Opzien tegen september ivm drukte
Geplaatst door: George 
, Datum:
25.08.2025 23:01
Gingen we tot corona ieder jaar in juni en september op de bonnefooi naar Frankrijk en was het nooit de vraag of reserveren nodig was behalve aan de Cote D'Azur. Tegenwoordig door de enorme toename van caravans maar vooral ook campers en de ombouw van kampeerplekken naar verhuur hebben we gewoon minder zin om binnenkort te vertrekken. We hopen dat er nog voldoende vrije plekken zijn maar de echte zin om weer te gaan ontbreekt toch wel wat.
Geplaatst door: Nora
, Datum:
26.08.2025 00:47
Geplaatst door: ® Elise 
, Datum:
26.08.2025 08:23
Volgens mij heb je een luxeprobleem...
Denk even aan miljoenen mensen die nooit op vakantie kunnen, nog niet eens gesproken over iedereen die te maken heeft met rampen, oorlog, hongersnood etc. En dan mopperen dat je geen zin hebt om op vakantie te gaan ivm de drukte??? Schaam je! Ga dan niet (en geef het geld aan een goed doel.)
Sorry ik ben nooit zo van de felle reacties, maar zo'n opmerking als deze vind ik gewoon erg...
Geplaatst door: Labrador
, Datum:
26.08.2025 08:55
Zo,n felle reactie is ook nergens voor nodig
Je zit hier op een camping forum en TS zegt iets waar je als kampeerder !
Dus met tent,caravan ,en ook nog camper bezitter mee geconfronteerd word
Minder plek op een camping door veel nu lege hutten
, drukker door de €ampers , welke maar 1a 2 dagen blijven ,wat zeer onrustig is
Dus minder ouderwetse camping sfeer
En dat is jammer
Geplaatst door: conny 
, Datum:
26.08.2025 09:58
Ik begrijp je opmerking goed.
Wij kamperen al ruim 50 jaar en er is de laatste jaren heel veel veranderd.
Aanpassen dus.
Gewoon gaan en genieten!!
Geplaatst door: J
, Datum:
26.08.2025 10:24
Het kan altijd handig zijn om enkele campings te reserveren. Voor onderweg, of voor eerste week?
Wij merkten in juni dat we zonder reservering heel vroeg moesten aankomen op een camping om nog plaats te vinden.
Merendeel campers die maar een klein stukje verplaatsen en soms al eind van de ochtend op de volgende camping gaan staan.
Het is even wennen de laatste jaren, vroeger reserveerden we nooit vooraf. Maar helaas lukt dat niet meer zo makkelijk.
Geplaatst door: Herman 
, Datum:
26.08.2025 11:31
Het is inderdaad een feit dat het in juni en september steeds drukker wordt. Het is ook een feit dat veel mensen een camping willen met een zwembad, iedere dag broodservice, en een restaurant. Wij zoeken dan de wat kleinere simpele campings. Overal zijn wel restaurants om wat te eten, en bakkers voor brood. Daardoor nog nooit een probleem gehad om op de bonnefooi te reizen.
Geplaatst door: ® Carolien@1 
, Datum:
26.08.2025 18:12
De weersverwachting is erg slecht voor bijna heel Frankrijk dus misschien valt het mee. En inderdaad echt een luxe probleem!
, Datum:
26.08.2025 18:41
Een echte dood doener
Dan is al het andere een luxe probeem
Geplaatst door: marian 
, Datum:
26.08.2025 21:26
Vind het ook een bijzonder topic. In juni en september plek zat. Barst van de campings, die zitten echt niet overvol. Zijn half juni tot begin juli geweest, plek zat. Hoor een hele negatieve ondertoon, geen zin, nou dan ga je niet........ Ben nog nooit tegen mijn zin gegaan, sla een jaartje over of boek een reis.
Andere optie, even geen bonnefooi, reserveer een paar campings, zoek van tevoren en bel ze! Misschien krijg je dan zin.
Het negatieve wat ik meen te merken zit vooral in de weerstand tegen campers en vele verhuur. Ieder zijn ding hoor. Fijne vakantie!
Geplaatst door: Marike
, Datum:
26.08.2025 21:40
Weervoorspellingen slecht? In Zuid-Frankrijk zijn de weersvoorspellingen gewoon goed!
Ik herken wel dat, vooral aan zee, er steeds meer huuraccommodaties komen op de campings waardoor de kampeerplekken wel eerder gevuld zijn. Maar er zijn duizenden campings dus er is altijd wel een plek te vinden. Daarnaast ook op heel veel campings, vooral op campings wat verder van zee, heb je in juni t/m midden juli en vanaf eind augustus meer dan zat plek. Meerendeel van de campings is dan nog niet voor 50% gevuld.
Geplaatst door: Hans030 
, Datum:
26.08.2025 21:44
Ik zie dit toch echt anders.
In 2023 door Oost Frankrijk getrokken. Totaal 10 campings. Was er slechts 1 bijna vol. Dat was een camping met 35 plaatsen aan de rand van een populair wandelgebied. Op alle andere campings was plek genoeg. Soms was de bezetting maar 30 of 40%, soms 75-80%.
Het ging om deze:
- Camping Port Diseur in Montherme, prachtig gelegen aan de Maas. 75% vol. Aan de overkant van de rivier mooi fietspad naar o.a. Charleville Mezieres.
- Camping Fromentelle in Dosches. 35% vol. Twee kilometer van helder meer met zandstrandje, heerlijk zwemmen. Op de fiets rond het meer of naar het mooie Troyes.
