Aso gedrag (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Elma
, Datum:
17.05.2010 09:37
Gelukkig is ons volkje zo.Als je het zogenaamd over die lieve franse kindertjes heb,kan ik je daar wel wat over zeggen.Gek genoeg maak ik altijd mee dat het franse kinderen zijn die lopen te klieren en daar word op gereageerd met gemep.Dit toch al een paar keer meegemaakt.Het lijkt mij stug dat jullie dat niet zien.Iedereen kijkt,maar niemand zegt wat.Ik met mijn,gelukkig nederlandse,groote bek wel natuurlijk.
Wat dacht je van behulpzaamheid?Daar kunnen de franse nog wat van leren.Hier kunnen ze met een vreemde taal overal terecht.Meeste franse verdommen het om iets anders te leren.
Vaak genoeg naast franse gestaan op de camping.Zo rustig zijn ze niet.
Dus ik kan net als Kelly zeggen:"Vorig jaar een aantal malen behoorlijk aso gedrag gezien op campings... en ja, vooral door Fransen.
Geplaatst door: Dik Trom
, Datum:
17.05.2010 10:23
En zo is het Elma zal vader Jan wel zeggen.
Geplaatst door: Ellen
, Datum:
17.05.2010 10:32
Sissi, jouw reactie is me uit het hart gegrepen!
Geplaatst door: ® marie 
, Datum:
17.05.2010 10:37
Ok, welk volk zullen we afzeiken, als we klaar zijn met de Fransen? :)
Geplaatst door: Dik Trom
, Datum:
17.05.2010 11:11
Waren we al klaar dan met die Fransen????????????????. Mag van mij nog wel even doorgaan.
Geplaatst door: Lotje
, Datum:
17.05.2010 11:31
Ik ben het deels met Elma eens. En dan gaat het niet alleen om de Fransen, maar ook bijv. de Duitsers. Ik woon en werk in het grensgebied en hier wonen heel veel Duitsers. Die hier al jaren wonen. Maar ook maar 1 woord Nederlands spreken, Homaar!!!!
Maar dat heeft niks met vakantie te maken. Behulpzaam, als je de taal spreekt: Ja. Anders: Nee.
Geplaatst door: Miertje
, Datum:
17.05.2010 11:42
Vorig jaar. Op de terugweg in Frankrijk. We rijden een camping op en kunnen kiezen uit een aantal plaatsen. De uitverkoren plek is tegenover een echtpaar uit Nederland. Allebei van middelbare leeftijd, hij met zo'n korte broek die eigenlijk een maatje te klein is, maar toch nog een jaartje meemoet, petje op zijn hoofd, biertje onder handbereik, witte sportsokken in afgetrapte sandalen. Zij ook al in zo'n korte broek die aan alle kanten knelt en een vaal truitje er op dat nog net goed genoeg is voor op de camping. Op haar permanentje een bleek hoedje. Glaasje fris er bij. Op ons "goedenmiddag" geen antwoord, alleen een korte knik. Ze gaan er eens goed voor zitten. Wij gaan de caravan neerzetten en de tafel in elkaar zetten etc. De brave mensen hebben drie dagen zo voor hun caravan gezeten en zitten staren naar onze caravan en verder geen boe of bah gezegd. Typisch Hollands gedrag.
Geplaatst door: mierenneuker
, Datum:
17.05.2010 11:51
@Miertje,maar dat moeten die mensen toch weten,ben je dan ASO?kom op zeg,leven en laten leven.
Geplaatst door: inge
, Datum:
17.05.2010 12:29
Ik sluit me volledig bij Jan aan ,na ons een week geergerd te hebben aan de hollandse jeugd ,vooral s,nachts(geprobeerd een gesprek te voeren met de jeugd en ouders ervan maar kreeg als antwoord zeik niet zo wijf).
Ik was niet de enige en na het vele klagen bij de receptie door verschillende mensen zijn er ook een paar(na verschillende waarschuwingen) de camping afgezet (de politie moest er aan te pas komen ),
Eindelijk dachten wij maar de plek werd opgevuld door 4 franse jongens van 15 en 16 waarvan de ouders na een dag waren vertrokken ,
De eerste avond was het al flink feest maar tot onze verbazing stonden de jongens de volgende morgen met een fles wijn bij ons en de buren zich te verondschuldigen ,ze vonden dat ze te ver gegaan waren en het zou niet meer voorkomen.
De hele week is het inderdaad niet meer voorgekomen en ook zonder overlast te veroorzaken hadden ze een geweldige vakantie.
