Geplaatst door: Edwin 
, Datum:
15.07.2025 22:47
De afgelopen keer reden wij al vroeg (rond 09:00h) op zondagochtend en retour op een zondagmiddag langs Brussel. Dat was goed te doen. Doordeweeks of een drukke zaterdag zou ik eerder voor Gent kiezen.
Maar het heeft allemaal voors en tegens, ik heb vaak veel tijd besteed in het perfectioneren van de route. Welke dag, welke route.
Uiteindelijk zijn er een paar no go’s (Antwerpen en Parijs met de spits (buiten spits vaak best oké), de route binnendoor Charlois, door Luik heen rijden, op zwarte zaterdag de écht drukke wegen in Frankrijk).
Zondag is vaak veel rustiger op de weg dan zaterdag, maar drukker bij de aires, al kun je die ook best goed uitzoeken (aire d’ulvillers is altijd onze eerste stop). Verder is het gewoon kiezen, weten dat het soms lekker gaat en soms tegenzit.
Geplaatst door: ® Janeway 
, Datum:
15.07.2025 23:08
MIjn zus en ik reden met 2 verschillende auto's ongeveer deze route. We kregen van google een melding dat er weg werkzaamheden waren en andere route werd gekozen..(dit ging om Metz) Wij kozen voor het alternatief. En reden binnendoor. Mijn zus die deze melding negeerde heeft meer dan een uur in de file gestaan. Dus neem die meldingen serieus.
Er zijn sowieso op deze route veel werkzaamheden.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
16.07.2025 10:14
Het lijkt ook wel dat iedereen tegenwoordig al erg vroeg 03:00-07:00uur vertrekt. Wij vertrekken (rijden met caravan) laatste jaren op zondags gewoon op een normale tijd rond 08:00uur en kunnen dan altijd heerlijk rustig doorrijden. De Ardennen route via Maastricht- Luik- Luxemburg is dan zo lekker rustig. Daarnaast beginnen we daardoor ook nog eens veel ontspannender aan de reis. Toen we voorheen om 05:00uur aan de reis begonnen waren we veel sneller vermoeid. Waarom willen we toch zo vroeg vertrekken. Ik snap dat echt niet, vooral niet als je de rit met een overnachting doet. Het is zoveel fijner om gewoon rustig aan de reis te beginnen, daardoor voelt de reis ook als vakantie en heb je niet dat stress gevoel. Ik kan het iedereen aanbevelen of juist niet want dan gaat iedereen weer op normale tijden rijden;)
Geplaatst door: Michel
, Datum:
16.07.2025 11:08
@Marike.
Tijd van vertrek is persoonlijk. Ben zelf ook wel eens 22:00 uur vertrokken omdat ik diensten werkte en de nacht prima door kon. Jammer dan dat je van de omgeving minder ziet. Toch onderweg even tanken en met gebak met koffie vond ik het goed te doen.
Geplaatst door: Herman 
, Datum:
16.07.2025 16:31
@Marike,
STOP. niet vertellen ! Wij rijden ook zo rond een uur of 8 weg, en hebben dezelfde ervaring. Maar als iedereen dat nu gaat doen .........
Geplaatst door: ® Janeway 
, Datum:
17.07.2025 14:01
@Marike,
wij doen dit ook al jaren. Ok op de aires kan het druk zijn ivm vrachtwagens en zeker als je rond lunchtijd wil stoppen, want dan gaat iedereen eten. (dit is voor Annette) Maar qua verkeer is het goed te doen.
Geplaatst door: Helmy
, Datum:
17.07.2025 14:08
En wij stoppen nóóit tussen de middag want dan zijn de aires overvol. Wij stoppen rond 11 uur voor koffie en daarna pas om 14 uur voor de lunch. Rijden nooit hoogseizoen , dat scheelt ook wel. En.....nemen de aires zónder tankstations .
De A26 Laon/Reims/Langres en zo verder vinden wij een prima route om te rijden.
Geplaatst door: ® Annette 
, Datum:
17.07.2025 15:52
Janeway, we proberen het ook om niet tussen de middag te stoppen maar kwam nu in Luxemburg toevallig zo uit. De andere 3 waar geen plaats was was in Nederland tussen 15 en 16 uur dus niet echt lunchtijd meer.
Misschien dat de meer Oost Europese chauffeurs Frankrijk uit wilden zijn omdat het maandag 14 juli was, de Nationale feestdag van Frankrijk en dan niet zouden mogen rijden?! En vanuit Nederland konden ze dan 's maandags gewoon weer rijden.
Geplaatst door: tv
, Datum:
20.07.2025 20:19
Wij zijn vandaag over Luxemburg richting zuiden gereden. Overal op de A31 enorme rijen bij de tankstations, soms tot op de snelweg. Wel iets om rekening mee te houden wellicht. Wij waren bij Aire de Sandaucourt La Trelle vrij snel aan de beurt (20 min gewacht) maar verder was het overal drama. We hebben wel vaker in het hoogseizoen gereisd maar dit hebben we echt nog nooit gezien.
Geplaatst door: Johan91 
, Datum:
20.07.2025 23:02
Zoo bizar joh.. en hoe laat reden jullie daar?
Geplaatst door: Marike
, Datum:
21.07.2025 07:30
Ik hoorde het ook al van een collega die daar zaterdag langskwam, lange rijen tot aan de vluchtstrook (niet alleen A31, ook op andere snelwegen). Het schijnt dat op sommige plekken de brandstof op was door onbekende reden en dat in combinatie met dat veel mensen zijn vertrokken zorgt er snel voor dat het druk wordt en er rare taferelen ontstaan.
Gisteren scheen het ook nog eens extreem weer te zijn onderweg. Je moet maar zo denken uurtje langer of korter onderweg moet ook niet uitmaken. Fijne vakantie allemaal!
Geplaatst door: Jan
, Datum:
21.07.2025 08:32
Overal in Luxemburg zijn de brandstofprijzen hetzelfde. Dus ga even van de snelweg af...en tank in een dorpje. ( Kijk van te voren thuis al wáár dat kan, dan heb je die keus als je ziet dat er ellenlange rijen staan bij een tankstation)
Geplaatst door: conny 
, Datum:
21.07.2025 09:36
Als er in de buurt van je (overnachtings)camping een supermarche of een dorpje is, kun je daar ook goedkoper tanken.
Geplaatst door: Johann 
, Datum:
21.07.2025 10:01
Wellicht een handige app: prix carburant.
De meeste tankstations met actuele prijzen en de adressen. Met landkaart.
Geplaatst door: Labrador
, Datum:
21.07.2025 11:16
De gratis anwb app heeft dit tegenwoordig ook allemaal
Dus brandstofprijzen ,ook ih buitenland
En nog veel meer
Een aanrader
Geplaatst door: Jan52 
, Datum:
21.07.2025 11:36
Maar dan moet je wel lid zijn van de ANWB volgens mij.
Geplaatst door: Johann 
, Datum:
21.07.2025 11:57
De anwb app geeft alleen buitenlandse informatie als je ingelogd bent als lid.