Kamperen in hitte (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Esther B 
, Datum:
26.01.2019 08:42
Volgens enkele voorspellingen krijgen we nog 3 hete zomers. Nu is hitte beter dan regen en zijn voorspellingen maar voorspellingen, maar ik vraag me toch af of hier mensen zijn met tips om te kamperen tijdens een hittegolf.
Afgelopen zomer ben ik soms wel 2x per dag in de airco van de auto gestapt om naar de supermarkt te gaan en even af te koelen, maar dat is natuurlijk ook niet ideaal. We hadden de pech dat we met onze (oude) caravan op een plaats zonder schaduw stonden en de temperatuur liep op tot 47 graden.
Iemand hier tips om het hoofd koel te houden?
Geplaatst door: Johan
, Datum:
26.01.2019 09:52
Ga naar een hoger gelegen camping (liefst boven 500 meter) met plaatsen met voldoende schaduw op de kampeerplaats en natuurwater. Overdag blijft het dan een paar graden koeler, 's nachts koelt het goed af en het zwemwater blijft koeler dan in een zwembadje.
Bijvoorbeeld Camping Municipal La Clapière in Embrun
Camping-frankrijk.nlCamping Municipal La Clapière in EmbrunAlles wat u wilt weten over deze camping in Hautes Alpes
https://goo.gl/photos/4yiefmCQkkQ3HjSk8
Maar er zijn natuurlijk nog veel meer campings in de Alpen die in aanmerking kunnen komen.
Het beste is om je verder niet druk over de warmte te maken, je dun te kleden, veel te drinken, in de schaduw blijven, 's avonds alle ramen van de caravan open, geen gesloten voortent, maar een luifel gebruiken en eventueel met de plantenspuit water vernevelen.
Neem een grote tarp van schaduwdoek mee om eventueel zelf schaduw te maken.
Camping Le Grand Bois in Le Poët Célard ligt niet aan natuurwater, heeft wel een zwembad, NL eigenaars en ligt op 660 meter hoogte, is autovrij en heeft ook een table d'hôtes
Camping-frankrijk.nlCamping L'Ermitage du Grand Bois in Le Poët CélardAlles wat u wilt weten over deze camping in Drôme
https://goo.gl/photos/vpwGgP2mdLug2viD9
of Camping Caravaneige Au Blanc Manteau in Manteyer met NL eigenaars, wat minder schaduw, op 930 m hoogte. Dicht bij deze camping zijn hoge bergen (2500 meter) waar je heerlijk kunt wandelen bij aangename temperaturen.
Camping-frankrijk.nlCamping Au Blanc Manteau in ManteyerAlles wat u wilt weten over deze camping in Hautes Alpes
https://goo.gl/photos/vpwGgP2mdLug2viD9
Geplaatst door: svdl
, Datum:
26.01.2019 10:15
Als je de mogelijkheid hebt op de bonnefoi gaan of op het laatste moment boeken en net voor je gaat kijken waar het een goede temperatuur is. Dus verder naar zuiden bij toch tegen vallend weer of meer naar noorden of hoger als het erg warm is.
Geplaatst door: Ien1
, Datum:
26.01.2019 10:59
Ook in het Noorden kan het heet zijn, net als in Nederland tijdens een hittegolf.
Ik zou dan voor de West kust van Frankrijk kiezen. Dicht bij zee is het altijd wat koeler.
Geplaatst door: Herma
, Datum:
26.01.2019 11:14
In warme gebieden zetten wij de caravan altijd, als het kan, met de rug naar het zuiden zodat je op het heetst van de dag schaduw hebt. Afgelopen zomer ook een schaduwloze plek maar heel groot. We konden aan alle kanten van de caravan zitten zodat je altijd wel wat schaduw had. Wij hebben voortent met luifel. Aan de luifel bevestigen we een tarp schuin naar de grond toe. Shoppen in een centre commercial is ook heerlijk. :-)
Geplaatst door: conny
, Datum:
26.01.2019 11:14
Als je er echt problemen mee gaat krijgen, helpt een natte handdoek over je hoofd en schouders en je voeten in het water.
Ventilator is ook fijn (wel stroomverbruik).
Onder een lauwe douche en niet afdrogen.
Op het heetst van de dag de supermarkt opzoeken is ons ook bekend … (maar daarna "de klap" als je buitenkomt).
In ieder geval een hoger gelegen camping en een schaduwplek.
