raam-uitzetters hoe te reinigen
Geplaatst door: Angelica2109 
, Datum:
18.08.2025 15:20
Goeiemiddag,
Het zit er weer op, de caravan gaat de stalling weer in. Wij merken dat de raam-uitzetters erg blijven hangen. Nu is het zo dat we die om de zoveel dagen insprayen met WD-40. De ramen openzetten is het probleem niet, maar ze willen dan niet meer dicht dan wel naar beneden in een schuine stand, omdat die pinnetjes blijven hangen in de gaatjes. Zucht..
Nog even en ik trek die dingen kapot.
Heeft iemand ervaring mee wat er gebeurd als je de raam-uitzetters los schroeft, uit elkaar haalt, poetst en weer terug in elkaar zet?
Heeft iemand een tip? Anders dan alles te vervangen?
Alvast bedankt.
Geplaatst door: Johann 
, Datum:
18.08.2025 16:09
Geplaatst door: Rob
, Datum:
18.08.2025 17:16
Wat ik doe: raam helemaal open zetten, beetje wd40 sprayen op het uiteinde dat aan het raam is bevestigd. Dan doen ze het weer.
Wat ik ook vaak doe: als het raam niet dichtgaat niet gelijk met wd40 aan de gang, maar het raam voorzichtig dichtdoen als je buitenstaat, beide kanten begeleiden.
Geplaatst door: Jaapj2 
, Datum:
18.08.2025 17:55
WD 40 is er in verschillende soorten. Neem een spray op basis van PFTE. Smeert goed en trekt geen vuil aan.
Geplaatst door: Car2
, Datum:
18.08.2025 18:10
Heb ergens gelezen dat je de stangetjes beide ietsje pietsje naar buiten moet buigen.
Geplaatst door: Jan56 
, Datum:
19.08.2025 09:01
Het smeren etc is geen oplossing.
Dat de ramen weer dichtvallen komt is bijna altijd het gevolg van te snel openen.
Probeer maar eens de ramen heel langzaam open te zetten. Gaat daarna veel beter
Geplaatst door: Johann 
, Datum:
19.08.2025 12:59
Ik denk dat ontvetten en schoonmaken meer effect heeft. Onze caravan is 28 jaar oud en ík heb nog nooit deze dingen gesmeerd. Smeren trekt ook stof aan wat zich ophoopt.
Geplaatst door: Herman 
, Datum:
19.08.2025 15:03
Of accepteren dat iets oud en versleten is, en vernieuwen. Wij hadden ook problemen met de raam uitzetters. Een paar keer schoongemaakt, dan hielp het weer even, Ik was het zat, en heb vorig jaar alle uitzetters vernieuwd. Kost een paar centen, maar nu werkt alles weer zoals het hoort.