Adviesroute met grote caravan vanuit Bergen op Zoom naar Dordogne
Geplaatst door: AVS 
, Datum:
06.05.2025 11:25
Wat is de beste route vanuit Bergen op Zoom (noord-Brabant) naar de Dordogne met een grote caravan (tendemasser)?
En zoekend naar tips voor Parijs:
- Parijs vermijden ja of nee
- welke wegen/afslagen nemen bij Parijs
- welke tijden wel/niet via Parijs?
- eventueel alternatieve route?
Dit is de eerste keer dat wij naar Frankrijk op vakantie gaan en ik heb echt geen idee wat ik kan verwachten.. We vertrekken donderdag 3 juli tussen 13 en 15u met twee jonge kinderen. We willen er twee dagen over doen dus een stuk rijden en dan overnachten. Ik weet niet of het het beste is om voor of na Parijs een overnachten te boeken.
Navigatie stuurt ons nu via Gent - Rijsel - Parijs A1 - A3 - E15 - A6B - A10.
Vanuit Nederland kunnen we ook Antwerpen/brussel pakken.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met tips qua route en rijden!! Alvast bedankt!
Geplaatst door: ® 72grande 
, Datum:
06.05.2025 12:14
Tja, waarschijnlijk is de vraag wel/niet via Parijs en hoe dan wel of hoe dan anders het meest besproken onderwerp op dit forum. Ik zou zeggen over Parijs, maar iemand anders zegt dan weer dat je dat niet moet doen. Maar voordat we daaraan toe komen, als je ongeveer 14.00 uur uit Bergen op Zoom vertrekt, inderdaad over Gent en Lille (Rijssel), dan kom je gewoon in de avondspits in de omgeving van Parijs en dat zou ik niet direct adviseren. Net zo min als ik zou adviseren om in de avondspits langs Rotterdam of Amsterdam te gaan rijden. Voordat je dan een keer bij een overnachtingscamping bent wordt het (te) laat.
Dus ik zou op basis van wat jij aangeeft zeggen: overnacht ruim voor Parijs, Péronne bijvoorbeeld en rijd vrijdagmorgen na de spits langs Parijs.
Geplaatst door: Hans030 
, Datum:
06.05.2025 22:02
Geziende geplande reisdagen en -tijden eens met 72grande, overnachten voor Parijs. Ik zou kijken of je t.h.v. Compiegne kunt komen. En dan de volgende dag na 9.30 uur vertrekken om de spits bij Parijs te vermijden. Richting de Dordogne is via Parijs het meest logisch. Route: A1, A86, A6, A10 (borden Orleans Tours Bordeaux) en niet A1,A3,A6b die jij noemt: dan ga je over de minder fijne Boulevard Pherepherique).
Geplaatst door: Marike
, Datum:
06.05.2025 22:13
Wij vertrekken vanuit Nederland altijd op zondagmorgen rond 08:00uur en zijn dan in de middag rond Parijs en dat gaat eigenlijk altijd goed! Wij nemen bij Parijs dan de A86 (oostkant). Echt een aanrader om op zondags rustig ergens in de ochtend te vertrekken vanuit Nederland.
In jullie geval zou ik voor Parijs overnachten en dan de volgende dag na het ontbijt weer rustig verder. Hebben jullie ook voor die vrijdag gereserveerd?
Geplaatst door: Peter V 
, Datum:
07.05.2025 08:11
Weet vooral dat als je Antwerpen voorbij bent Parijs echt geen probleem meer kan zijn. Werken aan wat de Oosterweelverbinding genoemd wordt, zorgen regelmatig voor heel lang oponthoud.
Geplaatst door: Cornelis 
, Datum:
07.05.2025 15:27
Antwerpen is erger dan Parijs, zeker met een grote caravan. De Periferique is buiten de spits prima te doen. Gewoon rustig blijven en rechts blijven rijden en de afslagen goed in de gaten houden. Wij hebben er nooit problemen mee.
Geplaatst door: ® Johan 
, Datum:
08.05.2025 09:56
De maximum snelheid op de Periferique is 50 km/u en een milieuvignet (Crit'Air) is er verplicht.
Geplaatst door: Ina2 
, Datum:
08.05.2025 18:07
Neem de Westerschelde tunnel dan laat je Antwerpen links liggen en kom je net boven Gent weer op de route!!!!
Geplaatst door: Pim 
, Datum:
09.05.2025 10:40
Via de Westerscheldetunnel lijkt een prima alternatief om Antwerpen te vermijden afhankelijk van het tijdstip. Soms is omrijden met een constante snelheid met caravan prettiger rijden dan iedere keer moeten remmen en optrekken in de file op de ring Antwerpen. In Parijs ben ik al jaren niet meer geweest en kan ik geen mening geven. Las wel onlangs op dit forum een “ nieuwe “ route om Parijs heen maar kan zo gauw het draadje niet vinden. Goede reis en een fijne vakantie alvast.
Geplaatst door: ® 72grande 
, Datum:
09.05.2025 18:05
Geplaatst door: Irene1 
, Datum:
15.05.2025 10:21
Via Parijs enkele tips.
Zuidwaarts volg je de borden richting Bordeaux, pas onder Parijs splitst de route zich verder.
Noordwaarts volg je de borden Lille.
Omrijden vinden wij overbodig. De N104 heeft veel afslagen en "kruisingen" (ongelijkvloers, maar toch) Dus gewoon Bordeaux blijven volgen.
Denk je aan je milieusticker? Via Critáir goedkoop te bestellen, bij de drie puntjes kun je kiezen voor een andere taal dan Frans. Levertijd ongeveer een week. De bevestigingsmail mag ook gebruikt worden als bewijs.
Ik zie dat je met kinderen reist. Plan een plaspauze in voor je Parijs gaat passeren. Klinkt oubollig, maar er is nergens/ amper een uitwijk om even te stoppen. Mocht je onverhoopt in de file komen, dan is het prettig als dit puntje geen zorgen geeft. Ik spreek uit ervaring ;-)
Geplaatst door: Herman 
, Datum:
15.05.2025 12:06
Met die laatste tip ben ik het helemaal eens. Ook uit ervaring. Niets zo erg als een kind die moet plassen en je kunt nergens stoppen. Gelukkig hadden wij een lege fles bij ons.