Aso gedrag (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: bert
, Datum:
21.05.2010 22:49
Ik weet niet of Nederlanders asociaal zijn, er zijn denk ik twee groepen. Toen er zoveel toeristen gestrand waren stond er een oproep in de Telegraaf om mensen thuis op te vangen. Heel veel mensen reageerden spontaan en wilden iemand opvangen. Een andere groep reageerde met: Ze mogen wel in mijn caravan voor een paar honderd euro per nacht of met: Laat ze lekker bij die persoon zelf in de tuin slapen of laat ze het lekker zelf uitzoeken.Ik ben echt geschrokken van heel veel agressieve reacties terwijl het over iets ging wat iedereen kan overkomen. Het leek wel of ze het over asielzoekers hadden.Als je kijkt op de site van de Telegraaf lijkt de Nederlander inderaad erg aso maar ik neem aan dat dit maar een relatief kleine groep is en ik hoop dat ook.
Laten we verdraagzaam en behulpzaam zijn, daarmee kom je nog het verst. Je vindt het zelf ook prettig als een ander je helpt als dat nodig is.
Geplaatst door: Mowee
, Datum:
21.05.2010 23:52
Ach, iedereen doet wel es wat,wat een ander weer niet doet.
De eerste keer dat ik kennis maakte met Frankrijk, was door vrienden van ons. Ik zat destijds nog bij de mariniers
Ze wilden met ons kamperen in Frankrijk. Ik dacht kamperen?
Dat doe ik het hele jaar al. In Schotland , Noorwegen etc. Maar in Frankrijk was ik nog nooit geweest. Maar goed, na de standaard horen en zeggen voorordelen over de Fransen, en weer moeten kamperen in een tentje ging ik mee. De camping waar we op stonden bleek later een hele populaire op dit forum (la Robine Ardeche..)Toch is dit m'n trigger tot "Fancofiel" geworden. Maar ik dwaal af. Toen stonden we met onze tent aan de rivier. Als ik 's nachts moest pls ging ik toch echt niet naar het sanitairblok die heel ver weg was..
Hoewel ik destijds zeer getraind was in het ontwijken van hindernissen, en een goede nachtzicht had; was het voor mij en de rest van de kampeerders levens gevaarlijk geweest om het sanitairblok te bereiken midden in de nacht. Struikelend over diverse scheerlijnen! (konden ook trip wires wezen)Dus voor mijn eigen en andermans veiligheid, heb ik mij ook aan een aso gedrag schuldig gemaakt. Door midden in de nacht achter ons tentje plassen in de Ardeche,
sorry
Geplaatst door: Kelly
, Datum:
22.05.2010 00:12
Texel...
Een vraagje... Weet je het verschil tussen een Amerikaans en Japans bedrijf?
Dus iedereen is hetzelfde?
NO WAY!!!!
Mentaliteit is ECHT niet overal op de wereld gelijk. Wij Nederlanders zijn arrogant en aso!
Geplaatst door: kees
, Datum:
22.05.2010 00:24
Nou als wij ergens op een camping stonden achteraf plaste ik ook gewoon in de bosjes hoor midden in de nacht, ik geloof niet dat dat nou zo'n ramp is. En mijn vrouw net zo.
, Datum:
22.05.2010 00:29
Je zult eigen gedrag niet snel als aso bestempelen.
Geplaatst door: katie
, Datum:
22.05.2010 01:29
Kelly: Dat is waar, niemand vindt zichzelf aso. Zelf hebben wij inmiddels meer dan 25 jaar op campings gestaan en zelden heb ik me geergerd. Zeker niet aan huilende of spelende kinderen.Of niet aan lawaai. Het enige wat me stoorde is dat in Bretagne Fransen recht voor je mobilhome gaan jeu de boulen ook tijdens het eten en maar gapen naar wat je eet. En dat waren dus mensen met wie we echt wel goed overweg konden. Maar die waren geen buitenlanders gewend en gewoon nieuwsgierig. Uiteindelijk zijn we toch deze camping gaan mijden want ik kon er niet meer tegen. Het is gewoon heel vervelend als je zit te eten en ze staan dan letterlijk voor je mobilhome.Of als je om boodschappen gaat en je rijdt per abuis over zo'n bal.Niet dat ze er iets van zeggen,maar ik kreeg er echt de zenuwen van, ze bedoelden het goed maar ze waren gewoon heel nieuwsgierig. Verder nooit echt iets meegemaakt, behalve een fransman die dronken werd en vervelend tegen zijn gezin en een hele grote luidruchtige familie die met 16 mensen in een 6 persoons mobilhome zaten.