Geplaatst door: Marianne
, Datum:
17.05.2010 12:52
Er zijn beslist ook Nederlanders die op een stoeltje voor de caravan of tent de hele dag om zich heen zitten te koekeloeren; waarom die überhaupt naar Frankrijk zijn gegaan, is mij een raadsel, maar zij zijn niemand tot last.
Ik heb vaak Nederlanders horen klagen over alle grote verschillen met Frankrijk, b.v. dat ze niet om 17.00 uur kunnen eten in een restaurant, of dat de siësta te lang duurt; zij zijn niet van plan om zich aan de Franse leefstijl aan te passen, terwijl je de fijnste vakantie hebt als je dat zoveel mogelijk wel doet.
Een Nederlandse jonge vrouw vertelde ons een keer dat ze met haar man niet naar het restaurant in het dorp was gegaan, want hij wilde gewoon in zijn T-shirt met korte mouwen, boxershort en slippers, onder het motto: Ze mogen blij zijn dat ze klanten krijgen!
Tijdens een andere vakantie zaten wij 's morgens aan de bar gezellig te praten met de campingbaas in de kantine die ook diende als winkeltje. Komt er een Hollander binnen, die niet groet, maar op norse toon zegt: Deux Pains! Hij gaf gepast geld en liep daarna zonder te groeten weer weg.
Aan het gezicht van de campingbaas zagen wij wel wat er in hem omging. Hij vertelde ons toen ook dat hij een feest had georganiseerd met levende muziek en volop eten met wijn erbij voor een zeer schappelijke prijs (ik weet het bedrag niet meer, maar 't was inderdaad zeer goedkoop)en dat er toen Nederlanders waren komen vragen of ze korting konden krijgen, want ze dronken nooit wijn...
Geplaatst door: sonja
, Datum:
17.05.2010 12:52
het is mij ook al wel opgevallen dat Nederlanders een luider stemgeluid hebben dan de meeste anderen, dat zeker wel. Nederlanders spreken meestal klaar en duidelijk (denken soms dat niemand hen begrijpt in het buitenland, en dat levert bij Vlamingen al wel eens een hilarisch moment op) Maar ik prefereer toch eigenlijk wel mijn Nederlandse buren ipv bv. Britten. Qua drankgebruik en overlast .....Nederlanders zetten meestal zelf de eerste stap naar contact (zijn nogal nieuwsgierig meestal, vandaar.), meerdere keren ondervonden dat ze behulpzaam zijn, en ze blijven gereserveerd als ze merken dat je niet zo uit bent op verbroedering.
Geen probleem met Nederlanders, maar als ik naar Frankrijk ga, wil ik uiteraard niet tussen uitsluitend Nederlanders zitten, dat nu ook weer niet...en oranjevlaggetjes aan de luifel, daar krijg je gewoon de kriebels van....
Geplaatst door: Robin
, Datum:
17.05.2010 13:00
Wat is aso gedrag ... en misschien ook wel kort door de bocht. Wij gaan van de zomer met mijn zus op vakantie en zij heeft een gehandicapte dochter, wat niet op hert eerste gezicht te zien is. Echter ze kan een volume hebben en kan daar ook nog eens niets aan doen. Het meisje wordt hoerdoor al vreemd aangekeken en veroordeeld terwijl niemand weet wat er aan de hand is....
Misschien kun je ook eens wachten met je oordeel.
Geplaatst door: Liv
, Datum:
17.05.2010 13:02
Tja het is knap vervelend als Hollandse vaders aan hun zonen voordoen hoe je een bommetje in het zwembad kunt doen.En maar luidruchtig doen en uitsloven en hun kinderen ophitsen om vooral iedereen lastig te vallen met hun jolige gedrag.Vooral als het zwembad niet bijster groot is en niemand iets van dat irritante gedrag durft te zeggen.Dit ging om een grote groep mensen en ook ik durfde hier niets van te zeggen omdat ik bang was dat ik dan de pineut van hun jolligheid was.Maar misschien ben ik ook wel een zeikerd en gelukkig zijn niet alle Hollanders zo.
Zoals je niemand volgens mij over één kam kunt scheren.
De Fransen komen i.d rustiger over maar ook zij kunnen aso gedrag vertonen.Barbequen op plekken gewoon in de natuur (terwijl dat verboden was wegens brandgevaar) en alle troep laten liggen.
Mijn dochter had een uitwissling met een Italiaans meisje en toen zij bij ons was heeft ze bijna niets gegeten.Ze hield niet van groente etc.Wilde niks proeven geen kaas etc. Niks.En toen mijn dochter naar Italie ging drukte de mentor onze kinderen op het hart dat ze vooral alles moesten eten wat er op hun bord lag anders waren de Italianen beledigd!!!
