Geplaatst door: Marike
, Datum:
25.07.2025 15:39
Wij hebben een mooie aardig nieuwe caravan. Nu hebben goede vrienden aan ons gevraagd of zij de caravan volgend jaar mogen lenen. Normaal gesproken zijn wij daar heel gemakkelijk in, maar ik merk dat onze caravan toch iets van ons persoonlijk is en ook niet zomaar iets (krijg het idee dat ze niet weten wat zo’n ding waard is). Ons gevoel zegt dat we het niet moeten doen. Hebben jullie dit verzoek ook al weleens gekregen? En hoe staan jullie hierin? En ik snap dat je eerlijk naar je vrienden moet kunnen zijn, maar soms is het toch iets lastigs. Eventueel tips;)
Geplaatst door: Kea 
, Datum:
25.07.2025 15:50
Ik zou het niet doen. Ook geen afspraken maken. Ze kunnen zelf ook een caravzn huren.
Geplaatst door: Diny 
, Datum:
25.07.2025 16:06
Ik zou het niet doen. Het wordt heel vervelend als er grote schade wordt gereden/gemaakt. En bij kleine schades voel je je al gauw een zeurpiet als je het gerepareerd wil hebben. En de vraag is of jouw verzekering het ok vindt om je caravan uit te lenen.
Geplaatst door: marian 
, Datum:
25.07.2025 16:37
Wij hebben een de waard tent en die leen ik ook niet uit. Evenals onze auto. Sommige dingen uit principe niet. Zou trouwens zelf ook nooit zoiets vragen. Als er wat gebeurt kan het de vriendschap schaden.
Geplaatst door: ® Doortje 
, Datum:
25.07.2025 18:00
1x uitgeleend - dat was de eerste en laatste keer
Hadden IN de caravan pannekoeken staan bakken op een elektrisch plaatje op tafel,
en alles maar dan ook alles zat onder de vetspetters.
Heb de gordijntjes nooit meer goed schoon kunnen krijgen.
Tevens een deukje in het aanrechtblad - Is maar klein deukje toch werd er gezegd
Nou, ik baalde behoorlijk, want dat deukje blijf je zien.
Ben je zelf zuinig op je spullen - gaat een ander er zo mee om !
Geplaatst door: ® Susanna 
, Datum:
25.07.2025 19:32
Zo’n vraag stellen vind ik nogal wat. Mensen beseffen niet wat zoiets teweeg kan brengen. Narigheid bij eventuele schade en voor altijd een kras over de vriendschap is al het minste. Eerlijkheid is soms erg lastig, maar “nee-zeggen” moet kunnen in een geval als dit.
Ik zou het zeker niet doen.
Geplaatst door: Marcel 
, Datum:
25.07.2025 19:39
Geplaatst door: ® Vakantie 
, Datum:
25.07.2025 20:22
Als je nee zegd is de vriendschap ook niet meer wat het was, niet schuldig gaan voelen, de vrienden hadden nooit deze vraag mogen stellen.
Geplaatst door: ® Vakantie 
, Datum:
25.07.2025 20:24
Correctie, moet zijn, nooit mogen stellen
Geplaatst door: Jan56 
, Datum:
26.07.2025 07:53
Uitlenen voelt dus niet goed, dan moet je er al niet aan beginnen en dit tijdig vertellen zodat zelf wat kunnen regelen. Maar stel je leent hem wel uit en er is wat kleine schade of nieuwe gebruikers sporen. Laat je dat da betalen of zeg je er maar niets van om relatie niet te verstoren
Maar nu ontstaat er grote schade bv hagelschade. Dan moet je dat opgeven aan de verzekering maar wie betaalt je eigen risico maar je verliest mogelijk ook schadevrije jaren.
Ik zou hen vertellen dat je de risico,s te groot vind en er geen goed gevoel bij hebt.
Geplaatst door: Marijke 
, Datum:
26.07.2025 09:52
Vragen staat natuurlijk vrij. Maar negatief antwoorden ook. Zeg erbij dat het niets persoonlijks is, maar dat jullie hem aan niemand uitlenen.
