routeplanner auto met caravan (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Karel
, Datum:
04.04.2011 15:06
Beste mensen is er ook een routeplanner waar je in kan voeren met aanhanger cq caravan. mijn dank
Geplaatst door: Niels
, Datum:
04.04.2011 15:31
Geplaatst door: eddie
, Datum:
04.04.2011 16:57
Via michellin routeplanner kun je bij de opties cravan intoetsen
vrg eddie
Geplaatst door: eddie
, Datum:
04.04.2011 16:59
Sorry moet zijn caravan
eddie
Geplaatst door: Arjan
, Datum:
04.04.2011 17:13
de route doet ie goed maar hij berekent niet de caravan in de tol berekening.
via de volgende link ook de berekening van de tol juist
http://www.viamichelin.nl
Geplaatst door: Arjan
, Datum:
04.04.2011 17:15
via mappy.com dus de tol berekening niet juist
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
04.04.2011 18:02
Karel, bedoel je echt een routeplanner via Internet of het navigatiesysteem (Tom-Tom) van je auto?
Geplaatst door: Werner 
, Datum:
04.04.2011 19:03
Karel, viamichelin houdt rekening met de tol voor de caravan, maar veronderstelt evengoed dat je in Frankrijk met caravan 130 km/h rijdt waar toegestaan! Hou daar best rekening mee i.v.m. de door de routeplanner opgegeven reistijd.
Geplaatst door: Caravanner
, Datum:
04.04.2011 19:55
Toch doet viamichelin wel iets met de reistijd. Zonder caravan zou onze reistijd (dus excl. stops) 10.58 uur zijn. Als ik het vakje "auto met caravan" aanvink, dan maakt hij daar 12.11 uur van.
Wat ik interessanter zou vinden, is een routeplanner die rekening houdt met de hoogte van de caravan. Zo heeft de routeplanner welke in onze auto zit ingebouwd ons een keer richting een tunneltje van 2 meter hoogte gestuurd. Gelukkig zagen we het op tijd en konden we makkelijk een andere weg kiezen. Maar je zou er maar voor staan en dan achteruit moeten manouvreren in een drukke stad. Daar zit je toch niet echt op te wachten. Maar neem aan dat je dan een routeplanner moet kiezen die gebruikt wordt in vrachtwagens.
Geplaatst door: ® daphne 
, Datum:
04.04.2011 21:02
@caravanner: Routeplanners die rekening houden met hoogte en breedte zijn via de kaartleveranciers van navigatiesystemen te verkrijgen.
Navteq heeft hiervoor Navteq transport en Teleatlas heeft Teleatlas Logistics. Dit zijn de vrachtwagenkaarten die dus met de hoogte en breedte rekening houden, maar ook of je er met gevaarlijke stoffen mag rijden etc.
Niet te verwarren met simpele keuze voor vrachtwagenfunctie op de normale navigatiesystemen (auto/fiets/voetganger/vrachtwagen).
Caravanners kunnen hier hun voordeel mee doen om zo nooit meer in penibele situaties terecht te komen, maar je mist zo ook de mooie routes. Tis beter om naast de navigatie ook op kaart in de gaten te houden of je niet voor moeilijke situaties komt te staan.
Geplaatst door: Marieke
, Datum:
04.04.2011 21:39
Routenet kun je ook kiezen dat je met aanhanger rijdt.
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
04.04.2011 23:03
Naast de Tom-Tom altijd het gele Michelinboek op schoot (of de avond voor vertrek/verkassen even bekijken). Vanaf Vannes werden we door Tom-Tom via Brest naar het Saint Brieuc gestuurd, terwijl ik toch maar voor de kaart en m'n gezonde verstand heb gekozen . Schitterend brede weg, hardstikke rustig en scheelde heel veel kilometers.
Stukje voor Crest steeds maar naar links gestuurd terwijl ik echt weet dat de Col de la Machine en Pont-en-Royans onmogelijk met een caravan te rijden zijn.
Stelregel nog steeds: de kortste weg van A naar B is een rechte lijn en dat houd ik aan met de kaart voor ogen. Is nooit misgegaan.
Geplaatst door: Texel
, Datum:
04.04.2011 23:34
Wat voor navigatiesysteem je ook hebt, neem altijd de gratis ANWB-routekaart mee. En bekijk hem! Hierop kun je middels symbooltjes zien of een route alleen voor ervaren caravanners is of zelfs wordt afgeraden.
Geplaatst door: ® Irene 1 
, Datum:
05.04.2011 00:10
De combi van Michelingids en ANWB routekaart is ideaal. De tomtom mag vertellen welke route hij kiest en dan kijk ik zelf op de kaart of ik het ermee eens kan zijn.(soms een aardige variatie)
Zelf na blijven denken ;-) heeft ons nog immer goed op weg gehouden.
Geplaatst door: Caravanner
, Datum:
05.04.2011 12:41
Ben het helemaal met voorgangers eens: altijd de wegenkaart erbij houden. Wij hebben altijd de ANWB en Michelingids erbij. Vervelende is alleen dat de snelweg vaak niet op de camping eindigt (of eigenlijk gelukkig maar). Laatste stuk vaak met de caravan door dorpjes of stadjes heen. En dan gaat het toch vaak op de navi. Ben bovendien nog geen wegenkaart tegengekomen waar de hoogte van de weg- of spoorviaducten instaat. En daar wil het dus wel eens fout gaan en kom je met je caravan in een situatie terecht zoals ik hierboven aangaf. Ik neem eigenlijk aan dat bij een navi-systeem voor vrachtauto's er wel rekening is gehouden met dit soort viaducten/tunneltjes in de dorpen/steden. Maar is dat echt zo? Is er iemand die daar antwoord op weet? O ja, en natuurlijk kiezen we voor de rondweg als die er is, maar die is niet altijd aanwezig.
Geplaatst door: Bonasera
, Datum:
05.04.2011 17:18
Geplaatst door: ® daphne 
, Datum:
05.04.2011 18:13
@caravanner. Dat antwoord over echte vrachtwagennavigatie heb ik ergens onder je vorige post al gegeven.
Je moet aangepast kaartmateriaal hebben van Navteq Transport of TeleAtlas logistics.