Laagseizoen.....bestaat het nog
Geplaatst door: Camperfan 
, Datum:
19.06.2025 18:41
....en daar lukt het dan eindelijk denk je bij u zelf....kinderen gaan niet meer mee....en kunnen wij genieten van de rust in het laagseizoen....met de camper naar het zuidoosten van Frankrijk.....en wat denk je....complet borden aan de campings,....op sommige campings zelfs geen plaats voor 2 nachten....file rijden aan Annecy en andere bezienswaardigheden ......drukte in de mooie Franse dorpjes.....uiteindelijk na enkele campings af te gaan steeds wel plek gevonden....maar dit had ik niet verwacht....een 10tal jaar geleden ook eens in juni kunnen gaan en toen overal halflege tot lege campings......een kleine domper op een mooie vakantie.....
Geplaatst door: scg 
, Datum:
19.06.2025 18:55
De tijden zijn veranderd idd. Juni is nu bijna gelijk aan hoogseizoen. Tenminste op de populaire campings. Fijn voor de campingeigenaren natuurlijk, maar de lol is er zo wel een beetje af. Wij zijn net terug van 3 weken Spanje, maar ook daar was de camping zeker voor 80% vol. Het viel ons ook op dat er veel gezinnen met schoolgaande oudere kinderen waren (vaak Engelsen of Duitsers). Blijkbaar hebben die al vakantie nu.
Geplaatst door: Elfriede 
, Datum:
19.06.2025 20:44
Ja zeker bestaan er gelukkig genoeg campings waar je zo terecht kan.
Kies voor campings uit de franse fffc Campinggids en niet de Acsi campings
Kijk wat verder dan de (toeristische en drukbezochte) neus lang is
Geplaatst door: Marion E.
, Datum:
19.06.2025 21:39
Het is zeker stukken drukker dan een aantal jaren geleden. Dit jaar waren Hemelvaart en Pinksteren laat en dat merkte je goed. Veel Fransen die ook verlengde weekends hadden. De Duitse kinderen hebben bovendien altijd twee weken Pinkstervakantie. In ons eigen land zijn dan veel campings, vooral aan de kust, volgeboekt. Dat hebben we zelf ook al ervaren. Je hebt inderdaad meer kans op een plek als je mindere populaire gebieden en campings bezoekt. Of probeer een hele grote camping, die hebben meestal wel plaats. Bovendien zijn er na corona veel meer campers bijgekomen. Wij zijn nu een aantal weken in Frankrijk onderweg en hadden overal plaats genoeg, ook op ACSI campings. Maar we waren niet aan de zuidkust en niet meer in Provence, Drôme of Ardéche. Er is op andere plekken ook genoeg moois te zien.
Geplaatst door: Hans030 
, Datum:
20.06.2025 09:44
Ik denk dat langzamerhand september beter is dan bijvoorbeeld mei-juni vanwege allerlei schoolvakanties. Ik hoor zoveel mensen op het werk dat ze in mei of juni met vakantie gaan.... Over september hoor ik dat echt een stuk minder. Maar het zal er ook echt vanaf hangen welk deel van Frankrijk en welk type campings. Wij zijn in 2023 op 10 relatief eenvoudige campings geweest in het oosten van Frankrijk (Bougogne, Champagne Ardennen, Lorraine, Jura, Ain) in juli en op de meeste van deze campings was nog genoeg plek. Dus dat zal in juni of september alleen maar beter zijn lijkt me. Maar goed dit waren dus vooral eenvoudigere campings, deels zonder zwembad en deels met gemeentezwembad naast de camping. Voor ons voldoende. Overigens wilden wij toen eigenlijk eerst ook naar het zuiden gaan maar het was toen overal mooi weer (net als nu) en zijn daarom in het Noorden/ Oosten gebleven. Ook helpt het soms als je in de ochtend verplaatst, dan ben je sowieso voor de middagsluiting op de volgende camping (neem aan als je met de camper reist dat je niet enorme afstanden van plek 1 naar 2 doet, zoals wij toen ook deden met de camper)
De campings in Frankrijk die we hebben bezocht:
Monthermé Camping Port Diseur 60% bezet cijfer 9 prachtige ligging
Dosches Camping Fromentelle (vlakbij prachtig strandje aan meer) 30% bezet cijfer 8
Chablis Municipal (nu camperterrein) 60% bezet cijfer 9 super mooie camping mooi in het groen en je loopt zo het stadje in
Auxerre (helaas gesloten, was een fijne plek, vlakbij mooi heel groot gemeentezwembad en lopend naar de mooie stad) 20% bezet cijfer 7 (slecht sanitair)
Vezelay Camping Auberge de la Jeunesse 80% bezet cijfer 9 ligging in het groen, mooi uitzicht en je loopt zo naar het beroemde stadje met abdij
Matour Camping Le Paluet (met zwembad) 70% bezet cijfer 8,5
Cormatin Camping Le Hameau des Champs (inmiddels met zwembad) 30% bezet (maar toen was er nog geen zwembad) cijfer 9,5 heerlijk kleinschalig en je loopt zo naar kasteel en plaatsje
Lac des Rouges Truites Camping Faviere 80% bezet cijfer 7,5 (beperkt in sanitair) wel hele mooie ligging
Besancon Camping de Chalezeule in Chalezeule (met groot gemeentezwembad) 60% bezet cijfer 7,5 drukke camping
Epinal Camping d'Epinal (met zwembadje) 30% bezet cijfer 9
Wij waren toen rond 5 augustus weer thuis. Mijn mening kun je opzoeken bij de betreffende campings.
