Man geen zin in vakantie... (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Sara
, Datum:
05.07.2012 20:41
Mijn man vertelde zojuist dat hij geen zin heeft in de vakantie... Hij vindt kamperen hard werken en met onze 5 kinderen is een andere vakantie te duur.
Hij vindt dat wij de hele dag bezig zijn met organiseren en niet toekomen aan onze eigen behoeftes. Ik vind het juist leuk om met het gezin dingen te ondernemen terwijl hij juist behoefte heeft aan tijd voor zichzelf (fietsen, golfen).
Dar zijn geen bezigheden van een uurtje, dus dat betekent dat ik een hele of halve dag alleen voor de kinderen (10, 9,7,4 en 1 jaar) moet zorgen. Ik heb zelf niet zo'n behoefte om mijn heil buiten de camping te zoeken, maar vind het een soort belediging dat hij er niks aan vindt met gezin maar wel als hij zijn eigen uitjes kan doen. Begrijp me goed: ik gun hem zijn uitjes van harte maar ik vind het pijnlijk dat hij de rest van de vakantie hard werken vindt en zich verveelt op de camping. Ben ik nu kinderachtig?
Geplaatst door: Moi34
, Datum:
05.07.2012 20:49
NEE, je bent helemaal niet kinderachtig! Jullie hebben toch samen kinderen en jij niet alleen. Als hij geen zin heeft in kamperen, wil hij dan wel 2 a 3 weken thuis zitten? Moet hij dan toch ook iets met de kinderen ondernemen. Of laat hij dat ook alleen aan jou over?? Ik word een beetje kriebelig van deze situatie en heb het wel mt jou te doen!
Geplaatst door: ® marie 
, Datum:
05.07.2012 20:52
Nee, dat ben je niet. Maar als jullie relatie goed loopt, zou zoiets wel uit te middelen moeten zijn. Dat je man meer zin heeft in golfen dan in 5 kinderen entertainen is best te begrijpen, alleen kan hij dan toch niet zn verantwoordelijkheden uit de weg gaan. Die hij trouwens ook heeft als jullie thuis blijven. Want wat is het verschil tussen met 5 kinderen kamperen en met 5 kinderen thuis zijn, in de vakantie?
Ik stel me zo voor dat het bij ons zo zou gaan, dat hij wel 2x of zo lekker gaat golfen in zn eentje, en de rest van de vakantie gezellig leuke dingen doet met de kinderen.
Geplaatst door: Katinka 
, Datum:
05.07.2012 20:54
dan moet hij maar zin maken!
anders zelf maar met de kinderen op vakantie gaan,of een keer een weekend zonder hem wegggaan, zijn ze gauw genezen.
Je moet gewoon duidelijk zijn en dat hij ook rekening met jou en de kinderen moet houden.
Geplaatst door: caroline
, Datum:
05.07.2012 20:55
Het is toch altijd hard werken met 5 kinderen in die leeftijd, ongeacht wat voor soort vakantie je boekt. Jullie hebben samen de kinderen op de wereld gezet en zullen de boel ook samen draaiende moeten houden. Jullie hebben tenslotte allebei vakantie.
Dat af en toe 1 van de 2 ff wat anders gaat doen lijkt me oké, maar dan heeft daarna de ander ook recht op wat afzondering.
Wij hebben 'maar' 2 kids en soms loopt mijn man met ze naar de speeltuin en kan ik ff een uurtje rustig aan doen en daarna gaat hij een rondje foto's maken ofzo (is zijn hobby).
Toch moeten jullie hier samen een evenwicht in vinden, succes!
, Datum:
05.07.2012 20:58
Even voor de duidelijkheid: hij doet heel veel op de camping (koken, opruimen, vissen met de kinderen, etc), alleen ik vind het pijnlijk dat hij het dan niet naar z'n zin heeft. Maar wel als hij zijn eigen uitjes doet. Ik zou graag zien dat hij ook van z'n gezin geniet en het rommelen op de camping. Het is toch leuk om met je gezin erop uit te trekken of gewoon een spelletje te doen of te ravotten in t zwembad?
Geplaatst door: frank 
, Datum:
05.07.2012 20:59
Tijd voor een relatietherapeut?
, Datum:
05.07.2012 21:06
@frank: haha, misschien wel! Nogmaals, het is geen onoverkomelijk probleem maar het verbaast mij gewoon dat iemand met een gezin alleen kan genieten van z'n eigen uitjes!
