La Sousta is geen jongerencamping meer! (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: John
, Datum:
03.08.2014 14:23
De discussie wijkt uit richting opvoeding van kinderen.
Het enige dat ik met dit bericht wilde aangeven is, dat La Sousta voor jongeren van 17 tot ergens in de twintig, niet meer zo leuk is als vroeger. De camping is nog altijd zeer de moeite waard voor een kort of langer bezoek. De tijd dat jongeren hier, in kleinere of grotere groepen, konden rondhangen op of om de camping is echter voorbij.
Geplaatst door: Jeanet
, Datum:
03.08.2014 14:49
Op camping Solaire in Veynes zal dit niet gebeuren. Hier staat sport centraal, niet de drank. En de eigenaar zal er voor zorgen dat jongeren zich niet misdragen. Hij is, terecht, heel streng op dit gebied.
Geplaatst door: jan
, Datum:
03.08.2014 18:13
Hopen dat t zo blijft.
La Sousta was ook een gewone gezellige camping zonder enige overlast enkele jaren geleden.
en ouderss letten op hun kinderen, maar helaas zijn sommige kinderen net wat slimmer dan de ouders.
Hoeveel pubers ontsnappen in de nacht niet uit hun tentje terwijl ze zich vooraf netjes hebben afgemeld?
En de ouders maar denken dat ze heerlijk slapen.
Geplaatst door: Henny
, Datum:
04.08.2014 09:39
In de tijd dat onze kinderen pubers waren ( nu eind 30 begin40) gingen ze naar een disco ver buiten het dorp. Met andere ouders werd afgesproken wie ze bracht en wie ze haalden.
Was je aan de beurt om ze te halen dan liep de wekker om 01 uur af. Ouders stapten in de auto die al buiten de poort stond.
Als ze terug kwamen dan hoorde je "sssttttt" "stil", "zachtjes" door de ouders en onderdrukt gelachen door de pubers.
s'Morgens sliepen ze lang uit, als ze hun tent verkeerd hadden neergezet ( eigenwijs waren ze wel) dan branden ze de tent uit van de zon.
Daarna met de groep naar het meer . Ze hadden de tijd van hun leven want zeker 4 jaar wilden ze naar dezelfde camping waar geen bar, animatie of zwembad was.........
En nee...onze kinderen toleren niet van hun kinderen dat andere last van ze hebben en/of dingen kapot maken, thuis maar ook niet op vakantie.
Geplaatst door: Fellow
, Datum:
04.08.2014 13:46
Op alle iets grotere campings komen pubers.
Meestal zonder problemen.
Deze zomer op les cascades waren er ook genoeg.
De bewaker speelde het slim. De jeugd ging naar de rivier voor het kampvuur. Het toegangshek hoorde om 11 uur dicht te gaan. Maar in overleg met jeugd deed hij het pas om 12.30 dicht.
Gevolg geen overlast op camping. Bewaker had greep op de groep.
Gecontroleerd naar de tent. Eerste dagen nog veel glas op het strand. Na door ons ouders de jeugd hierop aangesproken was dat ook over.
De camping had helaas geen invloed op wildkampeerders op het strand en overlast van de parkeerplaats aan de overkant van de rivier.
Geplaatst door: ® Marijke(andere) 
, Datum:
04.08.2014 17:21
Sorry, maar als ik programma's zie over vakantie oorden met jongeren (niet enkel de Nederlandse) dan zie ik vaak drinkende/zuipende lallende in het ziekenhuis terecht komende jongeren. Coma zuipen is een begrip van de laatste jaren daar hadden wij en onze kinderen tussen de 33 en 40 vroeger nog niet zo van gehoord. Er werd weleens te veel gedronken en vast wel eens een blowtje gerookt (ben echt wel van deze tijd) ik hoop toch niet dat het zo toe gaat op de campings.
, Datum:
04.08.2014 17:52
Zo gaat het er echt niet aan toe Marijke. Tussen de groepen welwillende jongeren, zijn er enkelen die rommel achterlaten en kabaal maken. Hierdoor laten zich weer een paar jongelui meeslepen. Het gevolg is dat "de Nederlandse jeugd" de schuld krijgt van de overlast. Het zijn echt geen Oh Oh Cherso perikelen.
