Aso gedrag (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Jan van I 
, Datum:
16.05.2010 23:27
Natuurlijk zijn niet alle Nederlanders luidruchtig!! Ik in ieder geval niet!
Vlak voor onze vakantie hebben we met een paar vrienden gegeten in een restaurant in Rotterdam.
Het was met permissie een pleurisherrie daar!!
Ik weet 100% zeker dat onze buren ons NIET konden horen maar alle gesprekken om ons heen kon ik woordelijk volgen.
En, nee, dat was GEEN incidentje want ik maak het regelmatig mee.
De lust om uit eten te gaan in Nederland verdwijnt zo'n beetje.
In Frankrijk ook uit eten geweest (uiteraard) en enige dat je hoort is een soort aangenaam achtergrondgeluid.
Oh ja, mijn vrouw had nog een voorbeeld van nadrukkelijk aanwezig zijn.
Als je in een Franse supermarkt een stemverheffing hoort dan zijn het bijna altijd Nederlanders. Waarom moeten ze in vredesnaam altijd naar elkaar schreeuwen?
En, nogmaals, we zijn NIET allemaal zo!
, Datum:
16.05.2010 23:32
Wat Marianne schrijft over Franse kinderen in een restaurant is voor 100% waar! Kwestie van opvoeden....
Kinderen horen zich gewoon te gedragen in een restaurant. Punt uit!!
Geplaatst door: bart
, Datum:
16.05.2010 23:36
Jan, die herrie tijdens etentjes herken ik wel. Vooral als je naar de Griek of Chinees gaat en er zit een vrij grote familie of groep. Ik kan me daar ook best aan storen. In een restaurant praat je niet keihard vind ik. Ook al is het dan niet meteen een top restaurant, dat maakt niet uit.
Geplaatst door: Kelly
, Datum:
16.05.2010 23:40
Gelukkig ben ik niet de enige die het opvalt dat Nederlanders opvallend vaak uitblinken in negatieve zin. Mijn kinderen blijven zowel in toprestaurants als bij de griek rustig zitten. Het blijft een kwestie van opvoeden. Nu krijg ik waarschijnlijk een lading vrouwen over me heen die niet consequent durft te zijn (en dus de kinderen niet in de hand kan houden)... :-)
Geplaatst door: ® connie 
, Datum:
16.05.2010 23:46
Helemaal met je eens Kelly...
Geplaatst door: Katie
, Datum:
16.05.2010 23:49
Kelly: Het is niet altijd een kwestie van opvoeden. Wat ik vertelde over de leerlingen op school die alles op de grond gooien: Ik weet zeker dat ze zo niet opgevoed zijn maar dat is een kwestie van elkaar nadoen en als je het wel in de prullenbak gooit ben je stom. Typisch puber gedrag en ik betrap mijn eigen kinderen er ook op terwijl ik altijd flip als je iets zomaar weggooien. Als je kinderen ouder worden zul je hiermee te maken krijgen. Gelukkig gedragen ze zich altijd netjes in restaurants en rondrennen heb ik nooit getolereerd tijdens etentjes.
Ik erger me ook vaak aan kinderen die de bibliotheek op stelten zetten, ook daar hoor je zachtjes te doen en niet rond te rennen en te gillen. Dat is echt een kwestie van aanleren. Net als fluisteren als je een kerk bezoekt. Allemaal kleine dingen maar wel belangrijk. Maar nogmaals, je kunt niet alle gedrag voorkomen zodra ze gaan puberen.
Geplaatst door: Jack
, Datum:
17.05.2010 00:22
Citaat; Wat Marianne schrijft over Franse kinderen in een restaurant is voor 100% waar! Kwestie van opvoeden....
Kinderen horen zich gewoon te gedragen in een restaurant. Punt uit!!
Iedereen die de Franse cultuur een beetje kent weet dat de Fransen graag urenlang aan tafel zitten,dit is dus een onderdeel van de cultuur die de kinderen dus van jongs af aan meenemen.
En als het heel erg gezellig wordt kan het ook rumoerig worden,zeker als de politiek om de hoek komt kijken.
