Geplaatst door: saskia 
, Datum:
22.04.2025 15:16
Mensen, let goed op hoe je auto/busje geregistreerd staat bij de ANWB als je hulp bij pech wilt ontvangen. Toen wij met onze VW transporter bij Perpignan strandden, bleek dat we onderverzekerd waren waardoor de ANWB ons volledig aan ons lot overliet. Het bleek dat de bus geregistreerd stond als camper-van. We zijn al ruim twintig jaar internationaal lid, maar moesten wegslepen, reparatie overnachten en thuis zien te komen zelf maar zien te organiseren (en betalen).
Geplaatst door: RuudH. 
, Datum:
22.04.2025 17:12
Saskia, waarpm werd je niet geholpen ?
Grs Ruud H
Geplaatst door: vakantie 
, Datum:
22.04.2025 17:37
Waarschijnlijk omdat ze geen pechhulp voor een campervan hadden.
Geplaatst door: scg 
, Datum:
22.04.2025 17:50
Als ik het goed lees, dan staat hun VW juist wel geregistreerd staat als camper-van. Waarschijnlijk is hun VW geen camper-van, maar een "normale" VW Transporter.
Geplaatst door: Ivo
, Datum:
22.04.2025 18:49
Wij hebben voor onze campervan een aanvullend lidmaatschap bij de anwb. Je kunt dit alleen als toevoeging op wegenwacht Europa afsluiten. Moet je maar net weten
Geplaatst door: Ed 
, Datum:
22.04.2025 18:59
Het reguliere pakket is voor een auto of motor. Voor een camper of auto+ caravan heb je een aanvulling nodig. Een auto is een camper als hij als zodanig gekentekend is. Dus als een kampeerauto. Staat de auto als personenauto gekentekend dan is de aanvulling niet nodig. Staat trouwens duidelijk op de website omschreven.
Geplaatst door: Pim 
, Datum:
22.04.2025 19:04
@Saskia, ten eerste zeer vervelend dat jullie niet geholpen zijn. De opgegeven reden vind ik interessant om te volgen. Ik ben zelf ook al tig jaar lid van de ANWB WW maar ik hoef nergens mijn type auto op te geven en evenmin een kenteken.
Geplaatst door: vakantie 
, Datum:
22.04.2025 19:09
Ivo je kan niet altijd alles weten, maar als je een bijzonder voertuig bezit dan vraag je toch bij de ANWB hoe zit dat, moet ik iets afsluiten, of kan dit voertuig gewoon met mijn normale pechhulp, hetzelfde geldt voor een aanhanger (caravan) als je in het buitenland bent, Nu krijg je al die vragen weer moet ik een milieusticker aanschaffen, dan roept er weer iemand, neen hoeft niet wordt toch afgeschaft, er zijn nu eenmaal dingen die geld kosten. Op het moment heb je deze dingen gewoon nodig, dus gewoon aanschaffen.
Geplaatst door: ED 
, Datum:
22.04.2025 19:19
Klopt Pim, dat geef je pas door als je met pech staat.
Geplaatst door: L
, Datum:
22.04.2025 21:32
Je moet als anwb lid voor pechhulp een WW abo afsluiten
Dit is voor een gewoon voertuig
Heb je echter een camper, dan moet je hiervoor een suplement afsluiten
Zelfde geld voor een aanhanger cq caravan
Lees hier vd anwb site
Voor een eventuele caravan/aanhanger of camper heb je in Nederland ook altijd dekking. Pas als je de grens overgaat moet je een aparte aanvullende service voor de caravan/aanhangwagen of je camper aanvragen. Deze heb je nodig als aanvulling op de pakketten met Europa-dekking. Dit geldt ook voor auto's met daktent. Deze voertuigen vallen onder de camper service.
Heb je dit niet goed geregeld , jammer dan ,niet lullig bedoeld
Maar je moet zelf je zaken goed regelen , liefst voor vertrek
Geplaatst door: joost-k 
, Datum:
23.04.2025 08:22
@L, Je zegt: Je moet als anwb lid voor pechhulp een WW abo afsluiten. Het is naar mijn mening niet nodig een WW abonnement te hebben als die niet heel het jaar nodig hebt. Wij hebben geen WW abonnement, maar op onze ANWB doorlopende reisverzekering hebben we ANWB autohulp verzekering met aanhangwagen. Dit is voordeliger dan een WW abonnement.
Geplaatst door: Bert
, Datum:
23.04.2025 09:11
En hoe zit het als je met een bedrijfsbus op pad gaat?
Geplaatst door: ED 
, Datum:
23.04.2025 10:02
Voor een bedrijfsauto of busje is er een zakelijk lidmaatschap waarbij particulier gebruik ook mogelijk is. Andersom is dit niet zo. Pechhulp in je reisverzekering is gebonden aan 1 vooraf opgegeven kenteken en deze mag niet ouder zijn dan 20 jaar, en alleen bruikbaar tijdens je vakantie. Wegenwacht is 365 dagen per jaar te gebruiken en leeftijd van de auto maakt verder niet uit.
Geplaatst door: Pim 
, Datum:
23.04.2025 11:12
@Ed - bedankt voor je info.
Geplaatst door: Hans 555
, Datum:
24.04.2025 09:16
Ik snap die verzekering van de ANWB even niet. Wat is er anders aan een VW bus/camper behalve dan de bovenbouw. Als je stil komt te staan heeft dat in de meeste gevallen te maken met de motor of het onderstel. Mocht er iets in de camper niet werken dan hoef je niet stil komen te staan. Ik zie het verschil niet zo maar de ANWB dus kennelijk wel. Ik denk meer een nieuw verdienmodel van de ANWB, "u heeft een camper dus mag u meer betalen dan iemand met een bestel-/personenbus." Ook al heb je een vergelijkbaar defect dan helpen ze dus wel iemand met een bestelbus maar niet met een camper.
Ik heb al jaren geen lidmaatschap meer van de ANWB en ik heb ze sindsdien nooit gemist.
Geplaatst door: ® Annette 
, Datum:
24.04.2025 11:17
Ik snap het wel. Als je met een gewone auto pech krijgt en niet snel te maken is dan krijg je een vervangende auto. Als je met een camper pech krijgt dan is een vervangende camper toch wel een stukje duurder en misschien ook lastiger.
Geplaatst door: ® daphne 
, Datum:
24.04.2025 12:08
Ik begrijp het niet helemaal. Kwam TS er pas bij pech achter dat de bus als camper geregistreerd staat? Betaalde ze dan geen kwarttarief maar gewoon de volle pond?
In de voorwaarden van de wegenwachtservice wordt heel duidelijk aangegeven dat voor campers of caravans extra moet worden betaald. Kom je met pech te staan dan kan de ANWB heel eenvoudig bij de RDW op kenteken achterhalen of het een camper betreft. Dat deze in de vorm van een bestelbus is, maakt niet uit. ANWB registreert zelf geen voertuigen voor de wegenwachthulp. Mogelijk had een reisverzekering nog iets kunnen doen, maar dat is achteraf praten.
Geplaatst door: ® Carolien@1 
, Datum:
24.04.2025 19:19
@Annette, de ANWB garandeert dan ook niet dat je een vervangende camper krijgt. Zelfs niet bij een camperverzekering. Om die reden zijn wij elders verzekerd.