La Sousta is geen jongerencamping meer! (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: John
, Datum:
01.08.2014 18:47
Wij zijn net terug van La Sousta in Remoulins. Het was voor ons alweer de elfde keer dat wij op deze camping waren. De camping was dit jaar, meer dan voorgaande jaren een "Nederlandse" camping, met hoofdzakelijk gezinnen met pubers. Helaas hebben een aantal jongeren zich misdragen op en om de camping. Vaak door overmatig drankgebruik waren de jongeren luidruchtig, brutaal en baldadig. Overal waar deze kwamen, lieten deze een spoor van rommel achter en maakten zij kabaal. Dit werd niet getolereerd door de camping, maar ook niet door de bewaking van de pont du Gard.
Het gevolg van de gedragingen van deze groepen, is dat de jongeren overal (camping, Pont, veldjes en bos) met soms geweld werden verdreven. De campingleiding heeft te kennen gegeven dat zij het vermaak van jongeren niet kunnen en willen faciliteren. Op het eigen terrein is er, naar hun zeggen, geen plek waar de jongeren ongestoord (en niet storend) bij elkaar kunnen komen. Ook geven zij aan dat jongeren die zich misdragen (ter beoordeling van campingleiding, security en gendarmerie) samen met hun familie van de camping zullen worden verwijderd en in de toekomst niet meer welkom zullen zijn.
Het succes van La Sousta heeft ervoor gezorgd dat de jeugd die zich gedraagt en er geen zooitje van maakt, geen plek meer heeft om te "Chillen".
Geplaatst door: Elfriede
, Datum:
01.08.2014 19:35
Jammer dat de goeden onder de kwaden moeten lijden.
Heel begrijpelijk dat "koning puber" begrensd word, als hij/zij voor overlast zorgt.
Geplaatst door: Ann
, Datum:
01.08.2014 20:38
Ook de jongeren die s,avonds gewoon een ticket wilden kopen bij de Pont en zich netjes gedroegen,werden weggejaagd onder dreiging van gummiknuppels,pepperspray en gendarmery.Jammer dat dat zo moet.
Geplaatst door: jan
, Datum:
02.08.2014 09:57
Waar zijn de ouders van deze , zich misdragende, jongeren?
Is op meer campings in frankrijk, als kinderen zich misdragen wordt de hele familie van de camping verwijderd.
Jammer dat dit nodig is. In juni nog genoten van een heerlijke week op la sousta
Geplaatst door: ® marie 
, Datum:
02.08.2014 10:20
Er zijn veel ouders die vinden dat de school, de camping, de politie of de buurman op hun kinderen moet letten en zeker niet zij zelf. Ik begrijp die camping wel, al weet ik niet of dat de oplossing is. Wat de oplossing wel is, daarvoor heb ik geen idee en ben blij dat ik een puber heb die zich gedraagt.
Geplaatst door: tineke 
, Datum:
02.08.2014 10:55
Op een aantal campings, waar ook pubers komen, moeten de ouders bij aankomst een formulier/handvest ondertekenen, waarbij zij akkoord gaan met het campingreglement, waarin onder meer staat, dat zij toezicht zullen houden op hun kinderen en hen het reglement laten naleven, dat zij geen hinder veroorzaken of beschadigingen aanbrengen aan de omliggende eigendommen en andere ruimtes in het dorp en dat zij, wanneer hun kinderen overlast veroorzaken/zich misdragen, van de camping verwijderd zullen worden.
Het komt misschien onvriendelijk over, als je bij aankomst op een camping direct zo'n formulier moet ondertekenen, maar het werkt wel!
Geplaatst door: jan
, Datum:
02.08.2014 11:37
Bij de pont du gard kunnen jongeren niet meer gaan zitten omdat dit tegenwoordig niet meer vrij toegankelijk is.
op de strandjes en op de camping kunnen ze zich prima vermaken tot een uurtje of twaalf, daarna rust.
jammer, maar het succes van dit forum is de ondergang voor sommige campings.
te vaak worden dezelfde campings genoemd waar dan de massa heen trekt
, Datum:
02.08.2014 11:54
Tineke, het is jammer dat het nodig is, maar ik geef ze groot gelijk.
Jan, ik snap dat nooit zo goed. Als een camping vol is, dan istie toch vol? Of bedoel je dat deze campings vroeger níet vol waren? En zal de markt ook niet werken hier? Als de camping meestal te vol is, zullen mensen dan niet vanzelf voor iets anders kiezen?