Nogmaals;ik vind het een beetje over de top zoals hier alles wat met Frankrijk te maken heeft bewierrookt wordt.
Mooi land,prima volk,maar in doorsnede echt niets beter dan de gemiddelde Nederlander.
Geplaatst door: ® lili@n
, Datum:
17.05.2010 00:33
Kelly,ik ben het ook met je eens!Het is een gevaarlijk onderwerp om over te beginnen, maar nu we toch bezig zijn.......:-)
Ik kom uit een familie waarin we allemaal een behoorlijk stemvolume hebben :-)Regelmatig word me gezegd, praat toch eens
wat zachter.Zelf heb ik dat nauwelijks in de gaten.Ik doe het niet express.Probeer dan inderdaad wel zachter maar na verloop van tijd is het weer als vanouds.Als de familie bij elkaar komt, heb je nog nooit zo'n "kabaal" gehoord, het zal voor anderen beslist storend en vervelend overkomen en misschien denken sommige mensen zelfs dat we onenigheden hebben.
Dat is best vervelend, we proberen er echt wat aan te doen, maar
ik denk dat we toch maar eens bij de keel- neus- en oorarts langs moeten.Ik rangschik mijn familie echter niet bij de zgn. aso's want ze zijn verder reuze sociaal in alle opzichten! :-)
Dus scheer in dit geval ook niet alle groepjes die samen zitten
over één kam.Het enthousiasme en temperament speelt in ons geval ook mee!
Wij zaten als gezin eens in een restaurant waar je lekker italiaans kon eten.Op een gegeven moment,na een paar pogingen
mijn, toen nog kleine dochter, tot stilte te manen en dit toch door ging (waarschijnlijk was ik in die tijd niet consequent genoeg in de opvoeding, héél belangrijk!)heb ik haar opgepakt en in de auto gezet om af te koelen.
Dat was voor mij op dat moment de beste oplossing .Nou ik heb het
geweten,het hele restaurant viel over me heen wat voor een ontaarde moeder ik wel niet was. Dat deed je niet en dat leek nergens op.Dat kon allemaal wel waar zijn, maar het was op dat
moment de beste methode en het hielp ook, want na zo'n tien minuten was mevrouwtje rustig en gaf geen kik meer toen ik haar
weer ophaalde. Daar mee wil ik maar zeggen dat ik dat liever deed
dan een blèrend kind alsmaar in het restaurant te hebben zitten
dat irritatie opwekt bij ons,maar zeker ook bij de andere
gasten.Ik vind ook dat kinderen bij je aan tafel moeten kunnen
blijven zitten zonder herrie of gedoe en zeker niet dat heen- en
weer geloop.Dat zie je ook in de supermarkt,in de tuincentra,
de woningboulevard,laat maar lopen jongens en luisteren ho maar.
Wat dat betreft zijn er nog heel wat opvoed-nanny 's nodig.
Overigens groeten wij elkaar hier in de buurt ook, alhoewel daar sommige mensen vreemd van opkijken, die zie je denken.......
zoals in dat reclame spotje.
Het luide praten kan natuurlijk ook ontstaan door de nodige
alcoholische geneugten,met name op de camping zitten groepjes
mensen tot diep in de nacht onder de luifel,heel gezellig,flink
feest te vieren.Dat geluid draagt 's nachts zo ver, overdag zou
het niet zo opvallen,dat menigeen uit zijn of haar slaap gehouden
wordt.Hoe moet je zoiets dan betitelen? :-)
Je hebt allemaal vakantie en je wilt doen waar je zin in hebt,
zonder rekening te houden met anderen, want daar moet je het
hele jaar al rekening mee houden? :-)
Dan zijn er weer mensen die ergeren zich aan de kinderen die 's morgens al zo vroeg op zijn en de camping "onveilig" maken.
Ze kunnen dan niet uitslapen.Mensen die zich ergeren omdat er een baby 's nachts huilt en de opmerking maken, "wat doen ze ook met die kleine kinderen op de camping" (heus ze zijn er!)
Als de haan kraait 'smorgens of de kerkklokken luiden, het is
allemaal mis.Het lijkt wel of de mens nergens meer tegen kan.