Geplaatst door: Debbie 
, Datum:
26.07.2025 12:19
Helemaal eens met al het bovenstaande, ik zou mijn caravan ook nooit uitlenen. Ik zou het ook nooit aan iemand vragen. Er zijn voldoende partijen die verhuren waar ze terecht kunnen.
Geplaatst door: Neel14
, Datum:
26.07.2025 12:50
Ik zou echt nooit m’n caravan uitlenen, of die nou oud of nieuw is. Aan niemand niet. De gevolgen als er iets gebeurt zijn gewoon te groot, de kans dat er iets beschadigt is er altijd. En hoe los je dat dan op?
Zelf zou ik niet op het idee komen om zoiets aan iemand te vragen.
Geplaatst door: ® S@ndra 
, Datum:
26.07.2025 13:06
Ik zou het nooit doen. Zelf wel een keer de caravan van mijn ouders geleend. Was inderdaad bang om iets onherstelbaars toe te brengen.
Zelf hebben we een vouwwagen maar die is echt samen voor onszelf. De vraag nog nooit gekregen. Mogen de kinderen ooit de vraag stellen wordt dat nog een lastige. Zoon van wie ik de vraag zou verwachten heeft dezelfde vastgestelde vakantie als ik dus dat maakt het al wat minder mogelijk.
Verder zit je ook met alles wat er verder in zit. Ik zou al geen zin hebben al mijn persoonlijke spullen eruit te halen. Te bewaren in doosjes en dat later allemaal terug te moeten zetten. Maar ook geen zin in dat iemand anders iets incompleet maakt door breuk, verlies of beschadiging.
Geplaatst door: Cornelis 
, Datum:
26.07.2025 13:10
Nooit doen. Is vragen om ellende. Wij lenen nooit iets uit en wij lenen ook niets van andere mensen.
Geplaatst door: Michel
, Datum:
26.07.2025 13:35
Echte vrienden respecteren een duidelijk doch fatsoenlijk "nee" met eventueel de uitleg die je zelf al gaf.
Een oudje zou ik best doen maar een mooie nieuwe niet.
Geplaatst door: Jan 
, Datum:
26.07.2025 13:59
Uitlenen is wel een dilemma natuurlijk. Wij zouden hem ook niet uitlenen, maar…… Wij delen de caravan met onze dochter en haar vriend. We zijn dus beiden eigenaar. Zij mogen alle schoolvakanties weg en wij gaan in het voor- en najaar. Natuurlijk zit daar een risico aan wat betreft schade, maar we hadden het niet gedaan als ze niet super zuinig zouden zijn. Dit zouden we bij onze zonen nooit doen. Op deze manier is het ook voor onze dochter een mogelijkheid om te reizen met caravan en het is natuurlijk betaalbaar.
Geplaatst door: Michel
, Datum:
26.07.2025 14:18
Helemaal eens met Jan. Familie is toch anders.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
26.07.2025 14:45
Fijn al die antwoorden, bevestigt ons gevoel. We weten voldoende en volgen ons gevoel en gaan de caravan niet uitlenen.
Geplaatst door: LisetteK. 
, Datum:
26.07.2025 18:15
Nee niet doen. De enige die ooit mijn vouwwagen zou mogen lenen is mijn zus en haar man. Die weten hoe het werkt zijn zuinig op hun spullen en op de mijne.
Mijn ene kind heeft al een keer in de vouwwagen gekampeerd met haar vriendinnen. Toen hebben wij de wagen op vrijdag neergezet, zij kwamen op zondag en gingen op donderdag naar huis en toen hebben wij de wagen weer gehaald en er nog een paar dagen in gekampeerd. De gebroken afwasborstel was geen grote schade daar ben ik niet boos over.
De kinderen zijn er zuinig op dat kan en wil ik niet verbieden.
Zomaar vrienden of buren die geen idee hebben wat kamperen is krijgen dat ding met toebehoren echt niet mee.
Ooit een keer de kratten met kookgerei uitgeleend aan familie inclusief het fornuis en de gasfles. Toen kamperden weer nog met tent. Het fornuis was kompleet krom en heel veel ingebrand vet op de pitten.
Nee echt niet doen caravans zijn gewoon te huur, kost wat meer dan lenen maar geen gedoe met schades.