Ouders?? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Peter
, Datum:
27.08.2010 13:37
Als ik de meningen over de campings lees dan valt het mij op dat er regelmatig dezelfde klachten over campings komen.
Er wordt geklaagd over ronddolende kinderen op de camping, kinderen die de toiletten vervuilen en kinderen die voor geluidsoverlast zorgen. De schuld wordt dan meestal bij de campingeigenaar neergelegd. Maar volgens mij valt dit toch onder de verantwoordelijkheid van de ouders? Ook de klacht van handdoeken op de ligbedden leggen gebeurt door deze ouders en is niet de schuld van de campingeigenaar.
Geplaatst door: jan
, Datum:
27.08.2010 14:53
Je hebt helemaal gelijk, maar ouders dienen als voorbeeld.
Op campings met dit gedrag van ouders ( handdoekjes neerleggen enz.) wil ik dan ook niet komen. Zo krijg je ook een selectie van campinggasten, iedereen gaat daarheen waar hij/zij zich thuis voelt.
Geplaatst door: mar
, Datum:
27.08.2010 15:31
Tuurlijk opvoeden moeten de ouders, maar je kunt die kinderen toch een handje helpen?? Al spelende vergeten ze meestal wat wel of niet mag. Dus die kinderen die om 23.30 uur stonden de krijsen naast mijn tent (incl 4-5 jarigen!) heb ik gevraagd waar hun ouders zijn (in de bar) en heb ze daar als de sodemieter naar toe gestuurd met verzoek niet meer terug te komen omdat ik wil slapen.
De kinderen die zaten te grappen in de wc heb ik eruit gestuurd en naar het speelveld gestuurd.
Keer lag er een drol in de wc. Een vrouw loopt er in en loopt er direct weer uit met de neus omhoog "oh bah bah". Die drol lag gewoon in de pot, druk dan even de spoelknop in. Daarna zag de wc er weer fris uit. Misschien door een kind vergeten, hoewel die knoppen erg moeilijk te hanteren waren dus misschien zelfs een volwassene met puddingvingers.
Je kunt overal een hoop kabaal van maken of misprijzend en hoofdschuddend kijken maar je hebt soms maar een enkel woord of handeling nodig om het weer beetje in goede banen te leiden.
Zo ook met die handdoeken: leg ze op een hoop. Je gaat toch niet een uur vanaf een betonnen vloer zitten kijken naar een leeg bedje??
Geplaatst door: Bar
, Datum:
27.08.2010 15:51
Bij sommige ouders heb ik wel eens het gevoel dat het opvoeden straal vergeten wordt in de vakantie. Sommige volwassenen zijn daarnaast zelf ook nogal onaangepast en dit gedrag nemen de kinderen naadloos over. Dat kun je die kinderen dan eigenlijk nog niet eens kwalijk nemen ook.
Mensen die hun septic container op het kampeerveld, naast de tent van een ander, nog even een keertje extra naspoelen en leeggooien...
Mensen die hun handdoeken op de ligbedden laten liggen en naar hun tent gaan om zo'n anderhalf uur later, na een uitgebreide lunch, weer doodleuk op dat bedje te ploffen....
Mensen die hun kinderen van vier zonder begeleiding naar het toilet laten gaan....
Mensen die ruim een half uur staan te douchen terwijl het topdrukte is....
Mensen die niet de moeite nemen om even de trekker door de douche te halen na het douchen....
Mensen die..... ach vul zelf maar een andere rare/nare gewoonte in. Er zijn vele varianten.
Toch geloof ik, net als Mar, dat het mogelijk is van dingen iets te zeggen of er iets aan te doen. Let wel: ik ben wel eens behoorlijk uitgescholden toen ik een handdoek van een bedje had gehaald (overigens netjes over het hek gehangen) nadat er 2 uur niemand op had gelegen. Ik ben zelf op het bedje gaan liggen lezen. Op mijn redelijke verzoek om voortaan ook aan de andere kampeerders te denken kreeg ik een tweede tirade.