We irriteren ons aan elkaar.Hier ook op het forum.Jammer,vind ik dat.
, Datum:
17.05.2010 00:56
Jack, ik geloof niet dat het bewieroken is.
Wij, Nederlanders, zien de Fransen alleen maar in de vakantie.
Als je daar moet wonen als Nederlander dan word je waarschijnlijk stapelgek van de bureaucratie en regeltjes.
Maar loop je daar rond als toerist dan heb je daar uiteraard geen last van.
Er is trouwens één ding waaraan ik me mateloos erger: de wachttijden aan de kassa's van de supermarkten.
Je staat in een rijtje met 3/4 mensen voor je maar voor je aan de beurt bent zijn er minuten verstreken.
Ik weet niet wat het is maar 't gaat gewoon allemaal veel traaaaaager.
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die het zo voelt want mijn vrouw staat zowat te schuimbekken!
Mijn grootste ergernis is dat je tegenwoordig moet opletten met je benzine! Vroeger had elk dorp z'n benzinepompje.
Nu alleen de grotere waar toevallig een supermarkt is.
Plus dan nog benzinestations aan de grotere wegen.
Je kan niet zomaar wat rondrijden en dan in een dorp stoppen om te tanken.
Wij zijn de afgelopen weken van een camping naar een andere gereden op een zondag.
Het aantal benzinepompen kon je op één hand tellen.
, Datum:
17.05.2010 01:08
Lili@n,
leuk dat je kerkklokken aanhaalt!
In de Dordogne zaten we op een camping op een paar honderd meter van het dorp.
Dus we werden de hele nacht getracteerd op het het gelui.
Had ik helemaal geen last van! Ik word nergens wakker van!
Maar m'n zwager is daar ook geweest met m'n schoonmoeder.
De volgende ochtend moest ze weg omdat ze niet had geslapen van de herrie.
Herrie? We hebben op een camping gestaan waar een trein voorbij scheurde. Na een paar uur hoor je dat niet eens.
Geplaatst door: Marianne
, Datum:
17.05.2010 01:33
Lili@n, dat kind in de auto zetten, heb je prima opgelost. Tegenwoordig mag je je kind nog niet eens corrigeren of 't wordt al kindermishandeling genoemd en de kindertelefoon wordt gebeld.
Franse en andere mediterrane kinderen gaan laat naar bed, waardoor ze 's morgens niet zo vroeg wakker worden. Nederlandse ouders zouden dat in de vakantie ook kunnen doen.
Als een baby een keer huilt, is dat niet erg, maar wij hebben verschillende keren baby's meegemaakt die de heeeeele nacht aan het krijsen waren. Jonge ouders die zich geen raad wisten, maar toch zo nodig met een baby van een paar maanden op stap moesten...en.. de volgende ochtend niet vertrokken! Ik begrijp daar niets van, want zulke mensen hebben zelf ook geen lollige vakantie, dan kunnen ze dus beter naar huis gaan, of nog beter: hadden thuis moeten blijven, want een baby doe je er ook geen plezier mee.
Bij mij in Overijssel groet ook iedereen elkaar, behalve in een drukke stad, want dan zou je wel aan de gang kunnen blijven.
Het wachten bij Franse kassa's vind ik helemaal niet erg; in Nederlandse supermarkten worden we gedwongen om zo snel mogelijk te werk te gaan, anders worden de boodschappen verpletterd, vooral bij AH. In Frankrijk geeft de kassière de vorige klant keurig de tijd om de boodschappen in te pakken; laten we dat s.v.p. zo houden. C'est la Douce France!
Geplaatst door: Carly 
, Datum:
17.05.2010 06:26
Negatief gedrag valt altijd op, aan positieve zaken stoort niemand zich,persoonlijk heb ik liever dat de mensen zich voordoen zoals ze zijn, ieder op zijn manier.Heb maar 1 regel eigenlijk ,ook in de opvoeding met mijn kids.Doe NOOIT met een ander wat je zelf NIET graag hebt ;-)Maar als er 200 mensen zich prima gedragen en 1 doet vervelend,wie gaat je het dan het meest opgevallen zijn?