Geplaatst door: Irene1 
, Datum:
20.06.2025 16:56
In april en mei 7 campings bezocht, overal direct plaats. Ardeche, Vercors, dus ook best populaire gebieden. Wij zoeken vooral kleine campings, zwembad niet nodig. Een mooie plek in het groen, leuk uitzicht en schoon sanitair. Oud geeft niets. De toename van het aantal campers viel wel op. Evenals het aantal supermarkten waar een hoogtebeperking was aangelegd. Wij vinden de meivakantie vanwege de aangename temperaturen juist erg fijn, de marktjes zijn gezellig druk, maar je loopt niet over de koppen.
Geplaatst door: ® Johan 
, Datum:
20.06.2025 17:53
Geplaatst door: Jan56 
, Datum:
20.06.2025 23:33
Campings in Frankrijk zijn dit jaar vroeg volgeboekt. In juni al is het op veel plekken zoeken naar een vrije staanplaats. Sinds de coronajaren is het aantal campers en caravans flink gestegen, en daarmee ook de druk op de populaire campings. Niet alleen in het hoogseizoen, maar opvallend genoeg ook in september.
Wat ook opvalt: de veranderde samenstelling van de vakantieganger. Waar voorheen vooral rustzoekers en gezinnen het beeld bepaalden, lijkt de camper/caravan tegenwoordig standaard vergezeld te gaan van één of twee honden. De meest gestelde vraag op sociale media in kampeerkringen is inmiddels: "Ik zoek een plek waar ik met ME 2 hondjes welkom ben."
Kennelijk krijg je tegenwoordig geen haringsetje meer bij aanschaf maar kun je kiezen uit een keffertje met fietsaanhangertje.
Het lijkt een detail, maar het zegt iets over de nieuwe dynamiek op campings. Meer voertuigen, meer mensen, meer huisdieren – en dus ook meer regels, beperkingen en overlast. Voor wie zoekt naar rust, stilte en ruimte wordt het aanbod snel kleiner.
Zelf kozen wij dit jaar voor een hondvrije camping in Nederland en dat bevalt ons uitstekend en als we een senioren stel tegenkomen op de fiets kiezen we snel een ander knooppunt
Geplaatst door: ® Annette 
, Datum:
21.06.2025 15:27
Jan56, jij hebt echt een hekel aan honden hè?!
De vraag ging niet eens over honden.
Geplaatst door: Jan56 
, Datum:
21.06.2025 17:05
Anette je hebt mijn antwoord niet goed gelezen en zal even reageren voordat ik verwezen wordt naar een camping op de zuidpool of in Noord Brabant.
Ik heb absoluut geen hekel aan honden en heb zelfs jarenlang honden getrained en cursus gegeven en altijd tevreden deelnemers gehad. De echt vervelende hondjes sneuvelden meestal wel na de 2e les
Ik heb ook geen hekel aan kinderen maar het staat me de laatste jaren en met name na corona tegen dat er zo megz veel mensen een hond meenemen naar de camping die voortdurend zit te blaffen want dat is namelijk niet nodig.
En dan zitten de meeste van deze hondjes achter een groen of oranje plastic gaaswerk.
Deze laagseizoen campinggasten zijn oververtegenwoordigd.
Geplaatst door: frank 
, Datum:
21.06.2025 19:44
Ik ben blij dat we gestopt zijn met kamperen, lijkt inmiddels een straf als ik het zo allemaal eens lees -:)
Maar de opmerking over laagseizoen bestaat het nog, geldt zelfs als je niet kampeert. 2e helft april een door de weekse dag naar Heidelberg geweest waarvan we al wel voor ons zelf de inschatting "touristtrap" hadden gemaakt alleen was het toch nog net wat drukker als verwacht en parkeren geen doen. Dat het maar net is waar je heen gaat bleek de rest van de vakantie die we twee weken vlakbij Heidelberg doorbrachten wel, in geen enkele andere stad, museum of bezienswaardigheid was het (overdreven) druk.
En Heidelberg vonden we weliswaar buitengewoon charmant maar de bezienswaardigheden zijn toch niet in onze top 25 terecht gekomen.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
22.06.2025 08:05
Totaal niet herkenbaar. In de Vendee (mooie fietsomgeving!) en Dordogne campings nog niet voor 30% gevuld. Vorig jaar eind augustus in de Ardèche een camping voor de helft bezet en begin september op camping Gervanne in de Drome (populaire camping) was de camping leuk bezet (50/60%), maar nog meer dan voldoende plek. Ook in de cote d’Azur (populair gebied) op mooie campings als
Camp du Domaine en des Mures voldoende plek (wel al leuk bezet).
