Aso gedrag (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Peter J
, Datum:
24.05.2010 17:14
Wat me altijd opvalt, is dat de "westerlingen" veel meer kabaal maken dan de "provincialen" (vooral de kids)
Geplaatst door: Maria
, Datum:
24.05.2010 17:37
Peter J., dat bestrijd ik ten zeerste.
Onze KINDEREN (want zo noemen 'wij westerlingen' ze) gedragen zich uiterst correct op een camping, en ze maken geen overdreven kabaal.
Ik vind het heel denigrerend, dat een aantal mensen uit de rest van het land de 'westerlingen'/ Hollanders beschuldigen van asocial gedrag en wat al niet meer.
Geplaatst door: ® Irene 1 
, Datum:
24.05.2010 18:33
Maria, je spreekt in meervoud over anderen en daarmee ga je, onbedoeld, vast op een heleboel andere tenen staan. (Je reactie begrijp ik wel.) Op pagina 1 van dit draadje was ik al huiverig voor de toonzetting en dat is ten volle uitgekomen. Weer een topic die uitdraait op "wij en zij".
Kelly bedankt!
Geplaatst door: sissi
, Datum:
24.05.2010 18:55
Altijd gedacht dat "die westerlingen" ook gewoon in een provincie woonden. Wel grappig dat "die gewone provincialen" hun kinderen dan wel "kids" noemen ;-)
achja.
Iedereen wel genoten van het mooie weer vandaag?
Geplaatst door: sannie
, Datum:
24.05.2010 19:46
Ja lekker was het Sissi,3 mooie warme dagen op rij,denk dat er velen aan toe waren.
Geplaatst door: ® marie 
, Datum:
24.05.2010 20:14
Het was verrukkelijk!!
Wij hebben gevaren in de vlietlanden, boven Vlaardingen. Dat is in het westen, maar wel in de provincie! Een geweldige mix mag ik wel zeggen. Veel watervogels! En geen aso gezien.
Geplaatst door: Jan T
, Datum:
24.05.2010 20:14
De afgelopen dagen opnieuw een verschilletje meegemaakt tussen "westerlingen" en "provincialen". Tot voor een paar weken groeten de fietsers elkaar, zelfs kinderen deden dat. Nu is onze regio overstroomd door "westerlingen" en deze groeten niet, maar reageren soms schrikachtig of met een blik van "wat moet je van me". Dat heeft nauurlijk niets met aso-gedrag te maken, maar alles met de induvidualisering in de drukke Randstad.
Geplaatst door: Sissi
, Datum:
24.05.2010 20:47
Regelmatig haal ik deze "spot" http://www.youtube.com/watch?v=uLEOjy-lj8U (hopelijk doet het linkje het; handige ik)
tegenwoordig even aan als ik met vrienden ben.
Eergisteren nog: we waren uit eten, drukke terras alles bomvol, gezellig restaurant. Ober komt naar ons toe "willen de dames wat drinken van het huis?".
Alleen bij onze tafel (wat we toen zagen)
Reactie van de andere dames nadat ie weg was "zeker in ons eten gespuugd"....
Zo diep zijn we al gezakt (als provincialen!)
Geplaatst door: Kelly
, Datum:
24.05.2010 21:54
Volgends mij begrijp ik Jan T met zijn voorbeeld van individualisering...
Wie heeft trouwens ervaring met echt overdreven sociaal gedrag? :-)
Geplaatst door: Jack
, Datum:
25.05.2010 00:40
Andere ervaring;kom zelf van oorsprong uit het hoge noorden,ben in de Randstad opgegroeid en uiteindelijk in een klein Brabants dorpje terechtgekomen en getrouwd met een rasechte Brabantse.
Een tijd geleden een dagje Den Haag gedaan(hoe grootstedelijk wil je het hebben?)Wat mijn ega opviel was hoe vriendelijk de mensen waren.
Buiten dat;over het algemeen hoor je van andere nationaliteiten alleen positieve geluiden over het Nederlandse volkje.
Geplaatst door: marian
, Datum:
25.05.2010 02:04
Jan noemt de individualisering van de randstad, maar de individualisering geldt voor iedere stad, ook in de steden Groningen en Enschede groet men elkaar niet; in de stad zou je immers wel aan de gang kunnen blijven met groeten... Buiten de steden op het platteland dien je elkaar echter te groeten en dat kan ook makkelijk als je weinig mensen tegenkomt.
Dat de overheid het nodig heeft gevonden om t.v.-spotjes uit te zenden over asociaal gedrag, spreekt wel boekdelen, dus ik begrijp eigenlijk niet waarom mensen op dit forum het toenemende aso-gedrag willen ontkennen.
Wat Wammel schrijft over Spanjaarden, klopt. Zij zijn uiterst luidruchtig en dat is één van de redenen dat wij nooit meer naar Spanje willen. Wij hebben meermaals meegemaakt dat we om 12 uur 's nachts wakker schrokken door het oorverdovende lawaai van buiten de camping gelegen disco's die pas zo laat starten en dan doorgaan tot 6-7 uur 's morgens. De campingleiding zei er niets aan te kunnen doen en op de vakantiebeurs in Utrecht zeiden Spaanse gastvrouwen dat dat nou eenmaal bij hun cultuur hoorde. Dus met andere woorden: als 't je niet aanstaat, hoepel je maar op.