Tja....
Geplaatst door: ® marie 
, Datum:
27.08.2010 16:14
Volgens mij kun je je camping hier aardig op uitzoeken hoor, want ik maak dit soort dingen zelden mee. Ik heb de indruk dat hoe groter de camping, des te anoniemer mensen zich voelen en dan gaan ze dingen doen die ze in een omgeving waar ze herkend worden wel zullen laten.
, Datum:
27.08.2010 16:21
Een handdoek neerleggen op een ligbed om pas uren later terug te komen... asociaal toch.
Dit zou op campings verboden moeten zijn.Er gelden zoveel regels in een zwembad, waarom deze dan niet?
Er wordt gewoon nooit iets van gezegd door de campingeigenaar, en dat vind ik onbegrijpelijk.
Geplaatst door: tineke
, Datum:
27.08.2010 16:22
Natuurlijk zijn de ouders niet de hele dag in de buurt van hun kinderen en natuurlijk zijn niet alle kinderen even braaf.
Als ik een paar kinderen zie spelen of vervelend zie doen in bijv. het sanitair, dan zeg ik daar wat van. Als ze kunnen lezen, dan wijs ik ze even op het bord bij het sanitair, waarop staat, dat het sanitair geen speelplaats is.
Op verschillende campings in Frankrijk moet je als ouder een papier ondertekenen, waarop staat dat jij als ouder erop toeziet, dat je kinderen zich aan het reglement zjullen houden. Gebeurt dit niet, en maken de kinderen er een potje van, dan kan het gebeuren dat je van de camping wordt verwijderd.
Geplaatst door: Frans
, Datum:
27.08.2010 16:25
Ja Jan,het is onbegrijpelijk.
Geplaatst door: ® Noa
, Datum:
27.08.2010 18:57
Bar, even over die kinderen van 4 die zonder ouders naar het toilet gaan. Waarom niet?? Onze kinderen waren met 4 jaar echt wel zindelijk, en weten hoe je je op en bij het toilet gedraagt. Het toiletgebouw stond in het zich van onze tent. Dus ja, ik liet (en laat) ze gewoon zelf gaan. Met wc papier in hun broekzak om zowel de bibs als de bril af te kunnen vegen. Ze kwamen altijd netjes weer terug. Geen probleem toch?
Nu zijn ze 5 en 7 en dit jaar hebben we niet gekampeerd. Het was leuk om te zien hoe ze zichzelf prima redden bij het naar het toilet zoeken bij terrasjes en restaurantjes. Ja ook in Frankrijk hoor. Ze gingen gewoon naar binnen en vroegen netjes: toilet s'il vous plait? Vaak ging ik er later even achteraan om te kijken of het goed gegaan was: ging allemaal prima.
Het zijn ook echt niet de kinderen die altijd het toilet vervuilen hoor, volwassenen kunnen er ook wat van!!
Handdoeken op ligbedden: kan echt niet en zou idd verboden moeten worden!
De Topicopener heeft mijns inziens wel gelijk als hij stelt dat het niet altijd de schuld van de campingeigenaar is, de campinggasten moeten zelf ook hun verantwoordelijkheden kennen.
Geplaatst door: ® Eliza
, Datum:
27.08.2010 20:26
Het klopt inderdaad dat kleine kinderen de toiletten wel eens niet zo netjes achter laten, dat ze iets te hard schreeuwen en graag een rondje over de camping maken.
Als ik daar last van heb is het een kleine moeite om dat op dat moment tegen die kinderen te zeggen. Vaak reageren ze dan: 'Oh ja... helemaal vergeten..." Ik heb zelf ook 3 kleintjes van 7,5 en 3 die ook wel eens een 'overtreding' begaan.
