Ervaringen met opladen elektrische auto’s
Geplaatst door: Elfriede 
, Datum:
05.10.2025 22:28
Wij hebben nu nog een auto met dieselmotor, die onovertroffen is in trekkracht en actieradius.
Wij hebben een caravan.
Toch zal op enig moment ook wij voor de keus staan voor de aanschaf van andere, wellicht elektrische of hybride auto.
Mijn vraag is wat de ervaringen zijn bij het opladen van deze auto’s
Koppel je de caravan af, omdat je met auto en caravan niet de ruimte hebt bij de oplaadpaal?
Sta je in de rij te wachten op je oplaadbeurt?
Hoe inzichtelijk zijn de oplaadtarieven, bij de pomp zie je wat de brandstofprijs per liter is maar hoe zit dat met de kilowattprijs?
Geplaatst door: ® Johan 
, Datum:
06.10.2025 09:55
Dit jaar sprak ik mensen die met een elektrische auto en een caravan van 800 kilo een rit van 1.200 kilometer maakten. Onderweg moesten ze maar liefst negen keer opladen. Slechts één keer konden ze laden met de caravan aangekoppeld; de andere keren was het lastig om een plek te vinden waar ze de caravan konden neerzetten zonder alles te blokkeren. Ze namen de tijd en deden drie dagen over de reis. Omdat het hoogseizoen nog niet begonnen was, viel de drukte bij de laadstations mee.
Er bestaan inmiddels apps die niet alleen de tarieven tonen, maar ook de beschikbaarheid van laadpalen, ook in Frankrijk. Bovendien komen er steeds meer campings met laadpunten.
Ik denk dat je voorlopig beter nog een paar jaar met je diesel kunt doorrijden — zeker als die voldoet aan de Euro 6-norm.
Geplaatst door: MAB
, Datum:
06.10.2025 10:58
Zelf geen ervaring maar wat ik wel zie is dat bij de meeste tankstations aangekoppeld laden gewoon niet mogelijk is. Nog even los van waar de aansluiting op je auto zit.
Vaak zijn het namelijk havens, schuin of dwars op de rijbaan waarbij, als je al aangekoppeld zou kunnen laten, je caravan vervolgens op de rijstrook blijft staan waardoor niemand er langs kan.
Een enkele keer heb je zgn doorrijlaadpunten, daar blokkeer je hooguit een ander laadpunt. Ook niet erg sociaal maar als het rustig is geen probleem.
Wat ikzelf zou doen is tijdens een stop mogelijke volgende stops bekijken op bereikbaarheid met caravan dmv maps/streetview.
Geplaatst door: Rob
, Datum:
06.10.2025 11:35
Onze auto is ook aan vervanging toe, en ook wij staan voor die keuze.
Een laadpunt aan huis is geen probleem, maar op vakantie voorzie ik wel problemen.
Ons leek een hybride wel wat zodat je tenminste niet voor onverwachte laadproblemen komt te staan. Echter op een camping is het niet de bedoeling om het stroomnet te belasten voor de auto, en onderweg duurt laden nog best lang. Tezamen met het feit dat de motor voor fossiele brandstof toch weer voorlopig niet verboden wordt op korte termijn. En omdat benzine-autos steeds schoner worden betekent dat voor mij nog steeds een benzine-motor. Onze auto weegt maximaal 1999 kg, en de caravan 1500 kg.
Geplaatst door: Elfriede 
, Datum:
07.10.2025 14:12
Bedankt voor de reacties, voorlopig blijven wij nog even “doordieselen”