, Datum:
04.08.2014 18:07
La Sousta is nog altijd een leuke, sfeervolle camping. Het enige dat ik met deze draad wilde aangeven, is dat er voor jongeren, vanaf dit jaar, minder te doen zal zijn. De dorpsfeesten zijn nog altijd hartstikke leuk, maar daarna heeft de jeugd geen plek meer op en om de camping waar ze zich kunnen vermaken.
Wij gaan zeker terug naar La Sousta maar onze kinderen twijfelen hierover.
, Datum:
04.08.2014 18:40
Kunnen ze ook niet op de strandjes langs de rivier terecht? Die werden in juni ook gebruikt door jongeren. Mn aan de overkant van de camping.
Geplaatst door: Annette
, Datum:
04.08.2014 18:59
Wij zijn net terug van La Sousta en hebben ons daar verschillende nachten liggen ergeren aan de vooral Nederlandse jongeren. En dan lagen wij zelfs achteraan bij het groene toiletgebouw. Rond een uur of 3, zelfs een keer rond 4 uur, waren ze herrie aan het maken en rotzooi aan het trappen. Van de ouders hoor je op dat moment niets, ook de volgende dag gaan ze gewoon weer vrolijk verder terwijl ze ook dicht bij het bewuste toiletgebouw stonden.
Buiten de camping waar de jongeren vaak liepen lag ook overal glas en veel afval dat is, zeker als je daar met je hond wandelt, zeer vervelend. Maar de echte doorslag voor wat betreft de nieuwe maatregel is het gevaarlijke gedrag wat er zich woensdagavond 30 juli afspeelde, toevallig voor sommige jongelui de laatste avond op de camping. Toen werd er namelijk in het bos tegenover de camping een kampvuur gemaakt en daar werden weer flessen drank ingegooid!!! Een levensgevaarlijke situatie maar blijkbaar zijn sommige jongeren niet erg slim, zo niet zeer dom.
Dus ik geef de camping groot gelijk om deze maatregels te treffen.
, Datum:
04.08.2014 19:26
Dat was inderdaad een heel domme actie, maar zij hadden de dag ervoor ook al een kampvuur gemaakt in het gortdroge veldje naast de camping.
Geplaatst door: Herman
, Datum:
04.08.2014 19:35
@Annette geloof je jezelf nu, jongeren die flessen drank in een kampvuur gooien?
Ten eerste is drank een duur artikel, zeker voor jongeren, en dat gooi je echt niet in vuur en ten tweede drank kun je toch beter opdrinken dan in een vuur gooien?
Dit is echt een broodje aap verhaal.
, Datum:
04.08.2014 20:13
Nee Herman, dat is de realiteit.
drank en drugs
Geplaatst door: Marie
, Datum:
04.08.2014 20:51
Maar het zal wel een exces zijn denk ik.
Wat me opvalt, John, is dat je blijkbaar weet dat het op die beruchte avonden om Nederlandse jongeren ging. Zo gek is het dus niet dat die bewakers niet zo dol op Nederlandse jongeren zijn.
Geplaatst door: Jack
, Datum:
04.08.2014 22:26
Kom eens met een goede en onderbouwde reactie beste Jan ipv met oneliners de Nederlandse jeugd iedere keer onderuit te halen.
Geplaatst door: Car2
, Datum:
05.08.2014 08:46
Wij hebben aantal jaren op een supergrote (1500-1600 plaatsen) camping in Spanje gekampeerd. Daar waren regels en hield je daar niet aan, dan werd je verwijderd, duidelijk!
Soms moesten kampeerders (een heel gezin) vertrekken. Werkte je niet mee aan je ontruiming, dan werd het wel voor je gedaan.
Meegemaakt dat 3 tentjes met slaapzakken etc. van een veld op een mini-truck werden gekwakt en buiten de campingpoort werd gedropt.
Op deze camping was orde en rust, tot er weer een groepje buiten de grenzen ging. Verwijdering was weer een signaal naar de anderen.
De jeugd had daar ontzettend veel ontzag voor de "security".
Onze jongste ging op een bepaald moment niet meer met een aantal om, ik zag hem met een paar nieuwe vrienden. Ik vroeg of die al naar huis waren. "Nee, maar er zitten een paar bij die schreeuwen zo en ik wil niet weggestuurd worden".
Als ik beheerder van La Sousta was, na waarschuwing de raddraaiers consequent verwijderen.
