveau. Daarbuiten stapels CD's en cassetten met kinderliedjes. We hebben massa's oplaadbare batterijtjes bij, die we 's nachts op de doorgangcamping terug opladen. Wij doen er altijd 2 dagen over en amuseren ons rot in de wagen. Voor ons is reizen ook een deel van het verlof. Heb 1 keer 's nachts gereden met caravan. Het is rustiger dat klopt wel, maar je tuurt als chauffeur continue in een zwart gat. Doodop ben je met regen omstreeks 4 uur uur. Je bent gewoon een gevaar voor je gezin. Op de doorgangscampings vertrekken we als we allen wakker zijn. Lekker ontbijten en soms zelfs het plaatselijk stadje bezocht. Maar ieder zijn zin.... Je moet doen waar je je goed bij voelt.
Geplaatst door: Karin
Datum: 21.04.2004 21:23
Patrick je zegt ieder zijn zin en dat is ook, maar maar ik vraag me af of mensen die 's nachts rijden zich bewust zijn van het gevaar. Als iedereen om je heen in de auto lekker ligt te slapen, en de radio of cd kan niet hard want dan worden ze wakker, en je zit maar in dat zwarte gat te turen (is ook mijn idee) dan vind ik het wel bloedlink en mag je je gezin zo in gevaar brengen? Onder het motto ieder zijn zin? Wij rijden altijd overdag, soms heel vroeg weg, voro de files uit (bijv. 5.00) of juist begin van de middag en dan vroeg in de avond een overnachtingscamping zoeken. De reis zien wij ook als vakantie!
Geplaatst door: Monique
Datum: 22.04.2004 12:45
Om te beginnen bedankt voor jullie reacties! Ook dit jaar hebben we besloten gewoon weer overdag te rijden. We vertrekken bewust op zondag (11 juli) en niet op zaterdag, en we zoeken ergens tussen Dijon en Lyon een (Campanile)hotel op om te overnachten. Andere jaren vertrokken we al vroeg van huis (rond half 5), maar ws. gaan we dit jaar een wat later tijdstip weg (7 uur ofzo), omdat ik rond half 5 eerlijk gezegd bijna beroerd ben van de slaap en het vroege opstaan (misselijk enzo) en dat vind ik eigenlijk een heel vervelend begin van mijn vakantie! Dus dan maar die dag wat minder ver komen, op de tweede dag hoeven we toch niet zo heel ver meer (afslag Loriol op de autoroute en dan naar Eyrieux), dus dan hebben we nog tijd zat om op ons gemak de tent nog op te zetten en ons te installeren! Alle reacties teruglezend komt het er volgens mij (zoals bij zoveel dingen) op neer: ieder zijn meug! en vooral doen wat JULLIE het beste bevalt!
Geplaatst door: ® Arie
Datum: 11.05.2004 21:48
Wij hebben geen kinderen meer die meegaan. Het gevaarlijkste van 's nachts rijden vond ik altijd de ochtendschemering. Dan ga je knikkebollen. Ik ga nu liever in twee dagen naar Zuid - Frankrijk. De overnachting is inmiddels ook een niet te versmaden deel van de vakantie. We komen na dik 800 km in Taponas ( bij Belleville ) aan en zitten dan heerlijk aan een roseetje aan de Saone. Ook doen ! Auberge des Sablons; Wel eerst reserveren en dan genieten.
Geplaatst door: will
Datum: 31.05.2004 09:47
beste mensen ik ben 55 jaar en 20jaar geleden eens van het gardameer teruggekeerd in 1 keer dag en een nacht gereden nooittttttttt meer gedaan in mijn leven te dom om hooi te eten zeggen de vlamingen dan dacht dat ik dood aan t'gaan was nu vertrek ik altijd op zondag morgen rond 3u parijs is de zondagmorgen zo rustig enfin geen vrachtwagens scheeld ernorm zo aan de nachtrijders amuseer jullie maar vakantie is voor mij zoveel mogelijk van de dagggg genieten is toch al klaar om 4u30 whats the problem. greets
Geplaatst door: Naadje
Datum: 15.06.2004 14:05
Wij rijden ook 's nachts. Wij stappen zo rond een uur of 9 's avonds in de auto. Mijn man en ik rijden om en om 2 of 3 uur, net hoe fit we nog zijn. Rond een uur of 3 's nachts zoeken we een grote benzinestation op en draaien de pootjes van de caravan uit en slapen met z'n allen (incl 3 kinderen) in de caravan verder tot een uur of 7. Dan rijden we weer verder tot een volgende grote benzinestation. Daar frissen we ons op en ontbijten we. We rijden dan door tot een uur of 3 's middags en zoeken dan een camping op daar staan we tot de volgende ochtend en dan rijden we door naar de uiteindelijke bestemming.
Wij doen het al jaren zo naar de Ardeche en de Cevennen en het bevalt ons uitstekend. De kinderen slapen lekker op de achterbank en wij rijden ons niet stuk. Het scheelt wel dat wij om en om rijden. Als de een rijdt slaapt de ander of houdt de kinderen bezig.
Geplaatst door: Roelof
Datum: 15.06.2004 23:55
Ook wij rijden 's nachts. 's Middags om 4-5 uur vertrekken we; na wat uren onderweg eten. Rond middernacht Parijs gaat prima. De kinderen slapen inmiddels, maken geen ruzie met elkaar. Als het even kan de kinderstoel in het midden, zodat 1 links en 1 rechts tegen aan kan leunen.
We zijn met 2 rijbewijzen, dus we rijden om en om. Tussendoor kan de bijrijder even slapen, kussen voorin meenemen, dan gaat dat wel. Als het schemerig wordt dan is het meestal stoppen, uitgebreid ontbijten. En dan nog een uurtje of 2 tot aan de camping. Wel spelletjes meenemen, routekaart voor de kinderen, een klein kadootje/spelletje dat ze in de auto mogen uitpakken etc.
En goed voorbereiden : in de week voor de reis voldoende slapen scheelt al de helft. Natuurlijk moet je jezelf in de gaten houden : lukt het niet om helder te blijven stop dan. Wissel van bestuurder of ga op een parkeerplaats staan. Als je niets hebt gereserveerd is het eenvoudig: hoe je aankomt (heel) is belangrijker dan wanneer of op welke camping je aankomt.
Geplaatst door: marcel
Datum: 21.06.2004 10:49
Niet echt veillig.Wij deden het ook elk jaar op een parkeerplaats slapen waar ook veel carvans stonden we stonden bij de wc`s en was veel licht.En toch gebeurt het ze probeerde in de breken bij ons en is dat de hond ging piepen daar door werden we wakker en kon het voorkomen.Tip ga lekker in de ochterd weg en pak halve wegen een overnachting en de volgende dag weer fris weg.
We overnachten nu op een camping en dat bevalt zeer goed.
Geplaatst door: rr-peters
Datum: 04.02.2005 22:50
Hallo,
Mag er vrachtverkeer op de Franse wegen in de nacht van zondag 14 op maandag 15 augustus 2005 (feestdag)
Kan iemand helpen,
mvg
Geplaatst door: bonasera
Datum: 05.02.2005 08:27
rij gerust de nacht van zondag op maandag.trouwens iedere nacht van zondag op maandag is het rustig op de franse wegen.vrachtwagens he.
die beginnen rond 5 uur te bollen.