Geplaatst door: J
, Datum:
02.08.2014 11:57
nou,nou,jan,je stelt het wel heel dramatisch voor,hoor!
Dat overlast veroorzakende jongeren niet meer welkom zijn wil toch nog niet zeggen, dat dat de ondergang is van de camping....?
Geplaatst door: jan v z
, Datum:
02.08.2014 12:08
Tja, wat is overlast.
De koeien moeten niet vergeten dat ze vroeger ook kalf geweest zijn.
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
02.08.2014 12:14
Denk dat men in Frankrijk de kinderen over het algemeen wat strenger opvoed dan in Nederland. Er wordt gesproken over overmatig drankgebruik en baldadigheid. De meeste campingeigenaren hebben de laatste jaren toch meer moeite om de boel draaiende te houden en wanneer je spullen vernield worden of andere gasten wegblijven vanwege het gedrag van jongeren is dat - op z'n zachtst gezegd - niet fijn.
, Datum:
02.08.2014 12:41
Weet jij niet wat overlast is, Jan v Z? Was jij vroeger zo'n kalf dat geen rekening hield met anderen? En geldt dat voor jouw kinderen ook?
Geplaatst door: ® s@ndra 
, Datum:
02.08.2014 12:49
Vorig jaar op de camping twee groepen jongeren 18+ groep en 18-groep. 18+ groep, maakte veel lawaai, waarschijnlijk ook drank in het spel. 18- groep was om 00.00 uur weer in de tent.
Campingleiding kwam alle ouders langs om een praatje te maken hierover. 18- groep waren de ouders zeer alert, zodra er maar iets te horen was, liep er wel een ouder heen. 18+ groep was totaal geen controle, die bleven tot vroeg in de ochend actief.
Ik heb me toen ook afgevraagd waarom ouders daar dan niets aan doen. Maar helaas werden alle jongeren en hun ouders er op aangekeken!
De leeftijdsgrens was trouwens niet helemaal 18+ of 18- er waren ook oudere jongens/meisjes bij de jonge groep en jongere kinderen bij de oudste groep, dus was het voor de camping wel heel lastig uitzoeken wie nu wat deed! De jongste groep kreeg vaak de schuld want zij zaten op de camping en de oudste groep zwierf door het bos, langs het randje van de camping. Regelmatig werden de jongsten naar de tent gestuurd als er weer mensen kwamen klagen.
Het lijkt mij het meest lastige van camping eigenaar/uitbater zijn. Te veel campings richen zich tegemwoordig op kinderen tot 12 jaar, dat is makkelijk. Maar waar kun je dan nog heen met je 17 jarige kind? Als je campings met 100 tot 200 plaatsen zoekt
Geplaatst door: frank
, Datum:
02.08.2014 12:56
Lijkt me niet zo moeilijk zoek een camping bij een dorp waar ze lopend naar de disco of kroeg kunnen. Deed ik vroeger ook en zat plekken waar dat kan: Vallon Pont d'Arc, Ares, Argeles om er maar een paar uit eigen ervaring te noemen.
Moeten ze alleen als ze terug komen proberen een beetje stil te zijn.
Geplaatst door: Hannah 
, Datum:
02.08.2014 13:30
Wat is het probleem, wat is jammer? Jongeren die zich misdragen zullen samen met hun familie van de camping worden verwijderd. Lijkt mij heel prima! Bij veel campings staat in de regels (voor iedereen te zien bij boeking) dat het vanaf een bepaalde tijd stil moet zijn, meestal 23 of 24 uur. Geldt ook voor kalveren, laat staan dat ze vernielingen aanrichten. Die mogen van mij verzocht worden te vertrekken en ja als het pubers betreft zal de familie meegaan.
Zelf zoek ik de campings daar op uit, campings met disco of zich richtend op allerlei avondvertier mijd ik. Ik wil 's nachts geen herrie aan mijn hoofd, prima als campingeigenaren hun regels willen handhaven!
Geplaatst door: Hannah 
, Datum:
02.08.2014 13:39
Huh sandra? Waar kun je heen met je 17 jarige kind? Nou gewoon naar ELKE camping die jullie als gezin leuk lijkt, hebben wij ook altijd gedaan. Zolang de 17jarige zich aan de regels houdt, want anders wordt je verwijderd en terecht.
