Laagseizoen.....bestaat het nog
Geplaatst door: ® Elfie 
, Datum:
26.06.2025 15:22
We zijn net terug van drie weken Bretagne, na zes jaar niet gekampeerd te hebben. En ja, er is veel veranderd. We konden wel overal een plaatsje vinden, maar soms moesten we er een paar bellen voor het raak was. Nu waren we ook lui, hadden al die campings via de ACSI app gevonden. Maar veel dingen waren anders. Vaak vooruit moeten betalen en zeggen hoelang je blijft. De samenstelling van de gasten is ook anders, had ik de indruk. Veel campers, van die grote vrachtwagens naast je. Ik gun het ze van harte hoor, maar ik mis de gezelligheid van zo'n camping waar meer variatie is. Grote tenten, kleine tentjes, vouwwagens, caravans nieuw en oud, en iedereen die wat rondscharrelt en zijn potje kookt en een praatje maakt. Dat gemoedelijke. Ik mis dat. Mensen die je groeten, dat kon er soms ook niet meer van af. Het lijkt of er een generatie kampeerders is uitgestorven en ik mis ze.
En nog iets wat erg veranderd is: het klimaat. We gingen altijd naar Bretagne omdat we niet van hitte houden. Nu was het overal rond de 35 graden. Het zal wel toeval zijn, maar ik hoorde van iemand die er woont dat het wel veranderd is. Meer hitte en meer stormen en overstromingen ook. Ik ben natuurlijk op de leeftijd gekomen dat je gaat roepen dat vroeger alles beter was. :) De tijden veranderen, niets aan te doen.
Maar ondanks dat hebben we een heerlijke vakantie gehad en we gaan het in september weer proberen. En volgend voorjaar in april of mei eens kijken waar we terecht kunnen.
Geplaatst door: eb 
, Datum:
26.06.2025 19:50
Wij waren in Castelane huisjes 5% verhuurt en de camping 30%
We zitten nu in Serres 10% bezetting.
Dus overal plek zat.
Camping in de provence 30% bezet.
Wij klagen niet maar genieten
Geplaatst door: Cor1956 
, Datum:
26.06.2025 20:32
Wij verblijven inmiddels 4 weken in Frankrijk, voornamelijk op ACSi-campings.
Zien overal een redelijk tot goede bezetting, maar nog nergens een complet gezien.
Ik vind het niet vreemd dat een camping-eigenaar of -beheerder bij aankomst vraagt of je gereserveerd hebt. Hij zou je dan inmiddels snel in "het systeem" moeten kunnen vinden. Maar dat wil niet zeggen dat reservering noodzakelijk is.
Zien overigens ook een wijziging in het type kampeerders ten opzichte van een aantal jaren terug. En dan doel ik niet alleen op de hondjes.
Hebben dit jaar ook al afgebakende ruimtes voor katten gezien. 😀
Geplaatst door: ® Crapton1 
, Datum:
26.06.2025 20:33
Camping Municipal bij Bayeux is complet nu, op donderdag 26 juni. Is het al hoogseizoen. Ik denk het. Niet eens mooi weer.
Er voor waren we in binnenland Normandië en bezetting 30-50%.
Je moet gewoon weten waar je heen gaat. Annecy is altijd druk net als andere hot spots. Ga je in augustus naar Bourgondië dan is er op meeste campings ruim voldoende plek (ervaring 2024). Reserveren doen we uit principe (bijna) nooit.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
26.06.2025 20:40
Het leuke van het kamperen in het hoogseizoen is dat men voornamelijk met caravans, tenten of vouwwagens/tenttrailers kampeert (juist geen campers) en dat vele ook langere tijd verblijven. Wanneer je langer verblijft krijg je automatisch ook dat men elkaar eerder groet. Die gezelligheid en gemoedelijkheid van kamperen bestaat dus echt nog! Ik zie dat men ook steeds meer weer kiest voor een eigen kampeermiddel omdat je eerder (als je dat wilt) contact hebt met andere en de gezelligheid hebt van het kamperen.
