Zichtbaarheid caravanspiegels (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Edwin3069 
, Datum:
15.10.2018 16:12
Sorry beheer, niet direct Frankrijk gerelateerd maar wel van toepassing. Het valt mij op dat caravanspiegels zo slecht te zien zijn voor tegemoetkomend verkeer (en al helemaal in het donker). Je bent toch in één klap een stuk breder dan normaal (breedste caravan toegelaten is 2.55 m. en dan komen de caravanspiegels er nog bij?).
Met enige regelmaat zie ik o.a. daardoor in de vakantie stuk gereden caravanspiegels liggen langs de kant van de weg. Nu heb ik mijn spiegels uitgerust met retro-reflecterende tape waardoor ze veel meer opvallen. Hebben sommige van jullie dat ook gedaan? Of ben ik de enige met die veiligheidsafwijking? ;-) Of hebben jullie een andere oplossing bedacht? En waarom maken leveranciers geen opvallende spiegels (meer)?
Zomaar een gedachtegang op een zomerse dag in oktober... :-))
Geplaatst door: MAB
, Datum:
15.10.2018 16:38
Ach, bij de meeste auto's die ik zie staan ze toch niet ver genoeg naar buiten. Dus die lopen minder risico :-(
Geplaatst door: Johan
, Datum:
15.10.2018 17:32
Ik zou er toch niet goed van worden als een tegenligger zo dicht langs mijn auto rijdt dat de caravanspiegel geraakt wordt. Ik denk ook niet dat dit vaak gebeurt. Ik denk dat het veel vaker voorkomt dat de spiegel niet goed vast zat en dat een harde windvlaag van een tegemoetkomende vrachtwagen de spiegel er af rukt.
Geplaatst door: ® Jan52 
, Datum:
16.10.2018 13:45
Nou, toevallig werd onze linker opzetspiegel Emuk deze zomer eraf gereden door een tegemoetkomende Portugees.
We reden op een provinciale weg en de tegenligger nam veel te veel ruimte, en wij konden niet verder naar rechts anders waren we in de berm terecht gekomen. Het was een enorme klap en de schrik was groot.
Bij inspectie bleek alleen het glas aan diggelen te zijn van onze Emuk.
Gelukkig hadden we een reserve spiegelkap mee, en deze ter plaatse bevestigd om met de schrik in de benen en de boosheid op de Portugees onze weg naar de camping te vervolgen. 5 km..
Thuis aangekomen ben ik aan het werk gegaan. Om de spiegelstang in te korten moest de caravan recht achter de auto staan.
Vervolgens heb ik zonder zichtverlies naar achteren een stuk van de stang ingekort en vervolgens ook nog een stuk reflecterende tape aan de achterzijde geplakt.
Het waren heel wat korte stukjes lopen van auto naar schuur waar de workmate stond met de ijzerzaag en vijl want wat er afgezaagd was kon er daarna nooit meer opgezet worden.
En nu maar hopen dat het werkt.
Zichtbaar zijn we in ieder geval nu beter en we zijn ook iets minder breed.
Nu de tegenliggers nog..
Geplaatst door: Cornelis
, Datum:
19.10.2018 13:55
Vorig jaar in het najaar naar Parijs geweest. Kwamen om 17.00 uur in de file terecht, auto's 3 rijen dik.
Motoren en scooters proberen dan tussen de auto's door te rijden. Zij hebben er geen idee van dat ze, als zij mij willen passeren, een caravanspiegel tegenkomen. Dit is dus geen tegemoetkomend verkeer, maar verkeer dat zich tussen auto's wringt.
Geplaatst door: ® Jan56 
, Datum:
20.10.2018 12:00
Omdat de auto spiegels bij de nieuwere auto,s vaak elektrisch ingeklapt kunnen worden klap ik deze vaak even in als mij op een autoweg of andere weg waar bussen of vrachtauto's met vrij hoge snelheid tegemoet komen.
Geplaatst door: MAB
, Datum:
20.10.2018 17:33
Ik vraag me af of het motortje dat aankwam. Als je 80 rijdt zorgen die caravanspiegels voor een hoop extra weerstand. Het zal vast wel lukken maar als je dat te vaak doet.