Maar weet je wat ik pas 'erg' vindt: Pubers die een enorme bende maken in de toiletten en douches en tot 's avonds laat vreselijk veel herrie maken.... Als je die aanspreekt reageren ze vaak niet met: "Oh ja.... vergeten." Dan krijg je vaak een grote mond en wordt je nog dagen lang erg kwaad aangekeken door de persoon in kwestie en de rest van de jongerengroep die ingelicht is over 'dat zeurmens'.
Maar over volwassenen is ook genoeg te zeggen, dus op elke leeftijdscategorie is wel wat aan te merken.
En als je gaat kamperen dan zul je daar (soms niet altijd met evenveel plezier) toch genoegen mee moeten nemen.
Geplaatst door: Omgaan
, Datum:
27.08.2010 21:31
Als je een puber in een groep aanspreekt, gaan ze "een grote mond" geven door stoer over te komen bij hun groep. (Als ze alleen zijn doen ze dat niet, dus ze zijn niet echt zo...klein hartje)
Als je even doorgaat op een respectvolle manier, dan zijn ze best voor rede vatbaar.
Doe je dat op een boze manier, dan bereik je niets.
Geplaatst door: parisien
, Datum:
27.08.2010 21:45
@Eliza
helemaal mee eens, als idd pupers of 18 jarigen bv een nacht lang dronken in de toiletten rondhangen met deuren gooien enz. gelukkig heeft de campingeigenaar ze smorgens om 7 uur direkt wakker gemaakt en gezegd dat ze van de camping moesten vertrekken. dat is dus rond half negen gebeurd nadat ze hun spullen hadden opgeruimd onder toezicht van de camping eigenaar.
Geplaatst door: ® Eliza
, Datum:
27.08.2010 21:58
@ Omgaan
Het klopt zeker dat pubers anders reageren als je ze aanspreekt zonder een hele groep er bij. Maar is spreek iemand (ook een puber) liever op zijn/haar gedrag aan op het moment dat het gebeurt. Vaak heeft het geen nut om daar later op de dag nog eens over te gaan beginnen.
Deze vakantie was er een groep pubers later op de avond in de speeltuin neergestreken. Helemaal geen probleem mee hoor. Ik ga echt niet gelijk er op af als ze iets te luidruchtig aan het praten zijn. Ben zelf ook jong geweest en weet hoe dat gaat in en groep. Op een gegeven moment beginnen ze met de plastic speelgoedauto's te gooien. Die waren door de beheerders daar neergezet om mee te spelen. Ik vind het dan zonde van die spullen en ben er op een normale manier wat van gaan zeggen. Je wilt niet weten wat je dan te horen krijgt..... Zou ik dan af moeten wachten tot de volgende dag en dan elke puber apart aan moeten spreken...? Ik kan in het donker ook niet zien wie er nou wel of niet met die auto's gegooid heeft.....
Ik wil nu niet overkomen of alle pubers zo zijn of dat er met pubers niet te kamperen valt. Maar elke doelgroep brengt bepaalde 'problemen' met zich mee. Of dat nou per ongeluk over de bril plassen van een 4 jarige is, de luidruchtigheid van een puber of de onverdraagzaamheid van een volwassene...
We zullen het toch met z'n ALLEN leuk moeten maken op de camping!
, Datum:
27.08.2010 22:20
Eigenlijk hebben wij op de campings waar we komen vrijwel nooit last van jongeren of kinderen of hun ouders. Al dat gedrag waaover hier gesproken wordt komen we zelf gelukkig niet veel tegen.
Er moet natuurlijk wat ruimte zijn voor kinderen en pubers om plezier te maken. De meesten begrijpen echt wel dat ze geen overlast moeten bezorgen. Soms hebben ze het niet eens in de gaten en zijn ze- als ze erop aangesproken worden- best bereid om rekening met anderen te houden.
Geplaatst door: J
, Datum:
28.08.2010 07:59
Of ouders die beiden (fulltime) werken en de kinderen dus worden opgevangen (= opgevoed?) door anderen...
Zitten ze ineens 3 weken opgescheept met hun kinderen en dan zie je ze denken: wat moeten we nu? Hoe werkt dit met die kinderen?
