Gekke ervaring met een PIN Card betaling. (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Dick
, Datum:
08.08.2014 23:27
Ik wil even mijn ervaring delen over een betaling, gedaan met de gewone pin card of betaalkaart, waarmee je ook geld uit de muur kunt halen (niet de credit card dus).
Met die card betaal ik standaard in Franse winkels en ook de Franse camping.
Ik heb de camping met de betaalkaart betaald, flink bedrag, en de eerste keer gaf het schermpje aan waar je je pin in toets dat de betaling niet accoord was en het proces werd afgebroken. Nog een keer proberen en jawel toen lukte het wel.
Bij thuiskomst bleek dat het bewuste bedrag twee keer was afgeschreven. Direct de bank ING gebeld en toen bleek dat de betaling was afgeschreven en de andere slechts een reservering die ook was afgeschreven.
De ervaring leert dat een reservering wel is afgeschreven maar na een zogenaamd betalingsonderzoek in Frankrijk (naar een dubbele betaling op hetzelfde moment) het geld weer wordt teruggestort.
Met enig doorvragen bleek dit probleem veel voor te komen in Frankrijk maar als het bedrag in de reservering niet wordt teruggestort kan de ING bank een betalingsonderzoek starten.
Ing adviseerde in eerste instantie de camping te bellen en te vragen om het geld terug te storten. Ik heb de camping gebeld en die had het geld slechts 1 keer ontvangen.
Ing weer gebeld en toen bleek dat ik de eerste keer niet geheel juist was geinformeerd en ING wil ook een betalingsonderzoek doen maar als de uitkomst negatief is wordt het bedrag niet teruggestort.
Nu wordt het vaag: De bank in mijn geval ING, beschouwt dit als een betaal automaat betaling waar de gebruiker zelf voor verantwoordelijk is ook als het fout gaat. Zonder meer terugboeken is niet mogelijk of wordt niet gedaan.
En als het betalingsonderzoek negatief is moet je zelf het geld terug zien te krijgen.
Van groot belang is dat bij een geweigerde betaling je een recu vraagt van de weigering want die wordt wel geprint.
Mijn les is, als dit slecht gaat aflopen, dat ik in het buitenland geld uit de muur pin en vervolgens contant ga betalen in winkels en campings.
Geplaatst door: Ellen Dokter
, Datum:
08.08.2014 23:57
Nouuuu...dit is mij in Nederland gebeurd...maar x eerder in buitenland. In Principe niks alarmerends en inderdaad een soort reservering die vaak nadat alles door gevoerd is , gewoon weer wegvalt op je ING betalingsoverzicht . Juist om direct alle betrokkenen te bellen en terug stortingen ect te vragen word het extra verwarrend, maar kan het mij goed voorstellen dit was ook mijn eerste reactie maar de ING medewerker bij mij adviseerde juist om even af te wachten ivm bovenstaande.
Geplaatst door: ® pensionada
, Datum:
09.08.2014 09:24
@Dick, hou je ons op de hoogte hoe het afloopt?
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
09.08.2014 09:53
Gelukkig nog nooit gehad en wij betalen heel veel met creditcard in het buitenland. Maar bedankt voor de tip om een reçu te vragen van de mislukte betaling.
Geplaatst door: ® Irene 1
, Datum:
09.08.2014 11:04
Dit hoor je vaker bij transacties bij tankstations. Een bedrag wordt gereserveerd afgeschreven en later gecorrigeerd met het daadwerkelijke getankte bedrag. Komt eigenlijk altijd weer goed is onze ervaring.
Geplaatst door: Dick
, Datum:
10.08.2014 12:42
Oke, de reservering is opgeheven en het bedrag is niet twee keer afgeschreven.
Les 1: Niet druk maken als dit gebeurd.
Les 2: Bij afbreken of ongeldige betalingstransactie wel het recu opvragen.
Geplaatst door: conny
, Datum:
10.08.2014 15:10
Vorig jaar een dergelijke ervaring met tanken gehad; stond na een week weer op de rekening.
Wordt soms gedaan als "borg"...
Geplaatst door: Lize
, Datum:
10.08.2014 15:18
Wij hadden dit ook in Parijs, bij een boulangerie. Had geen contant geld, meer gekocht dan de bedoeling was omdat pinnen pas vanaf 10 euro mogelijk was. Steeds een foutmelding. Totdat we uiteindelijk met al het bij elkaar geschraapte geld contant hebben afgerekend.
Mijn zoon vertrouwde het zaakje niet, en inderdaad bij thuiskomst bleek het bedrag afgeschreven te zijn (2x).
Na een week was het betreffende bedrag ook weer teruggeboekt door de boulangerie. Gelukkig goed afgelopen dus.
Geplaatst door: tineke
, Datum:
10.08.2014 15:27
Geplaatst door: jeanne
, Datum:
10.08.2014 15:54
Een keer meegemaakt in Beaune, tijdens het betalen met Visacard (er was al op ok gedrukt), viel de elektriciteit en de pinautomaat uit, er moest nog een keer gepind worden. Wij waren benieuwd, maar het bedrag bleek toch maar een keer op de rekening te staan!
Geplaatst door: Nauta
, Datum:
10.08.2014 19:14
Wij hebben dit vorige week gehad bij het tanken. We wilden pinnen, binnen bij de kassa. Het leek gelukt maar de man zei dat het toch niet gelukt was (geen bon van deze transactie gehad). Nog een pinpoging gedaan, nu kwam er wel een melding te zien dat het niet gelukt was. Hiervan liet hij een bonnetje zien. Daarna contant betaald (geen bon hiervan gekregen). We leken bedonderd te zijn want bij thuiskomst bleek de eerste pinpoging wel gelukt te zijn en hebben we dubbel betaald. We zijn erachter aan gegaan en hopen het geld nog terug te krijgen.... Voortaan nooit meer pinnen in Frankrijk....
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
10.08.2014 19:30
@Nauta, ga er niet meteen vanuit dat je bedonderd bent. Zou kunnen, maar het kan ook fout zijn gegaan. Neem contact op met het tankstation met bewijsmateriaal en er is grote kans dat het goed komt.
Geplaatst door: ® Nauta
, Datum:
10.08.2014 19:35
We hebben juist van de 2 gelukte betalingen (pin en contant) geen bon gekregen (eigen domme schuld misschien). Maar via Total Nederland wordt er nu contact gezocht. Wie weet......