Geplaatst door: ® marie 
, Datum:
05.07.2012 21:13
Sara, in dat geval is het lastig er iets van te zeggen, want zijn gevoel kan hij niet dwingen. Het is natuurlijk geen schande dat hij eerlijk tegen je is, integendeel, zo moet het zijn dat echtelieden hun gevoel tegen elkaar uitspreken, ook als het om deze dingen gaat. Het feit dat hij geen zin heeft in vakantie kun je hem op zich dus niet kwalijk nemen, zolang hij zijn verantwoordelijkheden niet ontloopt.
Het zou kunnen dat er iets achter zit in de zin van dat hij moe is of een beetje last heeft van een midlifecrisis.
Als hij inderdaad zijn verantwoordelijkheden neemt, zijn best doet en goed is voor jou en de kinderen, zou je hem kunnen voor te stellen, dat jullie gaan kamperen in een omgeving die hem aantrekt om te fietsen en hem dan gewoon een paar keer te laten gaan. Of dichtbij een golfbaan en dan hetzelfde verhaal.
Wellicht knapt hij van een paar van die dagen helemaal op en heeft de rest van de tijd extra energie en motivatie om het leuk te maken met zn allen.
Geplaatst door: Marianne(junior)
, Datum:
05.07.2012 21:15
Sara, kan het zijn dat je man nu moe is(en juist erg aan vakantie toe? en er daardoor tegen op ziet, maar ter plekke en eenmaal uitgerust er wel weer van kan genieten? Hoe ging dat ander jaren? Ik kan me voorstellen dat een gezin met 5 kinderen veel energie kost, maar dat geldt ook voor jou.
Geplaatst door: Carolien
, Datum:
05.07.2012 21:16
Sara, ik zie het juist als een teken van goeie communicatie dat je man met jou zijn gevoelens hierover deelt! Dus zie het vooral niet als een pijnlijke afwijzing maar als een toenaderingspoging om met jou te delen wat hij voelt! Ik kan het me ook wel voorstellen want het is natuurlijk ook hard werken met 5 kinderen en helemaal als je op een camping zit!En volgens mij zegt hij daarmee toch niet dat hij geen zin in die kinderen heeft en niet wil gaan, maar dat hij er tegen op ziet?
Vraag hoe hij het wel ziet zitten. Misschien een camping waar veel te doen is voor de kinderen? En spreek af dat hij ook dingen zonder kinderen gaat doen en dat jij dat ook kunt doen als je dat wilt. Praat gewoon met elkaar zonder je aangevallen of afgewezen te voelen! Gaat vast wel goed komen! Veel succes!
Geplaatst door: ® sonja
, Datum:
05.07.2012 21:18
Sorry hoor, begrijp me niet verkeerd.
Maar had hij niet beter na kunnen denken voordat hij 5 kinderen op de wereld zetten.
Vakantie met je gezin, moet toch één van de leukste dingen zijn die je doet op een jaar.
Hoe komt dat op jullie kinderen over?
Pappa heeft geen zin in vakantie met jullie, hij vind vakantie met jullie alleen maar hard werken!!!
Ik kan alleen maar zeggen, man kijk wat voor moois je op de wereld heb gezet en geniet ervan.
Geplaatst door: lisa
, Datum:
05.07.2012 21:19
Ik kan me er best iets bij voorstellen, ik heb ook een groot gezin en je bent een groot deel van de dag bezig met koken, wassen opruimen, redderen dat is gewoon zo. Je hebt nauwelijks tijd voor jezelf. Is het geen idee in NL een huisje te huren, last minute met een subtropisch zwembad erbij, een vaatwasser en een tuin. Dan heb je in ieder geval meer rust en dan spreek je af dat hij om de middag een middag mag fietsen of golfen maar de andere middag bij het gezin is en dat jij ook tijd voor jezelf krijgt, dat hij de kinderen meeneemt en jij lekker gaat lezen of zo? Zo losten wij dit op. Hetzelfde met uitslapen trouwens. En je bent niet kinderachtig maar je man heeft misschien een zware baan en een groot gezin en dan heb je nu eenmaal weleens behoefte aan alleen zijn.
Geplaatst door: ® Koert 
, Datum:
05.07.2012 21:24
Waarschijnlijk gaat iedereen nu over me heen vallen.........
