Geplaatst door: Tentkampeerder
, Datum:
01.06.2025 14:24
Goedemiddag allemaal. Graag wil ik iets voorleggen aan de schare ervaren kampeerders hier. Wij (gezin van 4, 2 jonge kinderen) hebben sinds vorig jaar het kamperen weer opgepakt na een aantal jaar gehuurd te hebben (kleine kinderen, minder gedoe). We hebben een Obelink Trail 400, van polykatoen. Hier zijn we erg blij mee en het is ook oprecht een mooie tent om te zien, maar er kleven 2 duidelijke nadelen aan:
- De tent is ingepakt erg groot, hij neemt de halve kofferbak in beslag.
- Het opzetten van de tent duurt vrij lang, bij 30 graden ongeveer een uur, niet ideaal met kleine kinderen erbij.
We reizen met grote stationcar + dakkoffer. Op dit moment gaat al het nodige er net in, maar dan is ook letterlijk elke cm3 in de auto benut. Een koelkastje kan bijvoorbeeld niet mee en moeten we op de camping huren. Dit is niet echt ideaal. Een aanhanger is voor ons een no go. Nu hebben we zitten kijken naar opblaastenten, dan heb je geen stokken dus minder volume en sneller op te zetten. Je komt al snel uit bij polyester, wat een stuk lichter en compacter is. Maar hier lees ik wisselende verhalen over. We kamperen in Zuid-Frankrijk (Provence of Languedoc-Roussillon), waarbij we 2-3 weken op 1 plek staan en verder niet rondtrekken. Ik twijfel of polyester niet veel te warm/broeiierig wordt. Je hebt ook (poly)katoenen opblaastenten maar die zijn ingepakt nog steeds aardig aan de maat waardoor je dan onderaan de streep alleen geen zak met stokken meer hebt maar verder verandert er weinig. Zijn er mensen die ervaring of tips hebben?
Geplaatst door: Johan91 
, Datum:
01.06.2025 16:46
Bij Decathlon hebben wij toen der tijd een opblaasbare tent gekocht. Topding ook een soort polykatoen. Je kan bij Decathlon de pakketen zien liggen in de schappen. Dan kan je voor jezelf oordelen of dat een voordeel oplevert. Misschien staan de maten zelfs wel online
Geplaatst door: Marike
, Datum:
01.06.2025 17:29
Geen ervaring met de tenten. Maar is het een optie om als extra bagageruimte een trekhaakkoffer erbij te doen? Geeft misschien wat meer ruimte.
Kamperen met kinderen en alleen een dakkoffer lijkt mij bijna onmogelijk wat voor tent ook, ik vind het serieus knap als je alles meekrijgt.
Geplaatst door: Kea 
, Datum:
01.06.2025 19:06
Heb je de slaapzakken al op bank gelegd waaop de kinderen zitten. De luchtbedden op de grond bij de schterbank. De kinderen kunnen dan hun voeten op de luchtbedden leggen. Een koelkastje in de bagageruimte
. Het koelkastje kun je ook weer vullen met serviesgoed en bestek. Je hebt opvouwbare emmers en wasbakjes. Succes ermee.
Geplaatst door: marian 
, Datum:
01.06.2025 21:26
Naast de ruimte is een polykatoenen tent die opblaasbaar is al veel sneller opzetten. Met 2 kleine kindjes een groot voordeel zeg je. Een polyester tent is licht en makkelijk, maar niet zon bestendig en veel condens. Zeker als je op 1 plek blijft zou ik kiezen voor een comfortabele tent. Ook is een koelkast huren niet zo omslachtig als je ergens weken blijft. Maar ik vraag me wel af wat je allemaal mee neemt. Wij gingen met 2 kinderen en een grote de waard tent in een renault kangoo. In mooi weer gebieden hoef je niet zoveel mee te nemen, wij kozen voor een wasje tussendoor. Compacte stoelen en slaapgerei plat onder de kinderen en onder hun voeten.
Geplaatst door: ® Arthur-vL 
, Datum:
02.06.2025 00:32
Ik sta ook op één en dezelfde camping voor tweeënhalve week. We hebben wel een aanhanger mee. Wat is je aversie tegen een aanhanger? Een opblaastent biedt je het gemak, maar een aanhanger geeft je wat meer ruimte. Onze tent is dan wel zeer groot (Redwood Navarro Air 440), dus een kar is noodzakelijk. We overnachten rond Lyon en rijden dan de volgende dag verder.
Geplaatst door: LisetteK.
, Datum:
02.06.2025 08:53
Nu zijn het kleine kinderen waarbij je nog wat spullen bij hun voeten kunt opbergen onderweg. Op de slaapzakken zitten is niet mijn keuze maar het zou kunnen nu ze nog klein zijn.
Die schattige kleintjes van nu zijn over een paar jaar lange enden puber die ook nog mee gaan op vakantie en dan niet meer met hun voeten op de luchtbedden kunnen zitten en met hun villen op de slaapzakken lukt ook niet meer. Hun schattige schoentjes in maat 30 zijn straks maat 43 als ze 14 zijn.