Tsjaa...laten we onszelf niet alleen maar naar beneden halen.
Geplaatst door: ® anita1
, Datum:
17.05.2010 13:16
Elk land heeft zijn eigen gewoontes en leuke en minder leuke dingen. Dat is dan ook het leuke van over de grens op vakantie gaan. Je kan er soms ook nog wat van leren.
Wat de nederlanders in het buitenland aangaat.... tja we krijgen wel een beetje een negatief imago.
Ik denk wel dat je nederlanders in het buitenland sneller hoort omdat je ze kan verstaan. Zo zoeken wij dan graag een camping met veel fransen omdat het dan toch rustiger lijkt.
Geplaatst door: sannie
, Datum:
17.05.2010 13:40
Vraag me toch af waar jullie in Frankrijk zitten,tja uitschot heb je overal waar je ook bent maar wij hebben eigenlijk nog nooit zulke situaties meegemaakt,natuurlijk weleens gedacht van moet het zo?maar overlast,nee dat niet.
Wel een keer een franse familie zien arriveren die effe uitpakte dat wel,waren net de flodders...maar geen last van gehad en altijd groeten.
Ik let ook nooit zo op een ander,scheelt misschien ook wel maar denk toch dat de meeste nederlanders zich wel weten te gedragen,heb altijd gedacht dat de fransen ons volkje graag zagen komen.
Geplaatst door: liesbeth
, Datum:
17.05.2010 13:51
Moet je eens kijken op dat andere topic over tv en wifi....
Hoe daar gereageerd wordt op elkaar: dat is ASO!
Heeft niets met vakantie, nationaliteit of zo te maken.
Elkaar niet fatsoenlijk kunnen antwoorden, de ander afzeiken, het zelf zó veel beter weten, gewoon doorschreeuwen, alleen maar op de ander letten en zeker niet op jezelf.
Jammer en triest hoor, en errug ASO!
Geplaatst door: Wil
, Datum:
17.05.2010 14:31
Het is inderdaad een manier van opvoeden en opgevoed zijn.
Ben zelf in een klein dorp opgegroeid met een paar honderd inwoners maar woont sinds mijn relatie in een stad(je) met ongeveer 25.000 inwoners.
Ik wil als voorbeeld geven dat is vorige week voor mijn werk in Almere was, ik reed daar en zag dat een allochtone mevrouw met haar dochter wilde oversteken op een doorgaande 30 km weg in een woonwijk( muziekwijk ). Ik stopte netjes terwijl dit niet eens hoefde en ik kreeg gelijk van haar ( moeder ) een ongelooflijke blik toe en een meerder malige dankjewel gebaar, gelijktijdig een enorm geclaxoneer geluid achter me waarom ik stopte schijnbaar mag dat daar niet of is dit erg vreemd daar.
In mijn woonplaats in het midden v/h land ( regio Utrecht ) is dit de normaalste zaak van de wereld.
Een aantal jaar geleden stonden wij op de camping en onze achterbuurman op de camping daar die toevallig ook nogeens in het dagelijkse leven onze achterbuurman is, nodigde een groep van ongeveer 10 kinderen uit voor een ijsje.
Natuurlijk alle kinderen gingen mee en iedereen kwam met een ijsje terug.
Alleen de buurman kwam speciaal naar ons toe omdat het hem was opgevallen dat alle kinderen hem vertelde welk ijsje ze graag wilde hebben ongeacht de prijs of wat dan ook, en dat onze zoon de enigste was die aan hem had gevraagd welk ijsje hij mocht hebben en hoe duur het mocht kosten.
Dus het is heus wel een kwestie van opvoeden, ik zal ook nooit zeggen dat onze kinderen niet schreeuwen op een camping want ik ben er niet altijd bij. Maar we krijgen vaak te horen dat onze kinderen rustig en beleefd zijn zowel op de camping als ook thuis.
Wij houden ons altijd zo rustig mogelijk, hebben 's morgens altijd even de tv aan staan om nieuws te kijke en 's avonds laat ook, maar zetten deze altijd op een volume dat andere hem niet horen.
En daar houden niet alle mensen zich aan inderdaad.
En dan geldt eigenlijk zo dat als er 10 NL gezinnen staan op een camping en er zijn er 3 luidruchtig gelijk word gezegd dat de Nederlanders allemaal luidruchtig zijn.