Aan alle Nederlanders die ook graag lawaai maken, zou ik daarom willen adviseren naar Spanje en vooral de Costa's te gaan, want Fransen hebben toch echt een andere cultuur.
Geplaatst door: Car2
, Datum:
25.05.2010 06:17
@Marian: Ik denk dat je op een pech-camping hebt gestaan.
Als je in de omgeving van San Pere Pescador (L'Escala) op een Costa camping staat, kun je 's nachts echt geen lawaai maken.
Je krijgt 's nachts nog een verzoek om rustig te zijn en zo niet, dan kun je de volgende dag vertrekken. Ik heb het over hele grote campings.
, Datum:
25.05.2010 10:07
En alsof er in heel Spanje disco's naast campings liggen..
Je gaat toch ook niet naar Argeles of Vias als je om 5 uur 's ochtends vogels wilt spotten?
Ja misschien vreemde vogels die uit de kroeg rollen..
, Datum:
25.05.2010 11:05
Wat raar, hij staat weer bovenaan zonder dat er nieuwe input is.
Geplaatst door: Kelly
, Datum:
25.05.2010 22:46
Waarom hebben sommige het gevoel "wij of zij". Onzin! iedereen mag toch een eigen mening hebben
, Datum:
25.05.2010 23:02
Misschien zijn er inmiddels net zoveel Kelly's als Jannen maar Kelly volgens mij schreef jij toch echt:
"Wij Nederlanders zijn arrogant en aso!"
Een eigen mening is als je zou schrijven "Ik vind Nederlanders arrogant en aso!"
Geplaatst door: K@rin
, Datum:
26.05.2010 07:38
Leuk filmpje Sissi, ik heb er net met mijn puberzoon naar gekeken en we hebben er wel om moeten lachen, maar ook om de triestheid ervan.
Marian buiten de grote steden kom je meer dan 1 persoon per uur tegen hoor. De kans dat je een bekende tegenkomt is wel veel groter, ik denk dat dat ook meespeelt buiten de grote steden. Op campings wordt ook minder gegroet dan "vroeger", dat vind ik wel jammer. Het voegt toch iets toe aan de gemoedelijke sfeer op een camping als mensen elkaar even goedendag zeggen. Hoe kleiner de camping hoe gemoedelijker het toe gaat en toe kan gaan. Dat trekt ons altijd wel. We zien ook dat de kinderen op kleine campings veel sneller contact met andere kinderen maken.
Het feit dat op deze topic vrij veel wordt gereageerd wil wel zeggen dat het veel mensen bezighoudt.
, Datum:
26.05.2010 08:10
Ik vind het zo langzamerhand stemmingmakerij. De één hitst de ander op om met een nog veel mooier voorbeeld te komen. En wat is de zin hiervan in vredesnaam?
Geplaatst door: jan
, Datum:
26.05.2010 08:26
Precies wat k@rin schrijft, het houd de mensen blijkbaar toch bezig.
Geplaatst door: ® Wammel 
, Datum:
26.05.2010 10:33
Het probleem is dat hier steeds wordt gegeneraliseerd. Het zijn steeds vooroordelen van individuen, mogelijk op basis van een enkele negatieve ervaring, ten aanzien van groepen. En groepen kunnen dan afgevaardigden zijn uit elke geografische omgeving anders dan waar jezelf vandaan komt. Of nee, toch niet helemaal. Ook wij, ons Nederlanders zijn per definitie allemaal aso. Maar binnen de groep Nederlands wordt er dan weer fijntjes onderscheid aangebracht tussen westerlingen en provincialen, tussen boeren en stedelingen, tussen noorderlingen en zuiderlingen of tussen ons en die lui uit die stad 10 km verderop. De een is nog verwerpelijker dan de ander.
Marian, als ik het heb over Barcelonezen die behoorlijk wat decibels produceerden dan zeg ik daarmee niet dat alle Spanjaarden kabaalschoppers zijn. Het was alleen toen, op die camping, in dat weekeinde…opmerkelijk.
Wij zijn ooit een paar dagen op Club Farret geweest. Daar heb ik een groot trauma opgelopen wat betreft vakantieplezier. Maar ik heb gewoon mijn biezen gepakt en de zaak eens op mijn gemak gerelativeerd. Stel je voor dat ik maar zou moeten vinden dat deze ervaring me er in de toekomst er van zou weerhouden om nog op vakantie te gaan in Frankrijk. Dan zouden mijn opties in ras tempo afnemen.
Het groeten is ook weer zoiets. Ik knik eens vriendelijk, maak een praatje of wens mensen smakelijk eten als dat zo uit komt. Tegelijkertijd leven we in een maatschappij waar het individualisme hoogtij viert. Waar je je buur amper kent. En dan zouden kampeerders plots en masse moeten voldoen aan alle sociale vaardigheden die wij gedurende de laatste decennia, al cocoonend, zo zorgvuldig aan het afleren zijn. Dat is gewoon iets te veel gevraagd dunkt me. Gebeurt het wel prima, gebeurt het niet…ook goed! Het heeft niet de geringste invloed op mijn humeur.
Wat mij betreft mag er nu best een slotje op dit topic.