Geplaatst door: ® RonnyS 
, Datum:
26.06.2025 21:58
Heb dit jaar ook ervaren dat het moeilijker was dan voorheen. Zeker rond Pinksteren was het vaak complet.
We hebben een ACSI kaart maar hebben ze van de 4 campings die we aangedaan hebben maar 2 maal gebruikt.
Vaak blijkt de prijs met of zonder ACSI niet veel te schelen dus ik kijk er niet meer naar om.
Veel campers en camperbusjes op de camping die er vaak maar één of twee overnachtingen blijven.
Het kamperen is inderdaad veranderd maar heb toch er een leuke vakantie opzitten.
Een paar nieuwe koppels ontmoet waarmee we vaak fijne gesprekken hebben gevoerd.
Mensen die net als ons normaal de meer sterren campings opzochten en nu op een familiecamping het kamperen terugvonden.
Geplaatst door: PetraHM 
, Datum:
28.06.2025 21:42
Net terug van een maand Frankrijk:
Monthermé
Le Sappey en Chartreuse
Chatillon en Diois
Le Pont de Montvert
Orvillers Sorel
Geen probleem om een plekje te krijgen. Alleen in Chatillon keek de dame even bedenkelijk toen we daar op woensdag arriveerden en er dat komend weekend veel drukte werd verwacht. Toch een prima plek gekregen voor een week. Toen ik dat hoorde heb ik wel meteen, voor het eerst in mijn leven (14 dagen van tevoren) de camping in Orvillers Sorel gereserveerd voor 2 nachten, aangezien we voor vrijdag 27/6 tickets hadden voor het RetroC’trop festival, en de campings in die buurt dun gezaaid zijn.
Geplaatst door: Hans030 
, Datum:
29.06.2025 09:57
@PetraHM, in Monthermé op Camping Port Diseur gestaan? En zo ja, hoe beviel het jullie?
Geplaatst door: PetraHM 
, Datum:
29.06.2025 15:20
@hans: inderdaad Port Diseur. We waren hier 4 nachten. Review volgt, we zijn nog druk bezig de kampeerspullen opruimen.
Camping beviel prima.
Geplaatst door: Irene1 
, Datum:
29.06.2025 18:19
Port Diseur is eenvoudig en fijn, heerlijk uitzicht en mooie omgeving. Wij komen er graag.
Geplaatst door: ® Crapton1 
, Datum:
30.06.2025 09:56
De "klacht" van topic starter bleef een beetje door mijn hoofd spelen. Dit klinkt als een pot een verwijt de ketel verhaal.
Als je met je camper vooral veel plekken wil bezoeken en lang (een maand of langer) weg blijft wat ben je dan zelf aan het doen? Juist, de kampeerplaatsen op campings aan het bezetten. Je draagt dus zelf bij aan het "probleem". Met jou een groeiende groep die een (vaak enorme) camper heeft en die precies dezelfde wensen en plannen hebben.
Gaat toerisme de kant op van graaierige overconsumptie, want het "moet" zo nodig? Dan heb ik het niet eens alleen over campers (maar die hebben een flink aandeel), maar toerisme algemeen. Zie Barcelona, Venetië, Londen, Parijs maar ook elders de AirBNB en Booking.com nemen alles over.
Iedereen moet alles gezien hebben, want anders leef je niet... Dus wordt het overal drukker, en als je het merkt ben je deel van het probleem.
Geplaatst door: Bert
, Datum:
30.06.2025 12:28
Als je populaire campingcards campings vermijdt ( en campings met echtparen waar de man Jan heet😀), vind je meer dan genoeg campings met veel vrije plaatsen.
Er zijn inderdaad meer campers bijgekomen.
Geplaatst door: ® daphne 
, Datum:
30.06.2025 12:35
De laatste opmerking vind ik wel een goeie ;) Als je de drukte merkt ben je zelf onderdeel van het probleem.