Geplaatst door: Arie
, Datum:
17.05.2010 07:56
Ben het helemaal met Kelly eens. Nederlanders (en niet alleen op vakantie) zijn vanaf zo'n beetje de jaren 70 een behoorlijk ASO volkje geworden. Ik denk zelfs het ergste en luidruchtigste volkje van Europa.
Kijk voor de lol eens als je door de straten loopt hier hoeveel auto's er moedwillig beschadigd zijn, hoeveel 10 duizenden fietsen er hier per jaar worden gejat. Hoe ASO Nederlanders zich in het verkeer gedragen (bumperkleven, snijden, vingertjes omhoog).
Hoe respectloos we hier met ouderen omgaan. Hoe jongeren overal de boel maar lopen te slopen (straatmeubilair) en lopen te treiteren en te etteren. Kijk maar wat er hier op en rond de voetbalvelden gebeurt. Hoeveel mensen er hier per jaar op straat of in het openbaar vervoer in elkaar worden geslagen, de homohaat toeneemt enz.enz. Dat jongeren steeds brutaler en grover tegen hun ouders worden. Gelukkig zijn de mensen met fatsoen volgens mij nog in de meerderheid, maar het gaat hier steeds meer bergafwaarts. En datzelfde gedrag zie je ook terug als je op vakantie bent, m.n. op campings en huisjesparken.
Ik denk dat Nederlanders samen met Engelsen het grootste ASO volk ter wereld zijn. Er wonen in dit land ook veel te veel (16.5 miljoen mensen) op elkaars lip. Ieder jaar als je terugkomt van vakantie en je komt op de Nederlandse snelwegen terecht dan zie je weer wat een dichtgeslibd zooitje het hier is geworden.
Nou ASOSEN kom maar met je commentaar !!!!!
Geplaatst door: Jen
, Datum:
17.05.2010 07:59
Met het argument dat je niet mag generaliseren/stigmatiseren wordt elke discussie in NL gesmoord.Van mij mag dit gedrag best eens benoemd worden want opvallend veel landgenoten( t.o.v. van andere buitenlanders) gedragen zich niet erg sociaal en niet alleen in Frankrijk.
Maar of het zal helpen??
Geplaatst door: Van alle tijden
, Datum:
17.05.2010 08:13
Over hoe aso nederlanders en engelsen zijn hoef je alleen maar een paar eeuwen terug te kijken, toen ze zich massaal schuldig maakten
aan slavenarbeid. Met een aantal boten naar een ander land varen de mensen oppakken, hele gezinnen uit elkaar rukken , aan kettingen leggen, mishandelen en gratis voor je laten werken. Het zijn zulke beschamende volkeren. Ze hebben hier niks bijgeleerd.
Geplaatst door: Gulpje
, Datum:
17.05.2010 08:25
Elk volk heeft zo zijn makke. Heb het zelf nog niet zo ervaren dat NL aso zijn. Heeft waarschijnlijk te maken dat we in het voorseizoen gaan en het nog niet erg druk is, vooral grijze golf en een handvol kleine kinderen. Wie weet volgend jaar! :-) Kijken of ik mijn kind dan goed opgevoed heb...
Wat me wel opvalt na al die jaren kamperen dat ik niet graag na een Fransman van het toilet gebruik maak. Is dan erg vaak vies of er gaat zo'n stinksigaret mee naar het toilet :-(. En niet alleen in Frankrijk, ook in Noorwegen. Daar valt het vooral op, want daar is overal het sanitair (bijna) zo schoon als thuis. OOk langs de weg.
Geplaatst door: ® marie 
, Datum:
17.05.2010 08:29
Ok, nu even voor het leuk een pro-nederlandse.
Toen wij de afgelopen vakantie, na een lange dag rijden, aankwamen in Avignon, raakten we een beetje bekneld in de wirwar van wegen vlak voor de poort van de stad. De verkeerssituatie is daar ingewikkeld, en je moet het een keer gezien en gereden hebben voor je hem snapt. Wij kwamen natuurlijk verkeerd uit, en eindigden met de neus van onze verlengde bus, met daarachter de caravan, voor de poort van de stad, waar op dat moment druk gefeest werd (1 Mei). We mochten niet heen, we konden niet terug want achter ons hoopten zich in een sneltreinvaart franse personenwagens op. De fransen achter ons, stapten uit, zwaaiden met hun armen en riepen: daar mag je niet in!!