Geplaatst door: ® Ineke
, Datum:
26.01.2019 11:17
Ik zag jaren geleden een grote franse familie die ventilatoren aan bomen gebonden hadden rondom de zitplek...moet niet iedereen gaan doen denk ik....
Geplaatst door: Marike
, Datum:
26.01.2019 12:05
Toch proberen een plek te krijgen met iets schaduw en anders zo’n tarp/ schaduwdoek kopen, dat helpt echt. Verder gaan wij vaak bij enorme hitte ook juist een uitstapje met de auto doen ivm de airco. Of aan het water liggen.
Geplaatst door: Susanna
, Datum:
26.01.2019 12:06
Oooh, Esther B, een plek zonder schaduw en de temperatuur zien oplopen tot 47* is idd vreselijk! Naast eerdergenoemde adviezen, weet ik uit ervaring van jaren her dat we geneigd waren ‘s avonds niet meer te koken (dat deden we overdag al met z’n allen ;-). Toch brak me dat op en ben begonnen om in de ochtend de warme maaltijd voor te bereiden om die tussen de middag te eten. Natuurlijk maaltijden met veel sla, maar we knapten ervan op. Een kom soep doet bij grote hitte ook wonderen...
Geplaatst door: Nika
, Datum:
26.01.2019 15:54
Zoek een schaduwplek en t liefst hoger gelegen
Vlakbij zee, bv. westkust koelt goed af.
Veel drinken, weinig koffie of alcohol en weinig frisdrank met suikers. Suikers maken je juist met warmte extra futloos.
Veel fruit eten geeft juist verkwikking en meer energie.
Zorg voor een pet of hoedje
Voeten in voetenbadje
Ventilator met fles met ijswater erachter.
Pas je aan aan de warmte, niet teveel inspannen, siësta’s,
S avonds voor je gaat slapen warm douchen, slaap je beter.
Wij gaan met extreem warmte vaak al heel vroeg op pad en bv. wandelen op hoogte, scheelt al gauw heel wat graden.
Probeer wel beweging te houden, bv zwemmen. Voel je je ook energieker door.
Geplaatst door: Hans030 
, Datum:
26.01.2019 16:03
Ik zou nooit op een plek gaan staan zonder enige schaduw. Zon kun je opzoeken, maar een beetje schaduw op je plek is wel fijn. Wij kunnen goed tegen warmte, maar ik ken mensen die bewust naar Bretagne of Noorwegen gaan om niet het risico op grote hitte te lopen.
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
26.01.2019 16:03
Als we echt nog 3 hete zomers krijgen (hoe kan je zoiets nu voorspellen, en ook nog wel 3) zou ik meteen naar Bretagne gaan ;-)
En ik heb tot op heden nog nooit een plek zonder schaduw geboekt. Als je dat eenmaal hebt meegemaakt dan doe je dat toch ook nooit meer - ook al is het nog zon fantastische camping voor de kinderen. Want de schaduw en de koelte die een boom oplevert daar kan geen tarp tegenop.
De laatste keer dat we 37 graden op de camping hadden, hadden we wel de beschikking over een ijskoude rivier. Dus idd stromend natuurwater is ook fijn. Alleen een zwembad zou ik zelf gek van worden want daar ligt iedereen dan in.
2 jaar geleden ben ik in Slovenie even de zee in geweest, op een dag dat t ook 37 graden was, ik vond het smerig zo warm (na 2 wkn koude rivier gewend te zijn geweest) . Kan me voorstellen dat het in Kroatie niet verkoelender is.
Geplaatst door: Joep
, Datum:
26.01.2019 18:19
Overal kun je hitte "treffen". Afgelopen zomer maakten we rondreis door Scandinavië. We hadden 36 graden in Rovaniemi (Poolcirkel in Finland). Dat komt daar echt bijna nooit voor. De mensen klaagden daar dat ze al 50 dagen boven de 25 graden hadden. Maar hierdoor konden we wel zwemmen in de grote grensrivier tussen Zweden en Finland. Normaal veel te koud, maar nu was er een soort poel ontstaan, waar anders een woeste stroomversnelling was.
Je kunt het weer toch niet veranderen. En omdat je het overal kunt hebben, kun je er ook niet voor "vluchten". Gewoon het beste van maken. Je hebt al veel tips gekregen. Daar valt weinig meer aan te voegen. Wij vinden rondtoeren in een auto met airco ook prima vol te houden :-).
Geplaatst door: ® Esther B 
, Datum:
27.01.2019 09:21
Bedankt voor jullie reacties.