(naast ons). En een hondje dat naar iedereen blafte en door een boze Fransman door de lucht werd gegooid, ik krijg er nog de rillingen van. Wel waren er vorig jaar Nederlanders in Normandie die zeer arrogant deden tegen een ijsverkoper, dus Kelly ik snap precies wat je bedoelt. Het was een armoedig dorp, eenvoudige ijsverkoper en die Nederlanders, ik weet niet wat ze precies deden maar ze leken zeer arrogant en we deden maar even alsof we niet Nederlands waren.Luide toon, eindeloos twijfelen, veel gelach (alsof ze iemand uitlachten) en vooral minachting. Je herkent het vast wel.
Geplaatst door: Hans
, Datum:
22.05.2010 10:31
Elk land heeft leuke en vervelende mensen. Ik heb mij nooit herkend in de verhalen over luidruchtige landgenoten. Ik snap ze wel, maar wij en heel veel anderen horen er niet bij in elk geval. Ook de verhalen over arrogante Fransen: hooguit 2 keer in 30 jaar tijd een arrogante Fransman ontmoet. Meestal gewoon aardige mensen ontmoet, overal heb je wel 'ns een chagrijnig type (hebben we ook in andere landen wel 's gezien).
Naar mijn idee geldt vooral: wie goed doet, wie goed ontmoet.
Stel je een beetje open voor de andere cultuur, probeer een paar woordjes van de taal te spreken, glimlach, wees beleefd en je zult zien dat er in 95 van de 100 gevallen leuk wordt gereageerd.
Geplaatst door: sannie
, Datum:
22.05.2010 11:51
Ben wel met Kelly eens dat de mentaliteit zeker niet overal hetzelfde is maar om nou ons hele volkje aso en arrogant te noemen gaat wel heel ver,vind het dan ook heel erg kortzichtig.
En nee ik vind mijzelf niet arrogant of aso!
Geplaatst door: sissi
, Datum:
22.05.2010 14:32
"Mentaliteit is ECHT niet overal op de wereld gelijk. Wij Nederlanders zijn arrogant en aso!"
ppffffff. Dat de mentaliteit niet overal hetzelfde is geloof ik direct. Dat zal al verschillen met onze buren hier in de straat zeg maar (en dat hoeft dan zeker niet gelijk negatief te zijn). Veel is cultureel bepaald. Maar om te zeggen " "WIJ" Nederlanders zijn arrogant en aso" Sorry hoor maar ik heb helemaal niks met jouw "wij".
Dus je vindt jezelf ook arrogant en aso Kelly?
En met wie wil je jezelf nou in hemelsnaam vergelijken? Met Friezen, Limburgers, Fransen, Amerikanen, Jappanners of mensen van het Afrikaanse continent?? Ik zie echt geen verband dan wel je kunt niet zomaar op de kouwe grond een vergelijk maken omdat er geen hondenpoep geruimd wordt of papiertjes en blikjes niet van de grond worden geraapt.
Behalve dan dat ons hart allemaal aan dezelfde kant klopt (zal hier en daar net weer aan de andere kant zitten maar vooruit)
Geplaatst door: Car2
, Datum:
22.05.2010 16:07
Ik ben absoluut geen aso-Nederlander.
Ik weet niet waar Kelly woont, maar misschien komt ze uit een bepaalde woonwijk, waar ze alleen aso-gedrag ziet.
Geplaatst door: ® marie 
, Datum:
22.05.2010 18:29
Er is wel degelijk een verschil in mentaliteit tussen volkeren, continenten, families, vriendengroepen en vakantiegangers, maar dat heeft weinig tot niks met aso of niet aso te maken.
Er zijn een hoop aso Nederlanders, maar er zijn er nog veel meer die dat niet zijn en dat voor elk van de bovengenoemde groepen naar mijn mening. Ik denk dat je per camping wel verschil ziet, elke camping heeft zn eigen doelgroep. Dus Kelly, misschien moet je eens een ander soort camping proberen.
En daarmee is dit onderwerp naar mijn mening wel van binnen en van buiten uitgemolken.
Misschien is het een idee om het niet meer naar boven te halen.