- Camping Muncipal in Auxerre. 25% vol. -nu helaas gesloten- Prachtig terrein naast gemeente zwembad (groot complex)
- Camping Municipal in Chablis. 70% vol. Nu alleen toegang voor camppers in laagseizoen. Op loopafstand van het beroemde wijndorpje. Tip: e-bike winetours.
- Camping Auberge de la Jeunesse in Vezelay. 70% vol. Op loopafstand via de wijngaarden naar het beroemde plaatsje met Basiliek. Prachtig.
- Camping de Matour in Matour. 80% vol. Populaire camping met gemeentezwembad (gratis) op loopafstand dorpje en vanaf de camping wandel je zo de mooie heuvels in.
- Camping Le Hameau des Champs in Cormatin. 40% vol. Naast leuk dorpje, kasteel en prachtig fietspad Voie Verte loopt naast de camping. Inmiddels zwembad op camping (toen wij er waren niet).
- Camping Faviere in Lac des Rouges Truites. 95% vol. Vanaf hier beginnen veel wandelingen. Op de camping is verder niets, behalve rust. Wel heel basic sanitair.
- Camping de Besancon in Chalezeule. 70% vol. Stadscamping Besancon. Je fietst in 7 km naar het centrum. Mooi zwembadcomplex naast de camping (gratis)
- Camping Du Chateau in Epinal. 30% vol. Onbegrijpelijk waarom het hier eind juli zo rustig is. Prima camping voor bezoek aan Epinal en een paar dagen om omgeving te verkennen (heel eerlijk, niet voor langer denk ik). Zwembadje en terrasje op camping en je loop via een park langs een kasteel het centrum in.
Dit was in juli! Sommige campings met zwembad (van de gemeente of eigen zwembad), sommige bij een meer (Fromentelle). Overal dus plek zat en prima campings als je niet enorm veel eisen stelt, jezelf kunt vermaken met fietsen, wandelen etc. Kijk gerust even naar de meningen die ik erbij heb gezet of er iets voor je bij zit.
Op deze campings was heel weinig (of geen) huuraccommodatie. Op de camping met de meeste huuraccommmodaties was dit hooguit 5 % van de camping.
Ik denk dat er honderden, zo niet duizenden campings zijn met voldoende plek in Frankrijk in sept. Stop met zoeken bij de beroemde ketens en kijk ook gewoon 'ns naar simpelere campings. Bespaart je ook nog 'ns veel geld. En bevalt het niet, dan trek je verder.
, Datum:
27.08.2025 08:24
@Marike, op welke site kijk jij?
Overigens zei ik in bijna heel Frankrijk. Zuid-oost is meestal goed.
Meteofrance en Chainemeteo zijn niet positief over de komende periode.
, Datum:
27.08.2025 16:38
@Hans 30
Je bent met dat rondje nog niet halverwege Frankrijk gekomen
Al jou bestemmingen liggen in de Bourgogne en Jura ,vogezen
Daar kan het net zo veel of nog meer regenen in September als in NL
Dit is id gewoon veel minder bezocht als bezuiden de lijn Limoges/Lyon
En alle ih binnenland ,niet aan de kust
Eerste week september word lastig in de Provence , laat staan aan de cote d Azur ,, zou je daar heen willen
DRome en Ardeche , ,is nog te doen , helaas gaan daar veel campings l heel vroeg dicht
Zelfde gaat op voor de Dordogne , moest daar 2024 , verkassen om dat de camping op 15 september dicht ging , bij een bezetting van nog 80% ,, ze hadden schijn baar genoeg verdient
En de periode cevenol , zware regen buien maken dat wij bv niet meer in September naar de cevennen gaan
De klimaat verandering is echt merkbaar , zeker dit jaar nog erger gezien de zeer warme middelandse zee
Geplaatst door: GeorgB 
, Datum:
27.08.2025 17:05
Beste Labrador
Je reageert eerst op mijn bericht dat het een dooddoener en luxe probleem is maar bevestigd nu waar ik dus tegen aanloop.
Het is niet meer vanaf zelfsprekend dat je zonder uitvoerig alles na te pluizen zomaar een camping vindt.
En andere reacties over luxe probleem.
Dan zou ieder minpunt bij een camping dus slecht sanitair, lawaaioverlast etc een luxe probleem zijn als je dat afzet tegenover problemen elders in de wereld
, Datum:
27.08.2025 19:48
George, er zijn echt genoeg campings te vinden. En opzien tegen een vakantie is wel degelijk een luxe probleem! Je hoeft nl. niet te gaan!
, Datum:
27.08.2025 20:48
Ik reageerde op de mededeling
Een luxe probleem
En dat vind ik een dood doener
En die mededeling werd ook nog door iemand anders gedaan
Ik bevestig dat het lastig is of kan zijn
Maar ik vind het geen luxe probleem
Het is maar wat je er van verwacht
Geplaatst door: Johann 
, Datum:
28.08.2025 13:20
Zodra je zo’n 50 km van de snelweg en/of de toeristische gebieden bent is er meestal plaats genoeg.
Geplaatst door: J
, Datum:
28.08.2025 19:45
50 km van de snelweg is wel erg ver als je een overnachtingscamping zoekt.
Niet prettig om zo te reizen.
Maar er zijn vast mensen die dat geen probleem vinden.
Geplaatst door: Toon 
, Datum:
28.08.2025 20:03
Wat je wel ziet is dat camping eigenaren de periode dat ze geopend zijn verder opschuiven naar oktober.