Ik vraag me dan echt af of de ouders die vinden dat het moet kunnen dat ze lallend en herriemakend in de nacht over de camping lopen dat thuis ook goed vinden. Na het uitgaan met veel lawaai midden in de nacht binnenkomen, beng voordier dicht, stampend en stuikelend op de trap, misschien en passant leuk een leuning afbreken? Lijkt me niet. Waarom moet dat op vakantie dan normaal zijn want ach we zijn allemaal jong geweest?
Geplaatst door: Hans030 
, Datum:
02.08.2014 14:34
Iedereen is ooit 'kalf' geweest, maar ik kan mij echt niet herinneren dat het getolereerd zou worden dat een groep jongeren in mijn jeugd dergelijke grote overlast zou veroorzaken. Natuurlijk werd er gelachen -tot te laat op de avond- en werd er een zeker kat en muis-spelletje gespeeld met de campingleiding en -zeker in de ogen van de oudere kampeerders- misschien iets te veel herrie gemaakt, maar dingen slopen etc. heb ik nooit meegemaakt. Hooguit dat er iets te veel werd gedronken en wat geluidsoverlast ontstond. Die overigens net zo snel weer ophield als er grenzen aan werden gesteld (kan mij nog camping herinneren waar de jongeren in een weiland dat van de eigenaar was onder een paar bomen mochten rondhangen, maar 00.00 was het toch echt afgelopen). Maar blijkbaar zijn de tijden veranderd.
Geplaatst door: John
, Datum:
02.08.2014 15:03
Tot enkele jaren geleden verzamelde de jeugd, verdeeld in soms wel 8 groepen, zich bij de receptie, het rode toiletgebouw of in de arena, om daarna te vertrekken naar de Pont. Daar zaten zij dan, soms tot 's ochtends vroeg, op/onder/naast de brug. De beveiliging van de camping en de Pont zat vaak gezellig bij deze groepen. Voor vertrek werd de rommel verzameld en in de containers gegooid.
Sinds een paar jaar komen echter meer en meer jongeren, die beter op de feeststraat van Chersonissos thuishoren. Zij maakten veel kabaal, ruimden hun rommel niet op en smeten flessen kapot tegen de rotsen en de Pont. De beveiliging is hierdoor harder gaan optreden tegen ALLE jongeren. De jeugd die hier soms al jaren komt, is hier de dupe van. Op de Pont is de jeugd inderdaad niet meer welkom, net zoals op de strandjes en veldjes van de camping.
Een oproep aan alle jongeren die lekker de beest willen uithangen! Ga lekker naar Cherso, Salou of Mallorca. Bedenk dat een uniformdrager in Frankrijk (een T-shirt met security is ook een uniform!) niet met zich laat sollen en snel naar de Tazer, Pepperspray en de knuppel grijpt!
Geplaatst door: ® s@ndra 
, Datum:
02.08.2014 15:03
Nou Hannah, pubers in het algemeen, en zeker ook die van mij, zoeken andere jongelui, die willen niet de hele dag met pa en ma voor de tent zitten. Meer en meer campings richten zich vooral op ouders met kinderen tot twaalf jaar. Daar vinden mijn pubers geen aansluiting. Ik vind het momenteel heel lastig om een leuke camping te vinden, voor hen, maar dan wel een waar ik zelf ook wil zijn. Toen ik zelf die leeftijd had, heette het nog geen chillen, maar dat was wel wat wij deden op de camping. En dat mocht ook.
Op de camping waar wij vorig jaar waren mocht het ook tot er dus overlast kwam, en toen werden de jongeren weggestuurd en de hele avond gecontroleerd en terechtgewezen. Dat maakte het niet gezelliger voor hen.
Onze dochter, nu zestien, vraagt zichzelf serieus af, of ze volgend jaar nog wel mee wil.
Geplaatst door: jan v z
, Datum:
02.08.2014 15:07
Volgen mij zijn de normen zo vervaagd dat je ook nog moet uitleggen dat criminaliteit niet getolereerd kan worden.
Snap ook niet dat ze er ook nog eens ongestraft mee weg komen.
Maar sluit me volledig bij Hans aan dat er best wel eens wat te veel lawaai kan zijn.
Maar wanneer ik dan zie dat afgelopen jaar er een koppeltje jongeren bij de pingpong tafel stonden en om half 11 een vrouw begon te klagen gaan mij de schouders hangen.