Adult only vangt kritiek in Frankrijk
Geplaatst door: Mermaidje 
, Datum:
25.05.2025 09:07
‘Momcation’ en adult only-vakanties nemen toe, maar Fransen willen juist van ‘kindvrije’ zones af
Ik weet niet of deze link goed overkomt, maar anders kan je er op Google en in het nieuws naar zoeken; in Frankrijk wordt er kritiek gegeven op het concept van ‘adult only’.
Sinds een paar jaar gaan wij nu enkel nog naar dit soort zeer rustige plekken toe, omdat de overdaad aan herrie-oorden hand over hand toenemen. Onze mening is dat het niet enkel licht aan ‘kinderen’ maar wel aan hun opvoeding, maar ook aan de toename van de grote commerciële campingboeren die vaak met hun giga-terreinen een hele vlakte/regio/bergdal/dorp kunnen domineren. Ook hebben we het geregeld meegemaakt dat we een rustige camping gevonden hadden, maar ‘s nachts wakker lagen van de disco aan de andere kant van een meertje waar wèl een 24/7 megakermis-camping lag.
Wij begrijpen gewoon niet dat mensen dit zo leuk vinden, maar als je het dan leuk vind: prima, maar hoezo mag een klein concept als adult-only dan niet een rustige tegenhanger zijn?
Ook adult-only restaurants vinden wij nu echt heerlijk om in alle rust onze zintuigen niet te laten afmatten door onrust.
Dit stukje is een opzetje om een prettige discussie te voeren over een klein concept als tegenhanger voor de grote vakantieparken waar jonge mensen en gezinnen zich wellicht welkom voelen en zich thuis voelen en er veel plezier beleven. Maar dat dit door de overheid ook weer ter discussie wordt gesteld, vind ik jammer. Want rust is al zo zeldzaam in onze samenleving…
Waar ik benieuwd naar ben; als jij of jouw gezin wel op een kermis-camping aan je vakantie behoeften komt, kan je je voorstellen dat er mensen zijn die dat helemaal niet prettig vinden? Is de keuzevrijheid dat je voor een concept kan kiezen dan groot goed?
Kan je accepteren dat een adult only misschien op een door jou gedroomde lokatie is, maar qua entertainment en rust niet kan bieden of wil bieden wat jij daar dan wil kunnen doen? Of als je als jong stel een baby hebt, ook rust wenst, wat vind jij hier dan van?
Ik ben benieuwd!
Geplaatst door: MAB
, Datum:
25.05.2025 09:28
Hoewel ik niet belemaal tegen het concept ben, vind ik het wel een vreemd concept. Wij, gezin van 5, hebben namelijk precies dezelfde 'afkeer' van die campings met 24/7 animatie en volop herrie. Dit jaar doen we vanwege omstandigheden even wat anders maar normaal gaan we altijd naar een, weliswaar grote, maar rustige camping met een oudig zwembad, kleinschalige animatie (een keertje boogschieten, schminken en lottenbakken. Wij kamperen dan ook nog eens zonder stroom (wel met caravan). Juist vanwege de rustiger plekken.
Wij zouden dan echter niet naar zo'n adult-only camping mogen terwijl we volgens mij prima bij de achterliggende gedachte passen.
Geplaatst door: scg 
, Datum:
25.05.2025 10:19
De kritiek komt natuurlijk juist van mensen die geen gebruik kunnen maken van het adults-only concept (mensen met meereizende kinderen). Die denken: ja, dat zouden wij ook wel willen, maar wij mogen niet. En dan heb je de poppen aan het dansen, want dan is het niet eerlijk. Maar ik vind ook vaak leuke campings waar bv. alleen maar tenten zijn toegestaan en daar mogen wij ook niet naar toe met de caravan. Of campings waar de hond niet mee mag. Nou jammer dan, denk ik dan en ik zoek verder. Er is in Frankrijk voor iedereen wat wils te vinden op camping gebied. Wij zijn in ieder geval erg blij met adults-only campings.
Geplaatst door: Ina2 
, Datum:
25.05.2025 10:43
Met onze kinderen altijd op eenvoudige campings gestaan en nu buiten het hoogseizoen komt het wel eens voor dat een “toeters en bellen” camping qua ligging het beste uitkomt ivm onze fietstochten. Merken dan dat in het weekend deze campings beslist “uitgewoond” worden. Sanitair ziet er na het spitsuur uit of er een bom is ontploft. De hele dag af en aanrijden van auto’s. En zodra het weekend voorbij is wordt alles weer normaal…. Dus…. Ik begrijp heel goed dat mensen die van rust houden andere keuzes maken…..
