Isere/Savoie en haute-Savoie , camping Le coin tranquille in Les Abrets voor begin november 2018 (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Herfstplezier 
, Datum:
04.10.2018 13:16
Hallo,
Ikzelf (41j) en mijn zoon van 11 j gaan in de herfstvakantie (Belgische) vanaf 27 oktober naar Les Abrets.
En dat met een kleine caravan, gelukkig met wat verwarming.
De camping is nog open tot 4 november, dat is mij telefonisch bevestigd. Ze hopen ook wat volk te zien , want hun zwembad is nu overdekt en open.
De bedoeling is om er langs de boorden van de Rhône te gaan fietsen, of uitstapjes te doen naar de bergen (Mont Blanc, etc...) of iets dichter Lac du Bourget enz...
Het is echt moeilijk om in te schatten wat we daar gaan aantreffen. Veel zal afhangen van het weer: en dat kan mijn inziens werkelijk vanalles zijn: van een zonnetje bij 15 gr tot smeltende sneeuw of dagenlange mist en regen.
Nog moeilijker te vinden: wat is er open en wat niet.
Zo'n vakantie met zijn 2: in de zomer heeft men al snel sociaal contact. Is dat in november evengoed mogelijk? Zijn er nog mensen die in die periode er op uit trekken of het ooit gedaan hebben?
Misschien breng ik wel mensen op ideeën?
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
04.10.2018 14:28
Wel eens gedaan, maar niet zo ver. Meestal eind oktober naar de Vogezen dan daar regelmatig vorst en pittig sneeuw gehad en behoorlijk koud. Geen idee of richting de Alpen voor bepaalde delen de winterbanden of mogelijk kettingen voor je auto kunnen worden geëist. Succes
Geplaatst door: Daido
, Datum:
04.10.2018 17:33
Ik zou niet boeken, maar naar de weersverachting kijken vlak voor vertrek. Kan behoorlijk koud en nat zijn.
Geplaatst door: ® Ien1
, Datum:
04.10.2018 18:14
Wij zijn de afgelopen 3 jaar ook in die periode gegaan, naar de Ardennen en Luxemburg. We hebben altijd wel redelijk goed weer gehad, misschien geluk gehad. Maar we stonden bijna altijd maar met een paar mensen op de camping, dus nauwelijks contact met anderen. Misschien dat een camping met zwembad wat meer bezoekers trekt.
Gewoon proberen.
Geplaatst door: Joep
, Datum:
04.10.2018 19:08
In die periode zijn de dagen al heel kort (zelfs al wintertijd!). Al heb je het beste weer wat je kunt krijgen in die periode (zonnig en fris), zul je heel veel in de caravan zitten. Campings zijn bijna uitgestorven. Sociaal contact zal er dus bijna niet zijn.
Heb je ervaring met kamperen in de kou? Kan je verwarming in de caravan de kou aan? Als de temperatuur beneden het vriespunt komt, red je het namelijk niet meer met de gewone rondverwarming. Dan heb je eigenlijk vloerverwarming nodig. Dikke pantoffels en een (douche)kleedje op de vloer kan al veel schelen.
Weet je hoeveel stroom je daar zult hebben? Je hebt, als je elektrisch gaat verwarmen, zeker 2000 Watt nodig. Kies je voor gas, zul je voldoende gasflessen mee moeten hebben.
Geplaatst door: Cornelis
, Datum:
05.10.2018 13:27
Wij gaan regelmatig in de wintermaanden met de caravan op pad. Het hangt een beetje van de camping af of er veel campingbezoekers zijn. Er zijn niet veel campings het gehele jaar of in de wintermaanden open. Maar dat kun je opzoeken. In een populair gebied/streek zul je meer vertier aantreffen dan in een afgelegen dorp. Hou daar dus rekening mee. Over het algemeen heb je best contact met andere campinggasten en zijn die contacten vaak ook wat uitgebreider dan in een drukke zomerperiode. In een caravan stook je het snel warm. Campings die in dat jaargetijde open zijn, zijn daar op ingesteld. Elektriciteit wordt verrekend naar wat je verbruikt, dus let daar goed op, want dat kan aardig in de papieren lopen. (Dus geen elektrische kachels zou ik zeggen. Je hoeft geen extra gasflessen mee te nemen, die kun je daar gewoon huren. En vaak komt de campingeigenaar die brengen en aansluiten voor je. En als het mooi weer is kun je er lekker op uit. Aix- les- Bains is een mooi plaatsje aan het Lac de Bourget, en Chamonix is ook gezellig. En dan 's avonds in een chalet-achtig restaurant raclete eten of een tartiflette. Nou, ik zou het wel weten, genieten!!! Meeste winkels zijn dan open hoor. maken zich op voor de Kerstperiode.
Vergeet de winterbanden niet en neem de sneeuwkettingen mee. Heel handig is een verlengd pijpje voor de schoorsteen op je caravan zodat er geen sneeuw in kan vallen. Wij hebben altijd veel plezier van een paar kunststof tegels (weegt bijna niets) om bij slecht weer een pad te maken van de caravan naar de weg. Succes!!
Geplaatst door: Joep
, Datum:
05.10.2018 14:56
Ik zie dat je op die camping 10 Ampère hebt en dat je niet per verbruik betaald. Dan kan een elektrische kachel tot 2000 Watt wel, als je niet te veel andere dingen aan hebt staan.