Geplaatst door: Silvia
, Datum:
17.05.2010 15:14
Zo'n 20 jaar geleden, stonden wij op een camping in Bretagne, aan de kust. Bij de tent naast ons, was ´s morgens niks te zien. Sliepen die mensen zo lang, of waren ze al heel vroeg op pad?
Dat laatste dus. Toen we aan het begin v/d middag weer bij de vouwwagen kwamen, 1 van de kinderen was nog zo klein, dat die een middagdutje nodig had, kwamen die mensen naast ons ook net weer. Met hengels en vissen. Al snel ging de BBQ aan. Niet met houtskool oid, maar gewoon takjes en hout wat in de burt gevonden was.
Jammer dat de wind net onze kant uit was, maar daar konden ze ook weinig aan doen. Maar of het nu nodig was dat die BBQ de hele middag al moest branden voor een pas 's avonds de vis op werd geroosterd, is mij nog altijd een raadsel.
Wij zaten dus zolang onze dochter sliep, in de rook! Dit waren Franse mensen.
Een paar jaar later, in dacht ergens in Bourgondie. Wij inmiddels met 3 kinderen. De oudsten 6 en 8, jongste 2. De jongste had overdag geen slaap meer nodig, maar lag er uiteraard dan wel 's avonds vroeg in. Geen probleem, dat weet je als je kleine kinderen hebt, dat je dan gebonden bent. ! bleef in ieder geval bij de vouwwagen, en de ander vaak nog even met de 2 oudsten voetballen, badminton oid. En bij de plaats nog een paar spelletjes rummicup voor zij ook gingen slapen. Vlak in de buurt ook een gezin met kinderen.Maar die waren wel uren langer wakker. Niet erg, ieder zijn ritme. Maar waarom die kinderen om 11.00 's avonds nog zeer luidruchtig op hun fietsjes rondcrosten, en niet alleen op de paadjes, maar ook over onze plaats, en zelfs een keer over mijn tenen! Ook dat is mij een raadsel!
Ook dit was een Frans gezin.
Weer wat later. Meer van Annecy. Oudste ging al niet meer mee, en jongste was ong. 12.
Wij stonden in een straatje en schuin tegenover ons een ouder echtpaar, met z'n 2en. Best gezellig, af en toe een praatje, als je elkaar zag.
De volgende ochtend vroeg, net 7 uur, luid gebel met een paar fietsbellen. Oma, Opa, we komen naar jullei, papa en mama slapen nog.
Dat waren dus de kleinkinderen van dat echtpaar! Okee, daar wordt wel wat van gezegd, denk je dan. Helaas, de volgende ochtend weer hetzelfde. Toen zijn we maar vertrokken.
Dit waren Belgen.
Een van de laatste keren dat onze jongste meeging.
Die zagen we de halve vakantie niet, we gingen ieder ons gang, zij op de camoping, bij het zwembad enz. 's Avonds bj het kampvuur, of waar dan ook, met de andere jongeren van de camping.
We stonden op een camping met veel jeugd, zodat ze goed vertier had.
Wij gingen veel wandelen.
s'Morgens sliep ze meestal nog als we weggingen, haar ontbijt kon ze zelf wel verzorgen, en de mobiel hadden we bij ons. En zij had er ook 1.
Aan het eind v/d middag waren wij meestal weer terug, en aten 's avonds samen. Dan hoorden we wat ze die dag had gedaan, en wat de plannen voor die avond en de volgende dag waren.
Wij sliepen alweer, voor ze zelf bij haar tent was. Nou ja, slapen nog niet, dat ging niet voor ze er ook echt was.
De eerste avond hoorden we haar luid en duidelijk, met een heleboel anderen aankomen. Een klop op de deur, van de caravan, en ook een heleboel geroep, dat ze er weer was.
Ze heeft, net als mijn moeder en ik, en vrij harde stem.
De volgende dag toch maar goed duidelijk gemaakt, dat ze best zachter kon thuiskomen. Dat wilde ik maar niet gelijk doen, ik wist dat door de iritatie, mijn stem niet echt zacht zou zijn.
Een paar jaar gelden, wij weer met z'm 2en op vakantie. Een keer uiteten in een restaurant waar je echt de hele avond zat. Dat kon nu weer eens, met kinderen vonden wij dit toch wat minder. Of ze zijn nog te jong om zo lang stil te zitten, of ze kunnen het wel, maar willen het niet, want een camping vol leuke nieuwe vrienden/vriendinnen.
In onze buurt, een grote familie, ik geloof 4 stellen met 6 of 7 kinderen in de leeftijd van 1 tot 10.
