nieuwe lesmethode Frans middelbare scholen (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Irene 1
, Datum:
28.02.2010 22:28
Al op 2 middelbare scholen kwam ik een nieuwe lesmethode Frans tegen. Hij spreekt mij erg aan. De leerlingen krijgen de eerste tijd geen schrijven, maar alleen spreken, ondersteund met gebaren. Er komt geen woord Nederlands aan te pas.
Na enkele maanden zijn de leerlingen zover dat ze samen een sprookje als "de wolf en de 7 geitjes" op kunnen voeren, geheel franstalig (vmbo-T). Pas daarna wordt geschreven taal toegevoegd. De spreektaal krijgt in het begin voorrang, dus zien ze vlug dat klank en schrift anders zijn, zonder afbreuk te doen aan hun uitspraak.
Er zijn veel afbeeldingen/posters beschikbaar, die als ondersteuning kunnen dienen in een gesprek. Ook enige geschiedenis van Frankrijk zag ik aan bod komen. Bijvoorbeeld door een poster met alle landen en eilanden die deel uitmaken van Frankrijk.Ook posters over bijvoorbeeld het weer, een kalender of de indeling van een huis.
Deze methode heet AIM. Ik ben heel benieuwd naar de resultaten. (Mocht ik niet volledig zijn, dan sorry.)
Geplaatst door: ® joke
, Datum:
28.02.2010 22:49
Leren gaat in praktijk altijd beter dan almaar theorie. Vind dit een goede lesmethode! Merk het aan mijn dochter ook.
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
28.02.2010 22:57
Al jaren geleden heb ik cursussen gevolgd bij de Alliance Francaise. Werkt ook een beetje zo. Alleen spreken, iedereen moet iets vertellen (hoe simpel ook), thuis (destijds) bandjes beluisteren en in de les weer vertellen - in het Frans - wat je ervan begrepen hebt. Enige basiskennis van het Frans is wel handig, maar op niveau 1 wordt langzaam gestart. De korte vakantiecursus is vooral heel duidelijk en daar leer je handige zinnen voor dagelijks gebruik en de uitspraak. Maar juist het leren luisteren naar echte Fransen vond ik heel prettig; is heel wat anders dan thuis even lezen.
Geplaatst door: vakantieganger
, Datum:
01.03.2010 07:25
ook mijn kind zit in het eerste jaar van VMBO T en voor volgende week moet hij een keuze maken of hij frans laat vallen of niet, met verbazing las ik deze mededeling 1 jaar ploeteren voor Frans kent eigenlijk nog helemaal niets en dan laten vallen.
O ja er werd verteld dat Frans internationaal veel minder gebruikt gaat worden en dat het beter is om verder te gaan met het Duits, vooral het technisch Duits is nodig voor later.
Al met al Frans is niet meer van deze tijd, scholen promoten het niet meer en geven aan dat je aan Spaans meer hebt voor de toekomst. Ook bij hem wordt er in de klas alleen maar Frans gesproken tijdens de les maar na een jaar is het nog steeds,
ik heet, mijn moeder heet,... ik vind dit dus echt een verloren jaar.
Geplaatst door: ® Irene 1
, Datum:
01.03.2010 13:13
Veel vmbo-t scholen waar leerlingen doorstromen naar Havo, bieden Frans en Duits aan.
Vakantieganger, denk jij dat de oude methodes meer resultaat hadden gegeven?
Spaans is een echte wereldtaal. Zou redelijk logisch zijn als dat meer aangeboden werd.
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
01.03.2010 13:27
Spaans werd ruim 30 jaar geleden al als extra aangeboden op de Montessori-MAVO in Amsterdam. Onze dochter heeft die lessen destijds gevolgd.
Geplaatst door: Mowee
, Datum:
01.03.2010 17:50
Ik ben de hele wereld over geweest, en als ik (naast mijn Engels)
Spaans en Frans had kunnen spreken kon ik me overal verstaanbaar maken.
Sterker nog de oudere mensen in Cambodja spreken zelfs Frans..
Geplaatst door: javi
, Datum:
01.03.2010 19:03
Mowee,
Er waren meer dan 30 franse kolonien,waaronder Cambodja.
Logisch dat er veel Frans gesproken wordt op de wereld.
Geplaatst door: Elma
, Datum:
02.03.2010 09:17
Mijn zoon zit nu in 2 gymnasium.Af en toe moet ik hem overhoren met zijn talen.5 in totaal.Ik krijg dan een lijst met woordjes die ik dan opnoem en hij gaat vertalen.Als ik dan vraag:"Hoe spreek je dat uit?"Dan weet hij dat niet.Oefenen ze niet.Gelukkig weet zijn vader het wel,maar toch vind ik het raar.
Volgend jaar gaat hij op ons advies naar het atheneum.Anders komt er nog grieks bij ook.Engels,duits frans en nederland vind ik wel genoeg,helemaal als je het toch niet goed leert spreken.
Dan heb ik liever maar 2 talen en dan volgens de methode die Irene beschrijft.
Geplaatst door: X
, Datum:
02.03.2010 14:54
Onze zoon zit nu in 6 VWO, maar ik kan niet zeggen dat je dan een echt gesprek met een Fransman kan voeren. Dus wat stelt het Frans op school hier eigenlijk voor?
Geplaatst door: Anna
, Datum:
02.03.2010 16:59
Ik begrijp niets van dit verhaal, althans, ik moet het anders zeggen: ik herken er niets in.
Wij zijn 2 weken geleden naar Parijs geweest en daar weten onze kinderen zich aardig te redden; halen brood; halen wasmunten; vragen wisselgeld, vragen aan een agent waar een bepaalde winkel zit, lezen en vertalen de menukaart, bestellen zelf, praten met andere kinderne en ga maar door.