Bonnefooi is idd de beste optie, maar na een paar slechte ervaringen, boeken we toch maar en op de één of ander manier kiezen wij campings waar je geen voorkeur voor plaats kunt geven. Als het ergens regent vertrekken we wel (we staan niet op dure campings), dus heb thuis geëist dat we hitte zonder schaduw nu ook een reden vinden om te verkassen :-)
Tarp is het eerste wat ik na de vakantie gekocht heb (moet alleen even uit zien te vinden hoe je zo'n ding stevig neerzet) het 2e wat ik gekocht heb is een ventilator en tijdens onze vakantie had ik al een eenpittertje voor buiten gekocht, omdat koken inderdaad echt niet te doen was binnen!
We gaan dit jaar gewoon voor een aangename temperatuur zonder regen ;-)
Geplaatst door: Fammeij
, Datum:
27.01.2019 10:32
Bij hitte moet je ook je ritme aanpassen, siësta's inlassen. Wij doen op hete dagen bij voorkeur niks tussen 12 en 15u. Beetje in de hangmat rommelen, boekje lezen. En ook echt laat gaan koken en eten. Water vul ik aan met een klein beetje citroensap. En ik heb van die koel handdoekjes, gekocht bij Kruidvat. Daar waren we afgelopen zomer heel blij mee toen de airco het op de heenreis opgaf.
Geplaatst door: Mermaid
, Datum:
27.01.2019 11:28
Gewoon je ritme aanpassen. Smorgens bij tijds opstaan en je corvee doen, eind vd ochtend je boodschappen en smiddags je activiteiten zoveel mogelijk staken. Slapen, lezen, of zwemmen. En naar de avond toe de draad weer oppakken. En als je erop uit wilt, de hoogte opzoeken, daar is meestal wel een ijlere en frisse wind. Wel goed beschermen tegen de felle zonnestralen. Wat wij ook wel deden is een picknick doen bij een waterval. De kinderen met hun waterschoenen lekker laten spelen en de koelte van zo'n waterval is gewoon heerlijk! En vaak zie je er de prachtigste dieren en bloemen en vlinders. Maar je kan het beste je erbij neerleggen. Druk maken heeft geen zin. En een beetje creativiteit. Wat soms ook een idee is, is een museum bezoek, vaak ook airco, iig koelte. Tja, en wat doe ik zelf? Ehm, ik kom juist dan eens toe aan een boek uit te lezen.... En een lekkere frisse wijn... En genieten.
Geplaatst door: An
, Datum:
27.01.2019 12:12
Ik heb t al eerder gelezen. Wij staan ook meestal op campings waar je geen plaatsnr kunt reserveren maar bij reserveren vragen we ALTIJD om een plaats met half schaduw/half zon. Dit is nog nooit fout gegaan. En dan de tent vouwwagen neerzetten zodat ie 's morgens in de schaduw staat en je de rest van de dag in de schaduw kunt zitten(af en toe even verplaatsen hoort erbij)Zonder fatsoenlijke boom zou mijn man meteen vertrekken :-). En wij staan altijd op campings met natuurwater. Lekker verkoelend. ook hittegolven zijn zo (met enige aanpassingen in ritme) goed vol te houden.
Geplaatst door: Jane 
, Datum:
27.01.2019 13:55
Zoek een camping aan het water, bv rivier, daar komt ook koelte vanaf. Verder schaduw plek zien te krijgen. Evt hogere gebieden, aan de kust.
Jezelf vooral niet druk maken over dat het zo warm is. Ga even zwemmen, in natuur water oid. Zoek bv een meer of rivier op om te zwemmen, zwembad van camping kan ook altijd. Ga boodschappen doen en koop een doos ijsjes. Eet die terplekke op en deel uit aan voorbijgangers als je te veel hebt ;)
En maak je voor al niet druk. Ga in tempo mediterraan, in zuidfrankrijk ed zie je nooit mensen op straat op het heetst van de dag. Dat is met een reden.
Heb je geen schaduw plek, probeer een tarp oid. Maar daar kan de hitte ook wel onder blijven hangen.
Geplaatst door: Cornelis
, Datum:
27.01.2019 14:57
Airco kopen en je niet zo druk maken, scheelt de helft.
Geplaatst door: Lisa
, Datum:
29.01.2019 12:14
Tip : Ga naar Bretagne tijdens de hittegolf was het daar 25 graden met een heerlijk windje. Kan niet beter. Geen regen gehad. De zee tempert de hitte enigzins.