Die konden dat dus ook niet, zo lang stil zitten. Vooral de jongsten hadden al snel genoeg, of tussen de gangen door, op de stoel, af de stoel, rondje lopen, werd al snel rennen, rond de tafels enz. Ouders steeds harder roepen, maar het hielp niks. Van echt rustig eten was geen sprake meer. Italianen, deze keer!
Of vorig jaar. Op den kleine camping in de Ardeche.
Aan het eind v/d middag besloot ik een douche te nemen. Alle (3) douches, bezet, dus even wachten.
Duurde wel lang voor er in 2 douches water aan ging. Zat in beide douches een jongetje, blijkbaar broertjes, die steeds maar naar elkaar riepen, maar douchen, ho maar. Naar een behoorlijk lange poos, ging de 3e douche open, en daar kwam de moeder uit, die was inmiddels zelf gedoucht en ging nu haar zoontjes helpen met douchen, en die dus al steeds 2 douches bezet hielden!
Fransen weer.
Jullie zien dus regelmatig overlast, van wat je een beetje aso gedrag zou kunnen noemen, maar om nu te zeggen dat dat alleen maar bij Nederlanders is?
Nu staan wij nooit op campings die vol Nederlanders zitten, maar zoeken een gemengd publiek, dat scheelt misschien. Maar alle nationaliteiten maken zich hier schuldig aan!
Geplaatst door: Hansje Brinker
, Datum:
17.05.2010 15:29
Nou , ik kom dus ook uit een klein boers dorp vlakbij Haarlem.
Heb jaren daarvoor in de grote stad gewoond, maar wat ik hier in dit zgn. lieflijke dorpje aan ASO gedrag heb mogen meemaken tart alle beschrijvingen. Straatnaamborden die gesloopt worden, stenen door de ruiten, auto's beschadigd, lekke banden, vuil voor je deur gooien. je kinderen lopen te treiteren. N.g. bij een politieagent hier is zijn schuttingdeur in de fik gestoken. Je minachtend aankijken enz.enz.. Een aantal "mensen" die hier oorspronkelijk vandaan komen tolereren geen "buitenlanders" en daarmee bedoel ik Nederlanders die van buiten dit dorp komen. Laat staan dat je echt een huidskleurtje zou hebben , dan krijg je het hier pas echt moeilijk. De mensen die zich hieraan schuldig maken zijn over het algemeen de bepaald niet hoogst opgeleiden in onze maatschappij.
En dat allemaal nog geen 10 km van de grote stad. Het lijkt wel een of andere gesloten gemeenschap uit de buurt van Staphorst of zo hier, maar waarschijnlijk hebben die meer fatsoen daar. En diezelfde lui strijken ook meestal neer aan de Costa Brava of Bretagne want daar kun je voor weinig geld lekker de boel anoniem op stelten zetten en slopen en dan heb je een "geweldige" vakantie gehad (ten koste van anderen) als je tegen je Nederlandse vriendjes kunt zeggen hoe geweldig ASO je wel niet bent geweest.
En de ouders van die kids die de boel lopen te slopen en te zieken hebben wonderlijk wel 1 ding gemeen. ZE PAKKEN HUN KINDEREN NIET AAN!!!!!!!!! als die over de scheef gaan. Dat is wat me is opgevallen , het ZIJN ECHT DE OUDERS die hier steken laten vallen. Sommigen lijken er zelfs van te genieten als hun kinderen zich ASO gedragen. Onder het mom van als jij problemen hebt heb ik ze in ieder geval niet, tenminste DAT DENKEN ZE, eens krijgen ze het op hun bordje terug.
Geplaatst door: Jan
, Datum:
17.05.2010 16:01
Er is een gebied in Nederland waar met een HARDE G erg HARD wordt gesproken.
In deze grote stad aan zee praten de mensen nu eenmaal zo tegen elkaar, en denken ook dat dat zo hoort.
Maar er zijn ook gebieden waar met een ZACHTE G zacht wordt gesproken.
Je kunt nu eemaal niet alle Nederlanders over dezelfde kam scheren.
Zo is dat ook bij de Fransen. Als je een keer tussen de mensen uit Marseille ( ook een havenplaats ) hebt gestaan dan krijg je een heel ander beeld van fransen.
Maar zo zijn niet alle fransen.
Elk land heeft zo zijn eigen herrie schoppers, en als je je daaraan stoort dat is dan JOU PROBLEEM en niet dat van hun.
Dus kampeerders niet teveel wijzen met het nederlandse vingertje, we zijn in hun land op vakantie.
Niet heel de wereld hoeft te doen wat wij goed en fatsoenlijk vinden, wij weten nu eenmaal niet alles beter.