Geplaatst door: Rob
, Datum:
25.05.2025 12:27
Ook wij houden het liefst van rustige campings. Sinds onze kinderen niet meer meegaan zoeken we de mega-campings dan ook niet meer op. Ook wij hebben niet zo veel behoefte aan schreeuwende kinderen.
Maar wij hebben ook geen behoefte aan:
wielrenners op de camping die de hele middag hard rondjes rijden, gasten aan de bar of bij elkaar op bezoek terwijl de wijn rijkelijk vloeit met bijbehorend geschreeuw, 21-jarigen die herrie maken bij het zwembad, honden die los rondlopen.
Ik begrijp de intentie van de topic-starter, maar het ligt dus wel wat genuanceerder. Het zijn niet alleen de kinderen die overlast geven.
Geplaatst door: marian 
, Datum:
25.05.2025 13:41
Ik vind de adult only heerlijk. Lekker schoon en rustig. Dus naast alle op kind gerichte campings vind ik dat frankrijk hier de plank een beetje mis slaat. Zorg voor ieder wat wils. En tja @ Rob, waar je ook staat, wie er ook zijn, er is altijd wel iets waar je je aan kan irriteren. Dat hoort nou eenmaal ook een beetje bij kamperen. Wat ik dan niet begrijp dat je ervoor kiest om met een baby, die elke nacht 2x een uur aanslaat te gaan kamperen op een rustige camping. De hele maatschappij wordt steeds meer ik-gericht en dat merk je ook aan het publiek op de camping helaas.
Geplaatst door: ® Elfie 
, Datum:
25.05.2025 14:33
Ik hou niet van herrie en ook niet van barbecue- en kampvuurrook. Kindertjes die lief aan het spelen zijn vind ik alleen maar leuk om naar te kijken, dat doet me dan weer denken aan de tijd dat die van ons klein waren. Ouders die alles goed vinden vind ik dan weer minder leuk. Wij gaan met de caravan en als het ons niet bevalt zijn we zo weer vertrokken, ik ga er niet over klagen of zo. We reserveren niet en betalen ook niet voor meerdere nachten vooruit. Animatie, een bar, een zwembad, het hoeft niet per se. Vogeltjes en veel groen en veel gelegenheid om te wandelen, daar worden wij blij van. Mensen die zoiets 'saai' vinden, die blijven vanzelf wel weg daar. Maar ieder zijn ding.
Geplaatst door: Hans030 
, Datum:
25.05.2025 16:23
Ik snap er ook helemaal niets van. Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Veel kinderen worden tegenwoordig niet meer opgevoed, en ja dat ligt aan de ouders. Hoewel het Franse perspectief misschien wel iets anders is, want vaak zijn de Franse kinderen wel beter opgevoed dan bijvoorbeeld Nederlandse om in een restaurant gewoon rustig aan tafel te blijven enz. Je ziet het ook bij Franse scholen, kinderen in de rij en allemaal netjes goedemorgen Mevrouw (!) tegen de juf zeggen etc.
Er zijn veel campings die zich juist enorm op de doelgroep voor gezinnen met kinderen richten. Helemaal goed, maar wij vermijden deze. Nu hoeven wij qua campings niet per se Adults, want een eenvoudige municipal of kleine camping zonder veel voorzieningen biedt vaak ook al wat wij zoeken. Maar dat mag dus wel, je volledig richten op gezinnen met kinderen maar op koppels (of alleenstaanden natuurlijk) die de rust zoeken, dat zou niet mogen. DAT is volgens mij pas discriminatie. Leven en laten leven, als er ergens vraag naar is dan zal dat wel ergens door komen. Het door de strot duwen dat iederen z'n vakantie dan maar tussen de kinderen door moet brengen wekt bij mij juist weerzin op. Overigens niets tegen kinderen. Mijn partner is docent en daardoor juist in de (school!) vakantie op zoek naar rustige plekken. En passen elke twee weken een dag op de kindjes van m'n neef. Camping hoeft niet kindvrij te zijn, maar wel kleinschalig en met een minderheid aan kinderen.
Geplaatst door: Maartje 
, Datum:
25.05.2025 16:29
Wij houden ook van rust....en het lijkt me mooi concept. Waar ik wel beetje nieuwsgierig naar ben? Wat is de gemiddelde samenstelling in het hoogseizoen? Alleen "bejaarden" of jonge stellen zonder kinderen? Of gaan er ook gezinnen heen met 18 plus kinderen die gewoon van rust, prikkelarme omgevingen houden?
Geplaatst door: Jan56 
, Datum:
25.05.2025 20:25
Camping Ludo in de Ardeche was ruim 10 jaar geleden de eerste adult only in Frankrijk.
