Geplaatst door: Riedel1976 
, Datum:
13.07.2025 11:52
Hallo allemaal,
Een vraag aan de echte Frankrijkkenners :-)
Wij rijden dit jaar naar de Cevennen, een plek waar ik in mijn jeugd (en ook later) al vaak geweest ben.
Nu heb ik met de paplepel ingekregen te rijden via Luxemburg.
We komen uit Noord Holland, en dan dus: Antwerpen-brussel-luxemburg-metz-nancy-dijon-lyon zeg maar.
Nu ben ik even naar de routes aan het kijken, en zowel googlemaps als de anwb geven deze route geeneens als optie.
Optie 1 is: na Brussel Reims, Troyes, Langres dan Dijon
Optie 2: is dan wel over Luxemburg, maar dan via Maastricht. Luik en Saarbrucken.
Wie weet gaan we dan wel eens 'heel avontuurlijk' een andere route volgen.
(haha, we zijn nogal gewoontedieren merk ik dan weer...)
Dus ik ben even benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Wat zijn de plussen en de minnen van de verschillende routes?
Geplaatst door: conny 
, Datum:
13.07.2025 12:10
België is zo wie zo een drama; werkzaamheden (Brussel) en slechte wegen.
Via Reims vinden wij een prima route.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
13.07.2025 13:38
Waarom zou je wat anders gaan rijden als het je goed bevalt? Het valt mij vaker op dat maps en de routeplanners vaak 3 totaal verschillende routes geven (sommige alternatieven zijn totaal niet logisch), terwijl er meer logischer alternatieven zijn. Om andere alternatieven te krijgen helpt het soms om andere eindbestemming te kiezen dichter bij huis (bijv Nancy).
Zelf zeer goede ervaring met Maastricht- Luik- Bastenaken- Luxemburg- Metz- Dijon. Rustige route, mooi door Ardennen en de wegen zijn uitstekend. De wegen aan deze kant van Belgie zijn uitstekend.
Brussel- Reims- Troyes zou ik niet rijden. Deel binnendoor en een deel hele slechte wegen. Geen fijne route. En laten ze deze route maar mooi aangeven, dan is het heerlijk rustig via Luxemburg;)
Geplaatst door: Herman 
, Datum:
13.07.2025 14:29
Als je vandaag de route via Luxemburg - Metz - Nancy aangeeft krijg je deze niet te zien, omdat vandaag de A31 bij Metz is afgesloten. Geef eens op dat je via een andere dag rijdt, dan krijg je deze mogelijkheid wel te zien.
Geplaatst door: Edwin 
, Datum:
13.07.2025 19:42
Wij rijden vaker Antwerpen-Brussel-Valenciennes-Reims. Het Belgische deel mikken we op ‘buiten de spits’ en dan gaat het altijd rap genoeg / hebben we zelden lange vertraging.
Stuk ‘binnendoor’ ten zuiden van Charlois met caravan vermijden ivm slecht wegdek.
Luik vind ik zelf ook niet fijn rijden, maar je komt ook daar wel langs.
Geplaatst door: Ivo
, Datum:
13.07.2025 19:44
Heerlijk ,luik luxemburg,Nancy Dijon Lyon. We kennen inmiddels al een flink aantal parkeerplaatsen. Deze zomer tol vrij heen gereden. Een stuk dezelfde route,bij Bastogne even de Luxemburgse grens over om te tanken,en toen verder naar Reims. Nou dat was eens maar nooit weer. Wat een gaten in de weg/ slecht wegdek terwijl dit niet eens het stuk bij Phillipeville was. Volgende keer weer lekker langs de gewone plaatsen. In de winter rijden we overigens altijd deze tolweg.
Geplaatst door: Paul 
, Datum:
14.07.2025 17:33
Zijn er nu ook niet telkens wegwerkzaamheden elk weekend richting metz?
Geplaatst door: Herman 
, Datum:
14.07.2025 18:27
Er zijn inderdaad werkzaamheden daar. De ene keer is de weg helemaal afgesloten, een andere keer snelheidsbeperkingen, en weer een andere keer minder rijstroken beschikbaar. Het gekke hiervan is dat er op internet heel weinig over te vinden is. Zo waren gisteren de A30 en A31 plots afgesloten, maar de navigatie stuurde je er gewoon over heen. En google maps vermeld dat de route soms langer kan duren door afsluitingen of werkzaamheden, maar ook zonder te vermelden wat en wanneer.
, Datum:
14.07.2025 20:03
Klopt gisteren en zaterdag was er een wegafsluiting net voor Metz, waardoor je een klein stukje binnendoor moest wellicht daarom die route vanuit bepaalde delen uit NL niet aangegeven. Het was gisteren volgens een bekende wel erg rustig op de weg (overdag gereden vanuit Nederland tot Beaune via Luik- Luxemburg- Metz) en vandaag ook niet druk (van Beaune tot eindbestemming Zuid-Frankrijk).