, Datum:
05.10.2018 19:08
Dit is wel de laatste week dat de camping open is en ik zou die niet vergelijken met een wintercamping.
Geplaatst door: ® irenem 
, Datum:
06.10.2018 19:22
Wij zijn er in de zomer een aantal keren geweest. Ik zou er niet voor kiezen om daar in het najaar naar toe te gaan. Op Loop- fietsafstand is er naar mijn idee wel ig te beleven. Al het moois moet je wel per auto doen
Maar, in de bergen in november?? Alle omliggende meertjes?? Niets te beleven.
Ik zou het niet reserveren maar de weersomstandigheden blijven volgem en iets kiezen waar je meer mogelijkheden hebt voor die periode.
, Datum:
08.10.2018 09:38
Dank voor de uitgebreide reacties...
Ik zou het inderdaad nog niet als een wintercamping beschouwen. Het mag dan een camping dicht bij de alpen zijn (dicht is ook relatief: daguitstap naar +2000 m is zeker anderhalf uur rijden)
Ik kies voor deze camping omdat het daar "normale" meteorologische omstandigheden zijn (is op 300 m hoogte) eind okt, begin november zal je daar opstaan met wat ochtenddauw en temperaturen zo ergens tussen 0 en 10 gr. Overdag kan het regenen, mistig zijn, waaien, maar het kan evengoed dat er een herfstzonnetje is met temperaturen tussen 8 en 18 gr. Of vergis ik mij schromelijk? Sneeuw zal je er mijn inziens nog niet aantreffen. Ik heb statistieken opgezocht van arc2000 enz... en daar kan begin november sprake zijn van de eerste sneeuwaccumulatie, maar dan spreken we echt al over "de bergen" en nog niet in het dal.
Ik ga inderdaad een extra elektrisch kacheltje meehebben. Ik ben er van overtuigd dat dit niet heelder dagen of nachten zal draaien. 's nachts slapen we met degelijk materiaal en mag de omgeving best frisjes zijn. En in de ochtend eerst effe laten opwarmen (onderwijl nog wat in bed liggend...)
Ik vind het belangrijk dat het sanitair aldaar in propere en warme omstandigheden kan (en dat kan me dunkt)
Het overdekt zwembad heeft toch zo zijn voordelen: bij echt slecht weer toch een alternatief om buiten de vierkante meters van de caravan te komen. En ook daar enige mogelijkheid tot sociaal contact. (dat zijn zo mijn beweegredenen)
We gaan idd veel met de wagen op stap, ofschoon we ook fietsen mee hebben.
De bergen : grote onbekende: vrees voor veel mistig, donker weer : wandeltochten zijn dan niet zonder gevaar: kleine tochtjes , geen risico's nemen.
Bij helder weer en goeie voorspellingen: idd rekening houden met het feit dat de dagen al erg kort zijn. Wat wil zeggen 's morgen héél vroeg vertrekken zodat we bij zonsopgang kunnen vertrekken om dan ook weer tijdig terug te zijn. Ik vrees dat we niet veer liften en aanverwante open zullen aantreffen.
Bezoekje aan Aiguille du Midi bij de Mont Blanc : dat is alvast open.
Je kan je je afvragen : waarom toch? Omdat ik na 10 weken werken, simpelweg er uit moet. En we zijn nu eenmaal herfst. Het vliegtuig nemen richting zon kan ook, maar is toch nog een stuk duurder en mijn zoon is helemaal into kamperen. Al gaan we ongetwijfeld terugdenken aan warme zomeravonden: het glas rosé zal misschien eerder een warme soep worden...
, Datum:
08.10.2018 09:44
We gaan het weer in elk geval opvolgen...
Ik hou jullie op de hoogte...
Ik rijd alleen , en het is me toch al duidelijk geworden dat alles boven de 1000 km echt wel TE ver is, voor een weekje.
De côte d'azur is eerder 1200 km voor mij. Maar enige plek waar je nog enigszins 15 plus temperaturen mag verwachten.
Iemand sprak over camping met meer mogelijkheden in de buurt... alternatieven?
, Datum:
08.10.2018 10:02
Misschien toch een goede optie:
Camping-frankrijk.nlCamping Verte Vallée in Xonrupt LongemerAlles wat u wilt weten over deze camping in Vosges
Vanuit België goed aan te rijden en geen urenlange rit. Camping ligt aan de rand van de bossen tegenover een meer en midden tussen de bergen (zie website). Is het hele jaar open voor zover ik weet. Er is een zwembad. Vanaf de camping zijn pittige fietstochten/wandeltochten te maken naar bijv. de Hohneck of de Col de Schlucht en verder. Gebieden waar men in de winter kan skieën of langlaufen. Tip is de Route de BelBriette; een wandeltocht door de bossen met veel stijgen en dalen rond een meer. Er zijn meestal wat andere gasten op de camping; er worden een paar chalets verhuurd. Succes.
, Datum:
08.10.2018 10:21
Gewoon doen! Ga het ervaren...... en die koude rosé wordt een warme glühwijn, kaarsjes aan, mini raclette stelletje op tafel en genieten maar.
Veel plezier.
Geplaatst door: ® irenem 
, Datum:
08.10.2018 11:32
inderdaad gewoon gaan en genieten.
Ben wel nieuwsgierig naar je bevindingen!
Geplaatst door: ® tineke 
, Datum:
08.10.2018 12:38
, Datum:
08.10.2018 16:08