Er zullen vast campings zijn die al vol staan, maar echt ook heel veel campings die nog leeg zijn! Het helpt vaak om niet de eerste de beste camping te kiezen die Google of AI aangeeft.
Geplaatst door: Hans030 
, Datum:
22.06.2025 10:08
@Marike, waar zaten jullie in de Vendee? Willen volgend jaar na vele jaren misschien weer 'ns naar dat departement, gecombineerd met Z Bretagne. En hoe waren de fietsomstandigheden daar waar jullie in de Vendee zaten, fietspaden?
Geplaatst door: Lia
, Datum:
22.06.2025 13:04
Jan@56
Jij hebt het altijd over blaffende honden
Zou het niet zo kunnen zijn dat, als die honden jou zien, ze van schrik gaan blaffen?
Andere hoor je hier niet over zeiken.
Hoop dat je veel blaffende honden tegen komt.
Geplaatst door: Fammeij
, Datum:
22.06.2025 22:36
Voor ons niet herkenbaar. Vorige week (3e week juni) in de Vogezen gestaan. Camping voor 20 a 30% bezet. Nu staan we aan de Drôme en is de bezetting volgens de campingeigenaar 70%.
Geplaatst door: ® S@ndra 
, Datum:
23.06.2025 07:20
Er bestaat altijd voor alles een laagseizoen. Alleen de periode waarin dat laagseizoen valt kan misschien wat verschuiven in de loop der jaren.
En laagseizoen betekent nog steeds dat het HET S E I Z O E N is voor kamperen. In maart zijn veel campings niet eens open. Laagseizoen lijkt mij dat met vaak lagere prijzen gasten worden gelokt om de camping toch wat vol te krijgen zodat er genoeg inkomen is om de boel draaiende te houden. En zo verdient de uitbater ook nog een leuk belegde boterham.
Laagseizoen is altijd nog minder druk en goedkoper dan hoogseizoen, daarom heet het laagseizoen. Wil je een camping die maar half bezet is, begin er zelf één en zet een bordje 'complet' aan de weg als de bezetting 50% is.
Tot mijn pensioen gebonden aan het hoogseizoen. Wij kiezen nu wel andere campings dan met de kinderen en ervaren de campings niet heel druk. Alleen de weg er naar toe.
Geniet nog maar even van de geneugten die het laagseizoen te bieden heeft! Over drie weken begint het hoogseizoen.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
24.06.2025 14:26
Hoi Hans, in de buurt van Brem sur mere. Vanaf daar kun je naar noord en zuid fietsen. Je kunt in de Vendee heel goed fietsen (zelfs met een gewone fiets al is elektrisch natuurlijk altijd wat fijner). Fietspaden zijn goed, vooral de groene routes zijn perfect met de fiets (je fiets dus wat meer aan/ dichtbij de kust). Er zijn ook veel gratis parkeerplaatsen waar altijd plek is (behalve weekend vaak wel druk) dus je kunt er dan ook voor kiezen om met de auto iets zuidelijker of noordelijker te gaan en vanaf een andere plek te beginnen (als je fietsendrager hebt en anders huren).
Wij hebben deze site gebruikt: https://vendeevelo.vendee-tourisme.com/
Ik weet niet of jullie een camping zoeken, maar wij vonden camping les Cypres 85 echt een aanrader. Prachtige schone camping met een mix van nationaliteiten en vanaf daar kun je direct de fietspaden op.
Geplaatst door: Johann 
, Datum:
25.06.2025 22:37
Wij merken wel dat vooral de z.g n. ACSI campings vol staan en dat bij navraag blijkt dat het gros geserveerd heeft. Vorig jaar september idem dito. Wij zoeken het nu vooral binnendoor en ver van de tolweg. Reserveren hebben we geen zin in.
Geplaatst door: Herman 
, Datum:
26.06.2025 12:01
Dat ligt er helemaal aan naar wat voor camping je kijkt. Wij reizen op dit moment ook door Frankrijk met de ACSI kaart en staan in het algemeen op de wat kleinere simpele campings. Nog niet 1x meegemaakt dat deze vol staan. Ik kan me voorstellen dat de campings met zwembad en restaurantje wel voller zullen staan. Van ons hoeft dat niet ook bv broodservice ls niet nodig. Wat is leuker dan dagelijks een bakker te bezoeken of een plaatselijk restaurant.
Geplaatst door: Labrador
, Datum:
26.06.2025 13:56
Maar als een campiing eigenaar als eerste vraagt bij aankomst
heeft u gereserveerd,
Bij het antwoord ,nee, doe ik nooit moest dat dan
Hij moeilijk kijkt , en dan gewoon blijkt dat de camping bijna zo goed als leeg is
Daar komen dan die moeilijk verhalen van
Zelfs op een camping waar een engelse caravanclub op rally 50% vd plaatsen had ingenomen
Bleek op de andere helft nog veel plek over
Kon zelfs de in onze ogen mooiste plak direct aan de oever vh meer
Met veel schaduw ,wenselijk afgelopen weken innemen