Men kreeg heel veel commentaar want als kinderen niet welkom waren dan gingen zij ook niet. Toen volgende er een reactie van een man die vertelde dat hij werkzaam was in het onderwijs en daarnaast ook op zijn kleinkinderen paste. Hij vond het heerlijk om even twee weekjes zonder kinderen vakantie te kunnen vieren.
En nu krijg ik vast weer kritiek. Ik zit liever op een camping met spelende kinderen dan op campings waar de senioren tegenwoordig minimaal 1 meestal 2 irritant blaffende hondjes bij zich hebben.
Geplaatst door: ® Janeway 
, Datum:
25.05.2025 23:21
Wij zochten ook altijd rustige campings ook met de kinderen. Een zwembad, en een beetje animatie. Bv knutselen en sporttoernooitjes. Maar geen kermis toestanden.. Ook niet toen ze 12+ waren. Nu gaan ze niet meer mee, en gaan wij voor het hoogseizoen. En dat bevalt wel ok. Ik werk met kinderen en ik vind het niet erg om op vakantie niet al te veel kinderen tegen te komen.. Adults Only hoeft denk ik niet perse maar ik snap het wel dat er mensen zijn die dat ook zoeken.. Ieder zijn ding toch..
Geplaatst door: ® Elise 
, Datum:
26.05.2025 08:38
Ik kan heel goed begrijpen dat je, als je rust wilt, op zo'n camping gaat staan! Wij hebben een jong gezin met 4 kids tussen de 15 en 10 jaar, wij zoeken altijd relatief rustige campings zonder toeters en bellen, maar ja als kinderen met elkaar in een meertje of zwembad of speeltuintje spelen maken ze nou eenmaal geluid. Dan is het aan de ouders om in te grijpen als het aantal decibels tot last wordt voor anderen. Maar dat geldt net zo goed voor de muziek(overlast) van de Fransen bij de BBQplaats. Jammer als je daar net tegenover staat... Enz enz. Zo heeft iedereen z'n eigen irritatiepunten. Als iedereen wat meer rekening zou houden met een ander zou het voor iedereen een stuk gezelliger zijn.
Wij zoeken bewust de sportievere campings op omdat het daar naar onze ervaring savonds sneller rustig is als men een dag actief bezig geweest is.
Frankrijk is zo enorm groot met zo'n verschillend aanbod aan campings, alleen maar fijn, voor ieder wat wils! En het is nergens perfect..
Ik zou zeggen, hou die adult only erin, dan hebben die ook wat te kiezen :)
Geplaatst door: Mamamia 
, Datum:
26.05.2025 10:55
Ik begrijp best dat je een camping zoekt die bij je doelgroep past. Wij zijn vorig jaar met onze pubers 16/17 jaar naar Solaire geweest. Geen toeters en bellen maar wel jeugd. ‘S ochtends voor 10:00 was het extreem rustig maar in de avond tot laat iedereen voor zijn tent/caravan. Weinig rond rennende kinderen. Onze pubers vonden dat heerlijk. Geen kindergeluiden op de vroege ochtend of tijdens het avond eten.
Eerlijk gezegd vind ik het altijd een beetje saai alleen 50 plussers want vaak is dat wel het geval bij adults only. Vind ik met de boot ook. Als de vakantie begint “leeft” het allemaal wat meer. Kinderen in het speeltuintje, voetballende ouders met kinderen ik houdt wel van die gezelligheid maar mega familiecampings zijn aan ons ook niet besteed. Onze kinderen nu 18 mochten dit jaar een camping uitzoeken. Het werd Italië. Ze hebben een kleine camping uitgezocht zonder toeters en bellen.
Geplaatst door: ® Johan 
, Datum:
27.05.2025 11:00
Al weer heel wat jaren terug zagen wij dat sommige campings heel slechte meningen kregen omdat de beheerders niet vriendelijk voor kinderen waren. Soms ook vanwege vernielingen die werden aangericht. Camping eigenaars waren benauwd om gezinnen met kinderen de toegang te ontzeggen, maar een paar campings hebben op ons aanraden dat wel gedaan en op hun website aangegeven dat alleen volwassenen welkom waren. Dat bleek voor deze campings goed uit te pakken en de daar op volgende jaren waren de meningen heel positief. De toenmalige eigenaars van de Ludo camping gaven aan dat kinderen van 14 jaar en ouder niet meer welkom waren. Dat gaf in de eerste jaren wel gezeur, omdat gezinnen met meerdere kinderen ieder jaar weer naar deze camping wilden gaan, maar niet meer konden nadat de oudste 14 was geworden en de jongere kinderen nog wel naar deze populaire camping wilden gaan. Er zijn nu heel wat adults only campings. Er is een markt voor. Een overzicht:
https://www.camping-frankrijk.nl/volwassenen
Ook vinden veel campings pubers een probleem, vooral vanwege overlast en vernielingen. Sommige campings hebben een actief ontmoedigingsbeleid. Diverse campings die voeger een echte pubercamping waren zijn daar van teruggekomen. Er zijn nu nog maar weinig echte pubercampings.