Of ouders die 3 weken lang alleen maar in de zon liggen en nog niet omkijken naar wat hun kinderen doen/uitspoken. Want zij (de ouders) hebben tenslotte vakantie...
Geplaatst door: dj
, Datum:
28.08.2010 08:10
J wat een kortzichtige opmerking.....
Geplaatst door: Dirk
, Datum:
28.08.2010 08:54
opvoeden....?????....mij lijkt het dat "flodder"toestanden eerder regel dan uitzondering aan het worden zijn. De huidige generatie is laks en nog arrogant aan toe als je ze een opmerking geeft over het gedrag van het kinderen.
Geplaatst door: Bar
, Datum:
28.08.2010 09:23
Mijn opmerking over de 'eenzame' toiletgang van kleine kinderen gold voor kinderen die daar overduidelijk nog niet aan toe zijn.
Als je daar dan de ouders vriendelijk op aanspreekt aangezien je het desbetreffende kindje (geschat op 3 a 4 jaar) net van wc-papier hebt voorzien en geholpen hebt met doortrekken en het dankjewel bestaat uit een 'zo moeten ze het maar leren, zelfstandigheid' dan kan ik niet anders dan stomverbaasd kijken...
En natuurlijk geldt dat niet voor iedereen, gelukkig maar.
Ik noemde voorbeelden die wij in de loop der tijd zijn tegengekomen.
Voor de volledigheid, dat gebeurde niet op grote Nederlandse enclavecampings...wij kamperen altijd en al jarenlang op kleine campings. Ook de franse municipals. En ook volwassenen/kinderen van andere nationaliteiten dan de onze kunnen dit gedrag aan de dag leggen.
Mijn motto is 'leven en laten leven totdat dit het leven van een derde overschaduwd'...
Geplaatst door: mar
, Datum:
28.08.2010 09:46
J.: naar welke campings ga jij dat je daar continu ouders tegenkomt die alleen maar in de zon liggen te bakken, of die niet weten wat ze met de kinderen moeten doen omdat ze fulltime werken. Hoe weet je eigenlijk dat al die mensen fulltime werken, je bent wel zo sociaal dat je gezellig met ze kletst? (en dan gelijk vraagt wat ze voor de kost doen??)
Of is dit een staaltje vooringenomenheid van iemand die vindt dat kinderen helemaal niet op de opvang thuis horen. Dat mag je ook vinden, maar zeg dat dan en verpak het dan niet op deze manier.
By the way er zijn ook ouders die opvoeden thuis moeilijk vinden, dat vinden ze natuurlijk ook op vakantie. Alleen wat je thuis niet achter de voordeur ziet of achter de dichte gordijnen valt veel meer op tussen tentdoek. Dat gaat eigenlijk niet over kamperen, deze discussie hoort dan veel meer thuis op een opvoedforum -> http://www.ouders.nl/forum.htm
Geplaatst door: Omgaan
, Datum:
28.08.2010 10:37
@Eliza, Nee het heeft geen zin om de volgende dag nog de puber hier op aan te spreken.
Maar als ik iemand aanspreek in een groep en ik krijg een stoere grote mond reactie, dan ga ik vervolgens ter plekke verder met deze persoon/personen in gesprek over het gedrag.
"Hé joh, doet niet zo flauw, ik doe ook niet raar tegen jou, waarom doe je dat wel tegen mij". "Stel dat je moeder hier de toiletten schoon moet maken, zou je dan ook willen dat ze deze troep .... etc etc."
Bijna altijd heeft dit effect, soms eindigt het met hele leuke andere onderwerpen.
Ik heb ze weleens allemaal aan het glas opruimen gekregen (ik hielp wel mee). Ze vonden eigenlijk ook dat de kleintjes hier niet de dupe van moesten worden.
Ach die puberhersentjes.....worden vanzelf volwassen, we moeten ze daar alleen nog even bij helpen.