Voor TS: dit jaar was juni extra druk vanwege Hemelvaart en Pinksteren. Wij hebben een rondreis door Italië gemaakt en op zondag 22 juni, twee weken na Pinksteren, liep noord Italië leeg door alle Duitse gezinnen die weer terug naar huis gingen.
Wij hebben juni in zuid-Italië als zeer rustig ervaren. Voorbij Toscane weinig vakantieverkeer, zelfs rond Rome en Napels was het rustig op de wegen en op de campings. Daarna in de hak van de laars, ook vrij lege campings. Hoe noordelijker, hoe drukker.
Geplaatst door: ® Doortje 
, Datum:
02.07.2025 23:38
Ik denk dat er ook een stuk gezelligheid is verdwenen op campings, met de komst van internet
Waar je vroeger nog wel eens bij de buurtjes een wijntje deed, heeft de telefoon en de tablet dat een beetje vervangen.
De meeste kampeerders vermaken zich onder de luifel met social media, informatie zoek je op op internet (waar dit vroeger bij de afwasplaatsen gebeurde)
Iedereen is veel meer 'op zichzelf' en dat komt de gezelligheid niet ten goede
Geplaatst door: Herman 
, Datum:
03.07.2025 08:31
Heeft 'm.i. niet zoveel met internet te maken. Naar mijn mening is de mentaliteit na corona heel veel veranderd, en zijn mensen steeds meer op zich zelf gericht geworden. Ook de polarisatie is veel groter geworden.
Geplaatst door: Jan52 
, Datum:
05.07.2025 22:39
Na corona is er inderdaad een hele nieuwe generatie kampeerders bijgekomen. En die leven vooral in hun eigen bubbel. Een groet kan er nauwelijks af of men kijkt langs je heen toevallig de andere kant op. En dat zijn echt niet alleen de camperaars maar ook tenters en caravanners. Gelukkig zijn die op naturistencampings nog in de minderheid.
Geplaatst door: ® S@ndra 
, Datum:
05.07.2025 23:09
Al eeuwen en eeuwen verandert de maatschappij, sommige gebeurtenissen lijken dat veranderen te bespoedigen of juist te vertragen maar al met al gaat het al eeuwen zo door.
Als de maatschappij verandert, verandert de kampeerder en het kamperen dus mee. Ook zonder corona was dit ooit wel zo ver gekomen. Kamperen is verandert, en wie daarover zeurt is misschien wel blijven hangen in de vorige eeuw. Als je met de stroom mee beweegt is er minder te zeuren.
Leven en laten leven. Ik wil best mijn medekampeerder groeten, tot ik aan het einde van een laantje sta en dagelijks de hele camping langs mijn plekje blijkt te lopen en te groeten. Ik ben op vakantie voor mezelf, niet om anderen te groeten.
Geplaatst door: Nel
, Datum:
06.07.2025 11:05
Leven en laten leven inderdaad. Wij hebben helemaal geen behoefte om met ‘buren’ op de camping een wijntje te drinken. Nooit gehad ook, en we kamperen al heel lang, dus dat heeft niets met internet of corona te maken.
Prima om iemand te groeten bij elkaar passeren op de camping of even een praatje te maken bij de afwas over het weer of de omgeving, maar daar blijft het voor ons bij.
Juist in de vakantie genieten we er van om samen te zijn en drinken we dat wijntje gezellig met z’n tweetjes.
Geplaatst door: Herman 
, Datum:
06.07.2025 11:51
Dat is voor ons hetzelfde. Maar ik merk dat er steeds minder wordt gegroet bij het passeren, en dat het gesprekje bij de afwas er ook vaak niet meer is.
Geplaatst door: ® S@ndra 
, Datum:
06.07.2025 16:26
It takes two to tango!
Je kunt ook zelf een praatje initiëren bij de afwas. Ik heb zelden dat mensen dat gesprekje letterlijk afwijzen. Soms duurt het kort, soms zeer kort, en soms is het best een leuk gesprek.