Geplaatst door: Pim 
, Datum:
28.05.2025 11:00
@Johan, zo’n 19 jaar geleden op deze camping gestaan. Onze oudste zoon was destijds 14 jaar. Destijds moeten praten als brugman om bij aankomst te mogen staan op de camping want regel was regel: vanaf 14 jaar niet welkom. Is allemaal goed gekomen. Mochten alsnog kiezen uit 2 beschikbare plaatsen beneden. Blijken we in een laantje te staan met een gezin waarvan het jongste kind iedere ochtend op 6 uur begon met drammen. En dat de hele dag door. Drie oudere stellen zijn hierdoor vertrokken.
Vorig jaar op een adult only camping geland. Hier commentaar van een ouder iemand dat er een jong stel op de camping stond want “ het is toch een seniorencamping”. Fijntjes uitgelegd dat het woord adult volwassen betekent en dat het jonge stel dan gewoon op deze camping mag staan. Zoals hierboven diverse keren aangegeven, leven en laten leven. Er is nog steeds genoeg keus voor iedereen en wees dankbaar dat die keuzes er zijn.
Geplaatst door: Manus
, Datum:
28.05.2025 12:00
Vorig jaar op een "gewone" camping gestaan. Totaal geen last van jonge kinderen. Ja, ze kwamen af en toe langs rennen als ze een spelletje deden. Totaal geen last van oudere jeugd. Gingen 's-avonds naar de rivier, en vermaakten zich daar. En kwamen midden in de nacht (of vroege ochtend) heel stilletjes terug. Maar wel veel last van volwassenen, die 's-avonds tafels bij elkaar schoven, kratten met bier aanrukten, en tot laat in de nacht brullend en lallend allerlei onzin uitbraakten.
Geplaatst door: ® Johan 
, Datum:
29.05.2025 11:08
@Pim, de voormalige eigenaar van Ludo camping had vooral een probleem met pubers, vandaar de regel dat in het hoogseizoen gezinnen met kinderen van 14 jaar en ouder niet meer welkom waren.
Geplaatst door: ® S@ndra 
, Datum:
30.05.2025 06:19
Het lijkt mij een mooi concept voor een beperkte doelgroep. Jammer dat in deze draad dan gelijk gesproken moet worden over onopgevoede kinderen of sowieso over overlast.
Ik heb totaal geen hekel aan kinderen maar ben ook niet op zoek naar een camping omgetoverd tot kinderparadijs. En dat zie je best veel en is geaccepteerd. Dus een volwassenenparadijs lijkt mij een mooie tegenhanger.
Door mijn werk in het onderwijs zijn wij, ook nu onze kinderen niet meer meegaan, gebonden aan het hoogseizoen. De komende tien jaar nog wel. Wij staan vaak op campings die zich niet uitsluitend richten op kinderen en dus vaak ook geen zwembad (of andere faciliteiten die ouders met kinderen graag hebben) hebben. Toch lijkt een zwembad mij als fanatieke banenzwemmen wel fijn.
Ik zou heel veel eerder bezochte campings, die zich heel erg op kinderen richten, graag eens bezoeken als de schoolvakanties nog niet begonnen zijn, of dat soort campings als ze alleen voor volwassen zijn.
Het lijkt mij een mooi concept dat prima naast alle andere campings kan bestaan.
Geplaatst door: Hans030 
, Datum:
02.06.2025 09:14
@Sandra, dat er gesproken worden over dat veel kinderen extra overlast veroorzaken komt doordat ze niet goed opgevoed worden. En is mede de oorzaak van de vraag. Niets tegen kinderen, maar vind het niet kunnen dat ze ongevraagd over je plek heen denderen, je ineens aanspreken terwijl je samen zit te eten, niet netjes u zeggen etc. Als kinderen gewoon normaal spelen en niet de hele tijd keihard lopen te gillen terwijl hun ouders met oordoppen in zitten (zo lijkt het), dat zou al een wereld van verschil maken. Snap die ouders ook niet, want eens komt er een tijd dat ook zij behoefte hebben aan meer rust etc.
Geplaatst door: Marijke 
, Datum:
02.06.2025 09:26
Wij gaan meestal in het laagseizoen. Maar pas geleden op een camping in Nederland werden wij al om half acht wakker door kinderen in de speeltuin die irritant bezigwaren met een waterpomp. Alsof er met een hamer op een tafel werd geslagen. Ik snap die ouders niet. Kinderloze campings zouden niet nodig hoeven zijn als iedereen een beetje fatsoen had.