Geplaatst door: conny 
, Datum:
30.07.2025 19:51
Historische auto's zijn dit (6-7/9) weekend te zien in Joigny (Bourgondie).
Ik heb op You Tube filmpjes gezien van vorige jaren, maar ik kan me niet veel voorstellen van wat het weekend nog meer inhoudt.
Is iemand van jullie er al eens geweest? Is het de moeite waard?
Of weet iemand soortgelijke evenementen in september? Of websites met dit soort informatie.
Geplaatst door: Rob
, Datum:
30.07.2025 20:22
Ik weet wel dat er een municipal is, waar altijd plek is, vlak aan de Yonne.
Mooie schaduwrijke plekken, zelf uitzoeken.
En dat voor minder dan 17 euro, voor 2 personen, auto, caravan en elektra !
Geplaatst door: ® 72grande 
, Datum:
30.07.2025 21:49
Het gaat om de Bouchon de Joigny en om die leuk te vinden moet je de (historische) context een beetje kennen. Frankrijk was heel laat met het aanleggen van Autoroutes, dus tot het begin van de jaren zeventig van de vorige eeuw verliep al het vakantieverkeer vanuit de enorme metropool Parijs via een aantal grote Routes Nationales. Ander verkeer ook natuurlijk, maar hier gaat het wel om het vakantieverkeer. Joigny lag (ligt eigenlijk nog steeds, maar hij is om de stad heen geleid) aan de Route Nationale 6, een heel belangrijke route naar het zuiden die richting Lyon nog meer verkeer voor zijn rekening nam dan de meer bekende RN7. Niet voor niets is de Autoroute tussen Parijs en Lyon A6 gaan heten …
Wat er nu gebeurt met de huidige Bouchon de Joigny is het recreëren van die oude vakantiefiles die vroeger de stad ’s zomers in hun greep hielden. Een kleine 20 jaar geleden begon het stadje Lapalisse aan de N7 voor het eerst met een degelijk evenement ter ere van de opening van een rondweg. Dat werd een enorm succes en dat is het tweejaarlijks nog steeds. Vanwege dat grote succes zijn diverse andere plaatsen aan de N6, N7, N9, N10 en N20 eveneens begonnen met het als het ware naspelen van de oude vakantiefiles. In Joigny zijn inmiddels ook al de nodige edities geweest. Of het de moeite waard is hangt af van de vraag of je auto’s uit de jaren ’50 en ’60 leuk vindt. Ik ben zelf niet bij de Bouchon de Joigny geweest, maar wel bij de Embouteillage de Lapalisse. Ik vond het fantastisch! Maar nu houd ik van auto’s en ik heb vroeger de periode van Routes Nationales nog meegemaakt. Het is nostalgie gecombineerd met een beetje historisch besef. En het is geen statisch gebeuren, maar een feest door het laten herleven van een vakantiefile uit de jaren vijftig en zestig met rijdende (nou ja, in de file) auto’s die in het geval van Joigny van voor 1969 moeten zijn.
Je moet er wel rekening mee houden dat een deel van de festiviteiten zich richt op de deelnemers met hun auto’s en niet op de toeschouwers, maar het is zeker een belevenis als je de juiste verwachtingen hebt. Of er juist in dat weekeinde zo maar plaats is op de camping van Joigny lijkt mij niet zo zeker. En twee weken daarna is er een vergelijkbaar evenement in Sainte-Maure-de-Touraine aan de oude RN10: https://nationale10.e-monsite.com/pages/le-bouchon/bouchon-2019.html
Geplaatst door: conny 
, Datum:
31.07.2025 18:26
Dank 72grande!
Deze info bedoelde ik.