, Datum:
05.08.2014 09:19
Nou beste Jack, ik heb niks tegen jongeren, gezellig zelfs.
maar een aantal jaar geleden liep er op la Sousta ook al een groep nederlandse jongeren rond die veel dronken en drugs gebruikten. Ze rommelden toen bij de pont de gard waar ze vrij konden zitten zonder overlast te bezorgen. Franse jongeren zijn precies hetzelfde, alleen zijn de nederlanders op de meeste campings in de meerderheid.
Er waren gelukkig ook groepjes die daar niet aan mee deden.
Geplaatst door: Martinh
, Datum:
05.08.2014 09:20
Waar zijn de ouders? Nou, die grijpen niet in of kijken de andere kant op.
Ook bij kleine dingen zoals shorts in zwembad, en grote banden in het zwembad ( terwijl duidelijk is dat dit niet mag) zeggen ouders alleen maar:"niet te dicht bij de kant als je in de band springt". Wat de gevolgen zijn als ze verkeerd springen en op de zwembadrand vallen zeggen ze niets. Er worden geen regels gesteld, maar vooral niet uitgelegd waarom wel of niet. En als de campingeigenaar er wat van zegt, staan de ouders met hun rug naar hem toe en doen ze alsof ze van niets weten (daadwerkelijk meegemaakt) en daarna nog zeuren dat er niets mag.
Kennelijk wat moeite met regels en autoriteit.
Geplaatst door: andere Jack
, Datum:
05.08.2014 10:05
De regel is 18 jaar bij alcohol. Zag tijdens het journaal toen het over jongere en drank ging ( op campings !!) een meisje zeggen dat ze de drank van haar moeder kreeg ( meisje was +/-16)
Toen er aan de moeder werd gevraagd of ze niet wist van de leeftijdsgrens lachte ze en zei dat ze het flauwekul vond en dat het van haar mocht.
Ja maar het mag niet van de wet.......nou dan hadden ze die wet maar niet in moeten voeren hahaha ( en er werd dom gelachen)
Dat zijn hetzelfde soort ouders die gewoon de andere kant opkijken als hun kind rotzooi maakt en overlast bezorgt.
Natuurlijk zijn er ook veel, gelukkig héél veel ouders die nog wel opvoeden naar normen en waarden!
, Datum:
05.08.2014 11:58
De discussie verzand in "normen en waarden", "alcohol onder de 18", opvoeding en hoe een camping moet optreden tegen jongeren die zich misdragen.
Camping La Sousta is een fijne camping, waar de leiding streng optreed tegen jongeren die zich niet aan de regels houden. Het is dan ook al voorgekomen dat mensen zijn verwijderd van de camping. Zij kunnen dit echter alleen maar doen als zij 100 % zeker zijn dat de betreffende jongeren zich daadwerkelijk schuldig hebben gemaakt aan het overtreden van de regels. Ik denk dat niemand het leuk zal vinden als zij verwijderd worden omdat hun zoon eenzelfde petje en broek aanhad dan een "raddraaier".
Het is ook absoluut niet zo dat hordes bezopen jongeren rondlopen op en om de camping. Het zijn meestal jongeren die met hun ouders voor het eerst op de camping zijn, omdat de camping wordt beschreven als een "jongerencamping", die zich niet helemaal aan de regels houden.
In al die jaren dat wij op de camping verbleven, hebben wij nooit last gehad van geluidsoverlast van jongeren. Natuurlijk zijn wij er wel eens van wakker geworden, maar daarna sliepen wij gewoon lekker verder. Het is niet zo dat er hele nachten wordt gekeet.
Er is een grote groep jongeren, die al jaren op de camping komt, die gewoon leuk bezig zijn. Deze groep wordt ieder jaar aangevuld met "verse" jeugd die voor het eerst komt. Binnen die groep wordt ook wel wat gedronken, maar excessen zijn er niet, doordat de groep zich onderling corrigeert. Ook nemen zij altijd vuilniszakken mee, om eventuele rommel op te ruimen. Deze groep komt niet op de tenen lopend, stilzwijgend terug op de camping, maar beperkt de last voor anderen tot een minimum.
Ik hoop dat deze jeugd terugkomt op de camping, om een leuke vakantie te hebben. Voor mij hoeft La Sousta geen senioren camping te worden in het hoogseizoen.