Meer kwam er niet uit.
Toen kwam er een nederlander op een fiets. Hij stapte af, hij overzag de situatie op zn gemak en raade ons toen aan over een busbaan te ontsnappen. Wat ook de enige uitweg bleek.
De fransman achter ons had daarop maar 1 reactie:
Daar mag je ook niet in!!
Geplaatst door: d.roog
, Datum:
17.05.2010 09:14
stond twee jaar terug met zoontje op een camping bij Calais. na een dagje sportief buiten bezig zijn kwamen we moe terug en bleek ons caravannetje omgeven door een enorme groep tentjes met geanimeerde jeugdige tjechen, onder begeleiding. toen we groenten sneden voor de maaltijd klopte de leiding op onze deur, of we zin hadden om een drankje mee te nuttigen. nou, dat hadden we wel, al zag ik de visioenen van laat lallende jeugd al voor me. kreeg nog een fles (tjechische) rose mee voor bij de maaltijd. (zuur, niet te pruimen, maar dat doet er niet toe). heb ze als dank voor t aperitief twee pakken stroopwafels gegeven. buiten werd t donker, en om 22:30 was het stil. muisstil. om half 7 werd de groep gewekt en gingen ze inpakken. fluisterend. half 8 reden ze haast geruisloos weg. zeldzaam!
's avonds kwam er een jong frans gezinnetje naast ons staan. een uur later kwamen vrienden of familie langsscheuren. tegen middernacht stond de muziek zo luid dat ik ze maar beleefd gevraagd heb of het misschien ietsje zachter kon, omdat zoon noch ik konden inslapen. dat bleek niet te kunnen. heb me rot geergerd, ben de volgende dag uit nijd vertrokken. bleek niet de enige nederlander te zijn toen ik stond af te rekenen bij de balie; met ons gingen er nog een paar weg, medelanders van wie we nooit last hadden gehad.
aso nederlanders komen vast wel voor in het buitenland, en "we" zijn absoluut herkenbaar aan het geluisnivo bij supermarkten en zo. maar om de een of andere reden kom ik ze haast niet tegen op 1 en 2 sterrencampings.
Geplaatst door: R.V.
, Datum:
17.05.2010 09:28
Ik denk dat Nederlanders het enige volk ter wereld is dat zich zelf "afzeikt".Maar dan zeker wij zelf niet,nee het zijn altijd die anders Nederlanders.
Geplaatst door: Sissi
, Datum:
17.05.2010 09:30
Stel je toch eens voor dat heel Europa 1 beleefd soort volk is. We praten allemaal op het zelfde -uiteraard gedempte- geluidsvolume. Onze kinderen hoor je niet. Ze zitten aan tafel, eten met mes en vork zodra ze die vast kunnen houden en lusten uiteraard alles. Ook vinden ze het het allerleukste om naar het geklets van de ouderen aan tafel te luisteren.
Op campings is er gepaste afstand van elkaar, en we maken geen herrie, de bbq roken niet meer, je poept stinkt niet meer op de wc. Het gras is overal even groen en lang.
In de supermarkt werken altijd vrolijke vriendelijke mensen, die je uiteraard altijd snel en deskundig helpen.
In de krant staat alleen goed nieuws.
Geen hond die nog bijt of tegen je opspringt.
We roken niet, we drinken niet teveel, en we eten allemaal gezond.
Lijkt me toppie zo'n wereld. Ira Levin heeft volgens mij al ooit zo'n boek geschreven. Iedereen kreeg een pil, emoties werden uitgesloten..totdat er mensen waren die stiekem die pil niet meer namen.
Van mij mag er diversiteit zijn, lallende Hollanders, stinkende sigaret rokende Fransen, gevaarlijk rijdende Ialianen, nette Duitsers, Hooligan Engelsen.
En af en toe lekker storen aan elkaar. Anders kan er alleen nog maar geklaagd worden over het weer.
Totdat we daar ook invloed op uit kunnen oefenen....