Als Nederlander camper op naam zetten in België
Geplaatst door: Edwin 
, Datum:
12.07.2025 18:15
Ben me een beetje aan het verdiepen of het mogelijk is om in België een camper op naam te zetten als Nedetlander.
Want de complete gekte hier in Nederland omtrent wegenbelasting voor een camper vanaf 2026 is belachelijk. Dat gaat je zomaar tussen de 1500 en 2000 euro kosten op jaarbasis, dus op vakantie mag je ook al niet meer van Den Haag.
Zoals ik het lees en gevonden heb betaal je voor een camper tot 3500 kilo 132 euro per jaar, dus gewoon ronduit belachelijk hoe wij hier gepakt worden door de overheid.
Zie graag de reacties tegemoet.
Geplaatst door: ® Carolien@1 
, Datum:
12.07.2025 18:52
Edwin volgens mij kun je hem dan niet verzekeren.
Geplaatst door: Don 
, Datum:
12.07.2025 20:21
Vanaf 1 januari 2026 gaat het totdan geldende kwarttarief naar halftarief. Dat is nog steeds 50% korting op de wegenbelasting. Bovendien rijden veel campers op diesel, dus een hogere houderschapsbelasting.
U kunt in Nederland wat vaker schorsen of u kunt overstappen op een benzine exemplaar.
Veel buscampers worden ingezet voor dagelijks vervoer, naar het schijnt. Lekker goedkoop op diesel kwarttarief.
Ik snap de vermindering van de korting wel.......
Geplaatst door: Labrador
, Datum:
13.07.2025 08:48
Niet de lasten maar wel de lusten van NL
Niks weerhoud u ervan om samen met uw €amper te emigreren
Naar een ande land waar het volgens u beter is
Ergens anders is het gras altijd groener
Geplaatst door: Marijke 
, Datum:
13.07.2025 09:54
Nee, dat mag niet. Zou je dit wel doen via een fake adres dan mag je de camper ook niet in Nederland zomaar gebruiken. 3 weken per jaar, en ook nog aanvragen. Wij wonen in Frankrijk en hebben deze vraag heel vaak voorbij zien komen. Mocht je het wel doen loop je risico op hele hoge boetes.
, Datum:
13.07.2025 09:55
Maar ik ben wel met je eens dat in Nederland veel onmogelijk wordt gemaakt.
, Datum:
13.07.2025 11:00
@Don, werk je bij de belastingdienst?
Of aan vakantie toe?
Geplaatst door: ® Toon
, Datum:
13.07.2025 11:02
Misschien een idee om een caravan aan te schaffen.
Goedkoper in de verzekering en in aanschaf,
Goedkoper in onderhoud en stalling,
Geen wegenbelasting.
En onderweg heb je meteen een auto bij je. Hoef je geen klein autootje op een autoambulance mee te trekken.
Caravan kenteken hoef je ook niet te schorsen
, Datum:
13.07.2025 11:11
@Carolien
Nee ik werk niet bij de belastingdienst en nee, ik ben niet aan vakantie toe.
Wel zie ik dat collectieve voorzieningen in Nederland veel geld kosten en dat moeten we met zijn allen opbrengen.
Helaas is dat zo en kan ik niet veranderen.
Bovendien denk ik, dat als je de wegenbelasting van een camper al niet kunt betalen, je beter naar iets anders kunt kijken.
, Datum:
13.07.2025 15:43
Don, het gaat er niet over of je het kunt betalen, maar het is allemaal wel heel scheef.
Vanaf 2026 kun je voor een camper zo maar 1500 tot 2000 euro aan wegenbelasting kwijt zijn.
In België 132 euro per jaar.
Beetje krom, of niet?
, Datum:
13.07.2025 16:20
Tja, in Hongarije heb je voor 40000 euro een huis.
In Belgie verkeren veel wegen in erbarmerlijke staat.
Maar als u er zo'n probleem mee hebt, wat let U?
, Datum:
13.07.2025 17:29
Mee eens Edwin! Ik ben zeker niet te beroerd om te betalen voor voorzieningen voor iedereen maar dit gaat wel ver. Eén Europa??
Geplaatst door: Ivo
, Datum:
13.07.2025 19:48
Camper gekocht van onze transitie vergoeding ( beiden wia) . En dan wordt de wegenbelasting het dubbele, is echt zuur. Maar ach we schrappen wel andere uitgaven. Komt goed
, Datum:
13.07.2025 20:14
Vandaag een beetje in verdiept. Schijnt dat je hem ook kunt schorsen voor bijvoorbeeld een half jaar.
Geplaatst door: Toon
, Datum:
13.07.2025 20:53
inderdaad. Vroeger is het kwart tarief in het leven geroepen omdat campers doorgaans maar een gedeelte van het jaar gebruikt werden. Tegenwoordig worden de meeste van oktober tot en met maart, 6 maanden geschorst, zodat er geen wegenbelasting betaald hoeft te worden. Men betaalt dus zes maanden een kwart tarief. Op jaarbasis is dit 1/8 tarief. Personenauto's die het hele jaar door gebruikt worden, maar weinig kilometers maken, betalen de volle mep.
Geplaatst door: Michel
, Datum:
14.07.2025 12:07
Het overwegen van een caravan vind ik zo gek nog niet.
Iets in de richting van een Eriba Puck?
Geplaatst door: ® Annette 
, Datum:
14.07.2025 13:05
Edwin, natuurlijk is het een hoop geld maar om nu te zeggen dat je van Den Haag ook al niet meer op vakantie mag vind ik nergens op slaan. Alsof je alleen met een camper op vakantie kunt? Er zijn alternatieven genoeg.
Als ik zie hoeveel campers er tegenwoordig rondrijden, bijna het hele jaar door, snap ik Den Haag wel. Zo kunnen zo mooi extra geld binnen hengelen.
, Datum:
14.07.2025 14:03
Annette, vele camperaars kunnen makkelijk betalen. Maar ze pakken op deze manier de mensen die vaak 2e hands een camper hebben gekocht en genieten. Nu zeg je andere manier van op vakantie gaan. pfff je kan niet in het hoofd van een camperaar kijken als je zelf geen camper rijd. Wij hebben 14 jaar lang een camper gehad, die elke keer stuk ging helaas. Toen we hem kochten was hij 4 jaar oud. Nu hebben wij een Eriba Touring en zujn er heel blij mee. Maar niet iedereen is het zelfde.