Voor de goede orde: dochterlief zit in 3 gumnasium en zoonlief in 1 gymnasium. Nou moet ik wel zeggen dat we zo'n vier eker per jaar in Frankrijk komen en ze ook veel opvangen, maar ze leren op school zeker ook Frans praten. Tegenwoordig is het belangrijker om je uit te kunnen drukken, dan feilloos de grammatica te beheersen.
Eigenlijk vinden ze (en wij ook) het niet eens leuk om naar een camping te gaan waar nederlandssprekende eigenaren de receptie bemannen.
Geplaatst door: ® Irene 1
, Datum:
02.03.2010 18:01
Vroeger 4 jaar Frans gehad op het gymnasium en ik kon alle oorlogen in het Frans uitleggen, de werking van het fototoestel (Daguerre?) en nog meer weinig bruikbaars. Maar ik leerde wel allerlei onregelmatige vervoegingen waar ik nog steeds plezier van heb.
Daarna een paar jaar Havo-frans waar we erg bruikbare dingen leerden, gewoon de dagelijkse zaken. Ook uitspraak.
Ik heb er nog plezier in en lol van. Dat ik 10 fouten maak ik iedere zin (spelling, grammatica, uitspraak), maakt me minder uit, ik kan mezelf prima redden en over het algemeen ben ik nog te volgen ook.
Als ik dan nu een methode zie waarbij uitspraak en vertellen allereerst aan bod komen, vind ik dat heel fijn. Lijkt mij op dit moment, wie weet verander ik nog van mening.
Geplaatst door: Niteke
, Datum:
02.03.2010 20:08
Frans en Duits was 30 jaar geleden op de MAVO al normaal. Ik heb in beide vakken examen gedaan. Maar als je er dan vervolgens weinig mee doet verleer je het grootste gedeelte weer.
Dit was geen MAVO waar je door stroomde naar een HAVO, dus dat was toen al heel normaal.
Geplaatst door: Mieke
, Datum:
03.03.2010 07:43
In België krijg je tot het einde van het middelbaar in de meeste richtingen Frans. Dus eigenlijk 8 jaar in het totaal. Toch spreek ik nog mijn kinderen geen correct, degelijk Frans. Er wordt in de scholen heel veel aandacht besteed aan het schrijven (wat je op zich minder nodig hebt). We wonen midden in Vlaanderen en gebruiken ons Frans weinig waardoor je vlug veel woordenschat verliest.
Ik trek goed mijn plan in Frankrijk maar om daar nu een heel gesprek te doen in vloeiend Frans, dat niet!
Ik zou liever hebben dat mijn kinderen minder Frans leren schrijven en veel Frans moeten praten.
Geplaatst door: PetraHM
, Datum:
03.03.2010 09:13
De methodes van nu (Grandes Lignes) houden zich heel wat meer bezig met de praktische toepasbaarheid dan vroeger. Ik kon na zes jaar Frans ook niet echt een fatsoenlijk gesprek voeren.
De enige manier om dat goed te leren is de "onderdompelingsmethode": er heen gaan en alleen maar Frans praten. Na 5 maanden au-pair te zijn geweest in Wallonië en een universitaire studie lukt het me redelijk om een beetje behoorlijk Frans te babbelen.
Verwacht niet teveel van die paar jaartjes schoolfrans.
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
03.03.2010 11:48
Destijds MULO (dus Frans verplicht), de jaren erop regelmatig naar Frankrijk met tussendoor wat (spreekvaardigheid)cursussen Frans via de Alliance Francaise en na pensioen twee jaar HAVO (begon in de derde klas) Frans bij het ROC hier ter plaatse en diploma glansrijk gehaald. Dat vond ik zelf nodig omdat ik vier Franse correspondentievriendinnen heb en graag redelijk correct wil schrijven. Hield ook in de 10 verplichte boeken lezen en uittreksels maken.
Ik was wel verreweg de oudste van de klas (m'n klasgenootjes hadden ongeveer de leeftijd van m'n kleindochters) maar na de eerste week van gewenning hebben we het al die jaren heel leuk gehad samen.
Geplaatst door: ilse
, Datum:
19.03.2010 08:18
ik ben ilse zoon van jeroen
jeroen is 12 zit op 2 gymnasium hij heeft 7 talen grieks latijn
chinees frans arabisch engels duits hij krijgt extra les van een leeraar 3 keer inde week op de avonden (overhoren) grieks chinees
en arabisch omdat goed kunnen spreken en schrijven mijn zoon is dan 3 avonden bezig met talen en woordjes overhoren anderhalf uur
per taal grieks gaat goed chinees en arabisch word wat moeilijker
die vakken zijn er belange rijk voor hen hij mag ze dan ook niet
laten vallen van ons wij hebben chineesen aan het werk en het is
dan makelijk als mijn zoon chinees kan spreken en schrijven hij moet het leren het gaat de goede kant op
Geplaatst door: Mieke
, Datum:
19.03.2010 10:57
Ilse zoon van Jeroen???
Ik hoop dat dit een grapje is
Geplaatst door: sannie
, Datum:
19.03.2010 12:18
Zeker een goede methode,eerst praten dan schrijven.
Onze zoon zit in groep 2 en krijgt engels(jammer geen frans)
dit gaat hartstikke goed en het is onvoorstelbaar hoeveel die kleintjes opnemen,ook hier word geen woord nl gesproken.
Het jammere hiervan is dat als hij straks naar het middelbaar gaat er daar (nog) geen aansluiting op is en deze kinderen weer van vooraf aan moeten beginnen...
Geplaatst door: hoogbegaafd ???
, Datum:
19.03.2010 13:16
Knappe jongen die Jeroen. 12 jaar, een zoon hebben die Ilse heet en 7 talen leert. Die jongen komt er wel