Geplaatst door: Carly 
, Datum:
22.05.2010 19:13
Denk dat als je de enigste van een land op een camping bent(Vb een Oostenrijker in Spanje,om iets te noemen), dat je dan die mens bijna niet hoort, maar stel nu dat daar 100 Oostenrijkers samen staan, dan zullen de decibels omhoog gaan en zullen er zich mensen aan storen.Neem nu een jongen van 16 alleen,alles kun je vragen aan hem,beleefd antwoord terug.Neem die zelfde jongen in een groep van 2O leeftijdsgenoten,hij kan er al veel stoerder tegenaan gaan.Ben 23 jaar voetbaltrainer geweest, opleiding van jeugd tussen 8 en 23 jaar, als je ze allen had waren het allemaal lammetjes ,maar in groep was er soms haantjesgedrag, maar met de juiste woorden liepen ze snel terug in het gelid ;-)
Geplaatst door: Marianne
, Datum:
22.05.2010 19:32
Het is toch wel belangrijk te zien hoe verschillend mensen denken over "aso"-gedrag.
Bijvoorbeeld: het stelen van dekbedden, shag of andere dingen, valt onder misdaad/crimineel gedrag. Dat is totaal iets anders.
, Datum:
22.05.2010 21:29
Ik zie in mijn buurt geen aso-gedrag. Woonn in een zeer nette buurt in zuid-limburg, dus lekker bourgondisch. Als ik praat over Nederlanders, bedoel ik natuurlijk niet elk individu. Ik bedoel wel dat ALS er iets speciaals/opvallends gebeurt, dat het Nederlanders zijn.
Wellicht herkent een deel van de lezers zichzelf in het beschreven gedrag...
Geplaatst door: K@rin
, Datum:
22.05.2010 22:03
Ik dacht ik ga gezellig weer eens Camping-Frankrijk lezen. Nou met kromme tenen heb ik dit gelezen. Wat een gezeur over aso gedrag. Als je ergens last van hebt moet je het bij diegene neerleggen, niet hier, met geklaag schiet niemand wat op.
Sommigen hebben een belerend toontje, die hoeven er echt niet bij te zetten dat ze in het onderwijs zitten; hun belerende toon spreekt boekdelen ;-)
Sissi jouw bijdragen vind ik weer briljant, jij verwoordt wat ik denk. Zoals je reactie op: "wij Nederlanders ... " Ik dacht ook meteen spreek voor jezelf, dus wees zo flink en zeg dan "ik Nederlander ben.."
Je krijgt wat je geeft. Ik zie heel vaak leuke jonge mensen (ja NEDERLANDSE jongeren!).
Het is blijkbaar mode hier om Nederlanders af te zeiken, nou ik zou zeggen ... begin bij jezelf. Of ga emigreren?
Geplaatst door: Fonzie35 
, Datum:
23.05.2010 18:57
Wat ben ik blij dat ik een Fries ben,en geen Nederlander..
Geplaatst door: Texel
, Datum:
23.05.2010 19:50
Fonzie35, klein denkfoutje. Je bent wel Nederlander, maar geen Hollander. Probeer dat maar eens in het buitenland uit te leggen.
Geplaatst door: ® Wammel 
, Datum:
24.05.2010 15:32
“Ze hebben allemaal een dikke nek, maar gij lijkt mij alles mee te vallen” fluisterde mijn Vlaamse overbuurman me toe.
Nu had ik die winter de halve marathon in Egmond afgeraffeld in 1.20 dus aan mijn lichaamsgewicht kon deze vriendelijke zuiderbuur amper refereren. Dus keek ik hem vragend aan. “Die Ollanders, zunne. Opscheppers zijn het, een grote bakkes verders nie”. Zo ongeveer categoriseerde hij mijn landgenoten. En of hij daar nu gelijk in had of niet, ik weet het niet.
In een voorstad van Athene zaten wij in een taveerne. De gelegenheid bleek zowel populair te zijn bij de lokale bevolking als bij de populatie zwerfhonden. Met grote regelmaat kwam er zo’n beest binnenlopen en ging dan aan je tafel zitten kwijlen. Wat je mijns inziens dan niet moet doen is daar aan toe geven want het beest is niet meer van je tafel weg te slaan. Een pinnig hoog bejaard Grieks vrouwtje dacht daar kennelijk heel anders over en zat de honden steeds te voeren. In tegenstelling tot deze vrouw vroeg ik de eigenaar of hij onze vrienden onder de tafel het restaurant uit kon werken want ik zat toch niet geheel op mijn gemak. De restauranthouder gaf vervolgens gevolg aan mijn verzoek door beide honden zo’n trap onder hun kont te geven dat het mauwde. Maar heel veel indruk leek dat niet te maken want even later zaten ze er weer. De eigenaar had aangegeven dat wij de bestelling bij voorkeur in het Duits moesten aangeven simpelweg omdat hij die taal beter machtig was dan het Engels.