Ik zou het zoeken in de eerder hier genoemde trekhaakkoffer of toch die aanhanger. Dan is die koelkast ook geen probleem meer om mee te nemen. Liever nu investeren en er nog 15 jaar mee doen dan over 10 jaar nog die aanhanger moeten kopen en na 5 jaar gaan ze niet meer mee en hoeft de aanhanger ook niet meer als je weer samen gaat.
Geplaatst door: Hans030 
, Datum:
02.06.2025 09:07
Even los van het ruimte issue is 1 uur totale opzet- en inrichttijd toch op zich wel te doen, omdat jullie op 1 plek verblijven? Als je op meer plekken zou verblijven dan wordt het natuurlijk wel een ding, hoewel het met kleine kinderen erbij natuurlijk niet ideaal is. Ik wilde net gaan schrijven neem een snel opzetbare vouwwagen, maar je geeft aan geen aanhanger te willen. Ik denk dat je met iedere tent wel ongeveer dezelfde opzettijd hebt, behalve met die oppomptenten. En dan ben je ook zo een half uur bezig met alles natuurlijk.
Geplaatst door: Jelijn 
, Datum:
03.06.2025 16:32
Inderdaad ook eens kijken naar wat je allemaal meeneemt. Is het echt nodig?! Wij hebben een navarro 310 oppomptent, ook een behoorlijk groot pakket die de kofferbak aardig vult. We rijden met clio estate, een dakkoffer en 1 grote puber (21). Oke, die heeft minder nodig dan kleine kinderen. Maar is bijv. al dat speelgoed dat je mee wilt nemen echt nodig?
Inderdaad geen koelbox meer mee maar een koelkast huren is veel makkelijker & groter qua inhoud. Verder wel luxerzittende parapluvouwstoelen, een compact op te vouwen ruime tafel, kooktoestel/kastje en slaapspullen. Kleding e.d. voor 1 week, wassen op de camping. Met een station met dakkoffer moet je toch een eind komen met misschien iets minder mee en toch een snellere tent...... gewoon een overweging!
Geplaatst door: Angelique 
, Datum:
04.06.2025 05:58
Ik zou niet snel kiezen voor een volledig polyester tent. Veel te benauwd. Een opblaastent zal wel iets schelen in tijd maar ik vind een uur opzettijd ook niet zoveel. Je hebt dan wel weken plezier van je mooie tent.
Geplaatst door: Inge 
, Datum:
06.06.2025 21:58
Wij hebben jaren gekampeerd met een opblaastent van bardani, polykatoen. Ook met 2 kinderen. Auto en dakkoffer. Ook zonder aanhanger.
Onze bardani tent stond vrij snel, maar je bent ook nog een tijd bezig met de bedden etc. Dus zo 2 a 3 uur bezig voor alles klaar is.
Sinds 2 jaar zijn wij toch overstag gegaan en hebben een vouwwagen gekocht. Ook wij riepen altijd: 'geen aanhanger'!. We zijn erg blij dat we de overstap hebben gedaan.
We kamperen nu met een cabanon vouwwagen, met alleen een luifel. Dit staat veel sneller. Thuis maak ik de bedden al op. Kleding geordend in de kofferbak. Niet elke cm hoeft meer benut te worden. De dakkoffer blijft thuis. We hoeven nu niet meer op 1 camping te staan. Kunnen eens verkassen. En we hebben nog steeds het 'tent gevoel'. De kids zijn inmiddels 9 en 11.
Geplaatst door: Ivo
, Datum:
07.06.2025 13:34
Wij hebben tot de kinderen ,toen twintigers, niet meer mee gingen altijd met een polyester tent gecampeerd. OaTunneltent,licht opzetten en stond erg snel. Een jaar een lichte katoenen tunneltent gehad maar snel weggedaan.daarna een grote klap tent van decathlon en een klapper voor de oudste. We reisden eerst met stationcar en dakkoffer,later met een Volkswagen busje. We namen altijd een goede koelbox mee en ja de station zat erg vol. Wij trokken rond zonder reserveren. Neem weinig kleding mee, spelen kan met bv een bal die je als je reist leeglaat. Paar flessen erbij, heerlijk spelen met water. En verder een spel mee,en ieder een speelgoedje. Voor de ouders een kratje boeken, in de station propte ik dit bij het reservewiel waar ook de duikbrillen en waterschoenen lagen. Flesjes zonnebrand in de deuren , speciale zak gemaakt om over de voorstoelen te hangen met vakjes voor de achterbank en een groot vak voor tussen bestuurder en bijrijder.
Geplaatst door: ® @ndrea 
, Datum:
07.06.2025 16:54
Wij hebben gedurende de jaren ook de overstap van katoen, naar polykatoen naar polyester gemaakt (Quechua Fresh & Black). Spijt dat we niet eerder voor de Quechua hebben gekozen, wat een geweldige tent. Ook altijd in Zuid-Frankrijk gekampeerd overigens.