Geplaatst door: Marcel 
, Datum:
02.11.2025 20:45
Hallo.
Ik heb een vraagje ivm een navigatie systeem.
Mijn auto heeft een navigatie, echter is deze ± 6 jaar oud en niet meer up to day.
Ook is deze niet meer te verjongen.
In mijn auto kan ik wel mijn google maps (Mobiel) op de auto zetten via het display.
Echter vind ik dit niet fijn in het buitenland, evt geen internet verbinding en wegen waar ik liever niet kom dan wel wel wil komen met een caravan.
Welke los navigatie systeem heeft jullie voorkeur, en waarom.
Of kunnen jullie mij tips geven hier over.
mvg Marcel
Geplaatst door: Ivo
, Datum:
02.11.2025 20:55
Wij gebruiken tomtom voor vrachtwagens en campers. Daar voer je de maten in en nooit meer navigatie over wegen waar je niet mag komen
Geplaatst door: Rob
, Datum:
02.11.2025 20:58
Mijn ervaring met die losse systemen is dat je gewenste modus (vrachtwagen, auto met aanhanger, alleen snelwegen, wegen met minimale breedte) niet voorspelbaar aanwezig is. Dat maakt zo'n los systeem een beetje onvoorspelbaar qua aanschaf.
Is een tomtom oid op je telefoon geen optie ? Abonnementen met voldoende data zijn niet al te duur meer tegenwoordig, en op een tablet of telefoon kan je vele apps uitproberen.
Ik persoonlijk vind een Sygic of OsmAnd+ erg prettig om mee te werken.
Geplaatst door: ® Wim6 
, Datum:
02.11.2025 21:51
Beste Marcel,
Ik toer al een aantal jaren met mijn caravan (Eriba Touring) met de TomTom, waarin ik de lengte van de combinatie, breedte en hoogte kan ingeven.
Door ook het aantal km./uur in te stellen, rij ik altijd binnen de 20 - 30 min. naar mijn bestemming.
Ik kom tot nu toe niet voor verrassingen te staan.
Als ik toch een andere route wil rijden, dan wordt duidelijk aangegeven, dat de route niet aan het profiel voldoet.
M.vr.gr. Wim
Geplaatst door: ® Johan 
, Datum:
02.11.2025 23:42
Geplaatst door: Johann 
, Datum:
03.11.2025 09:24
En gewoon ouderwets ook op de borden blijven kijken.
Geplaatst door: Herman 
, Datum:
03.11.2025 09:34
Ik heb nu 2 jaar de TomTom Go Exclusief. Deze kan je instellen op auto, auto met caravan, motor en vrachtauto. Verder kan je op laptop of computer je eigen routes maken. Ik ben zeer tevreden over dit navigatiesysteem.
, Datum:
03.11.2025 12:30
@Herman: Interessant !
Is dat een app of een standalone systeem ?
Als los systeem hebben we nu een Garmin, maar die haalt wel eens rare fratsen uit.
En een app op de telefoon is wel goed, maar het scherm is wel klein als je in je eentje moet navigeren.
, Datum:
03.11.2025 12:53
, Datum:
04.11.2025 11:41
Hallo.
Bedankt voor de info.
Zou het mogelijk zijn om een app te hebben die ook op de display van mijn auto komt te staan.
En hoe moet je deze evt instaleren in het display.
Als ik mijn telefoon koppel aan mij auto kan ik alleen bv google maps, spotify zien in mijn display van mij auto (Opel Astra Tourer K)
Google maps kaarten kan ik downloaden, echter geeft hij mij onderweg geen fijne route zoals door mij al beschreven is.
En anders alleen maar een goede navigatie systeem kopen.
Welke zouden jullie kiezen, garmin, tomtom, of nog iets anders.
De 7' of de 8' welke afmeting hebben deze (lengte - breedte)
Geplaatst door: ® irenem 
, Datum:
04.11.2025 11:59
Misschien de Anwb Onderweg App en dan via je auto display!
Zij gebruiken een soort van Tom Tom navigatie.
Wij rijden altijd met Waze of Google Maps. Zeer up to date.
Let wel als je offline rijdt je dan geen file meldingen of alternatieve routes voorgesteld krijgt
, Datum:
04.11.2025 12:14
Beste Marcel,
Ik heb een Tom Tom 7 inch.
groetjes, Wim en succes met je keuze.
, Datum:
04.11.2025 12:18
Beste Marcel,
Je hele vraag niet goed gelezen.
Mijn Tom Tom zelf is 19 x 12 cm. en het scherm is 15 x 9.3 cm.
Groetjes, Wim
Geplaatst door: Jan 
, Datum:
04.11.2025 20:47
Gebruik Android Auto.
Magie Earth is een goeie en beter dan Maps.
Alles via mobiel data kan. Maar je interesse ook gewoon per land downloaden. Alles in het Nederlands en geheel gratis.
Maar er zijn er nog wel 3 of 4 waar je ook mee kunt navigeren.
Als je een badge koopt op bijvoorbeeld Bol.com kun je zo de auto instappen. Niks te koppelen, telefoon in de zak. Hoeft er ook niet uit.
, Datum:
04.11.2025 22:22
oke. Bedankt mensen ik ga eens kijken wat, en hoe ik het wil.
, Datum:
05.11.2025 09:46
Let wel op. Veel van de genoemde systemen/apps kennen geen instelling voor auto met caravan. Vandaar mijn voorkeur om toch een TomTom aan te schaffen.
, Datum:
05.11.2025 10:48
De app Magic Earth kent ook een instelling voor caravan, vrachtauto etc. Maar zelf zoek ik dus een standalone systeem. Liefst met lifetime update, zoals onze Garmin van dit moment; maar die heeft niet die instellingen.
, Datum:
05.11.2025 11:07
Effe nog een vraagje.
Als je niet meer met de caravan onder weg bent.
Kun je dan makkelijk de lengte, breedte, en hoogte veranderen.
Of kun je deze snel in het menu aan vinken.
Lijkt mij nog al onhandig als je de maten bv weer allemaal op nul moet zetten voor de auto.
, Datum:
05.11.2025 12:23
Bij mijn TomTom voer je de maten van de auto met caravan in, en deze blijven permanent in het systeem staan. Standaard staat mijn systeem op auto, zodra ik een route wil hebben voor auto met caravan selecteer ik dat in mijn systeem, en wordt er vanzelf rekening gehouden met de ingevoerde maten.
, Datum:
05.11.2025 19:43
Beste Marcel,
Ik kan ze veranderen; ook als ik met een andere auto/caravan ga rijden.
Terug naar de plek in het systeem waar je de maten hebt ingevoerd en veranderen.
Ik heb de TomTom GO Exclusive 7".
Groetjes, Wim Janssen.