Ik kan me deze situatie wel voorstellen. Hij werkt het hele jaar en wil ook leuke dingen doen op vakantie. Thuis draait alles al om de kinderen en die ene keer per jaar wil hij ook dingen voor zichzelf doen. Ik denk dat dat het verschil tussen mannen en vrouwen is. Wij hebben 2 kinderen en ons hele leven draait al bijna helemaal alleen rond de kinderen. Als wij op de camping staan ga ik er ook regelmatig in m'n eentje op uit om dingen te doen die ik wil; heerlijk ongestoord (niet de hele dag trouwens). Tijdens de mei-vakanties hebben m'n ouders een aantal malen een huisje gehuurd waar wij dan de 2e helft van de week in mochten: bedankt, maar nee. Mijn vrouw ging dan wel met de kinderen en een vriendin. Zij hadden het heel gezellig en ik had het ook super thuis lekker in m'n eentje!
, Datum:
05.07.2012 21:25
@sonja, wel wat kort door de bocht! Vakantie MOET niet leuk zijn, maar het is wel fijn als het dat is. En dat heeft niets te maken met de wens om kinderen te krijgen!
Geplaatst door: Anneke
, Datum:
05.07.2012 21:25
Mm, herken een beetje hoe ik nu tegen de vakantie aankijk. Heel druk jaar achter de rug...Veel zorgen om onze dochter gehad van 5... En ben gewoon moe en ben soms even alles zat..we hebben 3 Kids onder de 8 en het afgelopen jaar was het niet altijd gezellig thuis, ook onderling tussen de Kids Was er heel veel gekibbe ikweet als we eenmaal er zijn (op welke camping dan ookwant we reserveren nooit) dat ik me kan ontspannen, maar nu zo'n 2 weken voor de vertrekdatum krijg ik het wel even benauwd, alles pakken?..waren we er maar...Sara ik kan me echt voorstellen dat je geschrokken bent en dat het pijnlijk is. Spreek het uit naar hem toe hoe pijnlijk dit voor jou is. Pff 5 Kids en eentje van 1! Lijkt me dat jullie juist op de camping heerlijk vaN die prachtige Kids kunnen genieten!
, Datum:
05.07.2012 21:33
@Koert, ik val niet over je heen en volgens mij hebben vrouwen dat ook hoor. Ik in elk geval wel! Ik vind het soms ook heerlijk om lekker alleen thuis te zijn, man weg, kinderen weg en doen waar ik zin in heb. Dat kan variëren van met een bord op schoot tv kijken, uren lezen op de bank, geen rotzooi opruimen en niemand die iets aan me vraagt, tot op stap met een vriendin. Daar heeft toch iedereen af en toe behoefte aan? Zeker naast een baan, gezin etc.
En ik vind dat zo fijn juist omdat ik ook een lekker gezin heb waarmee ik het leuk kan hebben!
Geplaatst door: Marianne(junior)
, Datum:
05.07.2012 21:34
@Koert, zou zo maar kunnen dat verschil man/vrouw. Ik zie het in mijn omgeving wel meer dat vaders tijd voor zichzelf claimen, en eigenlijk zelden bij moeders.
, Datum:
05.07.2012 21:38
Wat een fijne reacties allemaal! En ik kan er echt wat mee! Met name nu ik lees dat nog meer mensen (mannen) die behoefte hebben.
Hij is inderdaad erg moe en het hele jaar draait om de kinderen en hun sporten. Daar genieten we enorm van, maar we zijn bijna nooit met zn allen gezellig thuis. Altijd moet er wel een of twee sporten. Vandaar dat ik zo uitkijk naar de vakantie en mijn man dus juist meer tijd voor ichzelf wilt. Dat gaf hij ook aan. Dus verschillende behoeftes!
Geplaatst door: leo
, Datum:
05.07.2012 21:47
Sara, als jullie thuis blijven heeft hij toch ook de hele dag de kinderen om zich heen? Mijn ervaring is juist dat ze op de camping zichzelf veel beter vermaken dan thuis en dan dus "minder kind" aan ze hebt.
Ook ik vind trouwens dat de tijd die ik voor mijzelf heb de leukste tijd, maar dat komt omdat het oases van rust zijn in ons hectische familieleven (4 kinderen). Juist omdat ze zo schaars zijn, zijn ze zo kostbaar voor mij. Maar als ik alleen tijd voor mijzelf zou hebben, dan zou ik smachten naar mijn vrouw en kinderen.
Dus zeg ik: gun hem zijn liefhebberijen maar maak er wel duidelijke afspraken over.