Geplaatst door: ® Adriaan
, Datum:
14.07.2025 20:40
Wij rijden vaak een variant op Optie 1: Antwerpen - Gent - Lille - Reims - Langres. 7 km langer, maar we vermijden Brussel.
Geplaatst door: Nel
, Datum:
15.07.2025 08:28
Wij vertrekken volgende week en rijden normaal gesproken ook de route Maastricht- Luik- Bastenaken- Luxemburg- Metz- Dijon. Een fijne route vinden wij en ook goedkoper qua tol. Wel vervelend als nergens wordt aangegeven dat de weg deels of zelfs geheel is afgesloten bij Metz. Als ik nu kijk op google maps of de routeplanner van de ANWB staat er verder niets en wordt deze route gewoon als optie gegeven. Een klein stukje om of wat vertraging is natuurlijk geen probleem, maar als de hele weg is afgesloten wordt het een stuk lastiger.
Geplaatst door: ® Annette 
, Datum:
15.07.2025 09:31
Wij zijn zondag terug gekomen en toen was de weg in zuidelijke richting bij Metz inderdaad afgesloten en stond er een kilometers lange file. Hadden wij gelukkig geen last van maar als je daar in staat wordt je niet blij.
Dus regelmatig de route checken onderweg lijkt me niet onverstandig. Het kan zo veranderen.
Geplaatst door: Noren-63 
, Datum:
15.07.2025 09:55
Even gegoogled op "wegwerkzaamheden Metz" en ik krijg dan informatie over waar welke werkzaamheden en/of afsluitingen zijn via (o.a.) https://nl.viamichelin.nl of bijvoorbeeld via https://reisprofs.nl
Wie weet helpt het iemand "verder".
Geplaatst door: MaraM 
, Datum:
15.07.2025 16:12
Ik hoorde van een vrachtwagenchauffeur, die zondag terugreed vanuit Frankrijk, dat het erg druk op de wegen en Aires richting het Zuiden was. Iedereen gaat nu op zondag rijden zeker? Helemaal prima 😄
, Datum:
15.07.2025 17:15
Afgelopen zaterdag was die wegafsluiting er net zo goed. Op dit moment niet meer.
Op vooral zaterdag, maar ook zondag is het in midden en zuiden druk op de weg. Dat is precies de reden dat wij vanuit Nederland op zondags juist vertrekken en met overnachting. Heerlijk rustig niet te vroeg en met overnachting. Al die jaren op zondags nooit drukte of files gehad en het verkeer dat er rijdt is vakantieverkeer (erg leuk en gezellig). Daarnaast als voordeel dat we net een dagje hebben om even rustig alles in te pakken en niet te gehaast weg te gaan. Dan rijden we maandags weer verder naar onze eindbestemming.
Geplaatst door: ® Annette 
, Datum:
15.07.2025 19:33
MaraM, klopt maar ook in noordelijke richting waren de aires bomvol en dan vooral met vrachtwagens. We hebben 4 aires gehad, met en zonder tankstation, waar we niet konden stoppen omdat er geen plek was. Daarvan was er 1 in Luxemburg en de andere 3 in Limburg. De vrachtwagens stonden al dubbel. We rijden met vouwwagen.
Wij gaan niet meer op zondag rijden.
Geplaatst door: Mariska
, Datum:
15.07.2025 21:30
Kan iemand advies geven wat te doen in de volgende situatie? Wij vertrekken komende donderdagochtend vroeg vanuit Noord-Holland richting Beaune. We hebben een aanhangwagen. Nu dacht ik via Antwerpen, Brussel, Reims te rijden omdat dat wat vlakker is, maar als het wegdek zo slecht is als jullie aangeven lijkt dat geen optie. Wat is wijsheid: via Gent, Lille, Reims of Brussel, Luxemburg of toch via Luik?
Geplaatst door: Edwin 
, Datum:
15.07.2025 21:42
Nou, alleen het wegdek van Charlois naar Reims (binnendoor ) is erg slecht. De weg van Brussel via Lille of Vakenciennes is uitstekend.
Geplaatst door: Mariska
, Datum:
15.07.2025 21:58
Bedankt voor je snelle reactie, Edwin. Zou je dan aanraden om via Brussel, Lille richting Reims te rijden of via Gent?
Geplaatst door: MaraM 
, Datum:
15.07.2025 22:08
Even off-topic. Dat is niet fijn @Annette. Het lijkt er op dat veel mensen de zaterdag hebben ingeruild voor de zondag. Op de Aires is het zondags altijd drukker dan zaterdags, maar dat is ook logisch. Wij gaan maar gewoon weer op zaterdag rijden. Gelukkig hoeven we niet via Lyon, maar gaan bij Dijon al de A39 op.