Ondertussen keken onze kinderen ons wat hulpeloos aan want de aardige Griekse dame bleek ook hen aan te sporen om toch vooral hun eten aan de honden te voeren. Wij maakten daar, in het Engels een opmerking over en gaven aan dat wij niet zo gecharmeerd waren van de honden aan tafel en dat de kinderen toch vooral de honden niet mochten voeren. En toen kwam het wijfie toch ongekend fel uit de hoek.”So you don’t like the dogs” . Dat had ze al wel gedacht. “You like Adolf Hitler!!” Klaarblijkelijk op een dwaalspoor gezet door onze bestelling in het Duits. Ruim 60 jaar nadat de Nazi Swastika was gehesen op de Akropolis leek het geschikte moment zich voor te doen om haar gram te halen op die Duitsers. We hebben elkaar eerst verbijsterd aangekeken en er daarna smakelijk om gelachen. Want blijkbaar hebben we allemaal wel ons (voor)oordeel klaar.
Zo hoor ik met grote regelmaat dat Frankrijk een prachtig land is..er zouden alleen geen Fransen moeten wonen. Maar tot zover is het wel steeds dat de ene nationaliteit binnen de wij-zijn-één-europa-zone wel iets heeft over de andere.
Dat Nederlanders per definitie asociaal zouden zijn durf ik niet te beweren. Luidruchtig zou kunnen…sommigen. Maar misschien is het gewoon omdat je ze te goed verstaat.
Wat wel heel typerend is dat Nederlanders zich de moeite getroosten om honderden, duizenden kilometers te rijden om er eens lekker helemaal uit te zijn. En vervolgens elke Nederlander te begroeten alsof ze jaren in een compound hebben geleefd en dit het eerste contact met de buitenwereld is.
Het is in elk geval niets genetisch lijkt me. Dat van dat harde praten. Ooit hebben we in het voorseizoen op een camping in Villa Nova il la Gertru gestaan. Een camping net ten zuiden van Barcelona. Door de week leek er weinig aan de hand te zijn. Maar op vrijdagavond stroomde de camping vol met Barcelonezen. En dat bracht een kakafonie te weeg die je met gemak zou kunnen linken aan omschrijvingen die hier gerelateerd zijn aan aso-gedrag.
Aso-gedrag is dus een lastig onderwerp. Wat hier reeds meerdere malen is onderkend. Onder de streep voelt iedereen heel goed aan waar de grenzen liggen.
Maar als Nederlander in het buitenland ben je slechts (te) gast. En dat besef dringt helaas niet bij iedereen door.
Geplaatst door: sjanny 
, Datum:
24.05.2010 17:11
ik denk dat elk land aso inwoners heeft,wij gaan al jaren naar frankrijk(25) en de laatste jaren is het geluid/aso gedrag van alle landen toegenomen, er word niet meer gegroet mensen lijken wel kontakt gestoord, wij hebben naast engelsen gestaan die 2 kleine kinderen hadden die met hun fietsen onder onze luifel kwamen karren,en het raar vonden dat onze hond die netjes aangelijnd zit dat niet pikte en de ouders dat heel gewoon vonden, we hebben op puerta del sol gestaan waar engelsen aan kwamen terwijl wij aan het bbqen waren en elke haring die meneer in de grond mepte volgde een luide scheet en een onbeschofte boer, vervolgens voordat de tent stond waren er al de nodige GROTE blikken bier doorheen gejaagd, s'morgens lag de ontlasting naast de pot en door trekken ho maar doe je dat thuis ook vraag je je dan af, vorig jaar in st lunaire stonden er nederlanders tegenover ons wij waren die dag weg toen er storm uitbrak onze luifel was aan alle kanten losgewaaid maar ze zaten toe te kijken hoe het kappot wapperde sorry hoor maar vergeleken met 25 jaar terug is er veel veranderd onder de kampeerders onder alle lagen van de bevolking /of land, dus kijk eerst naar je eigen met zn allen , het blijkt wel hier op dit forum je kunt niks zeggen of er komt een lading verwijten over je heen , lekker gezellig daar is dit forum niet voor bedoelt volgens mij.
Geplaatst door: sjanny 
, Datum:
24.05.2010 17:13
kortom kamperen is erg leuk maar kan goed worden verpest door degene die naast je staat