Tips om te doen in Bretagne (Noord-Finistere) (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: An86
, Datum:
12.10.2018 16:06
Wij gaan deze herfstvakantie (27/10-3/11) een weekje naar Plougasnou in Bretagne (Noord Finistere). We gaan dit keer niet kamperen, maar ik hoop toch dat ik hier om tips mag vragen.
We zijn met 2 volwassenen en 2 kinderen (2 en 4,5 jaar) en onze hond.
Ik vroeg me nu af of er mensen zijn die al in die regio geweest zijn en nog wat aanraders hebben om te doen.
Zelf had ik het volgende al gevonden:
- een wandeling op de sentier des douaniers
- een wandeling in de bossen van Huelgoat
- een wandeling aan de côte de granit rose in Ploumanach
Zoals je ziet houden we van wandelen en natuur, maar ik ben ook heel erg geïnteresseerd in geschiedenis. Naar het schijnt zou er wel wat rond de prehistorie zijn in Bretagne? En zijn er daar ook dingen omtrent de tweede wereldoorlog zoals in Normandië? Andere aanraders hieromtrent
Alvast van harte bedankt!
Geplaatst door: Esther71
, Datum:
12.10.2018 16:46
Village Gaulois in Pleumeur-Boudu
Chateau du Taureau in Carantec
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
12.10.2018 18:08
Geplaatst door: Ien1 
, Datum:
12.10.2018 20:37
Als je van geschiedenis houd en dan vooral de Bretonse mag je de enclos paroissiaux ( omheinde kerkhoven) niet missen oa in Guimiliau.
Geplaatst door: Viola
, Datum:
13.10.2018 14:37
@Esther71: zowel Village Gaulois als Chateau Taureau zijn open van april tot en met september. In de herfstvakantie is bijna alles al gesloten.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids 
, Datum:
13.10.2018 22:34
Sluit me aan bij Ien1.
Qua Tweede Wereldoorlog heeft Bretagne restanten van de Atlantikwall. Voor het overige was het bij mijn weten 'gewoon' bezet gebied (in eerste instantie nog via het collaborerende Vichy-regime), al waren er wat Bretonse nationalisten die hoopten bij de Duitsers meer begrip te vinden dan bij de Fransen. Voor het spectaculaire verhaal moet je toch echt naar Normandië: de landingsstranden en het Memorial de Caen.
Qua bezoek-idee in de Finistère: Plougonvelin, waar een vuurtoren en een abdij-ruïne pal naast elkaar staan omdat ze oorspronkelijk bij elkaar hoorden. Dan staat er ook nog een semafoor. En jullie kinderen zijn er te klein voor, maar wellichtvind je het zelf leuk. Je kunt er aan een tyrolienne met een noodgang van de kust naar een eilandje vliegen: http://www.hurktoilet.nl/weblog/wreageer.php?id=11137
Geplaatst door: Joep
, Datum:
13.10.2018 23:59
Wel ongeveer een uur rijden, maar op een regenachtige dag met kleine kinderen wel heel leuk: Oceanopolis in Brest.
Geplaatst door: Joep
, Datum:
14.10.2018 00:06
En nog een tip: Ile de Bréhat. Prachtig in de zomer, misschien in de herfst minder omdat er bijna niets meer bloeit. Maar wel het proberen waard, omdat je in deze tijd van het jaar niet "op de koppen zult lopen". Gezien de leeftijd van jullie kinderen is het hele eiland rond misschien wat te veel. Voor de jongste zul je zeker een buggy nodig heben.
http://www.vedettesdebrehat.com/-Traversee-directe-ile-de-Brehat-15-
Geplaatst door: Hans030 
, Datum:
14.10.2018 11:03
Morlaix is een aardig stadje. Wij zaten iets oostelijker aan de Lieu de Greve (zoek maar op Camping Municipal de Saint Efflam): een mooie wijdse baai waar je leuk kunt wandelen. Iets oostelijker nog (best een stukje rijden) de beroemde rode rotsen bij Tregastel, te combineren met een bezoekje aan Perros Guirec.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids 
, Datum:
14.10.2018 23:06
Vergat ik nog, iets dat jullie oudste mogelijk vast wel leuk vindt: vissen te voet, bij eb met blote handen op jacht naar zandspierinkjes en allerlei andere zeevruchten (Jacobsschelpen etc.) http://www.hurktoilet.nl/weblog/wreageer.php?id=9208. Wel zorgen dat je bij opkomend water op tijd weer terug bent!